vraagje over konijntjes fokken (zeg maar^o))

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PartTwo

vraagje over konijntjes fokken (zeg maar^o))

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:29

ik heb een dwergkonijn mannetje(nog niet gecastreerd) en ik ga er een vrouwtje bij nemen.
ik zou graag 1 nestje willen en nu vraag ik me af, als ik ze heb laten dekken en het vrouwtje is zwanger, moet ik dan het mannetje apart zetten? en als ik hem laat dekken en dan castreer kunnen ze dan bij elkaar blijven?

ik zou graag julie advies en ervaring hiermee willen weten...

alvast bedankt

Bi0n_Tiffiej

Re: vraagje over konijntjes fokken (zeg maar^o))

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:59

Vraag 1: Toen ik mijn nestje had, kon het mannetje erbij blijven. Hij werd er vriendjes mee, je moet maar zelf kijken hoe het gaat. Want "bijna"alle mannetjes maakt ze dood.

Vraag 2: Jah als je mannetje gecastreert is kan hij gewoon erbij blijven. Maar omdat als het mannetje weg gaat, naar een andere omgeving, en hij komt weer terug, heeft hij een andere geur. Dan herkent het vrouwtje het mannetjou niet meer, En laat het vrouwjt e hem niet meer toe, En word het waarscheinelijk vechten(ik zeg dit uit eige ervaing) Wat je kunt doen: Je kan het vrouwtje mee nemen naar de Dierenkliniek. Zodat ze de geur herkent...
Of je smeert ze allebij in met een ander luchje (babyoilie ofzo) Dan ruiken ze ook hetzelfde.
Als je nog vcragen heb kan je het met me altijd vragen

Hooop dat je hier genog aan heb

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:26

Bi0n_Tiffiej schreef:
Vraag 2: Jah als je mannetje gecastreert is kan hij gewoon erbij blijven. Maar omdat als het mannetje weg gaat, naar een andere omgeving, en hij komt weer terug, heeft hij een andere geur. Dan herkent het vrouwtje het mannetjou niet meer, En laat het vrouwjt e hem niet meer toe, En word het waarscheinelijk vechten(ik zeg dit uit eige ervaing) Wat je kunt doen: Je kan het vrouwtje mee nemen naar de Dierenkliniek. Zodat ze de geur herkent...
Of je smeert ze allebij in met een ander luchje (babyoilie ofzo) Dan ruiken ze ook hetzelfde.

Dat het vrouwtje het mannetje niet meer herkent als hij een paar uur naar de dierenarts is geweest, is niet waar. Konijnen vergeten hun maatjes echt niet zo snel. Mijn konijnen zijn meerdere keren een aantal dagen uit elkaar geweest en wisten daarna heel goed wie ze voor zich hadden. Ze zijn laatst ook ivm mijn vakantie een maand naar een konijnenpension geweest en bij thuiskomst gingen ze gelijk weer het hele huis doorsnuffelen en hun favoriete plekjes opzoeken. Hun thuis herkennen ze dus ook heel goed.
Dat ze misschien gaan vechten, heeft met het bepalen van de rangorde te maken. Daarom is het belangrijk om ze op neutraal terrein te koppelen en de ene niet lukraak in het domein van de andere te gooien.
Na de castratie is het mannetje trouwens nog een dag of 14 vruchtbaar en zul je ze apart moeten zetten als je geen nieuwe nestjes wilt. Je kunt er dan gaas tussen zetten of ze in 2 kooien naast elkaar zetten (even afhankelijk van waar je de konijnen hebt, binnen of buiten).

Als het vrouwtje een nestje heeft, zou ik wel het mannetje weghalen. Dikke kans dat het anders goed mis gaat. Meestal zal het vrouwtje trouwens het mannetje al niet meer in haar omgeving accepteren, zodra ze drachtig is.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:35

@bohjal, bedankt voor je informatie, kan ik dan als ze drachtig is en hem heb laten castreren de kooi splitsen en als dejonge konijntjes weg zijn ze weer bij elkaar zetten?
dat vind ik namelijk wel belangrijk.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:37

Ik kan je alleen maar antwoordt geven op je eerste vraag, maar ik raad je aan om het mannetje weg te zetten, hij maakt de kleine nijntjes vrijwel zeker dood. Bovendien naait hij mama-nijn gewoon door . Tenminste onze arme mama-nijn, kreeg 2 nestjes in 8 weken tijd...

Bi0n_Tiffiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:01

Bohjal schreef:
Bi0n_Tiffiej schreef:

Dat het vrouwtje het mannetje niet meer herkent als hij een paar uur naar de dierenarts is geweest, is niet waar. Konijnen vergeten hun maatjes echt niet zo snel. Mijn konijnen zijn meerdere keren een aantal dagen uit elkaar geweest en wisten daarna heel goed wie ze voor zich hadden. Ze zijn laatst ook ivm mijn vakantie een maand naar een konijnenpension geweest en bij thuiskomst gingen ze gelijk weer het hele huis doorsnuffelen en hun favoriete plekjes opzoeken. Hun thuis herkennen ze dus ook heel goed.
Dat ze misschien gaan vechten, heeft met het bepalen van de rangorde te maken. Daarom is het belangrijk om ze op neutraal terrein te koppelen en de ene niet lukraak in het domein van de andere te gooien.
Na de castratie is het mannetje trouwens nog een dag of 14 vruchtbaar en zul je ze apart moeten zetten als je geen nieuwe nestjes wilt. Je kunt er dan gaas tussen zetten of ze in 2 kooien naast elkaar zetten (even afhankelijk van waar je de konijnen hebt, binnen of buiten).

