Kitten vragen voor de kattenexperts onder de Bokkers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kitten vragen voor de kattenexperts onder de Bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 00:22

Ik heb sinds anderhalve week een kitten in huis, een katertje. Hij is nu 8 weken oud. Eigenlijk gaat alles perfect. Binnen 1 dag was hij helemaal zindelijk en hij eet als een bouwvakker . Binnen vier dagen heeft hij vriendschap gesloten met mijn andere poes (4 jaar) en deze is nu druk met het helpen opvoeden van het kleine zwarte monstertje. De kitten is erg lief, nieuwsgierig en aanhankelijk. Hij is niet snel bang en behoorlijk ondernemend en actief.

Ik heb alleen weinig verstand van kittens, dus had nog wat vragen:

1) Welk ontwormingsmiddel is aan te raden voor zo'n klein, jong beestje?
2) Welk antivlooienmiddel is veilig genoeg, maar wel goed?

050206051012

Re: Kitten vragen voor de kattenexperts onder de Bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 05:48

Ik denk dat je het best even je DA kunt bellen

Voor zover ik weet mag je kittens alleen ontvlooien met poeder. Mij is toen aangeraden (DA in opleiding ) om mijn kitten met Frontline spray te behandelen, ik moest hem helemaal doorweken. Bleek achteraf dat dat niet voor kittens geschikt is en meneer heeft er dus een bloedvergiftiging aan overgehouden, hij was echt goed ziek.

Succes

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 06:37

Frontline spray mag je gebruiken vanaf dat het dier 2 dagen oud is, je moet hem er alleen niet bijna in verzuipen.
Je mag 6 sprays per kilo lichaamsgewicht geven, dat heeft niks met doorweken te maken.
Ik geloof dat ik Vitaminthe pasta heb, maar ik weet het niet zeker

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 06:45

Billy schreef:
Frontline spray mag je gebruiken vanaf dat het dier 2 dagen oud is, je moet hem er alleen niet bijna in verzuipen.
Je mag 6 sprays per kilo lichaamsgewicht geven, dat heeft niks met doorweken te maken.

Ze zei tegen mij (ik zal citeren): 'dompel hem er maar gerust in onder'.

Yups, kat met bloedvergiftiging

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:23

En er zat natuurlijk geen bijsluiter op de frontline, dus jehad dit zelf niet na kunnen kijken
Je had met je gezonde verstand wel na kunnen gaan dat een kitten onder dompelen in gif vragen om problemen is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:32

Billy schreef:
En er zat natuurlijk geen bijsluiter op de frontline, dus jehad dit zelf niet na kunnen kijken
Je had met je gezonde verstand wel na kunnen gaan dat een kitten onder dompelen in gif vragen om problemen is.

Tja, sommige mensen zonder gezond verstand gaan ervanuit dat mensen die er ervoor studeren (of ervoor gestudeerd hebben) wel weten wat ze zeggen Daarbij had ik idd geen bijsluiter, gezien het feit dat ik het flesje van een vriendin had gekregen.

Nog meer aan te merken op mij? Doe dan ff via Pb, is wel zo fijn voor de TS he Je gaat nl. vreselijk offtopic.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:35

De bijsluiter zit om het flesje gewikkeld.
TS kan hier ook gewoon wat van leren hoor, gaat in een moeite door
En ik heb geleerd om altijd zelf na te blijven denken, ook kenners kunnen fouten maken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:38

Billy schreef:
De bijsluiter zit om het flesje gewikkeld.
TS kan hier ook gewoon wat van leren hoor, gaat in een moeite door
En ik heb geleerd om altijd zelf na te blijven denken, ook kenners kunnen fouten maken.

En wat kan er gebeuren met een bijsluiter die om een flesje gewikkeld zit? Juist: eraf gehaald worden!

Zozo, en jij zegt geleerd te hebben zelf na te denken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:49

Dan is het helemaal stom geweest.
Je gaat toch niet met gif lopen sproeien zonder dat je weet waar je mee bezig bent?
Ongeacht wat een zgn "expert" zegt.....
Dierenartsen zeggen wel vaker stomme dingen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:59

Billy schreef:
Dan is het helemaal stom geweest.
Je gaat toch niet met gif lopen sproeien zonder dat je weet waar je mee bezig bent?
Ongeacht wat een zgn "expert" zegt.....
Dierenartsen zeggen wel vaker stomme dingen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:15

Vithaminthe is het beste te doseren en dus aan te raden als ontwormingsmiddel voor jonge kittens. Frontline spray is wel te gebruiken voor jonge dieren, maar inderdaad met mate. Peders en shampoos kun je nog niet gebruiken voor hele jong katjes.

=^.,.^=

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:23

Billy schreef:

Inderdaad. In mijn kattenfoktijd werd ieder kitten gewoon met frontline behandeld. Alleen dat doordrenken is een ander verhaal.

Vitaminthe is heel goed voor kittens. Later ging ik meestal over op Drontal tabletten. duur maar erg effectief. Maar nu heb ik weer als vanouds vitaminthe in de kast liggen. Hoog tijd dat het eens uit die kast komt trouwens .

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:25

Billy en Quellian toch .

Tipje: leer je kitten al vanaf direct tabletjes te nemen. Hoe te doen? Haal vitamine c tabletjes en geef ze dat een keer per week. Altijd handig als je later een zieke kat hebt en niet in gevecht wil met een kat.

En geloof me..... met een kat wil je niet vechten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:15

Ok, ik ga eens achter de Vitaminthe-ontworming aan. Tabletjes toedienen zal geen probleem geven, heb ik al geoefend met snoepjes . Hij is op 6 weken ontwormd en ik had begrepen dat ie op 8 weken opnieuw moest, klopt dit? En na hoe lang moet ie dan weer?

Wat zielig Quel, van je kitten met de bloedvergiftiging, wel ontzettend stom van die DA hoor. Je verwacht toch dat je het advies van een DA wel op kunt volgen .

Wat ik me ook nog afvroeg. Kan ik mijn volwassen poes wel met een frontline pipetje behandelen? Wordt de kitten dan niet ziek als hij in contact komt met die grote?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:51

Hoi,

Kittens kun je ook erg goed behandelen met stronghold voor kittensm, dit kan dus absoluut zeker geen kwaad.

Ook kan je hier gewoon bij de dierenarts naar vragen dan weet je ook gelijk wat het kost..

Stronghold kost hier voor 3 pipetjes 16.50 .

Groetjes Barbara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:06

Ik heb de informatie over Stronghold opgezocht en ik denk dat ik die morgen eens bij de dierenarts ga ophalen. Werkt tegen vlooien, ormijt, wormen etc. Dat is nog eens effectief zo'n all-in-one oplossing.