PROBLEEM met kat! advies gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

I_love_noor

PROBLEEM met kat! advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:31

2 jaar geleden hebben wij uit italie een jong zwefkatje meegenomen. We hebben hem Noenoe genoemd en hij is egt heel erg lief en anhankelijk. Hte probleem is dat hij een echt katertje is geworden en de gordijnen en de bank helemaal kapot krapt.Alsof dat noig niet erg genoeg is, sproeit hij ook nog eens op de banken en o andere plekken in het huis. ook poept en plast hij vaak binnen terwij hij ook vaak buiten is een de kattenbak meeestal bwel schoon is. nu willen mijn ouders hem ewgdoen :( Gelukkgi willen zij hem ook niet naar het asiel brengen... maar wel aan iemand anders geven (als er tenminste iemand is die hem wil).
heeft iemand enig idee hoe we van dit gedrag af kunnen komen??
Het is namelijk een hele lieve kat en ik wil niet dat ie weggaat

o0marije0oJarig

Re: PROBLEEM met kat! advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:39

misschien castreren? dat het netals een hengst opeens een rustiger beesje word. Of misschien meer aandacht geven. Zodat hij zich niet verveelt. Ga met een touwtje spelen. Katten slapen meer dan 20 uur op een dag dus misschien dat je hem de tijd dat hij wakker is een beetje kan vermaken. Mijn buren hadden dit probleem ook. Zij deden ze naar buiten zette daar het eten neer totdat ze begonnne te begrijpen dat ze afhankelijk zijn van hun. en hun respecteerde. nu doen ze buiten hun behoefte en alles en komen alleen binne voor de gezelligheid.
wel moeilijk hoor..! ik zou ook geen raad weten over wat k zou moeten doen als mijn kat gek zou worden..:S sterkte..!

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:40

Ja helemaal met marije eens

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:45

castreren en je kat gaan opvoeden!

mep dat beest van de bank af als hij die vernield, als je weg bent, ook nooit een kat in je kamer laten, en laat hem desnoods wennen aan buiten komen, worden ze een stuk rustiger van.

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:50

Ja hij is al gecastreerd! Sorry er vergeten bij te zetten. We hebben hem ook voornamelijk buiten nu. En als hij binnen is ijgt hij genoeg aandacht. het probleem ligt dan ook meer dat er veel andere katers in de buurt zijn en hij is erg dominant. iig bedankt voor de advies. Nog mer mensen die iets weten???

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:06

..je kan met het sproeiprobleem naar de DA gaan, die kunnen je kat een injectie geven tegen dit gedrag en die kan je nog veel meer advies geven voor dit veel voorkomend probleem!!...tegen klauwen van je bank en gordijnen..geef hem 1 keer een flinke lel!..echt, het is misschien niet zo aardig...maar een tikkie tegen zn kont doet hem niets!..blazen in zn gezicht, bloemenspuit vullen en zodra die maar iets wil doen..helemaal drijffie nat maken!

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:41

Ik zou voor de plantenspuit gaan, als hij iets vervelend doet, spuiten met dag ding!! Werkt beter dan een mep denk ik. En nageltjes knippen zodat ze niet veel schade aan kunnen richten. Voor het sproeien heb je speciaal spul wat je op die plaatsen moet spuiten en dan doen ze het daar niet meer. Weet niet hoe het heet, weet wel dat het er is !

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:18

ik denk dat het komt doordat er andere katers in de buurt zijn dat hij sporiet, voor zijn teritorium ofwel voelt hij zich onzeker en uit hij dit zo.
En hij zich misschien verveelt. Heeft hij een krabpaal en veel speeltjes? Anders zoeken ze andere speeltjes zoals de bank.
Ik zou ook kijken om hem naar buiten te laten spelen en opvoeden met de plantspuit. succes!

