Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sjolvir schreef:Te weinig info voor reden overlijden konijntjes!
Aten ze laatste dagen nog goed
Laatste dag geloof ik slecht gegeten, kan een keer voorkomen, maar omdat het een kwestie van een dag was, is het moeilijk te checken, gezien ze gezamelijk eten.
hadden ze diarree,
Nee, ontlasting was naar mijn idee normaal. Is ook moeilijk na te kijken.of geen ontlasting,
waren ze afgevallen in gewicht?
Omdat het slechts een dag/paar dagen was, kan het zijn dat ze iets afgevallen zijn, maar dat weet ik niet zeker.
niezen, hoesten, snotneus, vieze oogjes?
De 2e die dood ging nieste wel, de rest volgens mij niet. Het nieuwe konijn nieste ook. Rest is niet van toepassing.
Allemaal vragen!
Als een konijntje niet eet altijd diezelfde dag nog gaan dwangvoeren! Een konijn moet altijd eten!!!!!
Tevens is het verstandig om sectie te laten doen op een overleden konijntje (beter nog alle overleden konijnen!) Konijn wel in koeling bewaren, zo kan een overleden konijntje een nog levend konijntje helpen...
Dat hebben we niet gedaan. Omdat we pas na het 3 konijn echt verband konden leggen, en de anderen al begraven waren... En ik vind het geen prettig idee (ik weet het, het is egoistisch), dat ze met die beesten aan het trekken en pluizen gaan.
Heb je in de tuin gifitge planten? onkruidbestrijdingsmiddellen, mieren gif, slakken korrels, kunstmest gebruikt? Waarvan is het hok gemaakt is daaraan geknaagd, gelikt? Stonk het hok nog naar verf of iets dergelijks?
Nee, er is in de winter alleen gras gezaaid (speelgras), maar daar hebben ze altijd van gegeten, dus daar kan het niet aan liggen. Hok was volledig uitgelucht, dus geen verflucht. Hok is helemaal van hout, en alles is geverfd. Daar is wel aan geknaagd, dus dat is ook een optie. Het 1e konijn heeft niet geknaagd.Verder geen giftige planten oid. Onkruid is er allemaal uitgetrokken en is geen mest oid gebruikt.
Tevens hoeven nieuwe konijnen niet de schuldigen te zijn... Echter als je konijnen erbij koopt dan kopen bij een goede fokker, zodat je konijntjes allemaal bij dezelfde fokker weg komen, zodat ze niet uit allemaal verschillende plaatsten verschillende ziektekiemen meenemen. Ook altijd eerst de nieuwe konijnen apart houden. In de dierenwinkel vaak konijntjes uit meerdere nestjes en van verschillende fokkers bij elkaar in kooi.. (beter dierenwinkel doet dat niet)
Echter myxomatose of VHD (ook wel RHD) kan worden overgebracht door je nieuwe konijnen, maar ook door stekende insecten, konijne poep onder je schoenen, of een wild konijn dat door je tuin heen hobbelt.... De prijs van 6 euro per jaar per konijn voor een enting is ietwat optimistisch.... myxomatose moet je minstens 2 x per jaar enten, VHD 1 x, echter meeste mensen blijven steken op 1 x per jaar enten en dan doen ze dat in het voorjaar (vanwege dat dan meer stekende insecten opduiken....??)
Hopelijk gaat het goed met je konijntjes...
Ga je er mee fokken? omdat je mannetjes en vrouwtjes hebt? Let op mannetjes na castratie nog een tijd vruchtbaar!!! En eigenlijk moet je de vrouwjtes ook laten castreren! Zodat die niet als ze 5 of 6 jaar oud zijn dood gaan aan een ziekte aan hun baarmoeder... Vraag er maar eens naar bij je dierenarts.. Je vrouwtjes konijn zou dan kunnen dood bloeden!
Nee, ik ga niet fokken, het mannetje wordt binnenkort gecastreerd (Volgens mij), nog niet vruchtbaar.
Ellebel schreef:Ik denk eerlijk gezegd niet dat je met sectie veel verder zou zijn gekomen, als ze zo acuut dood gaan is het vaak moeilijk te zeggen wat er precies aan de hand is geweest, en ze moeten vaak toch kweken om een echte "schuldige" aan te wijzen, wat weer extra geld kost.
Zoals al terecht werd opgemerkt, zorg ervoor dat de rest van de konijnen genoeg voer en vocht binnenkrijgt, doe het dwangvoeren echter wel voorzichtig want als ze zich verslikken ben je nog veel verder van huis want dan kunnen ze een longontsteking krijgen.
Enten heeft nu natuurlijk geen zin meer, maar is het overwegen waard als je je konijnen voortaan wilt beschermen. Probeer dan een DA te vinden die twee keer per jaar een "konijnenspreekuur" houdt, want de entingen zijn alleen in grote aantallen te verkrijgen en niet lang houdbaar, dus wordt het erg duur als de DA telkens voor jouw ene konijntje 10 entingen moet rekenen.
SANEX schreef:Je kan beter even kijken of jullie ook een speciaal ent-spreekuur hebben. Sommige praktijken hebben een speciaal spreekuur om konijnen te enten eens in de zoveel tijd, dit is goedkoper dan dat je in je 1tje heen gaat. Ze kunnen dan in 1 keer die entstof aanschaffen en openen i.p.v elke keer kleine beetjes voor iemand met 1 of 2 konijnen
Lisa_Melody schreef:Zou best VHS of Myxomatose kunnen zijn... Kunnen ze met wilde konijnen in contact komen nu ze in die ren zitten?
marleendv_88 schreef:Das wel vervelend zeg
Misschien naar DA gaan...en ik zou ze van elkaar apart houden....
Je kunt ze indd tegen die ziektes laten enten...
Zelf heb ik die 3 van mij niet laten enten...maarja..voor de zekerheid kun je dat altijd doen natuurlijk
ninja2 schreef:Er zijn erg veel dierenartsen die er zo mee omgaan, ik heb het zelf ook megemaakt vaak hebben ze erg geen verstand van of vinden ze konijnen maar minachtige dieren(hoe komen ze erbij) Naar 2 dierenartsen heb ik nou een geweldige gevonden een dierenarts die speciaal er is voor konijnen(is wel wat duurder) je kan daar voor alles terecht en ze weten altijd een antwoord dat heb ik nog niet vaak meegemaakt bij andere DA.Ik ga hem volgende maand ook weer laten enten voor VHS en Myxomatose. Ik zou het echt super erg vinden als ie aan zoiets overlijd, je had het kunnen verkomen om ze te laten enten en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Serendipity1 schreef:Myxomatose is het zeker niet. Ze hadden verder geen bepaalde symptomen, behalve dat ze sloom waren, en soms een soort verlamming van een paar sec. in de achterpoten. Beetje wegvallen enzo.
Lame schreef:[naam] schreef:Myxomatose is het zeker niet. Ze hadden verder geen bepaalde symptomen, behalve dat ze sloom waren, en soms een soort verlamming van een paar sec. in de achterpoten. Beetje wegvallen enzo.
Mycomatose kan het wel heel goed zijn hoor... Ik heb een keer twee babyhaasjes gehad en die gingen precies op dezelfde manier dood.. later mijn konijn ook... Ik heb ze laten onderzoeken en het was wel deze ziekte..