Teek vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Teek vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 20:45

Ik heb net een teek ontdekt bij onze kater, en hem met een tekenpincet proberen te verwijderen. Alleen ik kwam blijkbaar niet ver genoeg met m'n pincet. Het lichaampje was er wel uit, maar de rest van de teek heb ik niet meegekregen.

Ik weet nou eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen, en ik kon op internet zo 1, 2, 3 ook niets vinden.

Dus weet hier iemand wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt.

baroen

Re: Teek vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:52

niks, gewoon in de gaten houden, op een gegeven moment "valt" het achtergebleven stukje er wel uit, ga er niks opsmeren oid... hou het plekje in de gaten, dat het niet gaat ontsteken, of dat er een rode kring om heen komt... is dat wel zo, dan even naar de DA

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:57

Als er een deel van de teek achterblijft is de kans groot dat het gaat ontsteken. Smeer er een antibiotische zalf op en ga er mee naar de da, die het achtergebleven deel dan kan verwijderen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:52

Xox schreef:
Als er een deel van de teek achterblijft is de kans groot dat het gaat ontsteken. Smeer er een antibiotische zalf op en ga er mee naar de da, die het achtergebleven deel dan kan verwijderen.

ach nee joh... niet gelijk van alles gaan prutsen, een gezond dier heeft zelf ook een goed afweer mechanisme... het gewoon goed in de gaten houden...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 00:09

jah idd gewoon in de gatenhouden maar wel zorgen dat die er niet aan gaat bijten. kan kan het wel gaan ontsteken. Maar gewoon gaat het niet zo snel ontsteken. Maar wel ff op letten. Als je evt. bang bent voor een ontsteking kun je ook gewoon calendulan creme van vsm op smeren. Gebruik je ook bij mensen maar kan net zo goed bij dieren omdat het niet prikt opzo.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 02:57

idd niks opsmeren maar wel in de gaten houden. Wij hebben een heleboel katten en sommige teken zie je dus zo snel niet maar vallen er van zelf af(meeste halen we wel weg hoor) wij hebben zo'n speciale tekentang...van plastic erg handig moet je wel goed ronddraaien dan haal je makkelijk de hele teek eruit.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 07:41

Ja klopt wij hebben die ook een, maar het lukte niet zo omdat hij onrustig was.. Hij zit op z'n wang zeg maar dus hij kan er in ieder geval al niet aan bijten, krabben wel.

Maar ik zal het goed in de gaten houden

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:36

Dan zal ik het als dierenartsassistente wel verkeerd geleerd hebben

bianca_banny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:13

Xox heef gelijk je weet niet hoe gevaarlijk die beestjes zijn. Ik was met mijn hond naar de dierenarts gegaan...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 07:22

Xox schreef:

sjonge zeg... jij werkt bij een DA? ben je dierenarts assistente, met de bij behorende papieren, of ben je bezig of help je gewoon mee bij een DA?

teken zijn rotbeesten , maar er is maar een heel klein percentage "gevaarlijk", het enige wat je kunt doen is de plek waar de teek heeft gezeten in de gaten houden, gaat het ontsteken en/of komt er een rode ring omheen (niet altijd makkelijk te zien bij dieren) dan moet je naar de Da... ga je er al bij voorbaat antibiotica instoppen, maak je het afweer systeem van je dier alleen maar zwakker... en er dus zalf opsmeren is gewoon overdreven en niet handig...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:53

Je hebt helemaal gelijk Je kunt beter afwachten tot het dier ziek wordt en het dan weken volproppen met antibiotica in plaats van een paar dagen. Dat is veeeel gezonder

Nog even wat anders. Wij hebben zelf een hond thuis die laatst een teek had. met een rode kring. Die heeft gelijk een antibiotica kuur van 5 dagen gehad om dat het verdaht was op Borreliose. Hij heeft negens last van. Een kennis van ons had het ook maar die was (jammer genoeg voor het dier) eigenwijs en die heeft geen antibiotica gehad en die hond is nu ziek.
Laatst bijgewerkt door Xox op 10-07-05 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:56

baroen schreef:
Xox schreef:

teken zijn rotbeesten , maar er is maar een heel klein percentage "gevaarlijk"

En je zal maar net een van díé teken treffen.. Voorkomen is beter dan genezen, toch?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:57

Ik ga, wanneer ik zie dat er iets is blijven zitten, altijd naar de DA om het te laten verwijderen. Ik wil het risico niet lopen!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:28

Fijn dat er toch meer mensen die verstandig zijn. Trouwens Baroen als jezelf nou een teek hebt en er blijft een deel achter wacht je dan ook totdat de rest er vanzelf uitvalt? Of ga je direct naar de dokter

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 12:08

Haha wat moet ik nou doen ?

Er zit geen rode kring ofzo, wel een klein beetje rood/oranje (een soort vlekje), naast de plek waar de teek heeft gezeten, ik weet niet of dit een slecht teken is?

