hondenvoer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

baroen

hondenvoer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 01:37

Er is zoveel hondenvoer beschikbaar, de dieren speciaal zaak raad dit aan, de DA raad dat aan, maar wat is nu goed voer??

Ik ben van mening dat het erg commerciële voer, dus BV pedigree, hills, royal canin, eukanuba, en zo nog wel wat merken, gewoon niet goed zijn voor onze honden... indit soort brokken zitten chemische anti oxidanten... dit om het voer langer houdbaar te maken, dit soort stoffen word ook gebruikt in de fotografie industrie, zijn stoffen die voor menselijke consumptie niet mogen... ik vind het waanzin dat dit dus wel gewoon in diervoer verwerkt mag worden... het staat niet op de zak voer, want dat hoeft de fabrikant niet te doen, het enige wat de fabrikant hoeft te vermelden is wat ze zelf toevoegen aan het voer en wat ze zelf doen om het verkoop klaar te maken, alleen producten die ze aangeleverd krijgen door de fabrikanten van hun producten hebben die stof al toegevoegd...

Er is een zeer goed alternatief, brokken die niet gebaseerd zijn op chemische anti oxidanten maar op natuurlijke vitamine c en e ...

Ik zal hier een link plaatsen over de chemische stoffen die verwerkt worden in het voer van onze dieren..

http://www.lifetimepetfood.nl/index25.htm

Het gaat er dus niet altijd om dat een hond het op dit moment zichtbaar goed op een bepaald voer doet, het gaat erom wat doet het op de lange termijn..... tuurlijk kan een dier ziek worden, ongeacht wat er gevoerd word..maar met rotzooi in het voer loop je wel een extra risico en ik wil het gewoon niet voorschotelen aan mijn honden...

Ik ben geen vers voer fanatiekeling, dus niet inde vorm dat dat het enige is wat ik mensen wil laten voeren, maar ik wil wel graag mensen laten weten en zien wat ze hun hond voeren, vers... en dat kan dus zelf gemaakt en barf zijn of K V V (kompleet vers voer) is in mijn ogen echt een van de beste dingen, iig om 1 of twee keer in de week ipv brokken te voeren..

daarnaast hebben de commerciële voeren allerlei verschillende brokken, puppy, junior, volwassen, senior... ik vind dit persoonlijk deels onzin en puur verkoop gericht... een goede brok is een goede brok voor iedere hond... ongeacht leeftijd... het is puur iets ingericht op de vermenselijking van onze honden...

ik hoop dat men dit wil lezen, en er ook over na wil denken.... wij zijn verantwoordelijk voor wat we in onze dieren 'stoppen".....

Billy

Re: hondenvoer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 05:04

En denk je dat dat met paardenvoer anders is?
Daar zitten ook allerlei houdbaarheidsstoffen in.
Allemaal 1 pot nat.
En wat betreft mensenvoer, daar zitten ze ook in.
De enige die ik absoluut niet in dierenvoer wil hebben is ethoxyquine, voor de rest is het goedgekeurd voor mendselijke consumptie.
Ik ben nu 37. krijg allerlei houdbaarheidsstoffen binnen en leef nog steeds.
Mijn honden worden hooguit een jaar of 13, die zullen het ook wel overleven.
Mijn honden krijgen trouwens gedeeltelijk KVV, de rest is Eukanuba.
Op volledig KVV tierden ze niet, en deze combinatie werkt het beste.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:51

Baroen,van mij mag je je bij je mening houden.
Ik ben het met Billy eens en mijn honden zijn oud geworden met alleen maar brokken .
Die van mij krijgt nu brok van Fokker en doet het er prima op.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:33

die van ons krijgen vobra carocroc. zitten ook geen toevoegingen in, zelf hebben we eukanuba gevoerd daar gingen de honden van aan de schijt, en royal cannin hebben we gevoerd maar dat was niet te betalen. nu hebben we dit voer voor de honden en ze glanzen zijn levendig, doen het er super op, en dat voor niet eens zoveel geld.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:34

maar zo heeft ieder zijn keus, onze vorige hond kreeg gewoon van de c1000 brok en die deed het daar hartstikke goed op. maar ik ben blij dat ik nu dit voer

