Mijn hond voor 2e keer bijten op de pakwerker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

regine

Mijn hond voor 2e keer bijten op de pakwerker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:16

Ik ben vorige week begonnen met trainen van mijn Duitse Herder bij de VDH. Ik vind het het super gaaf en omdat mijn hond al een training voor politie hond heeft doorlopen (KNPV) is het voor mij een eitje want ze kent alles al prima.
Vanmorgen vroeg opgestaan (op zondag uitslapen is er voor mij niet meer bij) want om half 9 staan we op de weilanden om een spoor uit te zetten en de hond daarna te laten speuren. Je moet zelf je spoor uitlopen en daarna met de hond gaan 'zoeken'. Ik mocht 2 voorwerpen neerleggen en ze vond ze feilloos en ging er netjes bij af zodat ik wist dat ze de voorwerpen had.
Daarna terug naar de club voor daar een lesje áppel. Mijn vriend had zich verslapen en kwam pas bij het manwerk het terrein op maar heeft daar nog net wel prachtige foto's van kunnen maken die ik graag ff wil delen. Ben zoooo trots!

Het veld oplopen,
Afbeelding

Ik begin haar op te jutten tijdens het lopen en ze wordt al heftig,
Afbeelding

En daar grijpt ze in de mouw, nu nog met tegendruk door de riem van mij.
Afbeelding

Afbeelding

Dan begint het 'spelletje':
De pakwerker gaat in een verstek staan en dan moet de hond zoeken waar de pakwerker (alias boef of slechterik) is en krijgt daarvoor een commando. Er staan er meerdere op het veld en je stuurt em eerst naar een 'leeg' verstek. Wanneer de hond de pakwerker heeft gevonden moet hij dat aan de baas aangeven door heel hard te blaffen. Hij mag alleen bijten als de pakwerker 'uithaalt' naar de hond of probeert weg te lopen. Hier blaft en springt mijn hond en houd de pakwerker goed waar die blijven moet.

Afbeelding

Daarna pak ik mijn hond en lopen we van de pakwerker af en dan gaat de pakwerker, alias boef proberen te 'vluchten'. Je jut de hond op en roept naar de pakwerker BLIJF STAAN OF IK LAAT MIJN HOND LOS, maar de pakwerker gaat natuurlijk rennen en de hond krijgt het commando en verhindert de vlucht van de 'boef' pakwerker door hem te grijpen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan bespreken met de trainer hoe het ging en we kregen een dikke pluim. Mijn hond nog steeds strak op de 'boef' alias pakwerker.
Je begrijpt ik voel me super veilig met mijn hond op straat

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door regine op 14-08-05 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon_S

Re: Mijn hond voor 2e keer bijten op de pakwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:23

Wahaha ja dat begrijp ik wel dat je je veilig voelt.
Leuke fotos

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:44

Hoi,

Leuke foto's ik ben zelf niet zo een fan van de duitste herders, maar deze foto's zien er leuk uit. Mag ik alleen 1 tip geven: je kunt met opjutten en bijten beter de hond een tuig aandoen, dan belemmer je zijn ademhaling namelijk niet, bij pakwerk is een goede conditie best belangrijk en de hond moet vrij kunnen ademen.
Verder leuke foto's

groetjes kim

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 13:27

Ik heb een tuig voor het speuren, daarbij moet de hond vrij kunnen ademhalen om de geur goed te kunnen opnemen. Bij het pakwerk is een slipketting verplicht. Deze heb ik hier speciaal voor moeten aanschaffen...

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:34

Erg vreemd, een van mijn herders is dus juist daardoor flauw gevallen, stel je maar voor een slip ketting is om trekken te corrigeren. als een hond hard trekt met slipketting krijgt hij geen adem dus op die manier leert hij dat dan af, als hij staat te blaffen en hij wordt opgejut trekt en spingt hij ook enw ordt zijn adem dus ook belemmerd. Als ik jou was zou ik het eens navragen, want als hij niet goed kan ademhalen krijgt hij een zuurstof tekort in zijn hersenen en dat is niet erg goed bij pakwerk.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:38

Op de derde foto vind ik hem niet zo mooi op de mouw zitten(heeft geen volle beet)
De eerst van de foto's ziet er goed uit hoor!!!

