Wat mag een normale cavia eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Wat mag een normale cavia eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 12:34

Halloooo Bokkers!
Wij hebben dus voor 2 weken een verzorgcavia! We geven hem wel van die staafjes te eten, maar wat mag zo'n beessie verder hebben?
We geven hem wel eens een stukje komkommer, maar zijn er nog andere dingen die hij lekker vind en die onschadelijk zijn?
groetjes, paulien

Antheya

Re: Wat mag een normale cavia eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:35

Gewoon cavia voer in de supermarkt, en verder bijna alle groenten, wortel sla, en dat onkruid uit de tuin zijn van die gekartelde blaadjes vaak met 3 of 4 bij elkaar aan de grond, die gaven wij ze altijd...

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:31

hey,

cavia's mochen vrij veel masar KLEINE BEETJES

ze moeten zowiso voldoende water hebben en het normale cavia voer.
veder kan je ze aan groente ne fruit enz... geven:

sla, komkommer, appel, wortel, witlof, andijvie (klein stukje geen heel blad), paprika, ......
en aan onkruid ZORG DAT HET ONBESPOTEN IS EN DAT HET NIET MET UITLAATGASSEN TE MAKEN HEEFT GEHAD!

paardenboembladeren, gras, ..........

sorry kan zo gauw even niet meer bedenken

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:33

Ik geef mijn cavia bijna alle groentes. Ze mogen alleen geen kool hebben

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:36

Bij mij krijgen ze (2 caafs):
2x 2 soorten groente per dag (sperzieboontjes, komkommer, witlof, peen, paprika, andijvie, appel)
Onbeperkt hooi.
En om de dag een bakje hardvoer met gedroogd brood.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 16:58

Okeej, bedankt

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:56

Geef ze maar eens andijvie of wortel of witlof, hier vinden ze alles lekker
Maar niet teveel, kan cavia diaree van krijgen
En geen KOOL!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:46

hoe komen jullie erbij dat caafjes geen kool mogen? Ze mogen het wel hebben alleen niet te veel! Ivm gasvorming. Ik zou geen caviavoer uit de supermarkt halen, tenzij je een flinke lading met groenvoer in het hok doet. Je weet nooit hoeveel vit C er in het voer zit. Je kan beter een zakje halen bij een dierenwinkel vandaan. En van een bekend merk, dus Sluis of Gerty. Dit zijn 2 merken die vrij veel vit C in het voer hebben. Als ze een klein zakje van Hope Farms hebben zou ik dit nemen, hier zit genoeg in. En van groenvoer mogen ze alles hebben. Neem groenvoer van het seizoen, dus komkommer, radijs, aardbei, mandarijn (vit C) enz.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:06

Ik heb gewoon eigen merk voer van de dierenwinkel.
Ze doen het er goed op.
En genoeg groente erbij natuurlijk.
O ja, ik heb ook nog van die knaagstaafjes van vitakraft. Zit ook vit. C in.
Kool krijgen ze nooi en sla ook niet. Zijn ze allebei al een keer flink van aan de diarree gegaan.
Alleen het loof van bloemkool of een roosje. Daar hebben ze geen last van.
Paprika zit heel veel vitamine C in!

Trouwens, gewoon gras en blad van een paardenbloem kan ook heel goed.
Wel eerst wassen!!!!

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:47

Annechien schreef:
hoe komen jullie erbij dat caafjes geen kool mogen? Ze mogen het wel hebben alleen niet te veel! Ivm gasvorming. Ik zou geen caviavoer uit de supermarkt halen, tenzij je een flinke lading met groenvoer in het hok doet. Je weet nooit hoeveel vit C er in het voer zit. Je kan beter een zakje halen bij een dierenwinkel vandaan. En van een bekend merk, dus Sluis of Gerty. Dit zijn 2 merken die vrij veel vit C in het voer hebben. Als ze een klein zakje van Hope Farms hebben zou ik dit nemen, hier zit genoeg in. En van groenvoer mogen ze alles hebben. Neem groenvoer van het seizoen, dus komkommer, radijs, aardbei, mandarijn (vit C) enz.

