Ik heb een baardagaam.. Zie profiel.
Een terrarium van 40cm hoog is eigenlijk te laag. Je BD kan zich zo verbranden onder een lamp doordat je terrarium zo laag is. Ik heb zelf ook een terrarium van die hoogte, maar heb niets onder de lampen gezet zodat er genoeg ruimte is tussen BD en lamp.
Houtsnippers is niet geschikt als ondergrond. Ze kunnen erdoor stikken als ze een houtsnipper inslikken. Je kan beter denken aan calciumzand. Wel erg duur, maar gaat wel heel lang mee! Ik doe er nu 1,5 jaar over dit zand. Eigenlijk wat te lang.. Je kan beter 1 jaar over dit zand doen. Binnenkort ga ik het verversen, zodra ik een nieuw terrarium heb. In dit zand zit ook calcium in, dus meteen goed voor de BD zodra hij wat inneemt. Een andere optie is speelzand of duivenzand. Bij duivenzand moet je wel de schelpjes eruit zeven. Beide zijn een stuk goedkoper, vooral speelzand! Dit is ook makkelijker te zeven dan calciumzand omdat dat zand een grotere korrelgrootte heeft.
Verder is 1 warmtelamp te weinig. Je moet op zijn minst 1 warmtelamp en 1 UV-spot hebben. UV-licht hebben ze nodig om het calcium af te breken (of was het iets anders??
iig om iets af te breken) en verder niet echt belangrijk; om hun kleur beter door te laten komen. Wanneer de UV-spot vervangen moet worden hangt af van welke je neemt. De één gaat een half jaar mee, de ander gaat 3 jaar mee (maar die is dan ook een stuk duurder). Ik denk dat je rond de 160 watt in je terra moet hebben..
Ik zou er geen plantjes in doen. Zowel geen echt als nep. Je kan (neppe) wel proberen, amar sommigen gaan eraan eten wat slecht voor je BD is. Doe er dan wel een zo natuurlijk mogelijke plant in zoals neppe cactussen.
Van deze planten zijn de stekels zacht dus niet pijnlijk.
Je kan er ook zelf een achterwand maken zoals ik gedaan heb. Ik heb het niet natuurlijk gemaakt, omdat dit mijn 1e was. Ik dacht bij deze voornamelijk meer aan zijn bewegingsvrijheid.
Als je nog vragen hebt kan je ze natuurlijk stellen.