Babyvogeltjes opvang!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xAmigo

Babyvogeltjes opvang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 16:45

Hallo,

en week geleden was ik op mijn pony Amigo aan het rijden, en toen zag een ander meisje ineens twee babyvogeltjes (musjes) uit hun nest vallen. Toen heeft mijn moeder ze mee naar huis genomen, en voer voor ze gekocht. Ik heb ze Jip en Janneke genoemd. Echt heel schattig, met een klein lepeltje voeren...! Als ze honger hebben doen ze hun bekjes wijd open, zodat je het voer er zo in kan gieten!
Jammer genoeg is Janneke twee dagen later doodgegaan. Jip hebben we toen hernoemd, en heet nu Jippe, anders is het ook zo zielig Jip alleen. Twee dagen geleden, was ik weer aan het rijden, en toen zag ik weer een vogeltje op de grond liggen. (een levende, dode zie ik er genoeg....) Dus die ook weer mee naar huis genomen, en verzorgd. Dit vogeltje heet Jari. Jippe en Jari, wel schattig! Ze hebben nu al best veel veertjes, want toen we ze vonden waren ze nog helemaal kaal. Alleen heeft Jippe een mank pootje. Ze zijn ook al heel erg veel met hun vleugeltjes aan het flapperen, en ik denk dat ze binnenkort gaan vliegen! We hebben van vrienden ook al een klein kooitje, waar we ze tijdelijk in kunnen doen als ze al kunnen vliegen, maar nog niet groot genoeg zijn om zelf buiten te kunnen vliegen. Ik wil ze namelijk niet in een kooitje houden, dat vindt ik zo zielig!

Een paar weken geleden hadden twee vriendinnen van mij een postduif op de manege gevonden, die uitgehongerd was, en doodmoe en niet meer goed kon vliegen. Die hebben we toen ook verzorgd. We lijken wel een vogelopvang! We hebben ook nog een pad gered, die liep midden op de weg, en kwam niet de stoep op, en een hele bange verwaarloosde hond, die heel schuw was, en uigehongerd, en over de weg zwierf. Ik moet nu gaan stoppen, moet naar Amigotjuhh... vindt ik misschien nog wel wat babyvogeltjes!!

Doei Doei!!

P.S: Later komen er nog foto's, maar die heb ik nog niet klaar.

SuperSuup

Re: Babyvogeltjes opvang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:03

Coolie heeej, ik heb ook twee musjes, heb er dit jaar 7 opgevangen waarvan ik er 5 weer heb uitgezet, de andere twee heb ik nog

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 10:31

Oh wat leuk!! Hoe kwam je aan die musjes dan? Ook gevonden ofzo? Waar heb jij ze trouwens in zitten? Ik had eerst een kratje, daar deed ik dan 2 kruiken in, en daar een soort handdoekje over. Nu heb ik een soort doos, met een kruik erin, en met wat hooi, zodat ze de spieren van hun pootjes wat kunnen oefenen, met dingen vastpakken enz. Ik heb nu ook dat kooitje, maar ik weet niet of dat niet te koud is.

Groetjes Isa en mijn pony Amigo

Ohh ja, weet jij op wat voor plek ik ze als ze groot zijn kan uitzetten?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:33

Kijk effies op http://www.vogelopvangutrecht.nl/ en dan onder Vogel gevonden? Daar staan tips over wat je met de vogeltjes moet doen. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze brood moeten geven, maar dat mag absoluut niet. Handig om even het lijstje door te nemen dus!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 10:34

Ooh bedankt! ga meteen ff kijken!

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:27

Als ze ng heel klein zijn hebben ze een kruikje en zitten ze in een doos, als ze ouder zijn zet ik ze in een bakje in een kattenkooitje met takjes, zijn ze nog groter gaan ze in een vogelkooi, Wij hebben ze allemaal op de manege gevonden.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:28

Ohja en mussen mogen wel brood, die eten eigelijk alles wel

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 16:31

Ohkeej! thanks. Ik had eerst een soort voer van granen, en daar deed ik dan dunne brinta bij. Nu heb ik een voer, (beide gekocht bij dierenwinkel trouwens) met allemaal torretjes en wormpjes enzo. (wel fijngemalen) en dat wordt aangemengd met water.

Nog een vraagje, soms zitten ze wel eens een beetje te trillen. Doen die van jou dat ook wel eens?

