help, mijn kat brengt mij cadeautjes...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

help, mijn kat brengt mij cadeautjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 09:40

Mijn kater van 1 jaar brengt mij steeds geschenken.
Het begon met dode vogeltjes en muizen bij mijn paardenstallen...
Toen ik die steeds weg gooide begon hij ze voor mijn poord te leggen. Toen ik deze ook steeds weg gooide begon hij ze voor mijn huisdeur te leggen en dus gooide ik deze ook steeds weg. Toen heeft hij zelfs een dode muis in mijn woonkamer gelegd voor mijn "sere-deur" en dus die ook weg gedaan... Nu heeft hij vandaag eentje weer bij mijn buiten deur gelegt... Ik dacht eigenlijk dat hij ermee gestopt was, maar nu ligt er dus weer een. Hij is er een maand of 3 geleden mee begonnen en denk dat ik in de tussentijd al een stuk of 10 dode muizen heb gekregen en een flink stel dode vogeltjes...
Vind het wel lief dat hij muizen vangt enzo, maar hoe kan ik hem laten inzien dat ik geen dode dieren over de vloer wil hebben?
Iemand tipt?

Cuddie_

Re: help, mijn kat brengt mij cadeautjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:44

ik weet niet zeker of mijn advies zou helpen, maar het zou misschien kunnen.

als je kater misschien vaak binnen is, kan je hem als hij weer een dood beestje mee naar binnen neemt, hem (de kater) buiten de deur zetten.. mét het dode beestje.

zo word hem misschien duidelijk dat hij iets gedaan heeft, waar zijn baasje niet zo blij mee is.

ik hoop dat er nog mensen komen met een beter advies ... maar dit kan misschien ook helpen.

succes

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:46

Volgens mij is dit heel moeilijk af te leren. Hij wil immers echt iets liefs voor je doen en zal het niet snappen als je hem duidelijk probeert te maken dat je het niet waardeert. Misschien in een andere richting zoeken: heeft hij wel een belletje om hangen?

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:48

Dat advies wat jij geeft (Alchemy_Goth) vind ik eigenlijk niet zo goed.
Een kat neemt iets mee omdat die jou lief vind! Dat is hun manier omdat te laten zien. Dat zou ik niet gaan afstraffen. Het is toch een kleine moeite omdat beestje op te pakken en weg te gooien?
en nog wat Alchemy_Goth je moet een kat nooit buiten zetten die moeten vanzelf weg gaan

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 10:00

ik woon op een boerderij? Katten lopen binnen en buiten. Ik weet ook wel dat hij het lief bedoeld. Hij doet niets met de dieren. Ze zijn niet bloederig of zo, netjes gaaf.

@passie (Het is toch een kleine moeite omdat beestje op te pakken en weg te gooien?) Weet je wat het is, ik doe dit al drie maanden en hij blijft die dieren overal neer leggen, die voor mijn seredeur vond ik toch wat minder aangezien ik bijna met blote voeten op dat dier ging staan. Ik werk nachtdiensten en loop dus vaak door een donker huis. Schok in eerste instantie wel... En wat als hij ze straks in mijn bed gaat leggen? Kan mijn slaapkamer deur niet dicht doen aangezien ik geen deuren in huis heb...