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:54

Tsja.... Ik heb Carocroc gevoerd, en bij mijn honden werden de vachten vet en stonken ze de tent uit.
Zo reageert iedere hond weer anders, daar is geen peil op te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:09

Tja, ik heb dan geen honden, maar wel katten. Ze krijgen eigenlijk allerlei verschillende merken brokken door elkaar, afhankelijk van in welke supermarkt ik ben als ik voer nodig heb. Ze eten alles, zijn nog geen dag ziek geweest en zien er goed uit. Ik zie dus geen problemen.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:12

Mijn honden en katten krijgen Royal Canin
Ze poepen er duidelijk minder door dan met supermarktvoer...

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:26

CCCCorine schreef:
Tja, ik heb dan geen honden, maar wel katten. Ze krijgen eigenlijk allerlei verschillende merken brokken door elkaar, afhankelijk van in welke supermarkt ik ben als ik voer nodig heb. Ze eten alles, zijn nog geen dag ziek geweest en zien er goed uit. Ik zie dus geen problemen.

katten van ons krijgen ook gewoon supermarkt voer, doen ze het ook goed op. ik heb ze een keer kattenvoer gegeven van hetzelfde merk wat we aan de honden gaven en ik merkte geen verschil. maar ik denk dat het bij katten ook wel heel erg anders is dan bij honden.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:11

Wij voeren een eigen merk van de handel die ons ook het paardenvoer levert. We hebben een moeilijke hond qua voeren en hij doet het daar beter op als bijvoorbeeld Royal Canin. Het is ook veel minder duur en het is wel een goed voer want wij doen africhting met onze honden en daarvoor hebben ze wel een goed voer nodig om te kunnen presteren.

Het voer is van de firma Langwerden. Ze hebben verschillende soorten voer voor verschillende honden. verder is er een vertegenwoordiger die langskomt en je priecies vertelt wta je het beste kunt nemen en hij weet waar hij het over heeft. dat zelfde geldt voor de afdeling paarden. Ze hbeben trouwens voer voor allerlei soorten dieren en ook goedkopere ontworming. Zoals 10 Noromectin ontwormingsspuiten voor 45.oo Euro. En ze komen het gratis bezorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:49

Ik heb jarenlang mijn hond Hols gevoerd en dat was het enige wat hij lekker vond, totdat het niet meer werd verkocht en had ik een probleem.

Ik vond dat mijn hond op zijn 9e ineens in een half jaar tijd heel oud begon te worden. Zijn koppie werd grijs en hij sliep bijna de hele dag. Dus dacht ik seniorenvoer.

Hoor ik in de dierenspeciaalzaak dat Hols helemaal niet zulk goed voer is. Voer nu Canex, stuk duurder, maar het beest knapte zienderogen op. Een megaverschil.

Wel heel toevallig dit topic, want ik werd gebeld door een kennis en die sprak over BARF. Heb dat even opgezocht op internet, maar dat is een hele aparte insteek, de moeite waard om dit eens te gaan proberen.

Sinds ik mijn paard EKObrokken voer heb ik ineens ook een ander paard op stal staan

Je bent wat je eet. Nou ben ik eigenwijs en prop mij te vaak nog vol met lekkers wat ooooo zo slecht is, maar voor mijn dieren ben ik spartaans. Alleen het beste komt op tafel.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:44

hmmm... je ziet dat mensen hier toch heel anders over voeding denken dan op het hondenforum.

Ik denk er zo over:

Brokken kúnnen gewoon niet goed zijn voor honden. Ze bestaan grotendeels uit granen (de goedkopere en commerciele merken helemaal) en dat is niet iets waar de spijsvertering van de hond op gemaakt is.
Dat van die houdbaarheidsstoffen bij paardenvoeders is denk ik toch weer anders. Daar zit geen vlees in verwerkt.

De spijsvertering van een hond is gemaakt voor rauw vlees. Net als bij de wolf. Waarom ga je ze dan granen geven? Je geeft je paard toch ook geen vlees ofzo?

