Doggon' Wheels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Doggon' Wheels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:36

Ik kwam toevallig bij het surfen op het internet de volgende pagina tegen met een rolstoel voor honden met verlammingen aan de achterhand. Aan de ene kant vind ik het een onding om een hond langer te laten lijden, maar als ze geen pijn hebben en evengoed nog plezier in het leven...waarom in laten slapen? Ik ben geen hondenbezitter, en ik denk dat je echt in de situatie zelf moet zitten om een beslissing te kunnen maken, maar oordeel zelf.

http://www.doggon.com/home.html

http://www.doggon-de.com/home.html

En voor een voorbeeld: lees het verhaal van Deborah op de volgende site: http://www.doggon-de.com/deborah.html

amandatjuh88

Re: Doggon' Wheels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:18

Ik vindt dat je je hond dan uit zijn leiden moet halen,
je moet zo zien.. hij kan bijna niets meer ( niet even zelf thuis ergens heen lopen.. niet op het gras, strand enz. )
ik vindt als je hond een verlaming aan zijn achterste heeft.. laat hem dan inslapen, het is wel allemaal mooi enzo die rolstoel, maar je moet zo zien. vindt je hond het ook mooi en handig?

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:22

Als je de Amerikaanse website bekijkt zie je dat het niet allemaal honden zijn met blijvende verlammingen. Ook honden met een blessure kunnen door dit karretje geholpen worden om hun spieren weer sterker te maken. En als je de site van Deborah doorleest, kun je zien dat er weer gespeeld kan worden met zo'n karretje, balletjes geapporteerd en stokjes gehaald, en er kunnen weer wat langere wandelingen gemaakt worden.
Ik denk dat alleen de eigenaar kan beslissen of de hond er met zo'n karretje echt plezier aan heeft, en echt lijden kan ik het niet noemen. Een hond die echt niet meer kan, en echt niet meer wil, ziet er niet zo uit.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:46

Ik vidn het erg grappig uitzien.
De hond vind het misschien niet eens zo erg..
En weet niet dat er een wereld is zonder..
Als die het gewend is..
Lijkt mij..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:50

Ik denk dat een hond wel degelijk weet wat een wereld is zonder. Als je de leeftijden van de honden bekijkt die dit karretje gebruiken zijn het allemaal wat oudere dieren. Als je ze nog een jaartje of zo kunt helpen, waarom zou je het niet doen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:56

Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om zo'n misbaksel voor mijn honden aan te schaffen.
Het is absoluut geen vervanging voor de achterpoten. De honden zijn niet wendbaar en als ze aangevallen worden kunnen ze geen kant op. En wat denken jullie van de rest van de problemen die zo'n hond heeft? Verlamde poten kun je "oplossen" met zo'n ding, maar poepen en plassen wordt er niet beter van.
De hond kan hem ook niet 24 uur per dag om, en de kans op beschadigingen aan het verlamde deel of doorligplekken van dat karretje is erg groot....
Naar mijn idee is het puur egoisme van de eigenaar om een hond zn leven op die manier te willen rekken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:37

Pfff.. .wat een idee

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:07

Billy schreef:
Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om zo'n misbaksel voor mijn honden aan te schaffen.
Het is absoluut geen vervanging voor de achterpoten. De honden zijn niet wendbaar en als ze aangevallen worden kunnen ze geen kant op. En wat denken jullie van de rest van de problemen die zo'n hond heeft? Verlamde poten kun je "oplossen" met zo'n ding, maar poepen en plassen wordt er niet beter van.
De hond kan hem ook niet 24 uur per dag om, en de kans op beschadigingen aan het verlamde deel of doorligplekken van dat karretje is erg groot....
Naar mijn idee is het puur egoisme van de eigenaar om een hond zn leven op die manier te willen rekken.

Ben ik het helemaal mee eens
Waarom zou je een hond met pijn niet uit
zijn leiden verlossen?
Alstie toch niks meer kan met z'n achterhand lijkt
het me ook niet dat zo'n rolstoel ding hem helpt ...
Ik zou er iig nooit aan beginnen ....