Ik vind het wel lief van hem, hij wil laten zien dat hij me aardig vind, maar dat hoeft van mij niet op deze manier...
Als hij ze nou zou vangen om op te eten, goed, geen probleem, maar hij heeft meer dan genoeg voer in huis...
Soms wil ik hem niet in huis laten omdat ik denk dat hij maar buiten moet gaan wonen ( mijn katen wonen op een boerderij en slapen overal, kunen gewoon in de paardenstallen tussen de dekens of ondre mijn afdak en zo... dus het is niet zielig... hij zit zo een beetje de hele dag buiten, of ligt op de bank te slapen. De deur gaat open en dicht wanneer hij wil... Is ook nooit wer van huis, ik hoef maar te fluiten en hij komt al aan gerend, dus het is niet zielig als hij niet in huis mag) maar dan zit hij bij mijn buitendeur te janken en dan laat ik hem maar weer naar binnen...
Ben die dode dieren zo beu...
Belletje heeft hij om gehad, maar hij is zo een wildebras, bandjes blijven gemiddeld maar 1 dag rond en dan is hij het kwijt.
Hij ligt ook altijd naast de vijver te vissen en eet alle goud vissen uit de vijver. Soms valt hij erin en dan komt hij nat thuis uithuilen...
Hij is een echte jager, maar weet gewoon niet hoe ik hem kan uitleggen dat ik niet meer in de holbewoner tijdperk woon en een geemancipeerde vrouw ben die zelf voor haar eten kan zorgen...
Eerlijk gezegt wordt ik soms ook moe van een hele dag de deur open en dicht te moeten doen voor hem. Echt soms wil hij om de 10 minuten naar binnen en dan weet naar buiten en dan weer naar binnen. Kattenluikje is geen optie, ik heb een maltezer die soms wegloopt, dus katteluikje is not done...
Hij heeft trouwens ook altijd ruzie met zijn zusje en heeft ook krauwen over zijn snuitje... Hij is echt zo een cavemen... zo een fred flinstone typje...

tips zijn nog steeds welkom...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:05

belletje zou misschien wel helpe, dan hore de dieren m al en krijgt ie minder beestjes te pakken.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:16

QuijoSavan schreef:
belletje zou misschien wel helpe, dan hore de dieren m al en krijgt ie minder beestjes te pakken.

Lezen is ook een optie!!

Oja dat is dan indderdaad minder leuk!

Dat iedere 10 minuten naar buiten willen dat ken ik ook. Heeft onze kat Simba ook een handje van!
Nou succes ermee ik weet ook verder niet wat je er aan kan doen.
Wij hadden eerst ook een kat die muizen deed vangen maar die is vergiftigd

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:25

Dat iedere 10 minuten van binnen naar buiten willen en andersom doet onze kater ook.
Wij laten hem tegenwoordig eerst een half uur buiten zitten, dan blijft hij langer dan 10 minuten binnen.

Wat betreft vogels en muizen vangen, kan je weinig aan doen.
Katten blijven roofdieren. Het is hun instinct.
Maar lastig is het wel al die lijken in en om je huis.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:31

-> BB

Ringo_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:09

Ik heb laatst gehoord dat het een teken is dat hij je (lief vind) Jij doet alles voor hem en wil je graag iets treruggeven. Dus het is alleen maar goed. Het is wel vies.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:35

tja... je moet het als een compliment zien. Hij vind je lief! Als mijn kat met iets thuiskomt geef ik dr maar een aai over dr kopje. Ze kwam een keer thuis met: een vogel, 2 babyvogeltjes, een kikker, een mol, een muis en een vis! En die andere kat van mij vangt niks,daar is hij te lui voor! Dus als hij iets vangt is het een wonder!
X

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 14:58

ik straf hem er ook niet voor of zo... ben ook wel een beetje vereerd, maar het begint wel een muizen kerkhof te worden naast mijn huis...
En over dat steeds naar binnen en buiten verhaal... als ik hem buiten laat wachten dan gaat hij zitten janken...
Dus laat vaak de deur open staan, kan hij steeds in en uit lopen, zorg dan dat mijn maltezer bij mij op de bank zit of aan een lijntje vast ligt...
Maar wil nog wel even vermelden dat mijn kater die zo goed is in roven wel alleen thuis komt met kleine muisjes, molletjes en idd baby vogeltjes, dus wat een held he?
Hij is echt een onrust stoker, maar tja, daarom bestaat onvoorwaardelijke liefde, toch?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:26

ik vind het wel schattig, 1 ding is zeker; hij is echt gek op je!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:52

Haha, ik dacht altijd dat mijn vogel rare manieren had van cadeautjes geven . Die haalt z'n eten gewoon omhoog.
Ik heb niet zo'n ervaring met katten, maar hij is wel gek op je zeg!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:56