Je hond kan er best uitzien op Eukanuba (in Eukanuba zit trouwens BHT en BHA wat ook in je link staat). Maar dat wil niet zeggen dat ze van binnen gezond zijn.
Een hond die alleen maar brokken te eten krijgt, heeft luie darmen. Het is veel beter voor de gezondheid en voor het maagzuur om ze rauw vlees te geven. Ze hebben veel minder ontlasting, omdat bijna alles wordt verteerd. Als je honden overzet op KVV dan spreek je ook over "ontgiften".
Brokken kunnen gewoon niet goed zijn voor honden. Brokken worden verhit tot meer dan 100 graden (de geexpandeerde), terwijl de spijsvertering er helemaal niet op gemaakt is om verhit voedsel te verteren.Het maag-/darmstelsel van een brokkenhond is lui gemaakt en niet meer voorzien van de juiste spijsverteringssappen en darmbacteriën zoals het bij een carnivoor zou moeten werken.

Jammer dat zo weinig mensen zich daarin verdiepen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 23:50

Shaienne schreef:
hmmm... je ziet dat mensen hier toch heel anders over voeding denken dan op het hondenforum.

Ik denk er zo over:

Brokken kúnnen gewoon niet goed zijn voor honden. Ze bestaan grotendeels uit granen (de goedkopere en commerciele merken helemaal) en dat is niet iets waar de spijsvertering van de hond op gemaakt is.
Dat van die houdbaarheidsstoffen bij paardenvoeders is denk ik toch weer anders. Daar zit geen vlees in verwerkt.

De spijsvertering van een hond is gemaakt voor rauw vlees. Net als bij de wolf. Waarom ga je ze dan granen geven? Je geeft je paard toch ook geen vlees ofzo?

Je hond kan er best uitzien op Eukanuba (in Eukanuba zit trouwens BHT en BHA wat ook in je link staat). Maar dat wil niet zeggen dat ze van binnen gezond zijn.
Een hond die alleen maar brokken te eten krijgt, heeft luie darmen. Het is veel beter voor de gezondheid en voor het maagzuur om ze rauw vlees te geven. Ze hebben veel minder ontlasting, omdat bijna alles wordt verteerd. Als je honden overzet op KVV dan spreek je ook over "ontgiften".
Brokken kunnen gewoon niet goed zijn voor honden. Brokken worden verhit tot meer dan 100 graden (de geexpandeerde), terwijl de spijsvertering er helemaal niet op gemaakt is om verhit voedsel te verteren.Het maag-/darmstelsel van een brokkenhond is lui gemaakt en niet meer voorzien van de juiste spijsverteringssappen en darmbacteriën zoals het bij een carnivoor zou moeten werken.

Jammer dat zo weinig mensen zich daarin verdiepen.

mee eens, alleen ik wil en weet uit ervaring dat het helemaal afraden van brokken niet werkt.... daarbij.. ik voer ook nog brok hoor, maar wel minder dat dat ik vers voer en ik voer een goede brok, zonder chemische rotzooi enz (farmfood)

wat ik wou met dit topic is dat mensen na gingen denken, ik hoor hier al verschillende reacties van, ohh mijn krijgt dit en ziet er goed uit... tja daar gaat het nou net om, het is ookniet zo dat een hond er uiterlijk niet goed uit kan zien op een bepaald voer, maar of het op de wat langere termijn goed is is dus de vraag, en mijn antwoord is dan nee dat is niet goed...

paardenvoer kun je al helemaal niet vergelijken met honden voer en kattenvoer is ook weer anders, dus leuk dat mensen het over wat hun paard eet of wat hun kat eet heeft, maar het topic gaat over hondenvoer

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 01:13

ik geef ze altijd vobra (caracroc) en elke hond die ik ken doet het er echt super op.
en het is betaalbaar,...
aleen maar versvlees krijgen ze echt niet, gewoon lekker brokken (en wat de granen betreft) het zijn geen wilden honden meer, ze gaan ook met hun tijd mee en worden toch ook steeds ouder...
(ik zeg niet dat het slecht is)
maar ieder heeft daar echt zijn eigen mening over, en dat zal oo kwel zo blijven....
chicka is gezond en ziet er gezond uit ook
iedere hond reageert anders op bepaald voer....
kwestie van uitproberen...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 01:32

