puppy bewaakt bot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shirley23

Re: puppy bewaakt bot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 13:37

je mag nooit accepteren dat een hond naar jou gromt als hij aan het eten is. Jij bent de leider. Als jij dat bot wilt hebben wil jij dat bot hebben. En niet andersom. In de roedel bepaalt ook de leider wanneer er gegeten wordt en die eet als eerst en dan pas de rest.

Dus dit mag je zeker niet accepteren.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 13:39

je mag nooit accepteren dat een hond naar jou gromt als hij aan het eten is. Jij bent de leider. Als jij dat bot wilt hebben wil jij dat bot hebben. En niet andersom. In de roedel bepaalt ook de leider wanneer er gegeten wordt en die eet als eerst en dan pas de rest.

Dus dit mag je zeker niet accepteren.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 16:38

hmm mijn reactie (of eigenlijk waar t om gaat) is weg.. Zal t even opnieuw typen

Het gaat dus om mijn golden r. pup. Ze had vanmorgen een bot gekregen en doordat onze vorige hond voedselnijd had wilde ik haar direct laten wennen aan t feit dat wij gewoon ten alle tijde haar aan mogen raken end at bot weg mogen halen, maar zij begon al meteen te grommen en haalde uit. Heb toen een handdoek om mijn pols gedaan en doorgegaan met aaien. Straffen wanneer ze stout is, belonen wanneer ze braaf is. Maar doordat ik t met de handdoek deed denk ik dat de functie een beetje weg is. Handdoek in combi met pup = leuk, speelgoed! Wil haar dus leren dat ze ook mijn handen moet accepteren, maar hoe?
Ben niet zo lang geleden in dezelfde situatie gebeten door onze vorige hond (eten afpakken op haar plaats) en was/ben dus beetje huiverig om het bot zo af te pakken of haar te aaien wat het uiteraard ook niet echt bevorderd.

Wie weet hoe ik hiermee om moet gaan?

@ shirley: dat ik dat niet mag accepteren snap ik wel ja, dat is precies de reden waarom ik het hier vraag. Ik weet hoe een roedel in elkaar steekt en dat soor dingen. Vraag was of er iemand een oplossing wist.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:05

Blijkbaar weet je niet zo goed hoe een roedel in elkaar steekt want voedselnijd heeft niks met rangorde te maken. Een ranglagere mag zijn voedsel verdedigen. Het enige wat je met straffen bereikt is dat ze niet meer zal grommen als waarschuwing maar gewoon meteen pakt. Tenzij ze zo bang is natuurlijk maar goed, dan is de relatie met je hond niet echt goed.

Je kunt het beste ruilen. Dus jij wilt haar bot dan pak je iets lekkers (bijv. frolic) en dat hou je voor haar neus. Als ze loslaat krijgt zij de frolic en jij het bot. Als je dit regelmatig oefent en haar ook daarna het bot weer terug geeft zal ze leren dat het leuk is als jij bij haar komt. Ze krijgt frolic en haar bot weer terug. Als het dan een keer echt nodig is kun je iets bijv. echt afpakken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:26

@ lysette: ik vroeg niet of je me meteen aan wilde vallen om iets wat ik btw niet eens gezegd heb. Ik heb nooit de voedselnijd in verband gebracht met de rangorde, dat maak jij ervan, maar dat terzijde.

Denk dat de oplossing die je geeft best wel bruikbaar is, thx!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:30

Supersmurf, Lysette reageert mbt die voedselnijd op Shirley denk ik.
Mijn mening is dat je gewoon van een hond zn eten afblijft.
Als jij zit te eten en ze trekken je bord steeds onder je snufferd vandaan, word jij dan niet pislink?
Ik heb 4 honden, en die kan ik alles afnmen, en ik heb nooit last van grommen.
Naar mijn idee komt dt omdat ik ze met rust laat als ze eten of kluiven.
Als je er zonodig wat mee wilt, zou ik idd gaan ruilen, maar persoonlijk zie ik het nut er dus niet van.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:33