Als het vrouwtje een nestje heeft, zou ik wel het mannetje weghalen. Dikke kans dat het anders goed mis gaat. Meestal zal het vrouwtje trouwens het mannetje al niet meer in haar omgeving accepteren, zodra ze drachtig is.

Je kan niet zeggen dat het niet waar is!!! Want ik heb zelf een nestje gehad, en zo ging dat bij mij.
Het vrouwtje acepteerde het mannetje niet meer, en ze gingen vechten. Maar dan moeten ze ze gewoon uitvechten..En nu zijn ze weer vriendjes. Ook die opties heeft de fokker tegen ons verteld, en de DA zei het ook.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:27

Zoals ik zei, gaan ze vechten om de rangorde opnieuw vast te stellen. Dat heeft er niets mee te maken dat ze elkaar niet herkennen wat jij beweert. Een konijn is een intelligent dier hoor, die is echt niet zo dom dat ie zijn eigen vriendje na een paar uurtjes niet meer herkent. Dus jouw opmerking over het niet herkennen vind ik onzin.
Mijn konijnen vechten nog steeds eens in de paar maanden. Het vrouwtje is de baas, maar af en toe probeert manlief de macht te grijpen en dan slaat gelijk de vlam in de pan. Het vrouwtje maakt dan even goed duidelijk dat zij nog steeds de baas is en daarna leggen ze het weer bij. Dus abnormaal is het echt niet dat konijnen, ook al zijn het maatjes, soms vechten. Konijnen zijn soms net mensen.

PartTwo, dat kun je inderdaad doen. Maar houd er wel rekening dat het kan gebeuren dat er in eerste instantie gevochten wordt (zie boven). Daarom zou ik ze voor de zekerheid voor het eerst weer bij elkaar zetten op neutraal terrein en zeker niet het mannetje bij het vrouwtje in het hok zetten (vrouwtjes zijn sowieso feller in het verdedigen van hun territorium dan mannetjes).

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:58

@bohjal, heel erg bedankt voor je reactie!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:57

het is heel goed om je rammetje te laten castreren. Dan kun je hem bij de voedster houden en dan zitten ze niet alleen. (konijnen zitten liever niet alleen).
Een voedster met jongen moet alleen gehouden worden.
Bedenk wel dat het moeilijk is om je jonge konijntjes te slijten aan een goed adres. MEestal komen er ouders met kleine kids op af en die dumpen het diertje een jaar later (of eerder) weer want dan is het kind er op uit gekeken. "Daarbij houden ze een konijn niet op de correcte manier:
- te kleine behuizing (want het mag niet te veel geld kosten)
- onvoldoende eten (in de vorm van hooi)
- onvoldoende verschonen, want kinderen kennen hun verantwoordelijkheid niet, en de ouders schuiven die van hen op de kinderen af, dus die zijn nog veel erger.

Ja, ik weet het. ER zijn ook GOEDE ouders met fijne kinderen. MAar die vormen in de minderheid.

justineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:03

Heey
ik zal mijn eigen ervaring vertellen
toen ik in groep 4 zat mocht ik 2 konijntjes
ik had 2 mannetje teminste dat zeiden ze .
een paar weke later weas er een nestje het mannetje uis erbij gebleven
alle konijntej overleefden het
toen het nest 5 weken was was er een nieuw nest.
en toen dat nest 3 weken oud was weer een nieuw nest
maar we hebbem besloten mannetje te laten castrere
de volgende dag komt het mannetje trug .
maar ze vechten
dus hebben we het mannetje in een verbkijf hier in de buurt gezet met allemaal geiten en schapen hij mocht vrij rond hupelen hij lopt daar nu nog steeds en is nu 5 jaar
het vrouwtje is naar mensen gegaan die ze graag woude hebben wi hebben nu weer een mannetje en een vrouwtje in 2 hokken

sorry voor het lange verhaal maar hopelijk heb je er iets aan

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 14:43

heel erg bedankt voor julie reacties, hoeveel konijntjes krijgen ze meestal per nestje?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:48

mijn konijn had er tien
euhm, ik heb twee nestjes gehad per ongeluk
mannetje en vrouwtje zijn telkens apart gebleven maar o peen dag zijn de kotjes dankzij kleine broer open blijven staan en een paar weken later, ping, tien baby-nijntjes
bedenk wel dat deze konijntjes ook inentingen enz enz... moeten hebben.
in het begin zeker geen wortel appel en dergelijke geven want ze krijgen rap diarree.
ook niet aan de kleine konijntjes of het nest komen want dan kan het al snel zijn dat mamlief er niet meer naar omkijkt.
Hopelijk heb je wat aan deze tips, en veel geluk met je nestje!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:05

zodra het vrouwtje zwanger is kan je het mannetje er beter uithalen.. omdat hij anders vaker gaat dekken en dat is iet al te best voor de jonkies (ik heb zelf 4 nesten gehad) maar zodra de jonkies geboren zijn.. is het van belang dat het mannetje er al uit was.. anders heb je kans dat hij de jonge doodbijt.. klikt heel erg moorddadig maar dat zit in hun genen.. Daarna al sje geen jonkies meer wilt en je hebt je mannetje gecastureerd (hoe je het ook schrijft) kunnen ze weer bij elkaar? Maar pas 3 weken na de 'operatie' want in die tijd heeft ie nog zaad en dan krijg je weer jongen

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 20:11

ok heel erg bedankt het word me steeds duidelijker

maar hoe meer ervaringen ik hoor hoe beter