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 18:06

Astragirl schreef:
ik denk dat het komt doordat er andere katers in de buurt zijn dat hij sporiet, voor zijn teritorium ofwel voelt hij zich onzeker en uit hij dit zo.
En hij zich misschien verveelt. Heeft hij een krabpaal en veel speeltjes? Anders zoeken ze andere speeltjes zoals de bank.
Ik zou ook kijken om hem naar buiten te laten spelen en opvoeden met de plantspuit. succes!

Jah dat is het ook ja, precies!!! Het is zeker weten niet dat hij zich verveelt hij heeft een krappaal en speeltjes.

@dimitri m: misschien is de dierenarts wel een oplosing ,, kunnen we proberen! ThanQ!

@SuusJah : Ja dat spul hebben we al ; werkt niet echt mjah toch bedankt

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:12

Misschien kan je verhinderen dat andere katers in zijn buurt komen door wat gaas ofzo te spannen. Of een beetje slechte geur waar ze binnen komen. Of kan je vragen aan de buren om beurttijden te maken wanneer jullie katten buitenkunnen. Nog even: het is belangrijk dat er geen andere katten binnen kunnen, daar kunnen ze absoluut niet tegen, dus kattenluikjes zijn uit den boze dan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:54

@ ellepel: wat zij zegt is volkome onzin! en najaa je gaat je kat toch niet slaan:(

@ I_love_noor: misschien doet die het uit verveling en moet je meer met hem gaan spelen. En afstraffen met water sproeien met de plantenspuit. Maar ik denk ook wel dat je beter naar de DA kunt gaan voor meer info hoe je dit het beste kunt oplossen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:21

Eten geven op de plaats waar hij vaak p*st, waar ze eten doen ze dat niet!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:49

ellepel schreef:
castreren en je kat gaan opvoeden!

Just my thoughts.

Het lijkt mij dat je kat iig een probleem heeft met andere katten. Dat zal de reden zijn dat ie sproeit. Het krabben in bank en gordijnen is toch écht een kwestie van opvoeden. En ja, ik mep mijn kat ook van de bank af als ik hem 3 keer vriendelijk 'verzocht' heb het te laten. Mijn katten hebben echt vaak zat een klap gekregen hoor. En dan hoef je ze echt niet naar de andere kant van de kamer te meppen, een flinke tik is vaak zat. Mijn katten en ik leven nog steeds in volledige harmonie met elkaar, als ik één van hen een tik verkocht heb dan kijken ze me een uur lang niet aan en daarna komen ze weer aandacht halen. Én ze weten dat ik het toch echt meen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:52

bank krabben mag je idd niet toelaten, spuit hem met plantenspuit, en zorg dat je krabpaal op een betere plek staat, juist op zijn weg naar de voerbak ofzo, dan krabt hij meer daaraan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:24

Even over die plantenspuit... Nav de reactie op het 'van de bank afmeppen'. Dat is dus gewoon echt persoonlijk, ik ben dus heel erg tegen het gebruik van water als afschriktechniek... Ik zal dat zelf ook nooit gebruiken.

Gooi eens ergens dozen met gaten neer, balletjes, muisjes, krabpalen (hoge!) etc etc. Alles waar hij zich flink op uit kan leven, vooral wat klimmen betreft. En waar hij zich veilig kan voelen voor andere katten (bv een doos; als hij die eenmaal in gebruik heeft hem daar NOOIT lastigvallen of de doos verplaatsen! Maak daar 'zijn plekje' van...).

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:53

Ik vind water persoonlijk beter dan zelf een tik geven, anders gaan ze 'jou' als persoon echt als de dader beschouwen, en worden ze bang. Heb ik gelezen, ik heb de plantenspuit gebruikt als mijn kat zat te eten van de planten, en dat hielp perfect zonder ze bang te maken.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:55

Ik heb wel een gehoord dat als je aluminiumfolie op de plekken legt waar hij sproeit, hij ermee ophoudt. weet niet of het werkt, maar is wel te proberen. Gr en succes ermee

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:15

Astragirl schreef:
Ik vind water persoonlijk beter dan zelf een tik geven, anders gaan ze 'jou' als persoon echt als de dader beschouwen, en worden ze bang. Heb ik gelezen, ik heb de plantenspuit gebruikt als mijn kat zat te eten van de planten, en dat hielp perfect zonder ze bang te maken.

