hoe kan ik zien of mijn nijn zwanger is.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

hoe kan ik zien of mijn nijn zwanger is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:01

Ze is namelijk als een gek nestje aan het maken. En ik maar denken waar blijft al het eten wat ik erin gooi.Maar dat lecht ze binnen allemaal op een hoop. Er zitten ook haren in dus echt een nestje.

Kan het ook zijn dat ze schijndrachtig zwanger is. Want we dachten dat het twee vrouwtjes zijn. En die met het nestje is ook echt een vrouwtje want je ziet twee tepels.

Wie kan mij gerust stelle en zeggen dat het niets is

Melissa

Re: hoe kan ik zien of mijn nijn zwanger is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:13

Als er geen man bij heeft gezeten, is ze schijnzwanger. Je kan het pas zien aan het konijn als ze daadwerkelijk een nestje heeft. Ik zal voor de zekerheid de geslachten van beide konijnen na l;aten kijken!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:24

we hebben het bij de Dierenwinkel na laten kijken. Maar daar bleek bij me vriendin ook een paar keer mis te zijn gekeken.
Kan je zien of dat het een vrouwtje is door de tepels?

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:28

nou volgens mij hebben we een man en vrouw. heb net even bij het andere konijn gekeken en die heeft niet in de verste verte tepels.

Ik ben dus begonnen met lezen over de "zwangerschap" Maar hoelang duurt dat nou bij een konijn.?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:47

Tepels kijken gaat toch niet altijd op...mannen en reuen hebben ook gewoon tepels...daar kun je dus niet altijd vanuit gaan...Oh en ze worden vaak pas zichtbaar als ze óf drachtig óf schijndrachtig zijn...

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:58

Chichiba schreef:
Tepels kijken gaat toch niet altijd op...mannen en reuen hebben ook gewoon tepels...daar kun je dus niet altijd vanuit gaan...Oh en ze worden vaak pas zichtbaar als ze óf drachtig óf schijndrachtig zijn...

oke maar hoe kan ik dan zien of het een mannetje of vrouwtje is?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:47

Het drachtigf zijn bij een konijn duurt 4 weken
En, ja dat het een mannetje of vrouwtje is moet
je gewoon bij de achterpoten kijken, een mannetje
heeft daar vanalles zitten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:28

bij een echt volwassen mannetje kun je ewel 2 balletjes zien. maar schijnzwanger kan ook.

hoe dan ook, laat het nest zitten, niet met je handen erin, je kunt vanzelf wel zien of er beweging in het nest komt, dan zitten er jongen in.

is ze niet zwanger dan gooit ze het nest zelf wel weer overhoop

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:32

Hoe oud is het eventuele mannetje? Vanaf een maand of 4 zie je duidelijk ballen zitten. Haal hem er dan meteen bij vandaan want zodra het vrouwtje bevallen is dekt hij haar weer en dan zit je weer met een nest.

Als ze een nestje maakt heb je meestal de volgende dag al jongen, soms duurt het iets langer.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:42

Als er geen mannetje bij kan komen is ze toch echt schijnzwanger. Ik lees hier dat mannetjes vanaf een maand of 4 vruchtbaar zijn, hoe zit dit met vrouwtjes? Ik heb nu mijn 2 konijnen, mannetje en vrouwtje bij elkaar, leeftijd weet ik zo niet precies, maar mannetje is nu geloof ik wel vruchtbaar. Vrouwtje is iets jonger, moet ik ze dan uit elkaar halen? Dat doe ik liever niet, het zijn echt maatjes, en het is de bedoeling dat er een nest uitkomt, maar het vrouwtje moet ook nie te jong zijn natuurlijk...

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:44

ellepel schreef:
is ze niet zwanger dan gooit ze het nest zelf wel weer overhoop

Dit had ze gisteren gedaan alles lag door het hele hok. Dus ik vanmiddag alls naar buiten gegooid. En was al blij dat ze niet meer de hele tijd alles naar binnen aan het slepen. Dus al het hooi naar buiten gegooid. En wat doet madam. Begint weet opnieuw. nu niet meer zo erg maar wel een mooi holletje erin.

Nu dacht ik is het misschien voor haarzelf om lekker in de slapen?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:49

Mijn konijn is ook schrijndrachtig geweest. Ook het hele hok onder de haren. Naar een paar dagen stoppen ze wel met allemaal haren erneer leggen.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:51

Hmm nee dat nestje bouwen voor de warmte doen konijnen niet dan plukken ze geen haar in ieder geval! Mijn vader is konijnenfokker en heeft 2 rassen dus ik heb wel wat verstand van zaken. Schijnzwanger komt niet zo vaak voor bij een konijn. Bij een mannetje zie je duidelijk 2 ballen maar in zeldzame gevallen maar 1, of geen! Dat laatste is wel heel zeldzaam hoor. Ook zijn mannetjes groter en hebben ze een groter hoofd. (Als je een goede hebt tenminste ) Ik zou het gewoon afwachten je hoeft je niet druk te maken, als het konijn namelijk zwanger is en krijgt jongen dan hoef jij er niets aan te doen. De kleintjes drinken dan gewoon bij mams en worden vanzelf groot. Je moet alleen zorgen dat de kleintjes wel in het nestje blijven. En schrik niet als er een dode bij zit, dat kan gewoon gebeuren.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:53

Ik had er maar 1 tussen zitten. Terwel die van mij er tussen de 4/6 kunnen krijgen

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:58

calimerofoxy schreef:
Ik had er maar 1 tussen zitten. Terwel die van mij er tussen de 4/6 kunnen krijgen

Ja soms krijgen ze er weinig soms heel veel, maar het ligt ook aan het ras. Maar het kan dus nog verschillen per konijn.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:59

schijnzwanger komt niet zo vaak voor bij een konijn?

