kippen vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

kippen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 09:29

sinds kort heb ik drie kippen een haan en drie kleintjes waarvan ik van één zeker weet dat het een kipje is, die andere twee moet ik nog afwachten.
één van de drie kippen is nu broeds.
ze zit nu drie dagen op het nest.
omdat ik niet weet hoeveel hanen ik nu heb, en uit het broedsel natuurlijk ook hanen kunnen komen denk ik erover de eieren onder de kip vandaan te halen.
ik weet alleen niet wat er dan gebeurd, blijft de kip zitten, hoelang blijft ze zitten, loop ik de kans dat ze ergens buiten het hok een nestje gaat maken?
de kippen lopen namelijk overdag los, en 's avonds gaan ze [vanzelf] een hok in.
stel dat ze zichzelf kwijt maakt ergens tussen de bomen en ik kan haar niet meer vinden loopt ze een groot risico omdat ik aan de rand van een bos woon waar zeer zeker vossen zijn.
maar ik weet dus niet of kippen zoiets doen als ze zich verstoord voelen of iets dergelijks.
ook vraag ik mij af of als ik meerdere hanen houd die dan met hun eigen kipje[s] een groepje gaan vormen ze nog wel in het hok gaan/samen kunnen.
buiten is uiteraard genoeg ruimte, maar het nachthok is ongeveer twee bij vijf, kan dat dan nog, ik heb namelijk geen andere plek om een ander groepje veilig 's nachts op te hokken.
veel vragen, ik hoop dat iemand er ook antwoorden op heeft.....
bij voorbaat dank in ieder geval, ik zit er echt mee....

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re: kippen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:33

Sommige rassen zoals de Zijdehoender kunnen echt hardnekkig broeds worden. Als je hen echt goed broeds is, is alleen de eieren er onder uit halen niet voldoende. Zet haar desnoods apart waar ze geen nestje kan maken. Want als ze dat eenmaal willen gaan sommige zelfs ook gewoon verder op de grond broeden. Lees anders deze link goed door over broedsaf maken.

Als je genoeg de ruimte hebt gaan de meeste hanen redelijk goed samen. Maar dit kan totaal verschillende zijn bij hanen. Dat zelfde geldt voor het samen overnachten in het hok. Bij sommige hanen gaat dit samen wel goed en bij sommige niet.
Heb je raskippen? Want sommige ras hanen zijn vrij rustig tegen over elkaar mits ze genoeg ruimte hebben, wat ze bij jou dus hebben. Dat is ideaal voor ze omdat ze zo niet telkens ruzie maken als ze elkaar steeds tegen komen.
Voor de hanen geldt het is een kwestie van uitproberen of ze het goed met elkaar kunnen vinden of niet.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:40

dank je wel annelou!
goeie link ook.
lastige is dat ik de rassen niet weet, die drie kippies zijn alledrie anders.
ik heb ze op de markt gekocht hier.
die zit te broeden is volgens mij een krieltje.
ik heb er ook nog één met een kaal nekje, wat ook een ras schijnt te zijn, en dan nog één met een soort pruikje.
wel een gedoe hoor, met die broedse kip....
ik weet nog steeds niet goed wat te doen, vind het ook zo sneu ergens.
de grap is natuurlijk dat ze het alledrie wel kunnen gaan doen.
weet jij toevallig ook of als ik die eieren eronder vandaan haal ze nog voor consumptie geschikt zijn, ze zit er nu vier dagen op.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:59

luxx schreef:
weet jij toevallig ook of als ik die eieren eronder vandaan haal ze nog voor consumptie geschikt zijn, ze zit er nu vier dagen op.

Zal ik niet meer doen.