Epilepsie bij honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

Epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:05

Mijn golden retriever heeft epilepsie (of hoe je dat ook schrijft ). Gelukkig heeft ze deze aanvallen niet zo heel vaak maar ik denk ong 1 keer in de 3/4 maanden ongeveer. Andere zullen dit natuurlijk veel vinden en dat is ook zo maar ik ben blij dat het niet elke week is (of elke dag).

Nou wilde ik vragen of er meer mensen zijn die honden hebben met epilepsie. Lichte en zware vormen.

Ikzelf vind het namelijk heel erg om te zien en misschien zijn er kleine dingetjes die helpen om te doen???

We zijn in het begin al naar de dierenarts geweest en die zei dat hij er niks aan kon doen en het enigste wat kon (als het erger werd) was medicijnen er tegen geven maar om eerlijk te zijn heb ik het niet zo op medicijnen

Owja de eerste keer dat we er achter kwamen was m'n hond ong 2/3 jaar en ze is nu 6 jaar. Het is wel steeds erger geworden maar niet met grote snelheid.

Zijn er meer mensen met deze ervaringen? en zijn er kleine dingetjes die kunnen helpen?? (ik ga geen medicijnen of rare dingen geven hoor).

_Katinka

Re: Epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:07

Mijn poedeltje heeft ook epilepsie, ik denk dat hij het in 4 maanden ong. 3 keer heeft gehad.
We zijn bij de dierenarts geweest en die zei dat er helemaal niks aan te doen was, hij zelf heeft één van zijn poedels (epilepsie komt vaak voor bij poedels) moeten laten inslapen omdat hij het te vaak had. Ik hoop dat het bij onze hond nooit zo ver moet komen

Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien als hij zo'n aanval heeft, en het ergste is dat je er helemaal niks aan kan doen...
Wij proberen altijd meteen om onze hond te kalmeren en te zorgen dat hij niet opstaat, want als hij dat doet wordt het alleen maar slechter, dan springt hij omhoog en valt dan terug neer enzo... Echt zielig om te zien

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:24

Dat heeft mijn hond dus ook. Als ze een aanval krijgt raakt ze helemaal in paniek en als we der dan niet kalmeren word het alleen maar erger.

Mijn moeder der eerste hond had ook epilepsie en die moest ze in laten slapen omdat ze erin bleef hangen. Ik hoop dat het nooit zover komt bij mijn hond maarja het is erg moeilijk.

Naast de epilepsie heeft ze ook nog erge vorm van HD aan beide heupen (eentje erger dan de ander) dus oud en gezond zal ze waarschijnlijk niet worden maar ik hoop toch wel dat ze nog even mee kan.

Tot nu toe gaat het goed maarja volgend jaar kan het ineens hardstikke slecht gaan

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:26

De hond van Loenz hier op bokt had dat geloof ik ook en is daar aan overleden....anders moet je haar daarover even pbén voor info...

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:10

die van ons had het ook, wel in de lichte vorm.

er is mij ooit verteld om druppels van dr. vogel te gaan gebruiken, is op natuurlijke basis. welke dat waren weet ik zo niet meer, maar deze onderdrukken het. een kennis van ons heeft dit bij haar hond gebruikt en die had het in zware vorm en zei was er goed over te spreken. want de aanvallen werder minder ofzo. of minder zwaar.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 19:18

Komt me totaal niet bekend voor maar ik zal er naar rond kijken.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:22

je moet er idd geen bergen pillen en zooi ingooien hoor.. mijn oma heeft 1 hondje gehad , nu weer een en toevallig (?) allebei met epilepsie
ze stopt er ook allemaal zooi in maar daar worden die beestje alleen maar ellendiger van
tis idd geen leuk gezicht om te zien, maarja je doet er niks aan helaas

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:28

als dat op mij slaat van die bergen zooi, dit is geen zooi want is zowiezo met natuurlijke middelen gemaakt en geen chemische troep.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 19:35

swoeky schreef:
als dat op mij slaat van die bergen zooi, dit is geen zooi want is zowiezo met natuurlijke middelen gemaakt en geen chemische troep.

Ik denk niet dat ze jou bedoelde maar meer op mijn opmerking dat ik het lieft geen pillen of andere rare dingetjes wil geven. (rare dingetjes versta ik dus onder zelf gemaakte drankjes etc).