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:33

Als je kat`behandelt is met Frontline o.i.d. dan stoot het lichaam het kleine stukje teek vanzelf af. Ik zou me er nu ook niet zo druk om maken, wel het plekje goed in de gaten houden. De incubatietijd voor Borreliose is ongeveer 1,5 tot 2 weken. Met een antibiotica kuur is er dan nog niets aan de hand.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:36

borreliose kan 2 jaar na besmetting nog te voor schijn komen als op dat moment het immuunssysteem van het dier minder word

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:27

Xox schreef:
Fijn dat er toch meer mensen die verstandig zijn. Trouwens Baroen als jezelf nou een teek hebt en er blijft een deel achter wacht je dan ook totdat de rest er vanzelf uitvalt? Of ga je direct naar de dokter

wat denk jezelf? als je echt zoveel verstand er van hebt zoals je beweerd , weet je dit antwoord...

wat ik heb gezegd is hou het goed in de gaten, gaat het ontsteken of ziet de plek er raar uit, dan hop naar de DA... het heeft weinig zin om eerder te gaan en paniek te gaan veroorzaken, heb jij wel enig idee wat voor 'schade "het op kan leveren door antibiotica in een hond te stoppen terwijl het helemaal niet nodig is? dan mag in deze tijd van het jaar bijna elke hond wel naar de da rennen voor een kuur, er zijn nu heel veel teken, en ook een boel die niet opgemerkt worden door de eigenaar, honden krabben en ploep halve teek blijft hangen, tuurlijk zijn het dus rot beesten en is er een "gevaar"maar wanneer je weet waar de teek zat kun je het prima in de gaten houden zonder direct medicatie in je hond te stoppen, zowiezo moet een teek al ig 10 tot 12 uur vastgezeten hebben in een dier wil het uberhaupt bv lyme kunnen overbrengen... maar ga jij gerust door met paniek zaaien en dus iedereen die een teek ziet bij een hond of kat, en dan helemaal als de teek er nog niet helemaal uit is naar de Da sturen... direct een AB kuurtje erin hoor, is de da ook weer blij... weer een wat dikkere portemonnee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:11

Ik ben zelf als de dood dat ik net de verkeerde teek heb ..
Een kennis van mij laat de teken meestal ook vanzelf ''vallen''. Die kat doet soms zo fel, dat pielen met zo'n pincet ook geen zin meer heeft.
Maar hou de plek wel in de gaten!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:56

baroen schreef:
Xox schreef:

wat denk jezelf? als je echt zoveel verstand er van hebt zoals je beweerd , weet je dit antwoord...

wat ik heb gezegd is hou het goed in de gaten, gaat het ontsteken of ziet de plek er raar uit, dan hop naar de DA... het heeft weinig zin om eerder te gaan en paniek te gaan veroorzaken, heb jij wel enig idee wat voor 'schade "het op kan leveren door antibiotica in een hond te stoppen terwijl het helemaal niet nodig is? dan mag in deze tijd van het jaar bijna elke hond wel naar de da rennen voor een kuur, er zijn nu heel veel teken, en ook een boel die niet opgemerkt worden door de eigenaar, honden krabben en ploep halve teek blijft hangen, tuurlijk zijn het dus rot beesten en is er een "gevaar"maar wanneer je weet waar de teek zat kun je het prima in de gaten houden zonder direct medicatie in je hond te stoppen, zowiezo moet een teek al ig 10 tot 12 uur vastgezeten hebben in een dier wil het uberhaupt bv lyme kunnen overbrengen... maar ga jij gerust door met paniek zaaien en dus iedereen die een teek ziet bij een hond of kat, en dan helemaal als de teek er nog niet helemaal uit is naar de Da sturen... direct een AB kuurtje erin hoor, is de da ook weer blij... weer een wat dikkere portemonnee....

Als eerste zijn er middelen die ervoor zorgen dat de hond geen teken meer op zicg krijgen. tuurlijk zorgen die voor een dikkere portomonee voor de DA (en natuurlijk voor mij }> ) Onze hond krijgt dat ook en heeft geen enkele teek meer terwijl hij elke dag in het bos zit. Dan ze g je dat je de plek van de teek in de gaten moeten houden maar dat is bij een langharige hond heel lastig.

Verder kan een teek na 2 uur biijten al de ziekte van lyme overbrengen. Dat is recentelijk nog onderzocht in Duitsland. Misschien moet jij je huiswerk iets beter doen!!!! Want zo veel verstand heb jij er ook niet van naar mijn mening.

Ene verder ga ik even lekker verder paniek zaaien.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 00:05

@ baroen: dat hoeft niets te zeggen dat als een teek 10 tot 12 uur in het lichaam van mens of dier zit dat die dan pas ziektes kan overbrengen.
Een teek kan veel eerder ziektens overbrengen. Dat word vaak veroorzaakt daardat als de teek iets bloed heeft gezogen dat hij het bloed in zijn lichaam opslaat en in zijn lichaam heeft die ook ziekes en dat een dier zich dan gaat bijten,krabben of wat dan ook wat op het lichaam van de teek druk waardoor ziektes vrij kunnen komen.
Dus noor te veel aan het lichaam van een teek komen. Als er te veel druk op het lichaam van de teek komt laat die ziektes vrij in het lichaam van het dier of mens.