Slecht etende pup... Wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Slecht etende pup... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:05

Op 3 April 2005 is Kyara geboren.
Toen ik na 4 weken voor de eerste keer ging kijken was het een lekker gezette pup, had duidelijk de beste tepel

3 weken later (ruim 7 weken) kwam ze bij mij. Netjes 4 maal daags een portie puppy voer (fokker). Vanaf het begin at ze al enkel wanneer het haar uit kwam. Bakje ging nooit direct leeg. Best vervelend in combi met zindelijk maken (want 'plannen' werd zo erg moeilijk).
Op aanraden van mijn baas (zit al 30 jaar in de honden fokkerij/pension) niet aandringen met vlees of andere lekkere dingen, zelf laten uitzoeken. Eerder zelfs na 10 min wegpakken en dan pech.
Echt beter ging het niet en daarbij kwam dat ze wel de hoogte in ging maar magertjes werd. Dus toch maar vlees erdoor (niet heel veel). Eerste dagen ging goed, maar nu blijft al ieder brokje liggen waar geen vlees aan zit en sinds vandaag pakt ze ook de Pedigree puppyblikvoer niet meer... (c100 eigen merk wel). Zucht wat moet ik hiermee?
Ik weet dat ik als ik een goed etende hond had gewild dat ik geen border collie had moeten nemen maar een labrador , maar van een pup had ik dit niet verwacht.

Jullie nog geniale tips? (Ze is weer redelijk aangedikt, door de poos vlees, ter info).

Saskia008

Re: Slecht etende pup... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:15

ik vind zelf ook dat mijn pup (nu 5 maand) slecht at/eet
we proberen het zo lekker mogelijk te maken, weken in water, idd vlees erdoor, scheutje melk etc
eigelijk eet ze nog steeds niet erg goed, maar ze heeft al wel een lekker vetlaagje.

ik zal me niet te druk maken...
eet ze ze ook niet op als je haar voert uit de hand?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:18

een ander dier erbij nemen wat wel goed eet, dan gaan ze zelf ook meestal beter eten.

kun je een dier lenen van iemand?
helpt vaak wel, al is t alleen maar rond etenstijd.
verder beetje uitzoeken vaak een ander merk wat ze wel lusten, en idd zacht maken, geen melk ofzo geven hoor dat is niet goed voor pups

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:21

Je kan hooguit is een ander merk proberen.. Ik heb ook een slechtetende hond gehad.. Liet het liefst zijn bak staan.. of een paar happen.. Todat er een andere hond in de buurt kwam..en dan moest het maar op.. Deze hond was ook geen koekjes hond zeg maar.. Nam het wel aan.. maar bleef rustig een ochtendje in zijn bench liggen. Nog steeds is het geen grote/ makkelijke eter. Terwijl de rest er een moord voor doet hier thuis..
Toch het advies van de fokker maar aanhouden hoor.. 3 x per dag aanbieden..niet eten jammer dan..
Uiteindelijk gaan ze wel eten.. Zolang ze alleen blijven zal je dit probleem waarschijnlijk wel houden..

Mijn eerste hond kreeg de duurste merken voor zijn neus en trok toendertijd ook overal zijn neus voor op.. Uiteindelijk at hij Pedigree pal (verkrijgbaar in supermarkt) wel redelijk...

Wisselen van merk wel geleidelijk proberen te doen he.. anders heb je weer een ander probleem

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:19

Dat heeft Raisa ook gedaan (Bearded Collie, soortgelijk type) Het zijn gewoon slechte eters. Wij hadden toen ook voer van de fokker, en na een tijdje at ze niks meer. We hebben toen ook nog ander voer erbij gekregen, voor als ze wat ouder was. Dat puppyvoer wou ze niet meer, dat andere wel. Nu wisselen we behoorlijk vaak van merk en soort, en dan eet ze meestal wel. Een goede eter zal het nooit worden.

Misschien is de eetplek te onrustig? (Al lijkt me dat niet waarschijnlijk, je hebt van tevoren veel info gezocht, weet ik me vaag te herinneren. Dus dit zal wel niet het geval zijn, maar je weet nooit En idd de voerbak gewoon weghalen)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:01

Wij hebben met onze Husky's (die we allemaal van pup's afaan hebben) gewoon pupy brok gegeven,met water erdoor,en als ze het niet wilden,haalde we het weg. Wel gewoon elke keer geven,maar als ze het niet eten,gewoon weghalen
En zo is het elke keer gewoon gelukt. Soms deden we er ook wel iets lekkers door,vlees bijvoorbeeld,of vis

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:23

Onze hond (toen ze pup was ) gaven we vroeger altijd pap (brinta), scheen heel goed voor ze te zijn, en ze vond het ook héérlijk.. Maar ik heb geen idee of jou pup er dikker van wordt..

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 23:28

Echt dikken hoeft ze gelukkig niet meer te worden. Ribbetjes voel je wel maar niet te duidelijk en bovendien groeit ze hard dus is een overdreven buik ook zeker niet goed voor haar groeiproces denk ik.. . Wel zou ik graag hebben dat ze iets regelmatiger eet, en dat valt tegen.

