Hoe een 3-jarige hond op te voeden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe een 3-jarige hond op te voeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:56

Wij hebben een hond van 3 jaar, een Jack Russel,
Die we in het begin gewoon zo goed als niet hebben opgevoed.

Commando zit en af kent hij, luisteren doet hij soms.

Hier komen kent hij wel, maar doet het meestal niet.
Hij heeft gewoon totaal geen respect. Ook trekken aan de riem doet hij heel erg.

Wanneer ik hem bestraf op iets wat hij fout doet, trekt hij zn bovenlip op en probeert te bijten. Wat dus volgt dat hij voor straf in de garage moet zitten.

Maar niks blijkt te helpen. Na een tijd geprobeerd te hebben lijkt er nog steeds geen vooruitgang in te zitten. Hij doet niet wat hem opgedragen wordt. Hij wordt snel afgeleid. Blaft door het raam heen naar mensen en andere honden etc.

Iemand tips hoe ik hem nog kan "opvoede" ?
Of gewoon africhten..?

Casca

Re: Hoe een 3-jarige hond op te voeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:01

ga naar een cursus.. zij weten precies wat ze hier nog aan kunnen doen, wij kunnen het totaalplaatje van je hond niet zien, hoe zijn hele houding is, we kennen de hond niet.. Als je een paar keer naar cursus gaat merk je dat je goede dingen leert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:13

Naar een cursus kunnen mogen dat gaat niet lukken denk ik..
Mn moeder wil het niet betalen en me ook niet brengen..
En voor zover ik gevonden hebben zijn er ook alleen puppycursessen en vandaar uit kan je verder?..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:25

Verder kan ik dan alleen maar zeggen: Probeer er voor te zorgen dat de hond graag iets voor jou wil doen, bouw een band op.. maar wel 1 waarin jij de leider bent!
een heel simpel ding waar je mee kunt beginnen is met hem een leuk kunstje te leren... Het is niet erg als je hond iets fout doet!
Het oefenen van Kom Hier kun je heel makkelijk doen, zet hem naast je neer met een lange lijn eraan, je loopt vooruit en roept hem.. doe gek, zorg dat het voor hem erg aantrekkelijk wordt om naar jou toe te komen, rol over de grond en als hij niet wil komen haal hem dan langzaam naar je toe.. met die lange lijn. Als hij bij je is beloon je hem met een brokje en zijn spelletje en ga met hem spelen.. dat hoeft maar 10 sec. en is het weer klaar..
Dat trekken aan de riem kun je makkelijk oplossen door meer aandacht te vragen bij je hond, praat tegen hem, doe leuk, geef snoepjes... dit ook weer niet te lang achter elkaar doen, vooral in het begin.. sta het absoluut niet toe dat hij gaat trekken aan de riem! trek 1 keer terug en vraag weer zijn aandacht, blijf positief! constant vertellen aan hem wannner hij het goed doet!
Zorg dat hij het leuk gaat vinden om voor jou iets goed te doen, negeer desnoods verkeerd gedrag, en sluit altijd af met iets wat hij wel goed kan zodat jij en hij er een goed gevoel aan over houden

Je geeft zelf al aan dat je weet dat als je hem straft dat hij dan zn bovenlip optrekt, op wat voor manier straf je hem?? zeg je alleen foei/nee, of pak je hem in het nekvel ofzo...

Je hoeft niet per se een puppy cursus te doen met je hond, hebben wij ook niet gedaan, er zijn verschillende cursussen: G&G, Jacht ( ), behendigheid, doggydance etc. etc.
veel succes
Laatst bijgewerkt door Casca op 27-08-05 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:26

Ik ben ook bezig een band te maken met mijn pup.
Veel met hem omgaan, spelen, wandelen knuffelen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:34

Casca > Ik hoef alleen al naar em te wijzen en hij doet het al..
Meestal gaat hij de garage in of krijgt hij een tikje op zn neus met een bestraffend woord..

MAar die dingen ga ik is proberen.. Gaat grappig worden ..

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:37

Je kan kort maar krachtig heel hard FOEI zeggen en hem boos aankijken dan word mijn hond beetje bang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:16

Mijn hond gromt.. Trekt zn bovenlip op of negeerd me..

Maaar..
Wat k eigenlijk vergeten was te vertellen..

Dat bovenlip optrekken en poging tot bijten is gekoment tot hij een keer in een hondenpension is geweest..

Er werd gezegt dat het goed was..
BLijk baar niet,
Hij was ZO blij datii terug mocht..
Stonk naar plas en poep..
En sinds dien doet hij zo..
Wij wil ook wels agressief uitvallen tegen meestal grote honden..
SOms mag die ze wel, soms niet..
En voor kleine honden is hij soms bang,

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:17

Wat raar dat dat vanaf dat pension gekomen is!!
Dan moet je misschien weer terug gaan en vragen wat er gebeurd is?
Of is dat lang geleden?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:18

ja precies, foei zeggen, en dan weer verder, niet te lang stil blijven staan bij iets wat hij niet goed heeft gedaan.. (ook niet te lang blijven belonen voor iets wat die wel goed deed)
Na een tijdje heeft het hondje toch niet meer door waarom hij die straf nou kreeg, dus opsluiten in de garage lijkt me geen goed plan. doordat jij "boos" op hem bent verdedigt hij zichzelf, maak de straf niet te zwaar en probeer eens een tijdje hei grommen en lip optrekken te negeren en gewoon verder te gaan met een oefening.. misschien ziet hij dan dat straf geen grote conseqenties heeft.....

