Help!!! onze kippen hebben (bloed)luizen en vlooien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

Help!!! onze kippen hebben (bloed)luizen en vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:13

Weet iemand van jullie wat we hier tegen kunnen doen?
Maar we weten niet zeker of het gewone luizen zijn of bloedluizen. Maar vlooien weten we wel zeker.

Van de ene op de andere dag hadden ze die. Toen we heb pas hadden, hebben we eerst het hele hok schoongemaakt en ontsmet. Daarna nieuw zaagsel erin gedaan.
Hier hebben we nooit last van gehad.

Ook kunnen ze overdag steeds binnen en buiten, 's nachts worden ze opgesloten.

We hebben al vanalles geprobeerd, de DA gevraagd maar ze zijn er nog steeds. Daarom vraag ik jullie, misschien weten jullie nog iets wat misschien wel helpt

Calice

Re: Help!!! onze kippen hebben (bloed)luizen en vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:13

ik denk dat je ze moet wassen met speciale shampoo die de DA misschien wel verkoopt...
kippen vinden water niet leuk maar ik denk dat er geen andere manier is.
misschien is er ook een soort sprai dat luizen dood??
als je ze wast moet gewoon 1 iemand ze bij de vleugels vasthouden (ik denk dat je wel weet wat ik bedoel)
en dan in een ton dompelen dan weer omhoog en dan wassen..
dan met de tuinslang het sop er af spuiten en misschien moet je het een paar keer herhalen..

gr ilse

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:18

ik denkt ook dat je ze moet wassen?
of kammen met zon speciale luizenkam?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:03

Veren kammen ?? Hmm.

Ik dacht ook wassen ja

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:15

Het is te hopen dat het geen bloedluis is. Dit lees ik op een forum wat mensen doen als hun kippen bloedluis hebben:

kippen uit hok en elders ondergebracht
- kippen ingespoten met natural
- hok verplaatst
- 5 keer opnieuw met hogedrukreiniger en bleekwater ingespoten en steeds ertussen volledig laten opdrogen in de felle zon (was toen zeer warm weer)
- elke keer opnieuw ingespoten met Natural
- dan witgekalkt
- bij tweede laag witkalk er poeder 'verenluizenpoeder' van Aveve er zeer dik door gemengd
- nieuw stro gemengd met dat poeder
- kippetjes nog enkele dagen nabehandeld met Natural (bespoten)

Wij doen wat geperste knoflookteentjes in het water, dit schijnt bloedluis te voorkomen. Je eieren gaan er niet naar smaken

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:17

Onder andere vogelluispoeder helpt goed. En vooral ONDER de vleugels peoderen. (ook de binnekant van de vleugel)
Ook goede resultaten gehad met een spray tegen bloedluis voor duiven. Ook weer goed tussen de veren en onder de vleugels spuiten. Hok meebehandelen.
Succes!

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:04

Citaat:
Onder andere vogelluispoeder helpt goed. En vooral ONDER de vleugels peoderen. (ook de binnekant van de vleugel)
Ook goede resultaten gehad met een spray tegen bloedluis voor duiven. Ook weer goed tussen de veren en onder de vleugels spuiten. Hok meebehandelen.

en handig is om je hok wit te verven. zo valt het ongedierte beter op. let bij het hok goed op kiertjes en spleetje want daar zitten ze vaak. ook de stok en legnesten zijn 'geliefd'

wij hebben vorig jaar ook last van bloedluis gehad en hebben eigenlijk de hele zomer door moeten behandelen in de winter lijken de bloedluizen te zijn uuhm bevroren want deze zomer zijn we vrij van de bloedluis gebleven.

bestrijdt de bloedluizen wel snel, want bij onze buren is 2 jaar terug een kip overlede aan bloedluis. deze kip was broeds en dus al 'zwakker'.

naja, iig succes met de bestrijding!