Vogelpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

Vogelpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 01:12

Hoi,

We hebben voor hobby 2 hennen en 4 kuikens lopen.
1 hen zit nog by het varken in het hok.
en de kuikens zitten in een hok samen met de hen.
Waar dat hok zit vliegen ook duiven rond van ons.

Me moeder zei dat de ziekte komt van trekvogels die uitwerpsels naar beneden laten vallen. pluimvee eet dat op en wordt zo besmet.
Maar nou weet ik niet hoe dat zit met de duiven.
Moeten we die ophokken of gewoon laten vliegen?

Dit heb ik van een site:
Citaat:
Welke dieren zijn vatbaar?
Tot de AI-gevoelige dieren behoren: kippen, kalkoenen, parelhoenders, kwartels, fazanten, patrijzen, pauwen, eenden, ganzen, zwanen, duiven (alleen van de soort Columbia livia), struisvogels, emoes, en nandoes. Ook minder bekende soorten van de families grootpoothoenders, hokko's en hoatzin worden ertoe gerekend. Het gaat in alle gevallen zowel om de bedrijfsmatig gehouden dieren als om de dieren die b.v. als hobby worden gehouden. Bij duiven gaat het alleen om dieren die voor consumptie worden gehouden (dus niet om postduiven).

Wie kan me helpen??
We hebben een stuk of 12 duiven.
en als we die moeten ophokken hebben we een BIG problemo:P want ze zijn niet handtam

Ik hoop reactie te krijgen.

Xx

mirror666

Re: Vogelpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:48

hobby pluimvee hoeft nu NIET opgehokt, omdat het DREIGT en er nog niet IS... je mag je beesten (met duiven zou ik het niet doen) ook laten inenten, als je ze voor de hobby hebt, je mag ze dan alleen nooit meer wegdoen... Als je nog vragen hebt mag je ze stellen hoor, ik heb de vorige keer met de vogelpest er middenin gezeten met 2 kippen (die ik lekker nogsteeds heb!!!!) en ken mensen van het vogelrevalidatiecentrum waar de details naartoe gaan...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:20

toen hadden we 15 kippen,maar die hen met kuikens is al opgehokt, een heel tam kuiken zit in konijnen hok.n er loopt dus 1 hen samen met varken los.

bedankt iig

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:32

Ik woonde toen in zundert, vlakbij de belgische grens, en bij ons deden ze aan 'preventief ruimen' (wat achteraf dus helemaal niet nodig bleek te zijn he!!!!) Wij zaten in het 'ruimgebied' maar ik wilde me kippen niet kwijt, hou veel te veel van ze! Dus hebben we ze nog (niet ingeent, dat mocht toen nog niet)

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:47

Das banketstaaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:48

Blijf het raar vinden dat de hobby kippen nog buiten mogen blijven
daar is het in het verleden meestal bij begonnen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:51

Volgens mij mogen ook hobbyhouders hun kippen niet inenten tegen vogelpest. Zeker nu niet.

Onze kippen hebben een ren met heel fijn gaas en afgedekt met golfplaten. Daar kan dus geen vogelpoep op vogel inkomen.
Een hoop hobbyhouders laten hun kippen ook al niet meer vrij rondlopen maar doen ze in een afgedekte ren.

Duiven vallen overal buiten. Ook de vorige keer toen er hier vogelpest heerste mochten die nog gewoon naar buiten.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:04

ow oké, eindelijk een duidelijk antwoord )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:37

Oh jawel hoor, hobby kippen mogen nog gewoon buiten lopen, die hoeven niet opgehokt!
En dan nog is ophokplicht maar een groot wettelijk net waar je makkelijk (als vogelpestvirus) doorheen komt! Je ren hoeft nl alleen een DICHT DAK te hebben, terwijl bij ons de meeste mussen door de GAAS kommen aan de zijkant!!
[GROTE edit]

ThePast03 schreef:
Volgens mij mogen ook hobbyhouders hun kippen niet inenten tegen vogelpest. Zeker nu niet.

Onze kippen hebben een ren met heel fijn gaas en afgedekt met golfplaten. Daar kan dus geen vogelpoep op vogel inkomen.
Een hoop hobbyhouders laten hun kippen ook al niet meer vrij rondlopen maar doen ze in een afgedekte ren.

Duiven vallen overal buiten. Ook de vorige keer toen er hier vogelpest heerste mochten die nog gewoon naar buiten.

Vorige keer heeft het ministerie dat gezegd, na de vogelpest van toen welliswaar... Hobbydieren mogen ingeent omdat zij niet voor consumptie zijn! Vogels in dierentuinen en opvangcentra mochten ook ge-ent, zij mogen dan alleen nogmaar tussen erkende dierentuinen circuleren, niet meer naar particulieren. Particulieren (dus met hobbykippen) zouden ook mogen enten dus...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:22

Ik kan alleen maar terugvinden dat kippen geent mogen worden tegen pseudo vogelpest.

Hier gaat het over klassieke vogelpest en dat is een influenza virus:

Wat is het verschil tussen Klassieke Vogelpest en Pseudo-vogelpest?

De enige overeenkomst is de naam. Pseudo-vogelpest wordt veroorzaakt door het NCD-virus (Newcastle Disease). NCD geeft problemen aan de luchtwegen, het maagdarmkanaal en zenuwstelsel. Het is vaak dodelijk. Voor bedrijfsmatig gehouden pluimvee geldt binnen Nederland een verplichte vaccinatie voor NCD.

Ik kan echt nergens terugvinden dat hobbykippen nu ook geent mogen worden tegen klassieke vogelpest.
Sommige dierentuinen hebben toendertijd inderdaad vrijstelling gekregen maar die hebben daar achteraf spijt van omdat ze echt niets meer mochten met de dieren.
Adviezen voor hobbyhouders kun je trouwens terugvinden op:
www.minlnv.nl

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:25

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:43

hmm, vaag, bij vrc zeiden ze van wel.... nja, zal wel niet kloppen dan

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:49

alleen echte bedrijven met pluimvee moesten hun kippen toch binnehouden?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:02

ja, hobbyhouders hoeven nog niet op te hokken

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:11

ja je kan enten tegen klassieke vogelpest, maar ze doen het niet omdat het te duur zou zijn. En de vogelpest is begonnen in een batterij, niet bij hobbykippen! in een batterij ed. leven ze dicht op elkaar en als een dier een virus heeft gaat het razendsnel rond, hobbyhouders hebben meestal een stuk minder kippen per m2 en zien eerder als hun kip wat mankeerd. uit onderzoeken bleek ook dat hobbykippen een betere weerstand hebben dan die andere "werkkipjes"