Astragirl schreef:Ik vind water persoonlijk beter dan zelf een tik geven, anders gaan ze 'jou' als persoon echt als de dader beschouwen, en worden ze bang. Heb ik gelezen, ik heb de plantenspuit gebruikt als mijn kat zat te eten van de planten, en dat hielp perfect zonder ze bang te maken.
Dat is dus de reden dat ik geen water gebruik: mijn katten zijn gek op water en dat wil ik graag zo houden. En ze zijn totaal niet bang voor me. Omdat ze aan me zien wanneer ik boos ben, en ze ook zien wanneer ze een tik kunnen verwachten. Water zul je nooit kunnen associeren met wat prettigs, iets wat je met je handen wel kunt: slaan, en aaien. Zolang jij je kat niet het complete huis doorslaat valt dat bang worden allemaal wel mee.
Sterker nog: ik ben een keer zo boos geworden dat ik Elmo min of meer de deur uit heb gegooid. Hij kwam fout terecht en heeft een half uurtje mank gelopen. Maar meteen na die val kon ik 'm wel meteen aanhalen, hij kwam naar me toe toen ik dat vroeg. Ik voelde me zo verdomd schuldig en dat las hij uit mijn lichaamshouding.
Ik heb al maanden geen tik meer uitgedeeld, ze luisteren perfect en als ik boos word hoef ik maar te kijken en ze maken zich uit de voeten.