Patricia20 schreef:
ik geef ze altijd vobra (caracroc) en elke hond die ik ken doet het er echt super op.
en het is betaalbaar,...
aleen maar versvlees krijgen ze echt niet, gewoon lekker brokken (en wat de granen betreft) het zijn geen wilden honden meer, ze gaan ook met hun tijd mee en worden toch ook steeds ouder...
(ik zeg niet dat het slecht is)
maar ieder heeft daar echt zijn eigen mening over, en dat zal oo kwel zo blijven....
chicka is gezond en ziet er gezond uit ook
iedere hond reageert anders op bepaald voer....
kwestie van uitproberen...

jazeker, de ene hond is de andere niet en ik zeg ook niet dat elke hond op een bepaald type voer moet, het enige wat wou zeggen is: denk wat beter na en verdiep je er eens in.... dat onze honden geen wilde honde meer zijn dat klopt, maar qua voedings behoefte echt nog wel gelijk hoor, dat tegenwoordig de honden steeds ouder worden heeft ook veel te maken met de medici...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:39

Brokken zijn juist wel goed voor de hond. Denk eens aan de tanden hoe die eruit zien als ze alleen maar vlees eten. Dan vallen met 6 jaar de tanden eruit als je pech hebt. Vroeger in hetwild kouwdem ze ook op de botten en dat reinigde de tanden maar ik neem aan dat je niet een stuk vlees wilt geven met de botten er noch aan. In de brokken van tegenwoordig zit alles in wat een hond nodig heeft en het reinigt de tanden, Kan niks mis mee zijn.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:23

Grappig.....
Ik had mijn honden eerst op Pedigree Pall staan (wist niet beter) tot een collega me tipte over Lifetime en de anti-oxidanten.
Toen we overstapten merkten we bij 1 hond al heel snel een groot verschil; die kreeg echt een verjongingskuur.
Wij blij!!!

Vervolgens kwam er een pup bij, ook die ging op de Lifetime.
Binnen de kortste keren zaten we bij de DA met een kreupele pup met groeipijnen; lifetime zat dan wel goed met de chemische toestanden maar de samenstelling was niet optimaal.

Nu staat alles op de Hills en iedereen doet het er goed op.
Hills bevat trouwens geen kunstmatige conserveringsmiddelen en anti-oxidanten (zoals jij zei), daar heb ik speciaal op gelet met het uitkiezen van dit voer.
Je betaalt er wel een stuk meer voor, maar ik heb in Hills meer vertrouwen dan in Lifetime.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 14:51

Xox schreef:
Brokken zijn juist wel goed voor de hond. Denk eens aan de tanden hoe die eruit zien als ze alleen maar vlees eten. Dan vallen met 6 jaar de tanden eruit als je pech hebt. Vroeger in hetwild kouwdem ze ook op de botten en dat reinigde de tanden maar ik neem aan dat je niet een stuk vlees wilt geven met de botten er noch aan. In de brokken van tegenwoordig zit alles in wat een hond nodig heeft en het reinigt de tanden, Kan niks mis mee zijn.

hier krijgen ze regelmatig botten, kippennekken, kippenvleugels enz enz, dat brokken goed zijn voor de tanden is de grootste onzin... tandbederf heeft alles te maken met het maagzuur, een hond op vers vlees heeft juist een veel beter "samengesteld" maagzuur , en juist honden op vers vlees hebben de minste gebits problemen, brokken zijn niet super hard dus qua kauwen gaat dat nergens over... brokken geven doe ik ook hoor, maar het verhaal van het is goed voor de tanden is echt kul...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:18

mijn honden krijgen allemaal de vleesmix van de AHV,daar zit ip alles al in,en overdag mogen ze zoveel brokken eten als ze willen,deze komen overal vandaan,uit supermarkten,of hier bij de boerenbond vandaan...

in de natuur eten honden overigens vlees,maar ook magen van herkauwers(die ze zouden vangen),dus zo komen er ook granen binnen,en groenten en granen zijn niet slecht...
1 hond van mij heeft ooit nog eens bergen blikken bonen op..voor de lijn..