Met een andere hond erbij eet ze idd wel, ook zijn brokken van anderen veel lekkerder. Vreemde is dat als ik ze thuis geef dat ze er niet meer naar omkijkt...

bedankt voor jullie tips!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:55

Wat de meeste honden heel graag eten: versvlees!
Compleet Versvlees maaltijden kan je in de supermarkt kopen of dierenwinkel (rodi, Smuldier, Prins, Duck, Energique, Carnibest etc.) en de meeste honden vinden het heerlijk! Het is ook nog hardstikke goed voor ze, en veel beter dan brok.
Namelijk gewoon complete maaltijden van rauwe vvoeding (vlees) waar de spijsvertering van de hond op gemaakt is. Er gaan geen voedingsstoffen verloren zoals bij brokken, doordat het ingevroren is.
Het is niet duurder dan een goede brok, maar je hebt wel kans dat je hond straks helemaal geen brokken meer eet, omdat hij dit zo lekker vind.

Oja, blikvoer is echt niet goed hoor. Krijgen ze tandplak van en bestaat voor 80% uit water.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:51

Ik wil het hoofdvoer toch wel graag op brokken houden, maar mengen met vers vlees zou dan wel een uitkomst zijn shaienne!
Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van blikvlees, en wil dit ook zeker niet als vaste voeding gaan geven. Ik meng er nu 1/10e blikje door een bakje brokken heen, voor de smaak...

Vandaag heeft ze braaf alles op btw

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:55

misschien ander brokken proberen

ik weet het verder ook niet wij hebben altijd goed etende pups gehad

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:58

Het is ook heel belangrijk om je hond op brok te houden, hoor Kim. Alleen ligt het er dan wel aan om welk brokken ht gaan.
Goede brokken hebben tegenwoordig goede voedingswaardes en omdat de honden moeten kauwen word tandsteen vorming op die manier een beetje tegen gegaan.

Onze Shiba's zijn ook moeilijke eters. Brokken eten Miko en Yuuki niet zo heel vaak, Keiji is daar beter in (brokken staan de hele dag bij ons)
Vlees als Rodi, Energique en Duck en verschillende versheidzakjes worden savonds vaak vermengd met wat rijst en vlees welke wij dan bijvoorbeeld over hebben.

Een beetje jus van jouw karbonaatje over een bakje brokken kan al een hoop uitmaken.

Bij Miko en Yuuki werkt het als volgt; 2 dagen het zelfde eten word ze saai.
Dus elke keer moeten we wat anders bedenken en steeds afwisselen

Nu hoor ik her en der dat Fokker niet zo'n goed merk is en dat er na verhand weinig voedingsstoffen inzitten. Wellicht zijn ze ook smaakloos en vind ze ze gewoon saai.
Probeer anders eens een ander merk brok.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:05

tja volgens mij is die wat verwend
ik zou hem dus geen blikvoer geven naar mijn mening het slechtste wat er bestaat is blikvoer mijn hond heeft in zijn 2 jarige bestaan tja net 1 maand alle dagen bij mekaar blikvoer gekregen gemengd onder de brokken,
Het voer (brokken) van het merk fokker is best een goeie betaal bare brok en hij is nu in de groei en zal dus wel afvallen omdat hij de hoogte in schiet dit trekt wel bij pups kun je in het begin rustig 3 x per dag kleine beetjes geven en gezegd word niet eten na 10 min wegpakken
en dan het sávonds weer hetzelfde doen, hij zal op een gegeven moment toch wel weer gaan eten hoor dit komt gewoon door dat blik voer

hij vind dit lekker en dat is de voorkeur en de rest laat ik staan zo!
hahaha
niet intrappen gewoon zijn brok geven en je mag dit rustig mengen met een lepeltje blikvlees maar dit is gewoon slecht voor zijn tanden etc etc met gevolgens van dien later.
gewoon links laten liggen als die niet eet, de fokker waar ik over de vloer kwam heeft me zelfs eens aangeraden als die wat ouder is om 1 x in de 2 weken 1 dag geen voer te geven voor de darmflora in goede conditie te houden.
veel succes met je nieuwe pupy

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:11

Fairie schreef:
Nu hoor ik her en der dat Fokker niet zo'n goed merk is en dat er na verhand weinig voedingsstoffen inzitten. Wellicht zijn ze ook smaakloos en vind ze ze gewoon saai.
Probeer anders eens een ander merk brok.

Heb juist voor fokker gekozen na vele goede verhalen en natuurlijk dat mijn baas (=eigenaar huisdierenpension en vroegere rotweiller fokker)er een leverancier van is (en dit al zo'n 30 jaar, en altijd erg tevreden geweest). Wilde dus eigenlijk wel bij fokker blijven, voorlopig . Klamp me er niet perse op vast als het echt niet lijkt te werken hoor.

Ik ga toch maar weer eens proberen voer, 10 minuten, weghalen. Ze heeft nu wel een klein vetlaagje, niet schraal iig, dus zou nu moeten kunnen... Bedankt voor de tips!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:13

en als je dan al met vlees wilt mengen doe dit dan met cordi dat ligt in iedere diepvries in de winkel en is veel beter als dat blikvoer die van mij kreeg dat dan inpl van blik je krijgt verschillende smaken lamshart of pens of rund enz enz het is echt vers en lekkereder kan eigenlijk niet

en fokker is wel een goed merk ik gebruik het zelf ook en ben er heel erg tevreden over dus