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:08

swoeky schreef:

er is mij ooit verteld om druppels van dr. vogel te gaan gebruiken, is op natuurlijke basis. welke dat waren weet ik zo niet meer, maar deze onderdrukken het. een kennis van ons heeft dit bij haar hond gebruikt en die had het in zware vorm en zei was er goed over te spreken. want de aanvallen werder minder ofzo. of minder zwaar.

juist die gebruiken wij ook en we hebben ook nog bach rescue remedy.

onse hond is een border collie van 3,5 jaar.haar aan vallen begonnen toen ze 1 jaar was.
Bij ons was het meteen al raak..meteen om de 4 weken een aan val, dit is toen in een jaar tijd om de 2 weken en af en toe om de 1 week.
Op het ogen blik heeft ze het weer om de drie weken tot eens in de maand of nog langer als het goed gaat.

De aan vallen zijn op lopend onse hond zit in de cluster aan vallen dit betekent dat als wij geen valium spuit geven ze niet meer uit haar aan val komt.dan krijgt ze er een en die daarna de ander weer op wekt en zo in elkaar over lopen zeg maar.

onse hond krijgt twee soorten medicijnen voor namelijk zit er valium in, dit is verslavend en slecht voor haar lever.maar liever dat dan dat ze in een aan val blijft zitten.
De dieren arts vertelde ons dat een hond er niks van merkt, maar dit is wel degenlijk zo.
Echter als ze een zware heeft is ze wel helemaal van de wereld,enheeft ze enkeld zware spierpijn en hoofdpijn.

Mijn ouders hebben contact op genomen met een organtiesatie?
die ons verteld hebben dat onse hond geen zout mag hebben dat kan een aanval op wekken.Als onse hond een aanval heeft gehad krijgt ze roomijs van ons met van die drupeltjes die ik boven aan heb beschreven zodat ze tot rust komt.

www.canine-epilepsy-guardian-angels.com dit is een site waar je meer info er over kunt vinden.
(ik weet niet meer of je een site mag vermelden op bokt dus zo niet moet die maar weg gehaald worden)

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:19

Ja, als mijn hondje een aanval heeft gekregen is hij daarna altijd doodmoe en legt hij hem meteen in de zetel om te slapen.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 00:07

nano schreef:
swoeky schreef:

juist die gebruiken wij ook en we hebben ook nog bach rescue remedy.

onse hond is een border collie van 3,5 jaar.haar aan vallen begonnen toen ze 1 jaar was.
Bij ons was het meteen al raak..meteen om de 4 weken een aan val, dit is toen in een jaar tijd om de 2 weken en af en toe om de 1 week.
Op het ogen blik heeft ze het weer om de drie weken tot eens in de maand of nog langer als het goed gaat.

De aan vallen zijn op lopend onse hond zit in de cluster aan vallen dit betekent dat als wij geen valium spuit geven ze niet meer uit haar aan val komt.dan krijgt ze er een en die daarna de ander weer op wekt en zo in elkaar over lopen zeg maar.

onse hond krijgt twee soorten medicijnen voor namelijk zit er valium in, dit is verslavend en slecht voor haar lever.maar liever dat dan dat ze in een aan val blijft zitten.
De dieren arts vertelde ons dat een hond er niks van merkt, maar dit is wel degenlijk zo.
Echter als ze een zware heeft is ze wel helemaal van de wereld,enheeft ze enkeld zware spierpijn en hoofdpijn.

Mijn ouders hebben contact op genomen met een organtiesatie?
die ons verteld hebben dat onse hond geen zout mag hebben dat kan een aanval op wekken.Als onse hond een aanval heeft gehad krijgt ze roomijs van ons met van die drupeltjes die ik boven aan heb beschreven zodat ze tot rust komt.

www.canine-epilepsy-guardian-angels.com dit is een site waar je meer info er over kunt vinden.
(ik weet niet meer of je een site mag vermelden op bokt dus zo niet moet die maar weg gehaald worden)

Jeetje dat klinkt wel heel erg

Mijn hond is idd daarna erg moe en blijft voor en na de aanval erg aan je hangen.

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:16

Mijn hond hebben we ook moeten laten inslapen door Epilepsie.
Op een gegeven moment herkende hij niemand meer, en liep een beetje door huis rond te dartelen, zonder enig benul waar hij was, dat was voor ons het punt om hem in te laten slapen.
Juno is 6 jaar oud geworden en was een Duitse Herder.