Billy schreef:
Supersmurf, Lysette reageert mbt die voedselnijd op Shirley denk ik.
Mijn mening is dat je gewoon van een hond zn eten afblijft.
Als jij zit te eten en ze trekken je bord steeds onder je snufferd vandaan, word jij dan niet pislink?
Ik heb 4 honden, en die kan ik alles afnmen, en ik heb nooit last van grommen.
Naar mijn idee komt dt omdat ik ze met rust laat als ze eten of kluiven.
Als je er zonodig wat mee wilt, zou ik idd gaan ruilen, maar persoonlijk zie ik het nut er dus niet van.

nou ja dat had ik dus ook al compleet getypt
jammer genoeg staat die reactie niet meer ...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:30

Ja het staat allemaal door elkaar, volg er niks meer van Maar goed, ik blijf er ook gewoon vanaf en als ik iets af wil pakken ruil ik het. Ik vind het trouwens wel makkelijk om het te oefenen want als mijn honden bijv. buiten iets staan te vreten wat ik niet wil laten ze het (meestal ) wel los omdat ze dan zoiets hebben van okeeee kom maar op

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:53

ik heb die van mij gewoon het comando los (op afstand) geleerd hij spuugt alles uit op het moment dat ik los zeg... tenzij het natuurlijk wel enorm lekker is dan slikt hij het snel door en komt hij bij me

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:02

Ik vind het erg belangrijk dat je aan het eten van je hond mag zitten!
Als mijn hond aan het eten is en ik pak er een brokje uit is dat geen probleem! dat heb ik hem meteen geleerd!En ik heb anderhalve week terug gevoeld wat er kan gebeuren als je dit een hond niet leert!Ik moest namelijk op een duitse herder passen, en er was me niet verteld dat je niet aan z'n voerbak moet komen, ook niet als er niks in zit! Nou dat heb ik geweten! Ik pakte z'n bak om hem te vullen met brokken, toen had ik een herder in m'n been hangen!
Daarom ben ik erg voor om als puppy al te leren dat je gewoon aan z'n eten mag komen! stel je voor dat hun dochters van 8 en 11 daar ahdden gestaan? Of mijn eigen Jack Rusell?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:52

simpel kinderen leer je dat ze absoluut niet aan het eten van de hond mogen komen ... onze hond heeft geen voernijd maar er mag van ons geen kind bij hem in de buurt komen als hij aan het eten is 1e x is waarschuwing tweede keer is een tik over de vingers AFBLIJVEN heel makkelijk...
En als je het zo nodig vind om aan je hond zijn voer te komen terwijl hij aan het eten is gooi er dan juist brokken bij en haal het niet bij hem weg ...
Onze hond word nooit en dan ook nooit gestrafd als hij uithaalt als er iemand aan zijn eten komt... ook een ranglagere heeft het recht om zijn portie van het eten dat hem door een ranghogere (jij dus als het goed is) aangeboden word te verdedigen totdat hij klaar is met eten...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:57

de reden die maflinger geeft is precies de reden waarom ik t WEL heel belangrijk vind dat ze dat leren. Zoals ik al zei: onze vorige hond heeft me gebeten op het moment dat ik iets van haar af wilde pakken wat ze niet hebben mocht. Het is puur om gevaarlijke situaties te voorkomen dat wij onze hond leren niet te grommen met eten. Overigens staat dat ook in elk boek he, dat je never nooit niet mag accepteren dat een hond gromt tijdens eten.

En het is echt niet zo dat wij het leren omdat we zo graag bij de hond willen zijn tijdens eten. Zodra ze geleerd heeft dat ze niet mag grommen tijdens t eten laten we haar met rust, maar er kunnen nou eenmaal situaties zijn waarbij je iets van een hond moet afpakken.