Ik lees net wat je geschreven hebt voor mij:
Wat zielig voor em!! maar het is geen excuus waarom het wel zou mogen het mag gewoon niet, maar straffen daarvoor helpt niet zoals je al hebt gemerkt....

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:21

zorg eerst dat je een rangorde en band opbouwd.
www.hondensportschool-uvo.nl das ook de honden school waar ik help maar daar staan ook e-mail adressen op van de instructeurs. Die kun je ook dit soort vragen stellen en zij jullie daar antwoord op geven. Het beste kun je een mailtje sturen naar Gery. (staat bij wie zijn wij)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:54

Ik vermoed dat de hond boven jou staat in de rangorde maar het kan ook angst zijn, hoe is zijn houding als hij gromt? Een cursus lijkt me een heel goed idee voor het uit de hand loopt.
Maak duidelijk dat jij de baas bent, dit hoeft niet met geweld of straf maar een paar simpele regels kunnen al heel veel uitmaken. Bijv.:
*Als je thuis komt begroet je eerst iedereen in huis, voor je de hond begroet, de laagste in rang wordt namelijk als laatste begroet.
* als je naar buiten gaat ga jij eerst naar buiten, dan de hond
* jij eet eerst, dan de hond
* jij bepaald wanneer hij aandacht krijgt, als hij erom zeurt krijgt ie het niet, het gaat op jouw initiatief

Als je hem wilt straffen moet je dit kort maar krachtig doen. In de garage opsluiten heeft geen zin, de hond weet niet meer wat hij fout heeft gedaan, dit is hij allang vergeten.
Maar nogmaals, als hij al gromt als je naar hem wijst voelt dat bij mij echt heeeeeeeeeeeeel fout aan! Dus zoek hulp via een cursus of anders een gedragstherapeut!

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:12

Lysette schreef:
Ik vermoed dat de hond boven jou staat in de rangorde maar het kan ook angst zijn, hoe is zijn houding als hij gromt? Een cursus lijkt me een heel goed idee voor het uit de hand loopt.
Maak duidelijk dat jij de baas bent, dit hoeft niet met geweld of straf maar een paar simpele regels kunnen al heel veel uitmaken. Bijv.:
*Als je thuis komt begroet je eerst iedereen in huis, voor je de hond begroet, de laagste in rang wordt namelijk als laatste begroet.
* als je naar buiten gaat ga jij eerst naar buiten, dan de hond
* jij eet eerst, dan de hond
* jij bepaald wanneer hij aandacht krijgt, als hij erom zeurt krijgt ie het niet, het gaat op jouw initiatief

Als je hem wilt straffen moet je dit kort maar krachtig doen. In de garage opsluiten heeft geen zin, de hond weet niet meer wat hij fout heeft gedaan, dit is hij allang vergeten.
Maar nogmaals, als hij al gromt als je naar hem wijst voelt dat bij mij echt heeeeeeeeeeeeel fout aan! Dus zoek hulp via een cursus of anders een gedragstherapeut!

PRECIES! Zo is dat bij mijn hond ook
Ier, je moet bovenstaande tips maar eens opvolgen, werkt echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:23

Okee.. Gah poging doen tot ..

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:48

De bieb heeft ook opvoedhondenboeken, kun je gratis lenen en lezen. Je kunt ook een goede band kweken door veel met hem te oefenen en te belonen, dmv een balspelletje of zo.
Dus naar buiten, kom hier roepen en de bal tonen....
De hond moet gewoon denken HA leuk als hij jou ziet, dus ga leuke dingen doen die je kunt belonen. Negatieve dingen eerder negeren dan bestraffen. Afleiden helpt ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:08

Oehh ik kwam net weer thuis bij de hond (L)..
EN hij stond al voor de deur te springen.. Ik eerst mn spullen neerzetten.. Wat tegen mn moeder zeggen.. Rustig gaan zitten en toen pas die hond gaan aaien..

Moeilijk, want hij kijkt ZO lief..

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:16

Negeren van slecht gedarg is heel goed! Geen aandacht geven is een soort straf voor de hond namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:58

Hij is tot nu toe heel braaf ..
Mn moeder even verteld dat de hond niet mag eten voor wij gaan eten.. En nog wat andere dingen

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:27

En blijf daarin ook consequent want dat is zo belangrijk.

Zo duur is een hondencursus toch niet? Bij onze hondencursus valt het echt mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:52

Pf0ej.. Giister had Lucky een goeiie dag..
Vandaag.. een hele slechte :s.. ..
Majaa.. k kan het hem toch niet 100% kwalijk nemen met dit weer :S:\

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:10

Ier schreef:
Oehh ik kwam net weer thuis bij de hond (L)..
EN hij stond al voor de deur te springen.. Ik eerst mn spullen neerzetten.. Wat tegen mn moeder zeggen.. Rustig gaan zitten en toen pas die hond gaan aaien..

Moeilijk, want hij kijkt ZO lief..

Goed zo! Het is ff heel lastig maar uiteindelijk het beste voor jullie beide Succes!!