koppelen van zeer dominant konijn? (ram, gecastereerd)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

koppelen van zeer dominant konijn? (ram, gecastereerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 14:01

Beste mede konijnenliefhebbers

Zoals sommige van jullie misschien weten van het voorstel topic...
Heb ik een rammetje (h.dwerg x blauwoogpool) van bijna 1 jaar.
Omdat het voor konijnen beter is met z'n tweeën dan alleen wilde ik er een andere dwerg bij kopen.

Maar Mr. Frummie (mijn knijn ) is heel erg dominant, ook zijn territorium verdedigd die heel erg fel... zelfs na zijn casteratie.
Grommen en stampen op de grond wanneer de kat (+/- 4x zo groot ) of een onbekend persoon bij zijn kooi is is ook zeker geen uitzondering

Daarom wil ik ook een voedstertje erbij nemen van ongeveer de zelfde leeftijd of wat ouder... die gewend is aan andere konijnen om d'r heen, omdat dan de kans van 'klikken' een stuk groter is. Ook wil ik het koppelen doen in een neutrale omgeving etc...

Maar hebben jullie weleens een zeer dominante ram gekoppeld? En is het überhaupt wel aan te raden? Sommige mensen uit mijn vriendenkring (die ook meerdere konijnen hebben) raadden mij het namelijk af...
Wat zouden jullie doen? en hebben jullie nog tips?

De kooi + ren is btw ongeveer groot genoeg voor 4 konijnen

ninja2

Re: koppelen van zeer dominant konijn? (ram, gecastereerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:05

Ik heb het ook ooit geprobeerd, maar bij mij lukte het ook niet.Mijn konijn beet de andere zo hard ze moest er echt niets van hebben.De fokker zei dat je ze beter uit een nest kan hebben dan acepteren ze elkaar wel.Maar al ze uit twee verschillende nesten komen dan klikt het vaak nie(op uitzonderingen na)Ik heb het koppelen ook op heel veel veschillende manieren geprobeerd maar het lukte echt niet.Mijn konijn is ook echt gehecht aan mensen ook met de katten van mijn ouders wil ze niets te maken hebben.Toch sucses ermee als je het gaat proberen

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:38

hoi hoi,
Ik zal ff mijn verhaal doen
Ik heb al een hele tijd een (gecastreerde) ram! een tijd geleden vonden we een gedumpt konijntje dat er heel slecht aan toe was...ze is er toch goed bovenop gekomen dus ging ik ze bij houden! Ik heb veel informatie over koppelen gevonden op de site van bunnybin (www.bunnybin.nl) Maar in werkelijkheid ziet het er veel makkelijker uit dan het eigelijk is! Ik heb mijn konijnen ongeveer een maand in rennetjes naast elkaar laten zitten zodat ze konden snuffelen en elkaar zien! Toen heb ik ze elke dag ongeveer een uurtje samen gezet (dan in de tuin, dan in de gang) maar mijn vrouwtje (diezel) is super dominant! ze zat constant achter hem aan en beet hem echt super hard! na ongeveer 2 maanden was dit nog altijd zo! ik had het bijna opgegeven toen ze enkele weken geleden samen buiten moesten slapen en de volgende ochtend waren ze dolverliefd! nu nog altijd...ik ben héél blij dat mij geduld zoveel heeft opgebracht, het is echt super schattig om ze samen te zien eten,likken... ze hebben samen ook wel een zeer grote ren, want als ik (de vrouw weeral) in een kleinere ren zet, wordt ze echt gek en durft ze hem nog wel eens bijten! ze hebben veel plaats nodig maar het is echt de moeite!!
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 21:04

veel plaats heb ik gelukkig wel, ze krijgen ook 2 apparte hokken naast de ren elk hok is 100 x 60cm en de ren is een 6 hoekige ren van 63 x 60cm

De info van bunnybin had ik idd ook al doorgelezen, ook wilde ik de tip opvolgen dat je je ram meeneemt naar het 'asiel' en een beetje 'zelf' de voedster uit laten kiezen.
Buiten zijn kooi (ook in de ren) is hij trouwens niet zo dominant, en op onbekend terrein wil die nog weleens met de kat proberen te spelen en ertegen aan te liggen.
Maar de kat vind hem maar eng

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 09:48

vandaag wat extra verlengstukken voor de ren gehaald, ik kan de ren nu uiteindelijk 126 x 120 maken...
voor wanneer de ren voor de kennismaking toch wat te klein blijkt te zijn.

fien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:26

Het is in ieder geval een goed idee om je konijn mee te nemen als je een voedster uit gaat zoeken. Dan kun je ze op neutraal terrein bij elkaar zetten en kijken hoe ze op elkaar reageren. Thuis moet je verder gaan met koppelen op neutraal terrein, dus NIET in de ren waar het rammetje nu al zit. Die zal dan immers zijn terrein gaan verdedigen.

Suces ermee, en zoals fluffie al zei, vooral geduld hebben... dat ze elkaar in het begin achterna zitten en ruzie maken hoort erbij, dus niet te snel in paniek raken als de plukken haar in het rond vliegen... Maar misschien heb je mazzel en zijn ze na een dag al dikke vriendjes, dat kan ook!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:56

Nou, van de week heb ik een afspraak gemaakt met opvang Snoopy en een 'date' voor Mr. Frummie geregeld
Daar aangekomen werd Frum eerst even alleen in de ren gelaten terwijl ik de potentieele voedstertjes bekeek...

Ik had er op de site al twee gezien, twee dwergjes van ongeveer Frum's leeftijd. De ene was al min of meer gekoppeld aan een ander je-weet-wel-rammetje dus ik besloot eerst de andere te nemen.
Haar bij Frum in de ren gezet... en tot mijn grote verbazing was mijn testosteron bundeltje erg onder de indruk van de kleine dame
Hij was er zelfs een beetje bang voor
Maar ze snuffelden wel en durfden elkaar de kont toe te keren

Mijn besluit was genomen en ze ging mee met ons naar huis, inmiddels omgedoopt tot Ms.Frummie a.k.a. Missy
Frum deed geen moeite om zijn hok te verdedigen... hij vond die meid achter hem aan veel te eng
Nu liggen ze lekker tegen elkaar aan in frum z'n eigen hok...
En rijden op elkaar... de enige die ik dat heb zien doen is Missy op Frum Hij liet het maar toe met een verschrikkelijk verbaast hoofd

hier even twee fototjes van het nieuwe koppeltje
Afbeelding
Mr.Frummie, met op de achtergrond mijn vriend hard aan het leren voor z'n motor-rijbewijs
Afbeelding
En de kleine Ms.Frummie... de pittige dame

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:12

Van konijnopvang Snoopy in Hilversum? Zo ja, welke?

Daar heb ik gister namelijk ook een konijn vandaan gehaald ! Topje heette die .