Misschien mogen ze wel wat kool hebben maar sommige mensen gooien een hele lading kool in de kooi en dat is niet goed
Misschien kun je ook eens kijken buiten, paardenbloembladeren , kijk maar eens op internet wat ze allemaal mogen hebben

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:05

Mijn cavia's deden vroeger een moord voor paardesla (let op het witte sap van die plant maakt zwarte vlekken op je kleren die er niet meer uitgaan..). Je vindt die plantjes ongeveer overal waar onkruid staat. De plantjes wel eerst wassen.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:30

vOsj niet misschien, maar ze mogen het, alleen niet teveel. En ik zou het geven voordat je het hok verschoont (dus 1 dag ervoor), want stinken kunnen ze ervan. Hier doen ze in de winter een moord voor een spruitje. Op internet staan vele verkeerde voorlichtingen, zo zouden beertjes niet bij elkaar in kunnen omdat ze elkaar (letterlijk gezegd) zouden afmaken....... ik moet de eerste nog tegen komen als ik eerlijk ben.

ceciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:47

ik heb ook 2 cavia's : jilly en woopertje maar ze eten echt alles:

- sla
- wortels
- lange oren (wat in de tuin groeit)
- peer
- komkommer
- appel
- bannaan
- selderij
- kaas
- bloemkool
- andijvie
- gedroogd brood (NIET VERSCHIMMELD):D
- vitamine C tabbletjes (van 500 mg) dit is erg goed want ze maken het zelf niet aan, het zit wel in het voer maar als je dat uit de zak haalt en in een bus doet dan verdampt het als ware.
- hondenbrokken zijn erg goed voor hun glans van hun vacht:D mijn cavia's vinden het ook heel erg lekker.
- al die snoepjes uit de winkel vinden ze ook heerlijk
- maïs lusten ze ook graag, maar laat ze de vrucht niet opeten alleen de maïs korrels, van de vrucht kunnen ze diaree krijgen.
- als je een konijn hebt kun je als het mooi weer is ze ook op het gras zetten met je konijn bijv. in een rennetje ofzow(wij hebben zelf wel een konijn in een grote ren met hok) het mag niet waaien als ze op het gras staan en het gras moet 100% droog zijn anders heb je ze met de kortste keren ziek!!!

ik hoop dat je hier wat aan hebt, je kunt ook een boekje bij een dierenspeciaalzaak kopen en daar staan allerlei leuke dingen in speeltjes enzo en wat ze allemaal lekker vinden en heel veel andere dingen! is echt handig als je het hebt ik heb het boekje al een paar keer gebruikt en er staan leuke tips in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:11

Ik heb 3 caafjes en heb eens een keer aan mijn da gevraagd wat zo'n dier nou mag eten.
Je hebt cavis voer in de winkel ( met extra vitamine c ) die je het beste kunt voeren. Cavia's maken namelijk zelf geen vitamine c aan dus moeten wij dat voeren. In paprika zit vitamine c dus dat kan je zeker wel voeren. Andavie vinden zo ook lekker, witlof wortels, appels. Je moet ze dus juist geen sla geven dat is enorm slecht voor ze, ze raken er van aan de diaree!!!!!
Kolen mogen ze dus ook niet hebben!
Verder moet je echt zorgen dat ze voldoende vitamine c binnen krijgen..kan dat niet door middel van voer kan je het beste van die druppeltjes halen bij de da die je in het drinkwater doet.
Ze moeten over voldoende water beschikken!
En ze mogen flink hooi hebben! Dat is heel goed voor de darmen!

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:01

ceciel schreef:
ik heb ook 2 cavia's : jilly en woopertje maar ze eten echt alles:

- sla
- wortels
- lange oren (wat in de tuin groeit)
- peer
- komkommer
- appel
- bannaan
- selderij
- kaas
- bloemkool
- andijvie
- gedroogd brood (NIET VERSCHIMMELD):D
- vitamine C tabbletjes (van 500 mg) dit is erg goed want ze maken het zelf niet aan, het zit wel in het voer maar als je dat uit de zak haalt en in een bus doet dan verdampt het als ware.
- hondenbrokken zijn erg goed voor hun glans van hun vacht:D mijn cavia's vinden het ook heel erg lekker.
- al die snoepjes uit de winkel vinden ze ook heerlijk
- maïs lusten ze ook graag, maar laat ze de vrucht niet opeten alleen de maïs korrels, van de vrucht kunnen ze diaree krijgen.
- als je een konijn hebt kun je als het mooi weer is ze ook op het gras zetten met je konijn bijv. in een rennetje ofzow(wij hebben zelf wel een konijn in een grote ren met hok) het mag niet waaien als ze op het gras staan en het gras moet 100% droog zijn anders heb je ze met de kortste keren ziek!!!

ik hoop dat je hier wat aan hebt, je kunt ook een boekje bij een dierenspeciaalzaak kopen en daar staan allerlei leuke dingen in speeltjes enzo en wat ze allemaal lekker vinden en heel veel andere dingen! is echt handig als je het hebt ik heb het boekje al een paar keer gebruikt en er staan leuke tips in.