EN daarbij is t ook erg vervelend om een hond met voedselnijd te hebben. Want zodra ze dan iets hebben wat eetbaar is kan er niets of niemand meer in de buurt komen en dát gedrag tolereer ik idd niet..

(en ja.. heel irri dat alles door elkaar staat of zelfs weg is!)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:58

en overigens gaat t ook niet over brokken in dit verhaal. Brokken gaan juist goed, mogen er gewoon bij komen, maar een bot, dat is het probleem. Ze gromt dus wanneer ze die heeft en nee dat tolereer ik niet.
Verder vraag ik ook niet van jullie wat jullie hiervan vinden en dat t bij jullie wel mag, dat is dan zo, in dit huis mag het niet. Vraag dus alleen een oplossing. Zo simpel is het.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:02

onze hond word met rust gelaten tijdens het eten dat is van hem klaar...
Maar heeft hij echter iets wat hij niet mag hebben dan is het comando los genoeg... maar dit moet je niet gaan oefenen bij zijn eigen voerbak... door zijn eten bij hem weg te halen ofzo want dat is uitlokken van voernijd...
Ga dat los liever oefenen op neutraal terrein dus niet op zijn kussen met het ruilen van dingen maar laat alsjeblieft je hond met rust als hij gewoon aan het eten is...
Begin met het ruilen van speeltjes en vergeet vooral daarbij het comando los niet...
als hij het makkelijk los laat zet hem dan eens ergens neer met een speeltje in zijn bek en zeg dan eens los laat hij weer los naar hem toe en hem een snoepje geven...
Onze hond laat ALLES los op afstand ook als iets niet van hem is... Als hij iets op zijn kussen heeft wat hij niet mag hebben word hij eerst geroepen op een afstandje word daar neergezet en dan halen we het pas weg waar hij uiteraard ook weer wat anders voor in de plaats krijgt ....

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:02

dat van het eten was ook niet tegen jou hoor

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:31

Ik zou als ze dit doet nog even wachten met een bot geven en eerst door manieren de rangorde goed laten bepalen.
Bijv. met een speeltje:
de hond heeft altijd wel een speciaal speeltje of meerdere speeltjes. Die speeltjes ruim je om. (laat wel wat speeltjes voor je pup liggen als je geen zin hebt om te spelen). ALs dan jij en je hond zin hebben om te spelen pak je een van zijn leukste speeltjes tevoorschijn die je had verstopt.
Dat ga je met hem spelen. Beetje het speeltje over de grond bewegen enz., Maar laat het speeltje niet los! (anders bepaal je al dat hij heeft gewonnen en doet wat hij wil) Als je even lekker aan het spelen bent laat je de pup een paard keer het speeltje los laten. Speeltje ruilen met iets lekkers omdat de pup dan beloond word omdat hij het speeltje los laat. Natuurlijk het comando los geven. Dat doe je een paar keer en als je uitgespeeld bent ruim je het speeltje weer op.
Deze oefening is heel belangrijk en heel goed om de rangorde te bepalen. Omdat JIJ wilt wanneer die het speeltje los laat. Omdat JIJ wilt wanneer het spelen is afgelopen!.
Probeer deze oefening zo vaak mogelijk al jij en je pup willen spelen. En even wachten met botjes geven. Na een tijd heb je door het spelen (wat leuk is voor de hond) de rangorde aangetoont.

Want als je de oefening lang hebt gedaan gaat hij dingen los laten als je ook het comando los geeft.
Wel bij een puppie altijd als je het comando los geeft het speeltjeof botje of wat dan ook wat de pup heeft ruilen voor iets lekkers!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Zo zeggen ze het altijd bij ons op puppy cussus en ik help ik de vakantie altijd bij de puppenklas.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:35

Ruilen is onderdaad de beste methode. Herhalen, herhalen, herhalen....

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:52

@ shirley23: dat is de beste manier! anders weet ik ook niet. zo word het bij de pups van de hondensportschool aangeleerd