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:24

Onze oude labrador (leef inmiddels niet meer) had er ook last van. 1x in het halfjaar ofzo. Dan moesten we haar laten liggen en haar kalmeren. Dan ging het wel weer. Het kwam door ouderdom.. ze was al ouder dan 10 toen het begon.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:29

Mijn kleine hondje heeft het ook, ze heeft dit waarschijnlijk overgehouden aan haar niet zo leuke verleden. Ze hefet het vrij weinig en meestal snachts waneer ze in diepe slaap is, ze slaapt bij mij op het voeteneind en als ze een aanval heeft mag je geen lamp aandoen of haar naam roepen, de een keer heeft ze het erger dan een andere keer. daarna is ze bekaf, en valt ze in mijn armen in slaap.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 20:42

Vandaag naar de dierenarts geweest (gewoon voor jaarlijkse inenting hoor) maar daar heb ik ook mee gesproken over der epilsepsie. En ben toch weer wat wijzer geworden.

Bij de mijne is het aangeboren en ze heeft haar hele leven last van. Nu heeft ze het om de zoveel maanden. Laatste keer is in Maart dus alweer ff terug.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 04:47

Wat gebeurt er dan als zo'n hond een aanval krijgt?

Nachony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 06:17

Mijn hond heeft sinds vorig jaar
kleine toevallen. Momenteel zit ze denk ik op zo'n 6 toevalletjes per dag, dat zijn degene die ik zie. Ben niet altijd bij haar in de buurt dus het zullen er vast meer zijn. Wat er gebeurt? Ze valt "gewoon" om. Eerst zie je dat ze haar koppie naar voren strekt en vervolgens is het plof. De dierenarts zei dat het moeilijk te zeggen is of het fysiologisch is, dus dat het uit haar ruggegraad komt en haar achterhand a-tactisch aan het worden is of dat het neurologisch is, dus daadwerkelijk epilepsie.Of een combi van beide en dat denk ik ook. Ze is bijna veertien jaar dus om dat te laten onderzoeken zou ze naar de kliniek in Utrecht moeten om onderzoeken te ondergaan en dat wil ik niet meer. Ze lijkt geen pijn te hebben en is vaak ook nog erg vrolijk voor een hond van die leeftijd. Ze gaat iedere dag nog mee naar de stallen waar ze heerlijk ravot met mijn andere hond. Ik kon medicijnen gaan geven: Phenobarbital, maar daar zou ze heel sloom van gaan worden. Als ik haar zo zie ravotten dan denk ik: nee dat wil ik haar niet aan doen. Af en toe, als ze tijdens het rennen neervalt of midden in de modder valt dan denk ik weer van: misschien dat het toch tijd wordt. De toevallen lijken de laatste twee weken toe te nemen en is ze vaker moe. Maar ja. We leven met de dag en ben iedere dag nog blij dat ze er is maar ik besef me goed dat ze het eind van het jaar misschien niet meer haalt. De enige medicijnen trouwens die Rosie slikt zijn ENURACE maar dit is meer voor haar urineverlies. Ze houdt haar plas niet meer op, warschijnlijk ook ten gevolge van de toevallen. Voelt het ook niet meer als ze heeft geplast en blijft er rustig in liggen.
Tja die Rosie...mijn grootste en liefste hond. Trouwens ze is een Amerikaanse Stafford en dertien en een half, een pracht leeftijd toch.

Gr. Irm.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 12:44

Dat is idd een aardige leeftijd. Maar zou heb ik met mijn oude hond (inmiddels al een tijdje overleden) ook geleeft. Je leeft dan met de dag mee en je kijkt niet meer vooruit omdat het elk moment over kan zijn.

@MSQuincyTE: Hoe het eruit ziet is bij elk hond anders maar je hebt wel vaak dingen die hetzelfde zijn waar je het aan kan herkennen. Ook ligt het er natuurlijk aan hoe erg de aanval is. De ene hond heeft een zware aanval en de andere een lichte.

Mijn hond heeft er nog een beetje tussenin maar het begint steeds meer naar de zware te gaan. De laatste keer was 4 dagen geleden.

Ze voelde het eerst aan dus ze kroop tegen m'n moeder aan en begon te trillen. Daarna viel ze weg. Als ze weg valt worden der poten heel erg stijf en beginnen der ogen te rollen. Daarnaast begint ze te rollen en te trappen en der hoofd alle kanten op te gooien. Daarna komt ze weer een beetje bij en word alles slapper maar ze is er nog niet helemaal en het duurt vaak ff een paar minuten voordat ze weer bewust is van derzelf.

Deze keer had ze het niet maar de keer daarop begon ze ook te schuimen uit der bek.