Dat is dus de reden dat ik geen water gebruik: mijn katten zijn gek op water en dat wil ik graag zo houden. En ze zijn totaal niet bang voor me. Omdat ze aan me zien wanneer ik boos ben, en ze ook zien wanneer ze een tik kunnen verwachten. Water zul je nooit kunnen associeren met wat prettigs, iets wat je met je handen wel kunt: slaan, en aaien. Zolang jij je kat niet het complete huis doorslaat valt dat bang worden allemaal wel mee.

Sterker nog: ik ben een keer zo boos geworden dat ik Elmo min of meer de deur uit heb gegooid. Hij kwam fout terecht en heeft een half uurtje mank gelopen. Maar meteen na die val kon ik 'm wel meteen aanhalen, hij kwam naar me toe toen ik dat vroeg. Ik voelde me zo verdomd schuldig en dat las hij uit mijn lichaamshouding.

Ik heb al maanden geen tik meer uitgedeeld, ze luisteren perfect en als ik boos word hoef ik maar te kijken en ze maken zich uit de voeten.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:39

Als ze waterliefhebbers zijn, is het natuurlijk een ander verhaal
Ik heb zelf mijn kat ook al van de bank geduwd omdat ze in mijn bord zat te eten, maar echt een tik geven, nee

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:45

ik ben bang dat je het gedrag van het zwerfkatje moeilijk kan veranderen. Kittens leren het gedrag voornamelijk in de eerste 13 weken van hun moeder, en aangezien de moeder waarschijnlijk ook een zwerfkat is, is hun de slechte dingen nooit afgeleerd. Het katje heeft dus nooit van z'n moeder geleerd hoe hij zich bij mensen moet gedragen....
Ik zou zeggen: probeer het met de tips die hier gegeven zijn en vooral HEEL consequent zijn met alles....
succes!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:12

Astragirl schreef:
Als ze waterliefhebbers zijn, is het natuurlijk een ander verhaal

Ik bedoelde dat ik ze heb geleerd dat water niet eng is - wat ik persoonlijk erg voordelig vind - en ik ze dus onder geen enkele voorwaarde wil straffen met water.

Rhiannon, idd. Ik ben nu een boek aan het lezen over kattengedrag, een soort kattenfluisteraar... Daarin word ook gezegt dat je - tenzij je weet waar je mee bezig bent cq aan begint - geen kat van de straat af moet plukken. Ik heb die 2 van mij gevonden toen ze 2 weken oud waren, moederloos... Oogjes net open. Ik was er op tijd bij en heb ze (al zeg ik het zelf) erg goed opgevoed. En ja, af en toe best hardhandig. Maar als ik er later bij was geweest of minder consequent was geweest had ik ook een probleem gehad...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:22

Ach zo bedoel je sorry
Onze kat is niet schrikachtig van water om het zo te zeggen, plenst zo met haar voetje in de drinkbak voor vogels enzo. Maar ik vond de plantenspuit de best werkende manier voor mijn kat, misschien is dat anders voor een andere...
En ik denk ook niet dat je een zwerfkatje echt tam en voorbeeldig kan maken, hij heeft het nooit anders geleerd....
Maar je kan wel de tips nog proberen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:28

[quote="annepaardoes"]@ ellepel: wat zij zegt is volkome onzin! en najaa je gaat je kat toch niet slaan:(
Je gaat een kat dus wel je interieur laten vernielen?

De manier met water werkt niet altijd, mijn ervaring is dat ze van een keer een tik heel snel leren en dat later een blik genoeg is. Heb verder nog nooit problemen gehad met een of ander dier, ze kwamen nog bij me op schoot liggen of voor aandacht of voor eten of weet ik wat.
Duidelijkheid werkt overigens beter dan halfzacht met dieren omgaan en geen duidelijke regels stellen. Dieren weten graag waar ze aan toe zijn.