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:16

nou als ik de site bekijk, zie ik allemaal honden met die dingen door het gras en zelfs door water 'rennen', en ze maken allemaal een inmens vrolijke indruk!
Ik denk niet dat die honden pijn hebben hoor, als je ze zo ziet rennen en spelen. een hond die pijn heeft komt volgens mij niet meer van zijn plek af.

Ik vind het in deze dus een hele goede oplossing voor honden die verder vol levenslust zitten, om die zo nog een tijdje te laten genieten van het leven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 00:47

Niet alle dingen zijn met het karretje mogelijk. Zie de foto hieronder.
Een hond die compleet aan zijn achterbenen verlamd is, kan zulke sprongen niet meer maken:

Afbeelding

Is dit een zielige hond, die uit zijn lijden verlost moet worden?
Het probleem bij Deborah is dat ze hele lange afstanden niet meer kan lopen. Dus in het begin kan ze gewoon meelopen (in karretje) later, later worden de achterbenen opgetild.
Door het gebruik van het karretje is de conditie van de hond vooruit gegaan en zijn de spieren versterkt, waardoor de hond makkelijker zonder kar ook uit de voeten kan (in en om het huis). Poepen en plassen is geen probleem.
In mijn ogen geen onnodig rekken van een leven, hond heeft met hulpmiddelen er zeer zeker nog lol in.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:51

Welke spieren zijn versterkt?
Toch alleen van de voorhand.
Met zo'n hond zou ik dus gewoon heel rustig aan opbouwen en veel zwemmen.
Heeft een hond veel meer aan dan aan een karretje

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:58

Billy schreef:
Welke spieren zijn versterkt?
Toch alleen van de voorhand.
Met zo'n hond zou ik dus gewoon heel rustig aan opbouwen en veel zwemmen.
Heeft een hond veel meer aan dan aan een karretje

en als die nou voor altijd verlamd is aan zijn achterbenen? Maar nog wel lol in het leven heeft met zo'n karretje?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 01:00

Kun je Duits lezen Billy? Ze hebben geprobeerd met de hond te zwemmen, alleen had die er geen zin in. Er viel gewoon met die hond niet te revalideren.
Deze hond kan aan het begin van een wandeling zijn achterbenen gebruiken, dus zo werden er spieren gekweekt. Als het na een poosje niet meer ging, werden de benen omhoog in het karretje gelegd en kon de hond nog even door. Zelfs begeleiden op een buitenrit bleek weer mogelijk. En de hond had er lol in...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 02:07

Als er met een hond niet te revalideren valt, is dat niet voor niks.
Die hond is 12 jaar en heef6t arthrose aan de voorpoten en een kapotte rug. En die hangen ze nog in zo'n karretje?
Ik blijf het puur egoisme vinden.
Mag een dier tegenwoordig ook al niet meer oud en versleten zijn omdat de bazen "hem niet kunnen missen?"

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:12

Ik denk dat het een oplossing is voor honden die, om wat voor reden ook, de achterhand niet meer kunnen gebruiken en verder nog gezond zijn. Als een hond echt pijn heeft dan geeft hij het wel aan en die maak je ook niet gelukkig met zo'n karretje. De honden op de foto's zien er verder goed en vrolijk uit waarom zou je die dan af laten maken als ze nog geholpen kunnen worden om nog een paar jaar leuk te leven?
Last van kwaaltjes krijgen honden op leeftijd toch wel, zolang dat geen lijden wordt is er niets mis met ondersteunen van zo'n hond om nog een hondwaardig bestaan te hebben.
Ik heb het dus niet over mensen die hun hond onnodig laten lijden omdat ze hem zelf niet kunnen missen en de keus niet kunnen/willen maken om hem in te laten slapen.
Bovendien denk ik dat er meer honden zijn zonder zo'n karretje die meer lijden dan deze honden met karretje...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:40

Billy, je haalt me de woorden uit de mond
Ben het volledig met je eens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:11

Billy schreef:
Als er met een hond niet te revalideren valt, is dat niet voor niks.
Die hond is 12 jaar en heef6t arthrose aan de voorpoten en een kapotte rug. En die hangen ze nog in zo'n karretje?
Ik blijf het puur egoisme vinden.
Mag een dier tegenwoordig ook al niet meer oud en versleten zijn omdat de bazen "hem niet kunnen missen?"

