Gekookt lijnzaad voor verharen bij katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reem

Gekookt lijnzaad voor verharen bij katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 15:08

Eén van onze katten (gewone HTK-kat) heeft gisgantisch veel haar. Hij verhaard ook heel erg, maar hij komt er niet goed doorheen. We hebben hem geprobeerd te borstelen, maar dat vind hij vreselijk en dat die je dus met gevaar voor eigen leven

Nou vroeg ik me af, omdat je bij paarden die dit probleem hebben ook gekookt lijnzaad/lijnzaadolie voert, kan dat ook bij katten?

Sjoert

Re: Gekookt lijnzaad voor verharen bij katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:16

AM -> BB

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 15:36

je hebt gelijk. Helemaal vergeten dat dit forum bestond

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:34

Niet doen, katten hebben een ander lever-'systeem' dan paarden. Wat voor de ene diersoort wel werkt, werkt voor een ander diersoort dus niet. Bijvoorbeeld een paracetemolletje is dodelijk voor een kat!
Ga naar je DA als het echt een probleem is, en vraag daar advies.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:38

royal canin heeft daar speciaal voer voor,
verder is kammen een van de betere opties, vaak stevig aaien maakt ook de haren los.
mijn europese korthaartjes houden ook niet van borstelen, maar als ze lekker languit liggen vinden ze het soms ook wel fijn als ik ze borstel.
ook belangrijk is dat je hem of haar kattengras geeft, als ze flink verharen krijgen ze dus ook veel last van haarballen

extra ontwormen kan ook geen kwaad, slechte haarkwaliteit kan ook betekenen dat ze wormen hebben, vooral als ze ook vlooien hebben (gehad)

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:49

carola schreef:
Niet doen, katten hebben een ander lever-'systeem' dan paarden. Wat voor de ene diersoort wel werkt, werkt voor een ander diersoort dus niet. Bijvoorbeeld een paracetemolletje is dodelijk voor een kat!

Nog nooit gehoord dat een paracetamol dodelijk is voor een kat. Meerdere dierenartsen hebben het ons wel eens aangeraden als een kat koorts heeft!. NOg nooit een doodgegaan. Moet ik er wel bij zeggen dat het dan om een kwart paracetamol ging.

TS: je kunt het beste biergist tabletten voor je kat halen. Dat heeft doorgaans erg veel effect op verharen etc.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:50

Verder zou ik de site van Royal Canin eens bekijken. www.royalcanin.nl daar hebben ze diverse soorten voeders. En ik kan uit ervaring vertellen dat het werkt.

(heb 10 jaar kattengefokt en 31 jaar, ofwel mijn levenlang katten meegemaakt omdat mams ze ook fokte )

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:12

Niet doen. Als het voor paarden goed is betekent het niet dat het voor katten ook goed is.
En om van die haren af te komen ondanks niet te borstelen: PLUKKEN.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:25

Faas schreef:
carola schreef:

Nog nooit gehoord dat een paracetamol dodelijk is voor een kat. Meerdere dierenartsen hebben het ons wel eens aangeraden als een kat koorts heeft!. NOg nooit een doodgegaan. Moet ik er wel bij zeggen dat het dan om een kwart paracetamol ging.

TS: je kunt het beste biergist tabletten voor je kat halen. Dat heeft doorgaans erg veel effect op verharen etc.

Dan heb jij wel een zeeeeeeeeeeeeer slechte DA's getroffen! 1 of 2 paracetemolletjes zijn dodelijk voor katten, met een kwartje gaat ie niet dood. Maar absoluut nooit doen! Ik heb deze info van een prof veterinaire farmacologie, en het zat zelfs in m'n tentamen, dus ik weet echt 100% dat dit klopt.
Katten kunnen namelijk niet glyceren in de lever, waardoor het paracetamolletje niet wordt afgebroken maar giftig in het dier blijft. Niet meer doen dus!

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:18

Ok bedankt, lijnzaad dus. Ik zal even kijken naar biergist tabeletten en idd veel en stevig aaien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:34

lijnzaad is voor een kat dacht ik niet zo goed,
beter neem je olijfolie en elke dag niet meer dan een theelepel over het voer., anders stinken ze je huis uit hahahaah

verder, voer nemen van Hills, een van mijn katten had hetzelfde probleem, sinds ze aan de Hills zit is het over en heeft ze een supermooie vacht..

geen biergist gaan voeren, gewoon een goed merk voer halen, beetje olijfolie over het voer en dan word ze echt wel weer mooi

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:59

Biergist kun je rustig geven. Is hardstikke goed voor de vacht. NIets mis mee.

Hills vond ik zelf nooit fijn. Zodra ik Hills gaf waren ze bij mij aan de diarree. Iams ging wel maar gaf niet dat extra 'iets'. RC doet dat wel en is voor diverse katten ook aangepast.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:04

Zonnebloem olie word door meerdere DA aangeraden voor de vacht.
Lijnzaadolie zou ik niet geven.. lijkt me niet goed voor een kat.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 20:07

Is het nou olijf of zonnebloem olie wat je kan geven of kan het allebij?

Hills en Iams zijn voer die ze soms krijgen. Voornamelijk krijgen ze dieetvoer, een van dekatten heeft namelijk blaasgruis en mag dus alleen dat hebben.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:09

Mijn ervaring? Geen olie. Brengt alleen maar diarree met zich mee.