Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CCCCorine schreef:Tja, ik heb dan geen honden, maar wel katten. Ze krijgen eigenlijk allerlei verschillende merken brokken door elkaar, afhankelijk van in welke supermarkt ik ben als ik voer nodig heb. Ze eten alles, zijn nog geen dag ziek geweest en zien er goed uit. Ik zie dus geen problemen.
Shaienne schreef:hmmm... je ziet dat mensen hier toch heel anders over voeding denken dan op het hondenforum.
Ik denk er zo over:
Brokken kúnnen gewoon niet goed zijn voor honden. Ze bestaan grotendeels uit granen (de goedkopere en commerciele merken helemaal) en dat is niet iets waar de spijsvertering van de hond op gemaakt is.
Dat van die houdbaarheidsstoffen bij paardenvoeders is denk ik toch weer anders. Daar zit geen vlees in verwerkt.
De spijsvertering van een hond is gemaakt voor rauw vlees. Net als bij de wolf. Waarom ga je ze dan granen geven? Je geeft je paard toch ook geen vlees ofzo?
Je hond kan er best uitzien op Eukanuba (in Eukanuba zit trouwens BHT en BHA wat ook in je link staat). Maar dat wil niet zeggen dat ze van binnen gezond zijn.
Een hond die alleen maar brokken te eten krijgt, heeft luie darmen. Het is veel beter voor de gezondheid en voor het maagzuur om ze rauw vlees te geven. Ze hebben veel minder ontlasting, omdat bijna alles wordt verteerd. Als je honden overzet op KVV dan spreek je ook over "ontgiften".
Brokken kunnen gewoon niet goed zijn voor honden. Brokken worden verhit tot meer dan 100 graden (de geexpandeerde), terwijl de spijsvertering er helemaal niet op gemaakt is om verhit voedsel te verteren.Het maag-/darmstelsel van een brokkenhond is lui gemaakt en niet meer voorzien van de juiste spijsverteringssappen en darmbacteriën zoals het bij een carnivoor zou moeten werken.
Jammer dat zo weinig mensen zich daarin verdiepen.
Patricia20 schreef:ik geef ze altijd vobra (caracroc) en elke hond die ik ken doet het er echt super op.
en het is betaalbaar,...
aleen maar versvlees krijgen ze echt niet, gewoon lekker brokken (en wat de granen betreft) het zijn geen wilden honden meer, ze gaan ook met hun tijd mee en worden toch ook steeds ouder...
(ik zeg niet dat het slecht is)
maar ieder heeft daar echt zijn eigen mening over, en dat zal oo kwel zo blijven....
chicka is gezond en ziet er gezond uit ook
iedere hond reageert anders op bepaald voer....
kwestie van uitproberen...
Xox schreef:Brokken zijn juist wel goed voor de hond. Denk eens aan de tanden hoe die eruit zien als ze alleen maar vlees eten. Dan vallen met 6 jaar de tanden eruit als je pech hebt. Vroeger in hetwild kouwdem ze ook op de botten en dat reinigde de tanden maar ik neem aan dat je niet een stuk vlees wilt geven met de botten er noch aan. In de brokken van tegenwoordig zit alles in wat een hond nodig heeft en het reinigt de tanden, Kan niks mis mee zijn.
Xox schreef:Baroen> Ik werk bij een da. Waar ook veel tandreinigingen worden gedaan. De honden met het meeste tandsteen en tandproblemen zijn de honden die vlees te eten krijgen, honden die brokken eten hebben veel minder problemen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Botten van de kip mogen honden helemaal niet hebben daar deze splinteren en daar kunnen honden ernstige verwondingen aan maag en darmen krijgen. Als ze al eenbot met vlees krijgen mag het alleen een runderbot zijn. Er zijn veel honden met hondenallergie. die mogen geen vlees hebben. Waarom denk je? Omdat het zo gezond is!!!!!!!!