Hoe leert onze hond dit af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ceciel

Hoe leert onze hond dit af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 09:57

wij hebben thuis vier honden:

masja: een hollandse herder
varras: een duitse herder hier gaat het om
joewy: duitse herder
lucky boy: een border-terrier

varras gromt de hele tijd op lucky en op joewy en als het hem uit komt dan grijpt hij ze... maar joewy is net 1 jaar en snapt dat nog niet zo goed dus hij ligt altijd onderop...
hij grijpt lucky boy maar die is maar ongeveer 40 cm hoog dus die kan al helemaal niks beginnen en jankt het soms uit hij houd er kleine wondjes van over in zijn nek enzo heel erg zielig.

elke keer als die gromt dan zeggen we wel zo van '' hé hou eens op!!'' en dan heel kwaad maar dat helpt niets.

ook hebben we al geprbeert met de slipketting te werken; als die gromt dan gooien we met de ketting en als je daarna ermee rammelt houd die wel op maar 5 min. later is het weer raak!

als die heeft gevochten doen we hem altijd ong. een uur in zijn kennel (bench) om hem te bestraffen maar hij gaat er zo weer mee door.

!!![size=18]
WIE KAN ME HELPEN MET DIT PROBLEEM!!! [/size]

KisSs_Girl

Re: Hoe leert onze hond dit af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:51

ik zou echt heel erg boos worden als hij dat doet,en hem naar zijn bench sturen en daar een tijdje in laten zitten,ongeveer 10 minuten ofzo,dus ik zou hem geen uur laten zitten
en dit echt blijven volhouden,dus elke keer naar zijn bench sturen
ook als hij ook maar gromt!!

Blijenata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:51

Misschien moet je even op het internet gaan zoeken, want er bestaan websites enzo, waar ze het over problemen van honden hebben en hoe je die kan oplossen.

Je moet er wel snel wat aan doen, want hoe langer het duurt, hoe moeilijker het af te leren is. En zeker omdat jij zegt, wanneer het hem uitkomt, want dan is het niet gedrag voor rangorde, want dat kan natuurlijk wel zo zijn, wanneer het een rede heeft.

Veel succes ermee

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:41

als hij begint te grommen, super hard op hem gaan schreeuwen ( meeste honden schrikken dan, en houden ermee op ) als hij doorgaat.. bij nekvel pakken en meeslepen naar de bench, en daar in stoppen ( niet te lang ) als je hem er weer uit laat.. en hij gaat verder.. precies hetzelfde doen...

als dit niet werkt.. kan je misschien feller reageren... b.v. meteen al bij het grommen bij nekvel meesleuren naar de bensch...

normaal zou dit moeten werken.. en anders weet ik het ook niet... het klinkt misschien een beetje grof.. van dat meesleuren naar de bensch.. maar je moet hem gewoon flink straffen... het gaat anders ten kosten van je andere hondjes, en denk dat jij dat zelf ook niet wilt. veel suc6.. als je het wil proberen.. zou leuk zijn als je het resultaat pm't
suc6!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:37

En ik denk dat als je dit gaat corrigeren je pas echt een probleem hebt. Er wordt simpelweg een rangorde vastgesteld. Als jij je daar in gaat mengen dan verstoor je de hele verhouding binnen de roedel.

Niet doen dus. Zolnag het normaal gedrag is, dus dat je hond ophoudt als de ander zich overgeeft, dan moet je je daar helemaal niet tegenaan bemoeien. Het is juist de bedoeling dat de jongste op zijn rug gaat ligen. En als hij erg onderdanig is zal hij daar ook bij gaan piepen. gewoon normaal gedrag dus.

Mijn opa en oma vonden het altijd zo zielig als onze oudste hond de jongste op zijn plaats zetten (dus grommen, op zijn rug leggen, enz). Dat gingen ze vervolgens agstraffen. Gevolg: Honden begrepen er niet svan en de jongste werd oervervelend omdat hij dacht dat hij alles kon maken bij de oudste. Heeft een paar dagen gekost voor dat de rust was weergekeerd.

Dus: beesten gewoon hun gang laten gaan. Als je bang bent dat het geen normaal gedrag is, dus dat je hond te ver gaat, ga eens naar een hondenscholl en vraag hun oordeel.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:39

Blijenata schreef:
En zeker omdat jij zegt, wanneer het hem uitkomt, want dan is het niet gedrag voor rangorde, want dat kan natuurlijk wel zo zijn, wanneer het een rede heeft.