Ik dacht het wel!
Mijn nijn is om de maand wel schijnzwanger, maakt een nest, laat het twee dagen liggen en gaat het dan weer opruimen!

Het is wel eens zo vaak achter elkaar geweest dat ze van dr man zn haar plukte, omdat ze zelf te weinig had op dr buikje!

En mijn nijnenventje is gecastreerd, dus schiet losse flodders!

Goed, het kan dus wel, in ieder geval het nest niet weghalen, want stel dat ze dan wel werpt dan liggen die kale babies onbedekt!
Ze haalt het zelf wel weg als het niks is, en anders zou ik als ik jou was toch even naar de dierenarts gaan!

Ga NIET naar de dierenwinkel voor advies! Die verkopen je toch 9 van de 10 keer kletskoek!

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:34

Ja bij jou konijn komt het misschien vaak voor maar over het algemeen komt het weinig voor, bij onze konijnen (dat zijn er toch zeker 60 omdat mijn vader ze fokt) komt het nooit voor.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:50

Bij mijn konijn is het 1x in de 6 jaar voorgekomen.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 20:31

Dressuur85 schreef:
calimerofoxy schreef:

Ja soms krijgen ze er weinig soms heel veel, maar het ligt ook aan het ras. Maar het kan dus nog verschillen per konijn.

oke het is een ras konijn het zeker wete vrouwtje dan. welk ras weet ik niet meer hebbe we van de buurvrouw gekregen. Ze is een soort koe konijn zwarte oren en ogen en dan nog veel zwarte stippen. En "mannetje" is een half wild konijn dus als ik hem te pakken krijg kan ik alsnog maar met veel moeten op zijn buik alleen al kijke. Dus morge dan met zijn 2en even kijken.

Dressuur85 schreef:
Ik zou het gewoon afwachten je hoeft je niet druk te maken, als het konijn namelijk zwanger is en krijgt jongen dan hoef jij er niets aan te doen. De kleintjes drinken dan gewoon bij mams en worden vanzelf groot. Je moet alleen zorgen dat de kleintjes wel in het nestje blijven. En schrik niet als er een dode bij zit, dat kan gewoon gebeuren.

Ik heb niks tegen jonge konijntjes alleen hebben we altijd gewoon voor de fun konijnen gehad. En je kan bijna je jongen konijne niet meer kwijt. daar wil ik eigenlijk niet aan brijdage.

(misschien kan ik me pa dan lief aankijke om het hok te verdubbelen.)

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:36

Jonge konijntjes kun je weggeven, schenken aan de kinderboerderij of verkopen. Het ras dat je beschrijft is een hollander, een rijnlander of een lotharinger. De laatste 2 zijn grote rassen en de eerst is een klein/medium ras.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:33

Dressuur85 schreef:
Jonge konijntjes kun je weggeven, schenken aan de kinderboerderij of verkopen. Het ras dat je beschrijft is een hollander, een rijnlander of een lotharinger. De laatste 2 zijn grote rassen en de eerst is een klein/medium ras.

Kinderboerderijen worden al doodgegooid met dumpkonijnen, dus die zullen niet staan te springen om jouw konijnen.
Waarom ga je niet even met je konijnen naar de dierenarts en laat je hem/haar kijken naar het geslacht? Als die ene een mannetje is, kun je gelijk een afspraak maken om hem te laten castreren. Komen er ook geen nieuwe ongewenste konijnen bij.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:35

door_ schreef:
Mijn nijn is om de maand wel schijnzwanger, maakt een nest, laat het twee dagen liggen en gaat het dan weer opruimen!

Het is wel eens zo vaak achter elkaar geweest dat ze van dr man zn haar plukte, omdat ze zelf te weinig had op dr buikje!

En mijn nijnenventje is gecastreerd, dus schiet losse flodders!

Ach gossie, ik heb medelijden met dat nijnenventje van jou! Wordt wel heel letterlijk kaalgeplukt door zijn vrouw!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:31

bohjal schreef:
Citaat:
Ach gossie, ik heb medelijden met dat nijnenventje van jou! Wordt wel heel letterlijk kaalgeplukt door zijn vrouw!

Ja, maar net goed, wil je seks, okay, maar dan lever je daarna ook je haar in, haha!
Hoe bedoel je, ik heb dr geleert voor zichzelf op te komen?

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:20

Nou hier op de kinderboerderij staan ze te springen om nieuwe konijnen!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:24

breek me de bek niet open over kinderrboerderijen, dan moet je ecth zekekr weetn dat het er goed is, het gaat op zoveel kinderboerderijen fout!