Hoe vaak kat ontwormen/ontvlooien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Hoe vaak kat ontwormen/ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 10:19

Ik heb een katje van net een jaar. In het begin had ik voor het ontwormen een spuit die je iedere paar weken en daarna per maand moest geven. Nu heb ik pillen die je 3 dagen achterelkaar moet geven. In de bijsluiter staat dat je die maar 1 x per half jaar hoeft te geven. Is dit goed of is het beter een middelen te zoeken waarmee je 1 x per maand ontwormt?

Ontvlooien doe ik het hele jaar 1 x per maand door d.m.v. een druppeltje Frontline in haar nek. Moet dit wel het hele jaar door of is het eigenlijk in de winter overbodig?

Chubby

Re: Hoe vaak kat ontwormen/ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:03

Ik ben zelf geen voorstander van Frontline. Het is ontzettend agressief spul wat hotspots kan veroorzaken.
Mijn voorkeur gaat uit naar Program. Dat is een suspensie die je 1x per maand door het voer mengt en die vlooien steriel maakt. In de warme maanden geef ik daarnaast, indien ik mijn beesten verdenk van het bezitten van vlooien, Capstar tabletjes.

Voor ontworming gebruik ik Milbemax. Een klein tabletje. Drie a vier keer per jaar ontwormen is voldoende. Eens per half jaar vind ik te weinig: zodra het ontwormingsmiddel is uitgescheiden (het is oraal, en er blijft niets achter in het darmstelsel) is het niet langer werkzaam.

Vooral katten die buiten lopen, met andere dieren in aanraking komen of zelfs muizen en vogeltjes vangen moeten wat vaker (eens per 2 maanden) ontwormd worden...