Onze hond heeft een tumor...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Onze hond heeft een tumor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 23:44

Eigenlijk is de hond van mn broer. Maar wel hebben Romy al vanaf pup af aan. Dus hecht je je er altijd wel aan...

Vandaag gingen mijn moeder en mn broer met Romy naar de dierenarts. Hij had al een slecht gebit. Dat wisten we al. Maar er zat een gezwel op zn tandvlees, en hij at al een tijd moeilijk. Dus nu werd het ECHT tijd om naar hem te laten kijken.

Romy heeft ECHT een gruwelijke hekel aan de dierenarts. Dus hij zal wel al helemaal hebben zitten hyperventileren enzo..
Dus mn moeder vertelde dat ze hem op de tafel zetten en zn bek open deden. Allebei de dierenartsen zeiden:'Oeffff! Ziet er slecht uit...'

Ze constateerde dat hij een tumor had. In zn onderkaak. Het was waarschijnlijk al door heel zn onderkaak verspreid.
Ze halen het niet weg, want dan issie over een paar maanden zo weer terug gegroeid. De dierenarts stelde ook de optie voor om hem een spuitje te geven. Maar mn moeder maakt niet zomaar een beslissing zonder heel de familie erbij. Dus ze hebben hem daar gelaten, en gaan hem morgen onder narcose brengen. Ze halen dan al zn losse tanden eruit en maken alles schoon.

Ik weet niet hoe lang hij nog zal gaan leven met deze tumor. Hij eet wel, maar kan niet goed kauwen..
Maar hij heeft nog zo een lol. Hij is laatst nog mee geweest naar het bos, en hij vind zwemmen helemaal HET!! Hij is wel al twaalf...
Ik weet het niet, ik zit met dubbele gevoelens.

Nu ik berichtje aan het schrijven ben krijg ik toch best wel een paar tranen in mn ogen.

Ik zal morgen jullie laten weten hoe het met hem gaat, en wat de DA voor advies geeft...

Desiree

Re: Onze hond heeft een tumor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:47

pffff!, zware tijden, zware beslissingen. Zolang de hond aangeeft dat hij het prettig heeft in zijn leven hoef je hem nog niet in te laten slapen. HIj al best even opknappen van deze operatie. HOe oud is hij?

Polleke is ook alweer 14. Ze is ouder geworden maar nog steeds blij en levendig. Maar ze slaapt nu veel meer dan dat ze vroeger deed. Het zal vreselijk zijn als ik haar op een dag ooit moet missen. Ik snap dus best hoe je je voelt.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:51

Jemig heel veel sterkte, ik hoop dat je de juiste beslissing kan nemen, maar hij moet natuurlijk ook geen pijn hebben.. Sterkte !

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 23:54

Desiree schreef:
pffff!, zware tijden, zware beslissingen. Zolang de hond aangeeft dat hij het prettig heeft in zijn leven hoef je hem nog niet in te laten slapen. HIj al best even opknappen van deze operatie. HOe oud is hij?

Polleke is ook alweer 14. Ze is ouder geworden maar nog steeds blij en levendig. Maar ze slaapt nu veel meer dan dat ze vroeger deed. Het zal vreselijk zijn als ik haar op een dag ooit moet missen. Ik snap dus best hoe je je voelt.

Hij is al 12. Maarja, hij heeft de hele dag 2 van die kleine pup's aan zn staart hangen, hij ligt ERG vaak in zn mand. Hij heeft al eens een nek-hernia gehad, en nu dit.

Hij toont wel aan dat ie nog leeft, hij blaft nog steeds net zo hard naar de postbode's, gaat er nog steeds eens stiekem tussen uit, en hij vind zwemmen ook geweldig. Maar hij zal geen stok meer aanpakken, want dat doet pijn. Of ja, dan doet ie het heel voorzichtig. Je ziet al wel echt dat ie oud begint te worden..

Daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:59

Jeetje; wat erg! Maar zolang hij zelf nog actief heeft en je hem niet echt pijn ziet hebben, denk ik dat het nog niet zo ver hoeft te zijn. Maar als het echt te veel voor hem wordt...ja hoe moeilijk het ook is.

Heel veel sterkte; ik hoop dat het een beetje 'goed' uitpakt

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 00:16

joh wat erg!
Mijn hondje heb ik iets meer dan een maand geleden helaas verloren aan lymfekanker. Ze was pas 4.
Ik heb nooit zo'n dierbaar maatje verloren, en moet er soms nog mee huilen, eerlijk waar.