Ik denk dat een hond beter weet wanneer iets nodig is dan een mens. Wat voor ons onbegrijpelijk is is voor ene hond vaak volstrekt logisch. Je kunt er wel vanuit gaan dat een hond meer verstand heeft van hondengedrag dan mensen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:12

ik ben haar hartvriendin en varras nou echt waar als je die ene schop onder ze hol geeft houd die nog niet op..!!! heel vaag lucky heeft ook helemaal ene kaale plek op ze been heel zielig..
maar telkens als die gromt enso wij zo VAAARRRRRAAASSSSS en dan daarna VAARRRAASSS houd je B*E*K (srry voor taalgebruik)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:47

Maar als je het de gang laat gaan blijft er misschien niks meer van dat kleine hondje over! Ik zou echt naar zo'n persoon gaat die helpt honden van problemen af. Of je moet het echt zelf proberen. Door bij elke grom hem in de kennel te doen. EN misschien de kleine hond uit de buurt te houden van de herder. Veel succes!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:53

doen we ook to h ceciel..
zoals als hun op vakantie gaan moet ik de paarden daar verzorgen (2shets 2grootere) en dan neem ik lucky en joewy meej naar de paardenstal en laa ik varras gewoon buiten..
dan kunnen joewy en lucky lekker samen spelen en dan kan varras buitne op zichzelf gaan grommen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:40

ik zou t niet gaan bestraffen, die hond is denk ik wel hoogste in rang , dus vind ik dat hij altijd voorang hoort te hebben.

voer hem als eerste aai hem als eerste, laat merken dat hij echt niet jaloers hoeft te zijn....
dus hij meer aandacht dan de rest, geef hem zijn eigen mand of plek waar hij kan rusten en de anderen ook.

ze mogen niet bij elkaar in de mand ofzo komen.
is echt een kwestie van jaloers, hij moet aandacht delen en dat is niet leuk, om alles zo minimaal te houden vind ik dus dat hij gewoon de meeste aandacht moet krijgen dan word het wel minder.

grijpt hij wel een andere hond pak je hem bij zijn onderkaak beet en knijp je daar even in( doen honden onderling namelijk ook daarin bijten)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:13

varras is ook jarloers amar als je hem als eerst aanhaalt en daarna de andere dan begint die zo weer.. eigenlijk wil varras gewoon AL JE AANDACHT maar ze hebben nog 3 honden dus dan gaat dat moeilijk

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:21

als je he, aandacht gegeven hebt en je geeft een ander aandacht en hij komt weer, stoppen met aandacht te geven aan allebei! Er is dan geen reden tot jaloezie en allebei weer wegsturen als ze gelijk erachter aan terug komen. Wij hebben sindskort er ene bij (sinds afgelopen dinsdag) en de jaloezie begint nu een stuk minder te worden en ze accepteren elkaar steeds beter hierin.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:10

als het echt een groot probleem is weet ik wel iemand die je kan helpen of teminste goede info kan geven.
Stuur maar dan maar even een pm.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:47

Het heeft inderdaad met rangorde te maken. Paarden eten toch ook in volgorde in de wei als er voer komt... dit is met honden net zo. Ik heb zelf ook een Duitse Herder die heel dominant kan zijn tegen andere honden. Dan wordt er geborsteld en de plaats bepaald. Liefste moet je daar inderdaad niet mee bemoeien en hun gang laten gaan. Als het echt te erg wordt en er gewonden gaan vallen onder je honden zou ik eens een gedragstherapeut inschakelen die bij jullie thuis de situatie komt bekijken.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:03

Alchemy_Goth schreef:
als hij begint te grommen, super hard op hem gaan schreeuwen!

Dat is wel het domste wat je bij deze situatie kan doen.

Dit lijkt inderdaad dat dit met de rangorde te maken heeft. Geeft daarom steeds de ranghoogste als eerst aandacht, eerder door de deur laten gaan, als eerst eten geven enz.
Hierdoor is het voor de ranglaagste veel prettiger want zo hoeft de ranghoogste niet steeds gevaar te zien dat hij niet meer als ranghoogste gezien wordt.
Omdat Joewy net 1 jaar is ziet Varras hem dus duidelijk als gevaar omdat hij wil blijven laten merken dat hij de ranghoogste is van je honden.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:23

laurae schreef:
En ik denk dat als je dit gaat corrigeren je pas echt een probleem hebt. Er wordt simpelweg een rangorde vastgesteld. Als jij je daar in gaat mengen dan verstoor je de hele verhouding binnen de roedel.