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:09

Onze hond heeft voedsel allergie en mag daarom alleen maar lam&rijst brokken
Wij hebben dit van het merk Greenfield 21 (heeft de dierenarts geadviseerd)
Eerder hadden we Royal Canin Selection croc (ofzow iets)
Hier reageerde hij heel goed op totdat ze iets gingen veranderen in de samenstelling dus nu maar Greenfield 21
Als hij een keer iets anders krijgt merk je het meteen aan hem.... Hij laat scheten, is aan de diaree en krabt zichzelf helemaal kapot
Verder is hij super gezond en heeft nergens last van.....dus volgens mij maakt het niet uit of een hond nu brokken krijgt of vlees....
En anders zouden wij alsnog geen keus hebben hij moet wel brokken hebben..........Anders wordt hij doodziek

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 20:26

kruimzzz, dat heb ik dus ook met chicka (voedselallergie)
en chicka is net 2 geworden en heeft ook al een beetje tandbederf ook ondanks ik er vaak zat toch een bout geef ofzo...
(ze stinkt ook wel uit de bekkie)
soms zit ik er oo kwel aan te denken om er vleesvoer erbij te gaan geven , maar aangezien die voedselallergie wil ik het zo even laten(hebben heel wat uitgeprobeert nu en nu is het allemaal en beetje rustig) als het de als een mondverfrisser zorgt en zorgt dat ze geen jeuk krijgt wil i khet wel proberen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 20:34

Baroen> Ik werk bij een da. Waar ook veel tandreinigingen worden gedaan. De honden met het meeste tandsteen en tandproblemen zijn de honden die vlees te eten krijgen, honden die brokken eten hebben veel minder problemen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Botten van de kip mogen honden helemaal niet hebben daar deze splinteren en daar kunnen honden ernstige verwondingen aan maag en darmen krijgen. Als ze al eenbot met vlees krijgen mag het alleen een runderbot zijn. Er zijn veel honden met hondenallergie. die mogen geen vlees hebben. Waarom denk je? Omdat het zo gezond is!!!!!!!!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 21:00

Xox schreef:
Baroen> Ik werk bij een da. Waar ook veel tandreinigingen worden gedaan. De honden met het meeste tandsteen en tandproblemen zijn de honden die vlees te eten krijgen, honden die brokken eten hebben veel minder problemen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Botten van de kip mogen honden helemaal niet hebben daar deze splinteren en daar kunnen honden ernstige verwondingen aan maag en darmen krijgen. Als ze al eenbot met vlees krijgen mag het alleen een runderbot zijn. Er zijn veel honden met hondenallergie. die mogen geen vlees hebben. Waarom denk je? Omdat het zo gezond is!!!!!!!!

je kunt dan wel bij een Da werken , maar verstand heb je niet van voer, als ik het over vlees heb heb ik het niet over een blikje pedigree pal oid.... dat is ook geen vlees dat is rotzooi, ik heb het over vers vlees, kvv... en alleen gekookte botten splinteren, zowiezo is gekookt of gebakken vlees en bot slecht voor een hond.... het gaat hier om rauw gevogelte, vlees, vis enz... je moet je toch maar eens wat beter laten voorlichten want als je dit niet eens weet terwijl je bij een Da werkt, geloof ik niet dat ik die dierenarts zo geweldig vind....

nog een leuk linkje..
http://www.barf-natuurlijk.nl/06%20barf ... 040311.htm

de vele allergieen van honden zijn juist niet op vlees gebasseerd, maar op teveel eiwit en teveel graan.... legio honden met allergieen komen er juist vanaf wanneer ze op vers vlees gezet worden...

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:03

wat baroen over de voedselallergie zegt klopt zeker, de meeste honden zijn idd allergies voor de vele eiwitten die in het voer zit.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:03

Ja inderdaad.
Ik vind versvlees hardstikke fijn spul. Je kan het ook gewoon in de supermarkt kopen en het is niet duurder dan een goede brok.

Honden mogen gewoon botten van kip. Ja inderdaad, als ze eerst gekookt zijn of gebakken, dan gaan ze splinteren.

Versvlees is beter voor de tanden dan brokken. Zo geef ik mijn hond af en toe ook penslappen, die moeten ze kapot scheuren en is heel goed voor de reiniging van de tanden!