Het ergste was bij ons dat ze 3 weken erg erg ziek is geweest, maar dat DA niets konden vinden. Het laatste weekend werd ze ook nog blind. We hebben toen de knoop doorgehakt, we hadden smaandags toch een afspraak staan bij DA. Die maandag kregen we de uitslag van het laatste onderzoek, en er was niets meer aan te doen.

Zeer moeilijk en pijnlijk! Mocht het zover komen, dan wens ik je erg veel sterkte toe! Houd je vast aan het idee dat je altijd de beste beslissing maakt.
Ik hoop voor jullie dat er een andere uitweg is!!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 01:36

Wat erg! 12 Jaar is al best oud, maar als hij nog heel levendig enzo is dan is het een stuk moeilijker. Heel veel sterkte!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:06

VvdD -> BB

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:10

Angeliek schreef:

Hij is al 12. Maarja, hij heeft de hele dag 2 van die kleine pup's aan zn staart hangen, hij ligt ERG vaak in zn mand. Hij heeft al eens een nek-hernia gehad, en nu dit.

Hij toont wel aan dat ie nog leeft, hij blaft nog steeds net zo hard naar de postbode's, gaat er nog steeds eens stiekem tussen uit, en hij vind zwemmen ook geweldig. Maar hij zal geen stok meer aanpakken, want dat doet pijn. Of ja, dan doet ie het heel voorzichtig. Je ziet al wel echt dat ie oud begint te worden..

die pups moet je wel een beetje bij hem weghouden. Hij is tenslotte al een ouwe sok en die hebben rust nodig.
En dat je kunt zien dat ze ouder worden is evident. Dat zie ik ook bij Polleke, ze loopt erg stijf de laatste tijd. Slaapt veel meer dan vroeger. Haar koppie is wat meer ingevallen, ouder geworden. De staart krult ook niet meer maar hangt. MAar zolang ze nog bepaalde typische reacties laat zien die ze altijd al heeft gehad denk ik dat het nog goed gaat met haar.

xFriezenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:25

Heel veel sterkte meid!
Ik hoop dat je de juiste keuze kunt maken. De hond moet natuurlijk geen pijn hebben. Maar als hij zelf nog plezier heeft in zijn leven en verder geen pijn heeft dan is dat natuurlijk heel mooi.

Verder wil ik even zeggen dat ik mijn hond helemaal herken in jou verhaal.
Mijn hond is 11 jaar en is als de dood voor de dierenarts. Ongeveer 1½ jaar geleden heeft ze een hele zware operatie gehad. Ze hebben toen 5 tumoren in haar buik weggehaald, haar gebit gereinigd, gestereliseerd, baarmoeder verwijdert (was eigenlijk niet gepland, maar die zag er zo slecht uit dat die eruit moest) en haar nagels geknipt. Mijn hond word al panisch als haar nagels geknipt moeten worden en het lukt de dierenarts niet zonder narcose.
Ongeveer ½ jaar geleden heeft ze een hersenbloeding gehad en heeft toen een hele middag zitten shaken met haar staart tussen haar benen.
Nu gaat het allemaal weer prima met haar. Alleen is ze wel wat langzamer geworden (door ouderdom) en slaapt veel meer.
Het enige verschil met jou hond is dat de mijne absoluut niet bij water in de buurt komt (behalve zijn drinkbak). Als je al een gieter of plantenspuit in je hand hebt, dan is ie al verdwenen.

Nogmaals, heel veel sterkte en laat het ons weten hoe het met hem gaat.
Ik begrijp hoe je je voelt.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 23:01

Dankjullie wel allemaal!

Gelukkig valt het allemaal wel mee (tot nu toe).
Een groot deel van de tumor in de onderkaak is weg gebrandt. Tandel zijn gevult, gepolleisd (of hoe je dat schrijft..) en sommige tanden zijn eruit getrokken.

Tot nu toe is er niet veel aan de hand. We weten natuurlijk niet tot hoe lang Romy zich nu goed zal gaan houden. Kan een half jaar duren, een jaar, of meerdere jaren.

Nogmaals, dankjulliewel allemaal. Nu besef je eigenlijk pas hoeveel je eigenlijk van zo;n dier houdt, als je hem hebt en er is niets aan de hand merk je niet dat je ZOVEEL van zo'n beest houdt, maar als er iets mee aan de hand is, besef je pas dat je heel veel om zo'n hond geeft.