Cavia heeft biggen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Cavia heeft biggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:41

Half uurtje geleden is onze cavia van 3 kindjes bevallen! Het gaat goed maar heeft er iemand nog wat tips waar ik aan moet denken enzo?

En vanaf wanneer mag je ze echt oppakken? We hebben het konijn even in een ander hok gezet, wanneer mag die er weer bij?

thor9

Re: Cavia heeft biggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:16

hoi,
een cavia is net iets anders als een konijn een cavia eet al mee met de moeder en daarvoor moet je zorgen dat je genoeg voer met vitamine C neerzet, genoeg hooi. een cavia kan je na een dag al oppakken maar heel voorzichtig en niet te lang. Het konijn kan er na vier weken weer bij want dan kunnen de kleine cavia's weg.
Je cavia kan na dit nestje geen nieuw nestje krijgen omdat ze te oud word, door het ouder worden kunnen haar bekken dus waar de baby's door heen komen verkalken en dat doet erg zeer als ze weer moet bevallen.

Ik heb zelf ook al 6 nestjes cavia's gehad dus heb er ervaring mee. wil je nog meer weten stuur dan anders een email naar adsl415559@tiscali.nl onderwerp cavia.
groetjes deborah

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:45

gefeliciteerd echt cute

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:56

Cavia te oud? Dat begrijp ik niet helemaal ze was pas 8 weken toen ze zwanger werd (zat bij de vorige eigenaar met mannen en vrouwtjes vandaar zo vroeg).

thor9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:12

Hoi, als je cavia ouder dan een jaar word dan verkalken de bekken voor 1 jaar kan je nog gewoon nestjes nemen

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:39

ohh ja okee maargoed ik denk niet dat we nog meer nestjes nemen

thor9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:53

heb ik toen ook niet meer gedaan ik heb vijf cavia's en die heb ik alle drie maar 1 nestje laten groot brengen

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:02

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten:).

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:15

Ja sorry maar dat slaat nergens op!!!!! als je met een cavia wilt fokken moet je voor het eerste jaar een nestje gehad hebben, dan blijven de bekkens wijder staan en veranderd dat niet meer. als ze voor het eerste jaar niet werpt groeien de bekken dicht waardoor de geboortegang te nauw word en ze de babys er niet uit krijgt! Wij fokken al 10 jaar cavias voor shows en kleindiertentoonstellingen, denk je dat we ieder jaar met een nieuwe zeug beginnen?!
met een gezonde zeug kun je ongeveer 3 jaar doorfokken en dan hooguit 2 nestjes per jaar (en pas vanaf de leeftijd vanaf 6 maanden maar dat was een foutje in dit geval;-))

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:31

mexxelan schreef:
Ja sorry maar dat slaat nergens op!!!!! als je met een cavia wilt fokken moet je voor het eerste jaar een nestje gehad hebben, dan blijven de bekkens wijder staan en veranderd dat niet meer. als ze voor het eerste jaar niet werpt groeien de bekken dicht waardoor de geboortegang te nauw word en ze de babys er niet uit krijgt! Wij fokken al 10 jaar cavias voor shows en kleindiertentoonstellingen, denk je dat we ieder jaar met een nieuwe zeug beginnen?!
met een gezonde zeug kun je ongeveer 3 jaar doorfokken en dan hooguit 2 nestjes per jaar (en pas vanaf de leeftijd vanaf 6 maanden maar dat was een foutje in dit geval;-))

Iemand die het voor mij zei, alleen fok ik iets korter

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:26

Biggen? Ehm bedoel je niet kliene caviatjes

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:31

Ik wou al zeggen, echt bullshit, op de kinderboerderij is ook een cavia sie ouder dan drie is en die heef took 3 kleintjes gehad, het ging heel makkelijk zonde problemen poepte ze, ze alledrie er 1 voor 1 uit