Naast tatoeage ook chippen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Naast tatoeage ook chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 11:42

Wij hebben sinds alweer een paar jaar een hele lieve hond uit het asiel.
Het is een schotse herdershond en ze heet cindy.

In haar oren heeft ze een tattoo en ze is niet gechipt.

Nou vroeg ik me af of je hond naast een tattoeage ook perse een chip moet hebben.
Want anders moeten wij onze hond nog laten chippen, wij dachten namelijk zelf dat het niet hoefde.

En ik vroeg me ook af of er net zoals de Databank voor gezelschapsdieren MET een chip ook een soort databank is voor honden en katten met een tattoeage?

Weet iemand hier iets over?

angela333

Re: Naast tatoeage ook chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:42

Ik denk dat je hier wel iets aan hebt.
Gaat u na 3 juli 2004 op vakantie of voor langere tijd naar het buitenland, dan moet u in bezit zijn van een Officieel Europees dierenpaspoort. Dit paspoort bestaat uit twee delen. Het voorste gedeelte is het officiële en gestandaardiseerde reisgedeelte en het tweede gedeelte is voor het bijhouden van de gezondheidscontroles en de overigevaccinaties. Het paspoort is verkrijgbaar bij de dierenarts.

Rabies

Als u wilt reizen met uw hond, kat of fret, dan moet het dier gevaccineerd zijn tegen Rabiës. Rabiës, oftewel hondsdolheid, is een virusziekte die levensgevaarlijk is voor alle warmbloedige dieren inclusief de mens. De ziekte komt in het wild voor bij vossen en vleermuizen.

Identificatie

Een identificatie van uw dier is verplicht als u gaat reizen. Dit kan door middel van een microchip of een tatoeage (dit is de komende acht jaar nog toegestaan). Voorwaarde is wel dat de tatoeage nog leesbaar is. Het nummer van de microchip of de tatoeage zal in het paspoort vastgelegd worden.
Voor de EU landen Engeland, Ierland, Zweden en Noorwegen gelden naast bovenvernoemde zaken nog een aantal aanvullende eisen. Wanneer u op reis gaat naar een van deze landen een bloedtest laten doen. Neemt u tijdig (dat wil zeggen minstens 8 maanden voor vertrek!) contact met ons op zodat we de procedure tijdig kunnen starten.