Een tijdje terug hadden we een konijn gezocht als gezelsscha voor de ram, de ook om jonge konijntjes mee te kweken zegmaar. Dit konijn was ontsnapt en onvangbaar. We hebben toen maar 2 nieuwe ergens gratis opgehaald. Deze waren op een gegevan moment ook ontsnapt, en toen hebben we ze alle 3 kunnen vangen. Omdat de konijnen elkaars vriendinnen waren geworden hadden we ze samen gezet, dit ging erg goed. Alleen vanochtend lagen er versprijd door het hok 8 jongen helemaal koud enzo. Wij ze in het binnenhok gedaan met veel zaagsel, alleen de moeder nog vinden geen van alle had moedergevoelens, alleen het moest het gekochte konijn wel zijn. Ze wil ze dus niet voeden en zit in het verste hoekje ervan af. We hebben moeder dus op haar rug gelegt en de kleine 1 voor 1 laten drinken. Als ze ze nu door aanraken door mensen verstoot hebben we iig onze best gedaan, anders gingen ze zeker dood. Mama heeft nogsteeds niet echt moedergevoelens. Als iemand nog tips heeft, is dat natuurlijk altijd welkom!
En ik me maar afvragen waarom de kat zo anders was (is hij altijd als er iets is, ook als er een ziek paard is ofzo). Hij miauwde alleen maar en liep voor je voeten etc.
het is heel normaal als konijnen geen moedergevoelens hebben! konijnen zorgen niet echt voor hun kleine. ze geven ze 2x per dag eten en kijken er voor de rest niet naar om. ik spreek uit ervaring.. ik weet niet of de moeder er nu nog naar toe gaat omdat jullie ze al hebben aan geraakt maar dan weet je dat voor de volgende keer
we hebben wel vaker jonge konijnen gehad (heel vaak zelfs zeker 2 keer per jaar) maar dit nog nooit meegemaakt, ze lagen al niet in een nest en waren steenkoud, sommige zelf zo verzwakt dat ze amper konden drinken. En heel vreemd mams loopt gewoon over het nets, springt er boven op (het nestje dat wij maar even hebben gemaakt).
deze topic is beter op zn plaats bij Beestenboel.... maar een konijn kijkt inderdaad niet echt om naar de jonge.... gewoon f in de gate houden dat ze wel te drinken krijgen
Een moederkonijn is vaak een vreemd beestje. Ze laat inderdaad de jonkies alleen, maar dan wel in een warm bedekt nestje. Als er mensen handen aan te pas zijn gekomen in de eerste week, dan wil ze vaak de jonkies niet meer. Ze eten zelfs regelmatig hun eigen jongen op.
Ik denk helaas niet dat jouw jonge konijntjes het zullen redden. Ik hoop het van harte en wens je veel sterkte!!
Als de moeder ze echt verstoot, kan je altijd nog proberen met puppymilk. Dat kan je bij de dierenarts halen, en bij sommige dierenwinkels. Dat meng je dan met water, en geef je een paar keer per dag.
Ik moet je wel waarschuwen: Het is verschrikkelijk veel werk, vooral omdat je 8 jongen hebt. Ik heb er ooit 1 met dee fles gevoed, omdat die érg wzwak was, en dat was al een hels karwei. Ik wens je veel succes.
Dat geloof ik graag. Moeder weet het denk ik echt niet ze was wild en niet eente raken, maar ik mag niet meer weg en ze vraagt me om hulp enzo. Als ik wel wil begint ze te stampen. Je kan haar aaien pakken etc... Verder heeft ze er een mooi nestje van gemaakt, dus wie weet er is nog hoop. Ze loopt er nu ook omheen enzo. Maar het zal mij benieuwen.
als de moeder se verstoot dan wil se se egt niet meer trug hou se vooral warm bijv. onder een warmelamp in een omgeving waar je se heel goed in de gaten kunt houden en bel of ga naar de dierenarts en vraag om advies