En toen had ik ineens een caafje...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

En toen had ik ineens een caafje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:35

Gistermiddag ging ik maar eens even bij kantoor langs, nadat ik ruim drie weken op vakantie was geweest. Even kijken of iedereen nog leefde . Kom ik de gang in lopen, zie ik daar een cavia in een hokje zitten... Nou heeft mijn baas wel vissen, en daarvoor een schildpadje ( , dat zijn geen dieren voor gevangenschap), maar een cavia?! Op kantoor?!

Bleek dat het beestje van een werkneemster was die zichzelf ernstig verwaarloost en al helemaal niet voor een dier kan zorgen. Ze heeft geen rooie cent (is 23 jaar, smijt het beetje geld dat ze heeft allemaal over de balk aan de verkeerde dingen, maar wil niet meer dan 12 uur per week werken om zich iets te kunnen veroorloven en wil eigenlijk maar gewoon in de WAO ). Ze liet haar cavia maar gewoon doodhongeren, beestje was toch al twee jaar oud en ze had geen zin meer om er voor te zorgen. Mijn baas heeft het beestje dus maar op laten halen, op kantoor zou er in elk geval beter voor gezorgd worden dan bij haar thuis.

Maar ja, een cavia op kantoor is ook niet alles en ik werk daar vanaf maandag niet meer, dus ik kan er ook niet voor zorgen daar. Ik heb "Delphientje" dus maar mee naar huis genomen. 'k Heb toch al twee oude katten van stal meegenomen toen het daar opgeheven werd, daar kan best nog een knaafje bij .

Het is echt zo'n lief diertje , ik had er geen idee van dat cavia's zo leuk kunnen zijn! Ik dacht echt dat het maar saaie beesten in een hok waren, maar ze is super aanhankelijk en knort dat het een lieve lust is als ze op schoot zit. En als ze de voerzak hoort begint ze luid te "wiet-wiet-wiet"-en. Vanmiddag heb ik haar maar even meegenomen naar de dierenwinkel om te laten kijken of het echt wel een vrouwtje is ( ) en om een groter hok, een houten huisje voor erin, een liksteen, vitamine C en caviavoer te kopen. Vers voer kreeg ze voorheen niet of nauwelijks, maar ze is echt gek op witlof, ze sleurt het letterlijk uit mijn handen. Paprika en (een beetje) sla gaan er ook wel in en ze krijgt ook elke dag wat fruit.

De nagels heb ik ook meteen laten knippen, daar zaten hele krullen in en ze zaten al een eind in elkaar gedraaid.

Gaat helemaal goed komen met Delphientje !

Oja, ze is glad kortharig, donkerbruin met "stekelharig" vos erdoor (net zoals sommige paarden vos met stekelharig wit zijn), een paar voskleurige vlekjes en een voskleurig blesje. Foto's heb ik ook al, maar ik heb mijn toestelletje vanmorgen op stal laten liggen . Nooit gedacht dat ik nog eens lol zou hebben aan een cavia !

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re: En toen had ik ineens een caafje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:56

oooh leuk zeg Gwen dat je nu ook een cavialiefhebber geworden bent!
En op een hele aparte manier ook nog, goed zeg dat je haar mee nam.
Die wordt zo te horen al aardig verwend.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:58

Aah wat leuk, gefeliciteerd!
Zo te horen heeft ze het nu goed
Alleen wel opletten dat je niet teveel groenvoer geeft. Dan kunnen ze diarree krijgen en ziek worden.
9 van de 10 keer overleven ze dat niet.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:06

gefeliciteerd met je caafje,wat fijn dat zij nu een goed tehuis heeft gevonden.wat goed dat ze nu juist verzorgd en gevoerd word.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:16

Hoi!
Leuk zeg dat je een caaf hebt. Ik ben zelf ook een caafjesgek. Ik vind het echt geweldige dieren. en heb zelf ook 3 caafjes. Ben benieuwd naar de foto's! Als je nog vragen hebt ik sta er voor open.
Weet je ook dat ze altijd hooi nodig hebben?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 23:31

Ik zorg er inderdaad voor dat ze constant een berg hooi in de kooi heeft liggen en dat ze niet al te veel sla en ander spul krijgt . Het liksteentje heeft ze al veel gebruikt, kennelijk komt ze echt wat mineralen tekort. Het hok lijkt in elk geval prima te bevallen!

Hopelijk denk ik er morgen wel aan mijn camera mee te nemen van stal, dan kan ik de foto's hier neerzetten. Het is echt een mooi beestje om te zien .

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:27

liksteen zou ik er weer uitgooien en deze verhoogd behoorlijk de kans op blaasgruis (1x gezien met de caaf van mijn vriend, deze is er ook aan doodgegaan......). Toen ik er achter kwam dat dit van deze dingen kwam zijn ze bij mij allemaal verdwenen. Geef wilgentakjes voor de tandjes en met een goed voer en groenvoer heb je alles zo op peil.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 12:35

Oh, dat van die liksteen wist ik niet, dan kan ik die er inderdaad maar beter weer uithalen. Ze krijgt veel groenvoer (nou ja, oranje wortels, rode paprika, witte witlof ), en vooral de paprika schijnt een zeer goede bron van vitamine C te zijn.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:34

Gwen schreef:
Oh, dat van die liksteen wist ik niet, dan kan ik die er inderdaad maar beter weer uithalen. Ze krijgt veel groenvoer (nou ja, oranje wortels, rode paprika, witte witlof ), en vooral de paprika schijnt een zeer goede bron van vitamine C te zijn.

Klopt. In de zomer als ik wel eens watermeloen eet geef ik ze de schil met nog een beetje watermeloen er in. Smullen dat ze doen. En die bekkies helemaal rood.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 22:14

Dat had ik daarstraks ook gedaan, een stukje watermeloen gegeven. Nou, dat was het helemaal ! Nu zit ze alweer naast me te oinken in de hoop op nog wat lekkers , het is wel een mini-vreetschuur, hoor .

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:16

Haha. wat voor voer geef je haar trouwens. Gemengd of korrel? En welk merk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:32

Paprika? Oh dat wist ik niet, ik dacht dat dat misschien te scherp zou zijn voor een kaaf?
Trouwens, wist je dat van een cavia ook de tanden door kunnen groeien? Daar is laatst een cavia van mij aan overleden Hij was ook wel oud hoor, maar toch... en zn broertje zit nu alleen (maar dat gaat eigenlijk hartstikke goed!). Omdat hij al zo op leeftijd is, nemen we er geen tweede meer bij.

Die van mij komen ook uit een opvang, en ik heb vroeger wel cavia's gehad, maar was vergeten hoe leuk ze zijn!!!

Veel plezier met je caaf!!