Gedragsprobleem (konijn)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Gedragsprobleem (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:38

Mijn konijn is nu bijna 5 jaar, en het is echt een super leuk beest. Heb eigenlijk nooit problemen met em gehad.

Maar nou heb ik afgelopen vrijdag een nieuw konijntje erbij gekocht, en nu is het dus oorlog in huis.

Mijn konijn kan absoluut niet omgaan met andere konijnen. Het is een mannetje. We hebben al eens eerder een konijn gehad toen hij er ook al was, en daar kon hij dus gewoon niet mee omgaan. Zodra hij dat andere konijn rook, dan werd ie al helemaal opgewonden. En als ie bij em in de buurt was, dan besprong ie em gewoon, en begon ie overal op em te rijden (om het zo maar even te zeggen haha )

Maar dat andere konijn is afgelopen oktober dood gegaan, en sindsdien is ie weer een stuk rustiger. Maar nou heb ik dus een nieuw konijntje erbij, en nou word ie dus helemaal gek. M'n nieuwe konijn is nog maar een paar weken, en weegt nog niets. Maar toch wilde hij er al gelijk bovenop.

Ik weet nou niet wat ik moet doen. Ik kan hem wel laten helpen, maar daarmee veranderd ook zijn spontane en vrolijke gedrag. Hij word dan namelijk een stuk rustiger. Maar ik vind het juist leuk dat ie zo springerig is. Ook is ie al 5 jaar, dus het is best een risico om hem te laten opereren. En ik wil hem echt net kwijt, want het is zo'n ontzettende lieverd!

Maar mijn nieuwe konijn krijgt toch met hem te maken, en ik vraag me dus af of er hier mensen zijn die tips hebben om ervoor te zorgen dat mijn konijn een beetje gaat wennen aan die nieuwe. En dat ie niet zo opgewonden word.

En zijn er hier mensen die ervaring hebben met het laten castereren van konijnen? en wat zijn de risico's hiervan?

Melissa

Re: Gedragsprobleem (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:40

Mijn konijn was 3 toen ik hem heb laten castereren en hij is er niet echt van veranderd qua karakter.
Ik zou hem gewoon laten castereren of het kleine konijntje apart zetten, want nog even en hij rijd het kleine konijntje dood...

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:43

ze staan al apart. ze hebben ieder een eigen hok. Want ik wist van tevoren al dat ze absoluut niet bij elkaar konden staan. Maar het punt is dat waar dat kleintje ook staat, me konijn ruikt em overal. Hij is continu opgewonden, en word geirriteerd omdat ie z'n gevoel niet kwijt kan. Daardoor word ie tegen mij en anderen een stuk agressiever. Ik ben gewoon bang dat ie straks dood gaat door zijn eigen frustratie.

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:51

lees even het topic over een dominant mannetjeskonijn hier op bokt, ik heb er mijn versie ook even opgeschreven! hopelijk komt alles goed! de castratie bij mijn konijn heeft zijn karakter niet verandert! hij is nog altijd dezelfde zotte knul (alleen een beetje zwaarder)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:16

mijn broertje had vroeger een konijn ,die was zo hitsig dat ze een speelgoedbeestje in zijn hok gooiden...uiteindelijk begon het konijn te sproeien en hebben ze hem laten castreren..

en het beestje leeft nog steeds,zover ik weet...

het castreren duurt een minuut of 10...dus je kan er meestal op wachten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:24

gewoon apart zetten, oudere konijnen hebben vaak hun eigen territorium en willen daar geen ander konijn bij..

castreren kan, maar is niet helemaal zeker of zijn gedrag daar anders van word...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:14

nee, die ga je nooit meer bij elkaar kunnen zetten. Vooral omdat hij al 5 jaar is en niet uit het zelfde nest.
Wij hebben gelukkig broertjes gehad die we laten castreren hebben, maar die werden in het begin ook zot.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 15:33

bedankt voor de tips allemaal!

Ik zit er nog steeds over te denken of ik em wel of niet moet laten castereren. Ik weet namelijk niet of het daarna over zal zijn. Hij zal wel minder opgewonden zijn, maar zijn terretorium drang raakt ie daar niet mee kwijt.

Ik denk dat er niets anders op zit, dan ze gewoon apart te houden, want ik denk niet dat ze ooit aan elkaar gaan wennen...

PattY_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:30

heeee..
tjah das lastig,, mannetje + mannetje in een hok kunnen idd niet g0ed met elkaar maar k zou hem NIET laten castreren.. K had eerst ook een mannetjes konijn en K wist helemaal niet dat een konijn niet goed tegen narcose kon en dat werdt ook niet verteld ofs0 bij de dierenarts...
duss diejj middag opgehaald en de volgende ochtend was ie heel raar dus we namen hem mee naar binnen en hij begion toen egt te gillen enso0 en toen had ie heel veel pijn en is ie overleden...
dus egt niejj laten castreren ho0r..!! konijnen kunnen er dus niejj g0ed tegen...
Nu heb k twee vrouwtjes.. diejj maken ook heel vaak ruzie enso0 maar dat lost zich vanzelf wel op.. en heelk vaak zitten ze daarna als k weg ben ook weer heel lief bijelkaar... en anders moet je misschien wachten tot dfat andere konijn wat groter is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:05

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:29

Twee mannetjes, ongeacht uit het zelfde nest of niet gaan sowieso 9 van de 10 keer NIET samen. Uitzonderingen daar gelaten. Denk dat de beste oplossing is om het jonge konijntje zover mogelijk van het andere konijn af te zetten.

PattY_1990: Het hoeft niet altijd mis te gaan. Als je konijn in goede conditie is en goed begeleid word gaat het meestal gewoon goed.
Op mijn werk hebben we al een stuk of 10 konijnen laten castereren en mijn konijn is ook gedaan en er is nog nooit wat gebeurd..

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:54

Wij hebben onze konijnen ook al laten castreren, nooit problemen mee gehad tenzij je een onbekwame DA neemt...

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:21

Ten eerste raad ik je aan om of je konijn te laten castreren of om er gewoon geen ander konijn bij te zetten.

Ik weet niet of je een voedster of een ram erbij heb gezet maar beidde zijn geen schikte combinatie als je man niet gecastreerd is. Het slagingspercentage van twee mannetjes is erg laag en bij een voedster en een ram, gaat jou konijn telkens de voedster bereiden (kan door castratie van je mannetje verholpen worden) wat voor haar erg zielig is.

Ik zou het me de dierenarts over castratie hebben omdat hij je kan vertellen welk risico er aan verbonden zit qua leeftijd. Wel is het zo dat castratie een relatief kleine ingreep is dus ik denk dat het opzich nog wel kan.

Verder is je konijn al wat ouder en zit hij liever alleen. Wil je hem dat dat aan doen dat hij weer aan een nieuw konijn moet wennen?
Het beste kan je gewoon beidde konijnen in een apart hok tegenover elkaar zetten. Ze zien elkaar en ruiken elkaar als gevolg dat ze toch gezelschap hebben maar elkaar niet lastig kunnen vallen!

Succes!