Banaan zal ik als ik jou was niet geven, banaan staat bekent als een laxerend middel
Soms als ze hier diaree hebben geven we een heel klein stukje banaan, maar verder zou ik het nooit geven

Als je cavia diaree heeft zal ik een paar lepeltje banaan met kaneel doen dat stopt de diaree
Laatst bijgewerkt door Bonny op 23-07-05 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:05

Sla mogen ze ook alleen hebben als het goed afgedroogd is.
Kaas is ook niet al te verstandig, er zitten vetten in die cavia's niet goed kunnen verteren.

En als basis natuurlijk hooi voeren, daarnaast komt de caviabiks (biks met vitamine C) en als dat allemaal opgaat, de groenten pas.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:16

in hondenbrokken zitten te veel dierlijke eiwitten, bij een goed voer krijgen ze deze glans vanzelf.
Dierenartsen weten ook niet altijd alles over cavia's Cinnepin, ik moet de mijne af en toe bijspijkeren als ik er weer eens met een probleemgeval ben. Praat eens met fokkers wat ze wel en niet mogen hebben en je hebt hele andere lijsten.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:07

Wacht even ik zag laat van op het Cavia forum nog een hele lijst wat ze mogen eten
Ik zal de lijst even opzoeken

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:08

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:21

v0sj schreef:
Wacht even ik zag laat van op het Cavia forum nog een hele lijst wat ze mogen eten
Ik zal de lijst even opzoeken

Ohja jij zit daar ook bij , klopt daar staat inderdaad een lijst op ja.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:24

even knippen en plakken.... je moet je namelijk eerst aanmelden

Soort groenvoer Mg vitamine C per 100 gr* Opmerkingen
aardappelen Gekookt
Aardbei 60
Andijvie 10 cavia’s zijn er dol op
Appel 10/12
Banaan
bieten
Bleekselderij
Bloemkoolblad 70/80
Boerenkool 100/125 Met mate
Brede weegbree
Broccoli 113 Met mate
Brood Wel bruin brood, met mate en niet voor drachtige dieren
Champignon Met mate
Citroen Rijk aan viamine C
Courgette
Druiven
Duizendblad
Gras
Groene kool 80 Met mate , veroorzaakt gasvorming
Ijsbergsla Met mate, veroorzaakt gasvorming
Kiwi
Kleinhoefblad
Komkommer 10 Met mate, want er zit veel vocht in  diarree
Koolraap
mais
Mandarijn
meloen Bevat veel vocht, dus met mate voeren
Paardebloem
Paprika’s 100/150 cavia’s zijn er dol op
Peer 4
Perzikken NIET VOEREN
Peterselie 172
Rode klaver
Rode kool Met mate, veroorzaakt gasvorming
Rozebottels 500
Selderij
Sinaasappel 50
Sla Met mate, want er zit veel vocht in  diarree
Smalle weegbree
Snijbonen
Spinazie 25/50 Bladspinazie!
Spitskool
Spruitjes 150
Suikerbiet
Suikermais Daar groeien ze goed op
Tomaten 25
Venkel
Weegbree
Witlof 114 (?) cavia’s zijn er dol op
Witte dovenetel
Witte kool Met mate, veroorzaakt gasvorming
Wortel 5
*bron: Cavia’s ; Hans L. Schippers, pag. 41

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:33

v0sj schreef:

Banaan zal ik als ik jou was niet geven, banaan staat bekent als een laxerend middel
Soms als ze hier diaree hebben geven we een heel klein stukje banaan, maar verder zou ik het nooit geven

Als je cavia diaree heeft zal ik een paar lepeltje banaan met kaneel doen dat stopt de diaree

Je bedoelt waarschijnlijk dat banaan constiperend werkt (verstoppend) want laxerende bestandelen wekken diaree juist op..

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:27

ik ben echt heel voorzichtig geworden met wat ik die van mij geef! Ze lusten echt alles, maar zorg er in ieder geval voor dat ze genoeg krachtvoer krijgen, de cavia van mijn buren (de zoon van een cavia van mij) is doodgegaan omdat hij niet genoeg krachtvoer kreeg om zijn tanden te slijten.
ook heb ik 2 cavia's gehad die dood zijn gegaan aan teveel eiwitten, dus geef niet te veel gras, en bouw het rustig op! Een afrader: klavertjes, zou ik nooit doen, bevat veel te veel eiwitten voor een cavia, en daar kunnen ze echt niet tegen! Verder krijgen ze bij mij ook alles, behalve sla, dat is echt super slecht!! zitten veel te veel eiwitten in, dan kan je ze beter andijvie geven, of witlofblaadjes! vinden ze ook super lekker. een stukje droog/oud brood gaat er ook wel in, en is ook goed voor de tanden. Verder eten ze bij mij een plakje hooi (uit zo'n klein pakje) per week, en drinken ze een flesje water per dag met zijn tweeen helemaal leeg!