Maar jij als mens staat bijna altijd boven de hond.

Bij ons thuis is heel duidelijk mijn moeder de baas 'van de roedel'
Daarna komt mijn vader, dan ik, dan Larissa, dan Gilian en dán pas de honden.

Ze hebben zich dus te gedragen naar wat wij goed vinden en wat niet.
Gromt de een naar de ander dan krijgen ze een bestraffend woordje en soms een pets tegen de neus aan.

Als honden onderling binnen een roedel ruzie krijgen vanwege dominatie dan zou de roedelleider dat op precies de zelfde manier oplossen als hij vind dat de rangorde in orde is zo als hij was.

De hond van 1 jaar is een bedreiging aan het vormen voor je andere hond. Hij is bang dat de hond van 1 jaar zijn rang over gaat nemen en probeerd dit tegen te gaan. Geheel logisch.

Je kunt het zijn gang laten gaan, en zo onderling laten uitmaken wie waar staat in de roedel.

Inmiddels zijn al onze honden zo oud dat ze hun plek weten. De 2 teven hebben onderling af en toe ruzie en ook Keiji is af en toe de dupe van een hebberige teef. Dat straffen wij gewoon af.
Wij staan hoger dan de honden, en als wij vinden dat Keiji (om een voorbeeld te geven) even goed recht heeft op een plekje op de mat, of op een stukje kaas, dan krijg hij dat en krijgt de andere hond op zn donder.

Denk er wel om dat elk gedrag wat je hond vertoont op deze manier niet van uit jaloezie is. Honden kennen dat niet.
Ze doen dat van wegen dominatie om hun plek in de roedel te behouden, te beschermen of om juist hoger op te komen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:30

Alchemy_Goth, het heeft niet echt te maken met het onderwerp van dit topic, maar je hond vanwege straf in zijn bench smijten en daar opsluiter is enorm dom.

Sommige mensen zeggen dat het zielig is om honden in een bench te doen.
Miko, onze jongste hond sliep elke nacht in een bench, sinds een weekje slaapt ze samen met Keiji los in de huiskamer en heeft Yuuki een grote bench samen met de pups.
Wij zeggen altijd als het tijd is: 'Kom Miko bedje slapen' en ze gaat dan zelf al in de bench liggen.
Ook als het licht uit word gedaan en iedereen aanstalte maakt om naar boven te gaan doet ze dit.
Als je zag, hoe treurig dat hondje keek, toen ze op een avond haar bench niet kon vinden, dan kreeg je spontaan medelijden.

(er is nog wel een bench hoor, onze huiskamer is opgedeeld in 2 delen, de ene heeft een ren voor yuuki en de pups en het andere deel heeft een grote bench. Overdag zitten Keiji en Miko aan de bench kant en zit Yuuki met pups aan de kant met de ren)

Ook als ze ziek was kroop ze er zelf in, en als ze even wilde rusten. Want dat ligt gewoon prettig en beschut.

Een bench moet een prettige gelegenheid voor een hond zijn om een beschut (en eigen) plekje te hebben. Je maakt het er niet beter op als je een hond hard een bench in gooit en daar opsluit voor straf.

De hond zal de bench gaan koppelen aan straf krijgen en zal niet graag meer een bench in gaan.
Het prettige gevoel wat honden instinctief hebben over een bench zal dan veranderen in een opgesloten/gevangen gevoel.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:38

ik ben het totaal niet met ellepel eens. Als je juist lief gaat doen denk die dat het normaal is.

Bestraffen en jij bepaald de rangorde!

Als ik jou was zou ik iemand van een hondensportschool of een kynologen club de thuis situatie laten bekijken. Die weet dan het beste wat je kunt doen.

