Ziek caafje + foto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Ziek caafje + foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:48

Hey...

mijn caafje is sinds gisterenavond ziek...diarree. Nijntje is een half jaartje oud (ongeveer) nu beginnen haar oogjes ook nog is te tranen... is het de moeite dat ik nog naar de DA ga? ze ligt er maar slecht bij, hieronder een foto (toen traande haar ogen nog niet) ik heb ze in een schoendoos gezet want in de kooi zit haar vriendinnetje musti nog.

Zieke nijntje:
Afbeelding
Jonge Musti half jaartje geleden:
Afbeelding

oh ja, zou ik musti voor de veiligheid eens laten nakijken?

Stefaaah

Re: Ziek caafje + foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:52

Niemand?

Clien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:55

Denk dat je gewoon even de dierenarts moet bellen en het verhaal uitleggen...die weet vast raad en kan misschien door de telefoon vertellen of je wel of niet langs moet komen...
Verder moet je eraan denken dat je knaafjes niet teveel groenvoer geeft, sla e.d. daar kunnen ze diaree van krijgen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:57

gisteren heeft ze een klein blaadje sla gekregen en een stukje wortel...Het caafje van mijn broer is ook aan diarree gestorven, mijn vorig caafje ook al, nu zij.....
bedankt!

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:02

ik vind het wel erg dat je je afvraagt of het nog 'de moeite' is om het dier naar de dierenarts te brengen.. sowieso moet je niet op diarree staan toekijken, maar iets ondernemen, het is maar een kwestie van dagen voor het dier helemaal uitgedroogd is en sterft.
ga naar de dierenarts voor het (weer) te laat is. en informeer je misschien eens over de voeding van cavia's.
want bijvoorbeeld: sla is niet goed, daar krijgen ze diarree van.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:04

Ik zou gewoon even langs gaan hoor
Beter te veel keer langs gaan dan te weinig!!!

Sterkte met je knaafje

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:48

Mooie apparte cavia

Gewoon even langs de DA gaan die weet het wel altijd.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 21:01

bedankt allemaal....

hamadryada: we vroegen het ons af omdat onze vorige cavia's het na een uurtje gestorven waren maar ik heb de tip van Clien gevold, we hebben onmiddellijk gebeld en mochten een medicijn gaan halen, jammer genoeg is ze deze namiddag overleden....
sigislief: echt bedankt! het is idd een apparte cavia, was niet de enige die haar wou kopen!

nog eens bedankt iedereen

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:20

bij ons krijgen de cavias nooit sla, daar kunnen ze gasvorming van krijgen net als konijnen trouwens, en die kunnen ze niet kwijt omdat die beestjes geen scheetjes kunnen laten!! verder is het een fabeltje dat cavias niet te veel groenvoer mogen! als je er maar op let wat je ze geeft, en als ze diarree hebben, mogen ze eigenljk geen groenvoer, dan kan je beter alleen hooi en wat korrels neer leggen en de cavia het water geven waar je de rijst in gekookt hebt, want dat stopt en helpt de darmen,! Bij ons krijgen de cavias namelijk elke dag korrels afgestemd op hun behoeften, drachtige en zogende zeugjes hebben andere verhoudingen nodig dan een fokbeer en huisdieren hebben weer andere hoeveelheden nodig!) daarnaast hooi zoveel ze willlen, want dat zorgt voor een goede werking van de darmen, en veel groente en fruit voor de pitamientjes.

ps bij een konijn is het vaak de moeite niet meer om met diarree naar de dierenarts te gaan, een konijn eet zijn ochtend ontlasting op en als die diarree hebben, maken hun darmen dat niet aan en krijgen ze de nodige vitamines niet meer binnen, den doordat de bacterien "gaatjes "in de darmwand maken moet je er met een konijn heeeel erg snel bij zijn! cavias zijn wat sterker daarin.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik in de 10 jaar dat ik konijnen en cavia's fok ik nog geen diarree onder de dieren gehad heb!!!
(volgens rasstandaard dus geen vermeerderen!!)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:55

Ah wat sneu dat je knaaf is overleden

Sterkte!!!

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:26

Ons konijn had af en toe diaree, hele gevoelige darmen, wat hielp was het geven van slappe, lauwe thee en het afgietwater van rijst. Ze kreeg dan ook wat van een beschuitje te eten. Ze is er altijd bovenop gekomen.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:12

kzou eerst DA bellen, en dan om advies vragen!
wij fokken met cavia's en mn moedr is dierenarts dus ik zou smam wel vragen wat het kan zijn! zet ik er binnekort wel ff bij oke?

sterke!!!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:58

je moet bij jonge knaagdieren nooit te snel te veel sla of wortel geven hjier kunnen hun darmen slecht tegen en krijgen ze diarree.. ga snel naar de dierenarts.. wij hebben dit ook gehad met het konijn van ons.. en die is er toen weer bovenop gekomen maar begin met jonge dieren eerst met de groote van nog niet eens een postzegel en als alles dan nog goed gaat dan steeds de portie iets groter maken.. dit hebben wij ook gedaan en nu krijgen onze konijnen elke dag gewoon 2 blaadjes sla en een grote wortel.. ze kunnen er nu tegen omdat het opgebouwd is maar als je ineens veel geeft krijgt het dier diarree en kan dus overlijden..

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 17:28

bedankt allemaal!
we hadden toen onmiddellijk gebeld, de DA zei dat we dus dat medicijn moesten gaan halen. Hij moest het caafje niet zien, het zou ook niet goed zijn voor Nijntje om die reis te doen. Mijn buurvrouw is DA en is op verlof dus nu was het een eindje rijden...

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:34

heel veel sterkte

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:15

Sterkte

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:16

mijn nijntje is ook zeer gevoelig aan diarree.
gewoon telkens kijken of ze diarree hebben.
sla is voor zo'n diertje niet goed.
zowel niet voor cavia, hamster, of konijn.
veel sterkte met dit verlies

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:31

Gewoon even bellen...
Hoe gaat het er nu mee

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:44

@ none
In het topic staat die ie al is overleden

Ik heb een caaf van 8 jaar, en die geef ik ong 1x per week wat sla, maar ik wist niet dat dat niet goed was, mijn caaf is nog nooit aan de diaree geweest

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:52

none schreef:
Gewoon even bellen...
Hoe gaat het er nu mee

Ze is dood.
Jammer voor je dat je caafje is overleden . Maar te veel sla is echt niet goed, het is geen fabeltje dat ze er ziek van kunnen worden, het is echt waar. Mijn vogeltjes krijgen er ook diaree van als ze er teveel van krijgen, net als konijntjes, hamstertjes en cavia's.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:31

Och jee. Ik heb 2 logeercavia's en pluk iedere dag een volle zak onbespoten weidegras met zuring voor ze. Ze gedijen er goed op en vinden het heerlijk. Heb ze vandaag sla gegeven (vonden ze helemaal heerlijk) dus hoop dat de keutels nog steeds hard zijn. Volgens mij is groenvoer voor knaagdieren heel belangrijk. Ze krijgen ook iedere dag allebei een stuk wortel en een stuk komkommen. Goed voor de tandjes

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:36

IK zou zeker naar DA gaan. Ik had eerst ook een hamster en ik ging op vakantie dus zorgde een vriendin voor hem. Mara toen ik hem weer kwam halen had hij supererge diarree en zij helemaal: ja het ging supergoed En toen was ik naar de DA gegaan en had ik medicijnen gekregen maar 2 dagen later was hij nog doodgegaan