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:05

Nee, maardie van mij zijn nu onderhand al volwasseb, voel eens op de blote huid of ze het niet koud hebben, dat kan ook, als ze het koud hebben, maak dan weer even een kruikje, ik doe dat altijd met een een plastic flesje waar ik warm water in doe en er een doek omwikkel, Zorg wel dat ze altijd onder iets kunnen kruipen, ik doe er altijd een zakdoek in of wat wc papier zodat ze weg kunnen kruipen. suc6, als je iets wilweten hoor ik et wel.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 10:38

Okeej, thanks! ze groeien echt keihard! Een paar dagen geleden waren ze nog half kaal, en nu krijgen ze echt al heel veel veertjes. Een van de twee, kan echt keihard rennen! Echt heel schattig!!

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:13

Ja het gaat heel erg snel, voor dat je het weet vliegen ze je achterna, als ik die van mij roep komen ze kwetterend op mn schouder zitten

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 20:18

Oh wat leuk!!!!!Lijkt me echt schattig! 'k hoop dat die van mij dat dan ook doen, als ze kunnen vliegen!!!

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 20:40

Als je ze hebt opgevoed vanaf dat ze geen of bijna geen verenkleed hadden, zien ze jouw als moeder, als ze uitvliegen worden ze nog twee weken gevoerd door de moeder, en vliegen ze mams achterna, grote kans daarop dus!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:43

Zo, ik ben lang nii meer op b0kt geweest.... Ff bijkletsen....

Een vogeltje, Jari die hebben we al losgelaten, hij kan heel goed vliegen en hipt en vliegt nou vrolijk door de tuin heen... Als hij honger heeft gaat hij heel hard piepen, soms gaat hij zelfs op je hoofd zitten, echt schattig!

Met Jippe ging het ook best wel goed, al zijn we er achter gekomen dat hij manke pootjes heeft.... Ik was wel al met hem aan het oefenen met vliegen, maar dat ging echt niet zo goed, want hij kwam nauwelijks vooruit met zijn pootjes. Ook groeide hij niet zo goed. En eergister, toen het heel hard regende, zat hij nog in zijn kooitje dat buiten stond. ( We zetten het altijd buiten, zodat hij ook buiten mee kon maken.)('s nachts zetten we het wel binnen.) Waarschijnlijk is hij toen ziek geworden, want toen we hem vonden was hij helemaal koud. Toen hebben we hem in een doekje gedaan, en heb ik hem de hele tijd in mijn hand gehouden tot hij weer droog en warm was. De volgende morgen vond mijn moeder hem dood in zijn kooitje.

Tja, dat is natuurlijk jammer, maar ik weet ook niet of hij gelukkig was, omdat hij niet kon vliegen, en dat is natuurlijk wel het instinct van een vogel, om te kunnen vliegen. Dus misschien is het wel maar beter zo... Misschien klinkt het een beetje sentimenteel, over een musje maar ik hecht me heel snel aan dieren, en het is toch gek, dat je in zo'n kortje tijd toch van zo'n beestje gaat houden.

Nja ik moest het gewoon even kwijt

Hier is nog een foto, van Jippe en Jari samen, vondt ik wel leuk om erop te zetten...

Afbeelding

Nou, dat was t... doeii!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:21

haha die kopjes
schattig!!!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:18

Oeps, niet goed gelezen .
Laatst bijgewerkt door Kaiya op 29-07-05 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:19

Oja, nog een tip, houd ze niet teveel vast, want dan gaan ze naar mensen ruiken en worden ze misschien niet opgenomen in een groep als ze uitvliegen .

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:22

Amigotjuhh schreef:
Ohkeej! thanks. Ik had eerst een soort voer van granen, en daar deed ik dan dunne brinta bij. Nu heb ik een voer, (beide gekocht bij dierenwinkel trouwens) met allemaal torretjes en wormpjes enzo. (wel fijngemalen) en dat wordt aangemengd met water.

Nog een vraagje, soms zitten ze wel eens een beetje te trillen. Doen die van jou dat ook wel eens?

Als hij trilt, heeft hij het denk ik koud . Aangezien het andere vogeltje dood is, kun je misschien wat schaafspeen kopen. Schaafspeen is een soort houtschilfers. Daar kunnen ze zich lekker in warm houden .