Ik denk namelijk niet dat alles wat hier word gezecht 100% waar is en wat de oplossing zou zijn.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:35

@ Fairie ze gebruikt die straf al... dus kan je hem beter blijven gebruike dan weer 10 andere straffen te gaan gebruiken..

maar dat van die rangorde... dat is onzin... je moet niet maar denke.. ooh rangorde.. laat um maar...

dan gaat het ander hondje eraan ! dat kan je gewoon niet toelaten.. klaar en dan kan mijn techniek misschien niet de beste zijn.. hij helpt normaal wel.. maarja.. suc6

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:45

Typisch geval van rangorde. Wij hadden 3 teven nou die konden elkaar ook flink in de haren vliegen tot aan de dierenarts aan toe. Als ze gingen knokken en het werd te gek gaf ik ze een grote mond wat meestal wel hielp. Spring er nooit tussen, zo slim was mijn vader een keer heeft weken naar het ziekenhuis gelopen met een afgescheurde pees

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:04

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien staat deze tip er al bij hoor . Lees eens de boeken van Jan Fennel! Daarin staat denk ik wel goed beschreven waarom jouw hond dit doet, ik denk namelijk omdat hij zichzelf als roedelleider ziet van de rangorde. In dat boek staan verschillende manieren om JOU roedelleider te maken in zijn ogen. Bijv.:
-Jij eerst eten, dan de honden.
-Jij moet gewoon z'n bak kunnen pakken als hij eet.
En nog meer van dat soort dingetjes.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 01:20

Ik ben het met Fairie eens. Gewoon laten gaan.

Jij staat (als het goed is) als hoogste in rang. En anders je ouders ofzo wel. Daar beneden komen de honden in hun eigen volgorde. Dat moeten ze elkaar soms eens duidelijk maken. Wij hebben 2 Border Collies en 1 Jack Russel. De Border Collie reu is (van de honden) het hoogste in rang. Maar wie bekend is met het Jack Russel ras zal misschien ook wel dit gedrag herkennen: Jack Russels denken dat ze hele grote honden zijn. Dus als de Jack te brutaal wordt grijpt de Border in. Dit kan er soms best hard aan toe gaan, want de Jack geeft het niet altijd meteen op. Maar hij moet nou eenmaal zijn plaats in de groep begrijpen. Ik weet wel bijna zeker dat dit ook met jouw honden zo is. Kwestie van pikorde, jij pikt op je hond, hond pikt op de volgende hond enz. tot je bij de laagste in rang aankomt.

@annepaardoes: Je moet ook niet lief gaan doen. Wie zegt dat? Ze zegt niet dat je hem moet belonen als hij de ander grijpt, je moet hem gewoon geven wat hij hoort te krijgen als leider van de hondenroedel. Als eerste eten, als eerste aandacht, want hij is nou eenmaal de baas. Groepen dieren waar elk dier op dezelfde plaats staat en er geen rangorde is bestaan alleen in fabels. Als je de laagste in ranf meer aandacht gaat geven raakt de roedel alleen maar verstoord.

@Alchemy_Goth: Hij bijt t hondje niet dood hoor. Dit is een rangorde kwestie, als je de hond gewoon laat doen wat hij hoort te doen (de lagere in rang terecht wijzen) dan houdt hij vanzelf op wanneer de ander zich overgeeft.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:15

Bokt deed vaag gisteravond... Vervolgberichtje:

De ene hond is duidelijk kleiner dan hij, de ander is jonger, logisch dat hij deze 2 bewijst dat hij een hogere positie in huis heeft. Die van een jaar zal nu een beetje aan t puberen zijn, ik weet uit ervaring dat ze dan behoorlijk irritant kunnen zijn. Onze Border reu werd constant door zijn moeder terecht gewezen toen hij ongeveer een jaar oud was. Inmiddels is hij haar dus voorbij in rang. Dit is de natuur, laat die lekker zijn werk doen. Straffen werkt alleen maar averechts.
Herders zijn hele baasgerichte en gehoorzame honden (mits goed opgevoed). Luistert de hond met andere dingen wel naar jullie? T gewone werk zoals zit, blijf, hier? Kan je gewoon bij hem komen als hij aan het eten is? Waarom zou hij dan niet luisteren en problemen geven als hij dit doet? Simpel, hij doet zijn werk.

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:56

Zeg Jallist jij hebt zeker ook Jan Fennel gelezen of niet?

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:15

Zelfs nog nooit van gehoord Gewoon al vanaf dat ik klein was honden gehad. Maar het klinkt als een goed boek Alleen geloof ik dat de TS (of anders een ander familielid) wel roedelleider is, dat de honden het alleen daaronder uitvechten. Dus een boekje over hoe ze roedelleider moet zijn lijkt me niet zo op zijn plaats eigenlijk. Maar als je een roedel honden thuis hebt is alle informatie mooi meegenomen.