Vraag 2: Jah als je mannetje gecastreert is kan hij gewoon erbij blijven. Maar omdat als het mannetje weg gaat, naar een andere omgeving, en hij komt weer terug, heeft hij een andere geur. Dan herkent het vrouwtje het mannetjou niet meer, En laat het vrouwjt e hem niet meer toe, En word het waarscheinelijk vechten(ik zeg dit uit eige ervaing) Wat je kunt doen: Je kan het vrouwtje mee nemen naar de Dierenkliniek. Zodat ze de geur herkent...
Of je smeert ze allebij in met een ander luchje (babyoilie ofzo) Dan ruiken ze ook hetzelfde.
Als je nog vcragen heb kan je het met me altijd vragen
Hooop dat je hier genog aan heb
Dat het vrouwtje het mannetje niet meer herkent als hij een paar uur naar de dierenarts is geweest, is niet waar. Konijnen vergeten hun maatjes echt niet zo snel. Mijn konijnen zijn meerdere keren een aantal dagen uit elkaar geweest en wisten daarna heel goed wie ze voor zich hadden. Ze zijn laatst ook ivm mijn vakantie een maand naar een konijnenpension geweest en bij thuiskomst gingen ze gelijk weer het hele huis doorsnuffelen en hun favoriete plekjes opzoeken. Hun thuis herkennen ze dus ook heel goed.
Dat ze misschien gaan vechten, heeft met het bepalen van de rangorde te maken. Daarom is het belangrijk om ze op neutraal terrein te koppelen en de ene niet lukraak in het domein van de andere te gooien.
Na de castratie is het mannetje trouwens nog een dag of 14 vruchtbaar en zul je ze apart moeten zetten als je geen nieuwe nestjes wilt. Je kunt er dan gaas tussen zetten of ze in 2 kooien naast elkaar zetten (even afhankelijk van waar je de konijnen hebt, binnen of buiten).
Als het vrouwtje een nestje heeft, zou ik wel het mannetje weghalen. Dikke kans dat het anders goed mis gaat. Meestal zal het vrouwtje trouwens het mannetje al niet meer in haar omgeving accepteren, zodra ze drachtig is.