In de zomer wilde de hond maar al te graag zwemmen in een dichtsbijzinde meertje. Dat het winter werd, lukte het zwemmen in het meertje niet meer. Dus gingen ze naar een soort hondenhotel, waar ze een hondenzwembad hadden. En dat vond de hond dus niets.
In dit geval was er geen sprake dat er met de hond niet te revalideren viel omdat hij pijn had, hij had duidelijk geen zin in het zwemmen in dat zwembad.

Jij hebt het nu over een hond die oud en versleten is, maar als je bijvoorbeeld een hond hebt met een hernia en (tijdelijke) verlammingsverschijnselen in de achterhand die nog wel beter kunnen worden met goede training en aangepast gedrag, moet die hond dan ook maar dood?

Kijk, als een achterhand definitief compleet verlamd is, vind ik het een heel ander verhaal. Maar een hond die wat minder aan het worden is, hoeft in mijn ogen niet meteen dood. Je moet wel kritisch blijven kijken dat je de grens tussen wel en niet kunnen op een gegeven moment niet gaat overschrijden, want dat risico is wel aanwezig, dat zie ik ook. Maar een hond die niet (meer) zoveel kan, daarom minder beweegt en daardoor weer minder conditie heeft en dus steeds slechter wordt, weer aan het bewegen te krijgen: in mijn ogen niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:41

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:22

Als mijn honden ouder worden, pas ik me gewoon aan hun tempo aan. Daar hoeft geen kunst en vliegwerk bij.
Dat doe je gewoon.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:08

ja, ik heb ook ooit een keer zoiets in een film gezien..
de meeste honden kunnen er prima mee leven, en kunnen weer vanalles doen, waarom niet?
een mens krijgt toch ook een rolstoel als hij niet meer kan lopen.
Maar dan ligt het wel aan het geval. Bij gehele verlamming aan de achterhand zoals al genoemd werd vind ik het een erg goed idee, of zodanig moeite heeft met bewegen, dat er een hulpmiddel aan te pas moet komen om het leven van de hond te verbeteren...nou prima

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:10

Billy schreef:
Als mijn honden ouder worden, pas ik me gewoon aan hun tempo aan. Daar hoeft geen kunst en vliegwerk bij.
Dat doe je gewoon.

Billy, als de hond er zelf nou niet gelukkig mee is, aan dat aangepaste tempo?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:19

Cassidy schreef:
Billy schreef:
Dat doe je gewoon.

Billy, als de hond er zelf nou niet gelukkig mee is, aan dat aangepaste tempo?

Dan laat je de hond niet langer lijden ...

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:41

vind het een mooie uitvinding voor honden die last krijgen van hun heupen. wij hebben bv. voor onze hond een fietskarretje gekocht, ze vind het super in de bossen, maar ze kan gewoon niet meer 3 uur achter elkaar wandelen, dus dan kan ze onderweg in de fietskar en een poosje naast de fiets. dit zou bv. een mooie oplossing zijn voor wandelen. al ben ik niet helemaal blij met het feit dat er zo'n ding achter hangt. bij ons in de buurt is een hond met 3 poten(die ook gewoon heerlijk leeft en echt hard kan rennen!!) maar als ik die zie moet ik onze hond direct pakken, want die vind deze hond raar en zou hem echt aanvliegen. het lijkt mij dat andere honden dat ook wel zouden doen met zo'n karretje, en door het karretje is de gedeputeerde hond dan echt niet wendbaar oid.... :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:46

Gedeputeerd? Je bedoelt gedupeerd?

Ik denk dat het een kwestie van wennen is, voor de honden die het gebruiken, en de honden die ermee geconfronteerd worden.