geiten en kippenverzorging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mutsjefluts

geiten en kippenverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 17:54

Als alles doorgaat gaan wij volgende maand verhuizen. Terug naar een boerderij, en dan willen we ook geitjes en kippen gaan houden.

Nu heb ik eigenlijk zo goed als geen kennis over deze dieren.
Kan iemand me vertellen hoe of wat met de verzorging van geiten? Ik neem aan dat ze in de wei kunnen met een schuilstalletje en een boomstronk, maar wat eten ze verder?

En wat betreft de kippen, hoe zit dat met eieren? Moet er dan perse een haan bij zijn of leggen ze ook als er alleen hennen zijn? Ik neem aan dat er speciale korrels te krijgen zijn als voer? Wat zijn hier ongeveer de kosten van?

mirror666

Re: geiten en kippenverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:11

Van geiten heb ik geen idee maar de kippen wel

Onze kippen krijgen (verwend als ze zijn) 10 kg gemengd graan vermengd met 5 kg tortelduivenvoer (dat vinden ze nou eenmaal veel lekkerder) kosten, niet zo groot volgens mij. Je kunt ze als aanvulling legkorrel geven, maar ook zonder legkorrel leggen ze gewoon hoor. Er hoeft geen haan bij, de kippen leggen prima zonder haan. Wel kippengrit, schelpengrit bijvoeren, zodat ze de eierschaal kunnen maken, anders krijg je eieren zonder schaal....

Als je nog vragen hebt, brand maar los

mutsjefluts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:16

Naaltje schreef:
Van geiten heb ik geen idee maar de kippen wel

Onze kippen krijgen (verwend als ze zijn) 10 kg gemengd graan vermengd met 5 kg tortelduivenvoer (dat vinden ze nou eenmaal veel lekkerder) kosten, niet zo groot volgens mij. Je kunt ze als aanvulling legkorrel geven, maar ook zonder legkorrel leggen ze gewoon hoor. Er hoeft geen haan bij, de kippen leggen prima zonder haan. Wel kippengrit, schelpengrit bijvoeren, zodat ze de eierschaal kunnen maken, anders krijg je eieren zonder schaal....

Als je nog vragen hebt, brand maar los

Kijk hier kan ik wat mee
Als het goed is leggen ze toch iedere dag een ei? Ik wil hooguit 6 kippen, meer als genoeg, hoeveel moet ik dan voeren per kilo?

Eieren zonder schaal? Hmm zijn ze zo te trainen dat ze dan gelijk in de koekenpan leggen? Vuurtje eronder en klaar is mn ommelet

Is er veel verschil tussen de bepaalde rassen? Ik zie op marktplaats zo ontzettend veel rassen genoemd worden, dat ik bij god niet weet hoe of wat. Ik neem aan dat je van allemaal eieren krijgt, maar wat is het verschil?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:26

Ehm, bij ons leggen ze niet elke dag een ei maar meestal om de dag, met soms elke dag, ligt er gewoon aan hoe ze zich voelen, een legkip doet er ongeveer 26 uur over een ei te maken (heb ik me laten vertellen)
Tja, als jij er optijd bij bent met je koekenpan? maar daar wil ik een foto van dan
Ja bepaalde rassen, ehm, ik ken er een paar van horen maar zou niet weten hoe die eruit zien
zijdehoender, klein (wit) kipje, pluizig, legt kleine eitjes
Barnevelder, grote dikke (bruine) kip, grote eieren (en grote drollen enz)
onze kippen, geen idee wat het zijn, gewoon vondelingen, en een kneusje zonder tenen...

Als je kippen wil voor de gezelligheid, en de eieren zou ik een normale kip nemen, en alle kippen van hetzelfde ras anders krijg je strax nog discriminatie
En watvoor kippen je neemt, dat hangt van je eigen smaak af denk ik, op google zijn wel wat foto's te vinden van de verschillende kippenrassen...

Als je nog wat wil weten moet je het maar typen

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:00

Voor vragen over kippen kun je ze ook op het kippen forum stellen. Daar zitten veel kippen kenners die met alle plezier jou vragen willen beantwoorden.

De hoeveelheid voer verschilt nogal of je krielen of de wat grotere rassen neemt. Ook zit er verschil in als je bijvoorbeeld je kippen in een wei laat rond scharrelen. Dan hoeven ze eigenlijk minder kippengraan te krijgen dan dat je ze in een kippenhok hebt zitten.

Ik heb zelf Zijdehoenkrielen, Orpingtonkrielen en Wyandottekrielen. Super leuke en vooral mooi kipjes zijn dat.

Geiten vinden het vaak erg prettig als ze iets te 'spelen' in de wei hebben. Dus zeg maar z'n houten loop speeltje waar ze op kunnen klimmen. De meesten geiten hebben een hekel aan regen en willen dan graag schuilen of ergens naar binnen kunnen, zorg er dus voor dat ze dat ook kunnen.
Ook bij geiten verschilt nogal het aantal voer per ras en grote.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:16

Nou ja, voor geitjes moet je heel slim zijn, ze weten overal een weg uit , voor dwerggeiten moet het henk laag bij de grond zijn, maar niet zo laag dat ze eroverheen kunnen, voor landgeiten (die zijn best groot) moet je wle ene hoog hek hebben, anders heb je straks geen geitjes meer over ze zijn heel erg slim (ik werk op een kinderboerderij) qua voor hebben ze gewoon geitenbix, maar het ligt eraan hoeveel je er hebt, hier op de kinderboerderij hebben ze al gauw een stuk of 20 - 25. ze krijgen 2maaldaags 4 voerscheppen in hun voerbakken. Misschien eens bij een fokker of zo informeren

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:57

Wij hebben legkippen er zit een ander ras haan bij, niet voor bevruchten maar om een beetje orde in de groep te houden
Onze kippen krijgen legkorrel met gemengd graan en heel af en toe schelpengrit. We hebben altijd super goede eieren van ze.

Voor geiten: Het is belangrijk dat geiten beschikken over gras en hooi. Dat is het belangrijkste. Voor bijvoeding (misschien alleen 'swinters nodig of als de geiten drachtig zijn of bij lactatie) kun je ze geitenkorrel met gemengd graan voeren.
Appels, wortels en dat soort dingen mogen ze ook alleen liever geen aardappelschillen en niet teveel brood.

Geiten moeten ook bekapt worden, hoe dat moet kan ik zo niet uitleggen maar dat is makkelijk zelf te doen. Ook moeten ze ontwormd (met speciale ontwormingskorrels) worden en kun je ze af en toe borstelen!

Geiten meoten ook voorzien zijn van een oornummer, dus ze moeten aangemeld zijn bij de gezondheidsdienst. Maar ik weet niet precies hoe dat allemaal in zijn werking gaat.

O ja en geiten moeten ook minimaal met zijn 2e zijn, het zijn echte groepsdieren. Ze moeten idd wat te klimmen hebben en wat om te schuilen.

Pff ik denk dat dat het ongeveer wel was. Als je meer wilt weten, roep dan maar

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:03

Ik was nog even wat vergeten te zeggen!

Een geitje (oud en jong, maar jonge geitjes pak je wat sneller op) mag je nooit op zijn rug houden (dus zeg maar als een baby vasthouden) dan kan namelijk de pens draaien, wat de dood tot gevolg kan hebben.