Ik hoop het zo een beetje goed uit gelegt te hebben want daar ben ik niet zo goed in.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:17

De hond van mijn schoonouders heeft het ook. Zij heeft het een hele poos goed gedaan op een homeopatisch pilletje, de naam weet ik nu niet.
Zij had er meer/vaker last van als ze zich druk maakte, of te intensief fysiek had gespeeld of gerend.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:27

mijn kat is aan epilespie dood gegaan.
ze kreeg heel vaak aanvallen.
na 1 dag veel aanvallen hebben gehad is ze overleden.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:24

Mijn teckel had ook epilepsie.
Hij was de jongste en kleinste van het nest .
In het begin hielpen medicijnen nog redelijk. (ik moest trouwens zelf maar uitzoeken hoeveel hij nodig had, na een toeval moest ik dan eerst een week de dosis verhogen).
Op 8 jarige leeftijd waren de toevallen niet meer te onderdrukken met medicijnen en hebben we hem laten inslapen.

Opvallend was dat hij erg gevoelig was voor opwinding. Als hij wist dat mijn moeder op bezoek kwam bijvoorbeeld, raakte hij zó opgewonden dat hij bijna altijd een aanval kreeg.
Ook na het eten van kaas was het vaak mis.
Verder was hij erg gevoelig voor witte dingen, hij reageerde slecht op sneeuw, maar ook op witte veertjes.

Ondanks zijn ziekte was hij 8 jaar lang mijn grootste vriend, die overal achterop de fiets met mij heen ging.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:33

Onze hond heeft ook epilepsie.

Hij kreeg het ongeveer een jaar geleden voor het eerst. (hij is nu 7,5) en heeft sindsdien naar dat wij weten ongeveer 4 of 5 aanvallen gehad. De dierenarts zei dat we er weinig aan konden doen.Medicijnen werden pas gegeven als het vaker per dag voorkwam of dat de aanvallen langer dan een half uur duurde.

In princiep heeft onze hond er gelukkig niet heel erg veel last van. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk.

Ons werd wel duidelijk verteld. de hond met RUST laten. Niet gaan zitten aaien, of gerust stellen, je kunt toch niet tot hem doordringen. Het enige wat je kunt proberen is voorkomen dat hij zichzelf verwond. honden kunnen uit reflex flink bijten als ze uit zo'n aanval komen. (net als dat je bij mensen iets tussen de tanden moet zetten omdat ze anders bij "ontwaken" in hun eigen tong kunnen bijten)

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 20:04

Shiloh schreef:
Onze hond heeft ook epilepsie.

Hij kreeg het ongeveer een jaar geleden voor het eerst. (hij is nu 7,5) en heeft sindsdien naar dat wij weten ongeveer 4 of 5 aanvallen gehad. De dierenarts zei dat we er weinig aan konden doen.Medicijnen werden pas gegeven als het vaker per dag voorkwam of dat de aanvallen langer dan een half uur duurde.

In princiep heeft onze hond er gelukkig niet heel erg veel last van. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk.

Ons werd wel duidelijk verteld. de hond met RUST laten. Niet gaan zitten aaien, of gerust stellen, je kunt toch niet tot hem doordringen. Het enige wat je kunt proberen is voorkomen dat hij zichzelf verwond. honden kunnen uit reflex flink bijten als ze uit zo'n aanval komen. (net als dat je bij mensen iets tussen de tanden moet zetten omdat ze anders bij "ontwaken" in hun eigen tong kunnen bijten)

Ik kreeg als advies om te stoppen met vlooienmiddel van Frontline. Ze zijn er namelijk achter gekomen dat het juist het geval opwekt. En we kregen iets anders aangeboden. En het klopte ook wel ong.

Daarnaast kan je gewoon bij je hond blijven maar zorg ervoor dat er geen vreemde bij zijn of geen rare dingen doen want na de aanval is je hond zichzelf ff niet. Dit was de advies van mijn dierenarts trouwens.

Gerust stellen vind ik juist van wel want bij mijn hond helpt het juist om de aanval te verminderen. Als ik haar namelijk "in de steek laat" raakt ze helemaal in paniek en word de aanval veeeeeel groter dan dat ik erbij ga zitten en haar een beetje vast hou en gerust stel. Hiermee bedoel ik niet dat je der helemaal verwend maar gewoon ff laat weten dat je weet dat ze de aanval krijgt en bij der blijft.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:05

ja ik heb ook iemand gekend met een epileptische hond, kan makkelijk hoor, kan bij elke diersoort zowat (mijn rat heeft het zelfs)