Wie hebben er allemaal reptielen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tetris

Wie hebben er allemaal reptielen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 17:58

Nouja, zoals de titel al zegt: wie hebben er allemaal reptielen?

Ik heb gister een terrarium via marktplaats gekocht (80x90x40) en heb vandaag wat dingetjes voor erin gekocht.. Hout snippers en termometer. Heb ook een warmtelamp, maar ik heb geen ding waar ik die lamp aan kan maken zeg maar, waar ik het stroom vandaan haal naja weet de naam niet.. maar dat komt dus ook nog.
En naja, ik ga m nog verder inrichten
Als ik klaar ben met inrichten en wat meer info heb, ga ik er Baardagamen in doen.
1 of 2 denk ik.

Nu ben ik erg benieuwd wat voor reptielen jullie hebben en hoe jullie terrarium is ingericht enzo.
Kortom, het lijkt me leuk om met jullie ideeen uit te wisselen enzo.

Doeeg

kimmie261

Re: Wie hebben er allemaal reptielen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:47

Immanitas heeft een terrarium topic geopend in de huiskamer...

daar kan je veel mensen ontmoeten die ook en terrarium hebben..

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:05

ow, dankjewel! ik had er daar ook een geopent en daarvoor gezocht naar een ander terrarium topic maar ik zag er geen..
Maar ga nog een keer kijken
Dankje

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:19

ja ik heb zelf een landschildpad. Als je een reptiel koopt moet je weten waar je aan begint. Het is geen knuffel dier.

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:27

Dat weet ik! Als ik wil knuffelen met me dieren doe ik dat wel met me konijnen/hond
Maar baardagamen kunnen heel tam worden hoor.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:45

wij hebben hier een Groene Leguaan, zijn naam is Joris.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:20

Hey, ben martijn vriend van anouk!

Ik heb met baardagamen gekweekt en baardagamen zijn heel mak dat klopt maar een REPTIEL kan nooit of te nimmer tam worden! Dus denk niet dat je er mee op schoot naar een tv kan zitten kijken. Dat het beest stil blijft zitten wil niet betekenen dat het natuurlijk gedrag vertoont en dus ook geen stress heeft.
Net als met een groene leguaan kan het een heerlijk rustig beest zijn maar ook de groene leguaan is en blijft een reptiel.
En als reptielen houder (schildpadden) kan ik je zeggen dat je moet kijken kijken en kijken en vooral je dieren moet bewonderen en hun terrarium zo inrichten dat het lijkt dat ze in de natuur zitten. indien je dit niet kan laten moet je zeker nog eens goed nadenken.
Maar baardagamen zijn wel super gaaf hoor! Dus succes met de beestjes!!

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 17:34

Hoi Martijn, ik weet wel hoe ze zijn hoor! en ik weet ook dat het geen schoot hondjes zijn dankje

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:54

Ik heb een baardagaam.. Zie profiel.

Een terrarium van 40cm hoog is eigenlijk te laag. Je BD kan zich zo verbranden onder een lamp doordat je terrarium zo laag is. Ik heb zelf ook een terrarium van die hoogte, maar heb niets onder de lampen gezet zodat er genoeg ruimte is tussen BD en lamp.

Houtsnippers is niet geschikt als ondergrond. Ze kunnen erdoor stikken als ze een houtsnipper inslikken. Je kan beter denken aan calciumzand. Wel erg duur, maar gaat wel heel lang mee! Ik doe er nu 1,5 jaar over dit zand. Eigenlijk wat te lang.. Je kan beter 1 jaar over dit zand doen. Binnenkort ga ik het verversen, zodra ik een nieuw terrarium heb. In dit zand zit ook calcium in, dus meteen goed voor de BD zodra hij wat inneemt. Een andere optie is speelzand of duivenzand. Bij duivenzand moet je wel de schelpjes eruit zeven. Beide zijn een stuk goedkoper, vooral speelzand! Dit is ook makkelijker te zeven dan calciumzand omdat dat zand een grotere korrelgrootte heeft.

Verder is 1 warmtelamp te weinig. Je moet op zijn minst 1 warmtelamp en 1 UV-spot hebben. UV-licht hebben ze nodig om het calcium af te breken (of was het iets anders?? iig om iets af te breken) en verder niet echt belangrijk; om hun kleur beter door te laten komen. Wanneer de UV-spot vervangen moet worden hangt af van welke je neemt. De één gaat een half jaar mee, de ander gaat 3 jaar mee (maar die is dan ook een stuk duurder). Ik denk dat je rond de 160 watt in je terra moet hebben..

Ik zou er geen plantjes in doen. Zowel geen echt als nep. Je kan (neppe) wel proberen, amar sommigen gaan eraan eten wat slecht voor je BD is. Doe er dan wel een zo natuurlijk mogelijke plant in zoals neppe cactussen. Van deze planten zijn de stekels zacht dus niet pijnlijk.

Je kan er ook zelf een achterwand maken zoals ik gedaan heb. Ik heb het niet natuurlijk gemaakt, omdat dit mijn 1e was. Ik dacht bij deze voornamelijk meer aan zijn bewegingsvrijheid.

Als je nog vragen hebt kan je ze natuurlijk stellen.