Ivoor- en papegaaienroof uit Papegaaienpark NOP Veldhoven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:22

Persbericht 8 augustus 2005

Veldhoven– Uit het Papegaaienpark van de Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien (N.O.P.) te Veldhoven is een collectie ivoor en enkele zeldzame kaketoes gestolen. De unieke collecties zijn gestolen uit de nieuwe TropiJoy, een tropenspeelhal.

Tonnie van Meegen, directeur van het N.O.P.: “In onze TropiJoy hebben we diverse educatieve ruimtes ingericht waar het publiek alles te weten komt over papegaaien. Er is ook een educatieve ruimte ingericht waarin een tentoonstelling te bewonderen is van “Verboden Souvenirs”. Hier kunnen bezoekers precies zien welke souvenirs zij wel en niet mee mogen nemen van vakantie. Een deel van onze collectie, welke geschonken is door het ministerie, bestond uit beeldjes en slagtanden van ivoor. De sloten zijn van zaterdag op zondagnacht doorgeknipt en al het ivoor is gestolen.”

Eveneens zijn uit de TropiJoy enkele zeldzame zwarte-witstaart kaketoes gestolen. Ook van deze kooien waren de sloten opengeknipt. “Deze zeldzame kaketoes Calyptorhynchus bandinii zijn bijna niet te krijgen en wij hadden na jaren van zoeken eindelijk deze prachtige papegaaien aan onze collectie kunnen toevoegen. De vogels dragen gelukkig wel een microchip zodat ze herkenbaar zijn. De vogels waren al opgenomen in het EEP program (The European Endangered species Program). Dit is een wereldwijd programma om bedreigde diersoorten te kweken. Het is dan ook een enorm gemis voor het Papegaaienpark, want veel bezoekers komen vanuit geheel Europa speciaal naar deze papegaaien kijken.”

“We hebben veel geld geïnvesteerd om alles goed te beveiligen. Maar tegen dit soort inbraken, waar waarschijnlijk op bestelling het ivoor en de kaketoes gestolen zijn, kan je schijnbaar niets tegen doen”.

De directeur en medewerkers van het Papegaaienpark zijn er alles aan gelegen om de kaketoes terug te krijgen. Een beloning van maar liefst € 5.000,- wordt uitgekeerd voor diegene die de gouden tip aanbrengt waardoor de kaketoes levend terug komen.

Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de Stichting N.O.P.: www.papegaai.org.

Voor meer informatie:

Stichting Nederlands Opvangcentrum voor papegaaien (N.O.P.)
T.a.v. de heer Tonny van Meegen
Wintelresedijk 51
5507 PP Veldhoven
Tel.: 040-2052772
Fax: 040-2052723
Email: tonny@papegaai.org

Afbeelding

Dus als iemand iets weet laat het a.u.b. zo snel mogelijk weten want we willen de vogels zo snel mogelijk terug hebben.

Marye78

Re: Ivoor- en papegaaienroof uit Papegaaienpark NOP Veldhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:39

sjongejonge is er dan niks meer veilig?
arme papegaaien...

Unartica

Re: Ivoor- en papegaaienroof uit Papegaaienpark NOP Veldhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:42

Jeetje wat erg! Dan moet je wel goed ziek in je kop zijn om daar dieren weg te halen. Die vogels die daar zitten hebben vaak al genoeg meegemaakt! Ik hoop dat ze alsnog worden teruggevonden in goede gezondheid. Ik heb zelf ook 5 vogels in het papegaaienpark zitten en ik kom er ook af en toe. Ik heb met afschuw naar de "in beslag genomen goederen"staan te kijken, kan me niet voorstellen dat er dan ook mensen bij zijn waarbij de gedachte er is om dat ook nog eens te jatten! Echt verschrikkelijk! Maar goed, ik ben een enorme dierenvriend en ik vind dit echt een triest verhaal. Heel erg veel succes ermee!