Maar moet je een slipketting gebruiken bij pakwerk? bij vdh?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:40

Ik weet dat bij Ipo veel honden bij pakwerk een thuis omhebben. Bij knpv dat doet mijn vader al zo 30 jaar dan doen ze het weleens met jonge honden en verder doen zij de oefening met een halsband, dat stropt namelijk de adem niet.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:04

Ik heb voor mijn hond een leren halsband, een slipketting en een halve slip (en het speurtuig). Als je goed kijkt zie je dat mijn hond hier een halve slip omheeft en ze wordt in zijn ademhaling niet belemmerd, daar ze alleen leer om haar nek heeft en geen ketting. Inmiddels trainen we al los, zonder riem eraan. Dit was de 2e keer bijten en zij heeft een KNPV training gehad dus we waren voorzichtig, om te kijken wat ze doet.
Als de hond bij het appel al niet goed onder commando staat mag je niet eens aan het pakwerk meedoen!! Appel training is verplicht om aan pakwerk mee te mogen doen!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:10

Ja dat weet ik ook, i heb ooit ipo gedaan met een herder die knpv afgericht was, maar het was voor hem toch een hele andere manier van bijten, het was voor hem menens en niet zoals ipo een spel, dus wat gebeurde er hij pakte de ipo pakwerker in zijn been. Hij kon die omschakeling niet goe dmaken. Appel ging prima daar haalden we echt punten mee, maar bijten dat was voor hem geen spel maar echt menens, wat voor knpv wel goe dis maar bij ipo niet.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:12

Juist daarom waren we voorzichtig en hebben we vooraf goed gekeken of ze op de man was of op de mouw. Ook wij waren bang dat ze voor de benen zou gaan. Eerst de mouw paar keer weggegooid en toen pas aan de riem laten bijten op de mouw. We hebben dit zo goed mogelijk gestuurd en ging ook goed. Blijf er uiteraard voorzichtig mee en gelukkig is de pakwerker ervaren en houd ook zeker rekening met dit feit.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:29

oke waarom ben je ipo/vdh gaan trainen ipv. knpv

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:39

Ze deed het bijtwerk naar KNPV maatstaven niet goed genoeg, ze zou als politiehond naar Canada gaan, maar is vanwege niet goed bijten dus niet gegaan en bij mij gekomen. Ik wil graag met haar bezig zijn maar vooral hobbiematig, heb momenteel erg druk leven en ook misschien wel het belangrijkste is, dat deze club onwijs gezellig is en hondvriendelijk te werk wordt gegaan.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:42

ja inderdaad, ik begrijp je dat is helemaal de reden dat ik nu ook mijn herder heb. Mijn vader was met haar aan het trainen maar ze bleek ook net niet goed genoeg, ik was zo gek van die hond dat ik haar mocht hebben en ze heeft nog stamboom ook, ik vind het heerlijk een pervfect luisterende hond, ze kent alle commando's maar wasd net niet goed genoeg . Voor mij is het een prima hond

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:47

Mijn hond heeft ook een zeer goede stamboom, haar vader Govert aus Famkes Zauberwald heb ik afgelopen zondag gezien op de jonge honden dag bij ons op de club. Heel lieve hond en qua kop lijken ze heel erg! Ik heb ook net als jij een perfect luisterende hond, die speuren heel leuk vind en graag doet. Niet op balldrive of op voertjes, gewoon enthousiasme, daarom ben ik toch VDH gaan doen ipv alleen als huishond te houden. Ook omdat ik graag wel met haar bezig wilde zijn zoals ik al zei. Verder is ze vooral heerlijk om mee naar bos te gaan lopend of naast t paard en voor mij onwijs lief maar zeker waaks, ze is voor mij ook perfect.