Hahah ik ken het, onze oude kater( is al paar jaar dood) kwam altijd aanzetten met reigers hele reigers, vonnik toch wel knap vannem!
Nou was het ook wel een bijna 9 kilo wegende kater, dus dan kun je ook wel met wat groters aan komen zetten
De poes die we nu hebben komt zo afentoe thuis met n klein vogeltje, meesjes etc, of met mijn goudvis, dat vinnik dan iets minder leuk

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:03

ben blij dat ik niet de enigste ben die van die rare dieren heeft. Maar het gekke aan het hele verhaal is dat ik eigenlijk niet echt ZO dol ben op hem. Ik ben een honden mens... hij krijgt wel eens een aai en ik stoei wel eens met hem. Hij krijgt netjes elke dag zijn brokjes en een aai. Maar daar houd het eigenlijk wel bij op. Ik knuffel nooit echt met hem of zo... denken jullie dat dat het probleem zou kunnen zijn? Denkt hij dat ik hem niet genoeg aandacht geef?

"froukjeDe poes die we nu hebben komt zo afentoe thuis met n klein vogeltje, meesjes etc, of met mijn goudvis, dat vinnik dan iets minder leuk " ...
die van mij eet de vijver leeg. Gelukkig komt hij die goudvissen nog niet bij mijn deur neer leggen, vind muizen en vogels al genoeg...
Moet zeggen, heb intussen genoeg dode dieren om een bbq te houden voor een heel volksstam...

_deem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:39

tja....wat ik dan maar zeg is..dan moet je geen kat nemen

Natuurlijk vind je het minder... maar je doet er niks aan. Het is zijn natuur nu eenmaal. En meer aandacht zal denk ik niet echt helpen... de dieren blijven er nu eemaal om te vangen.
Heb je trouwens speeltjes voor hem? Dat kan nog wel eens helpen.... een nepmuis en balletjes enzo.

Verder over dat binnen buiten verhaal...laat hem lekker een uur buiten zitten..hij stopt er vanzelf mee hoor (uitgezonderd die van ons )

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:49

hij gaat heel hard zitten huilen als ik hem niet binnen laat. Dus laat hem dan vaak binnen om er vanaf te zijn...
De reden dat ik hem genomen had is omdat mijn broer een nest katjes had en hij de lelijkste uit het nest was. Ik dacht dat niemand hem waarschijnlijk zou willen en dus heb ik gelijk ook een vriendinnetje voor hem meegenomen ( dachten dat het twee vrouwtjes waren). Hier in deze omgevingen is het moeilijk om van je katjes af te komen en aangezien ik toch de ruimte had vond ik het niet zo erg. Ik zorg wel goed voor hem en zijn zus enzo, maar hij is gewoon raar... hij heeft ook twee verschillende kleuren ogen, de ene is blauw en de ander is groen... hierdoor lijkt hij nog vreemder... Hij had speeltjes, maar vind ie niet leuk...

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:23

Dit is een normale reactie van een kat,hij wil gewoon beloont worden voor wat ie doet...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:29

kat heeft nu eenmaal jacht instinct

kreeg vanmiddag te horen dat mijn kitten van 7 weken die nog bij haar moeder is vanmiddag haar eerste muis heeft gevangen en ook nog eens heeft opgegeten moedermelk was niet genoeg meer zeker en de brokjes ook niet

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:36

Onze kat doet het ook maar die legt hem vaak bij deklompen van mijn vader die een hekel heeft aan katten. Mijn moeder heeft zelfs ooit een dooie muis van naast zijn klompen IN zijn klompen gedaan. Wij in de keuken wachten tot hij ze aandeed en wat voo rhel eruit zou breken Whahaha wij lagen in een scheur.

Er valt niet veel aan te doen dan opruimen. Onze kat legt ze meestal op de mat bij de achterdeur. That's it, meestal ook met vlagen. Tja ze doen het allemaal. Ze heeft 1x een duif mee naar binnen weten te nemen DOOR het kattenluikje en te plukken in huis. Dat vond mijn moeder minder geslaagd volgens mij .

Advies: neem geen kat meer in het vervolg ik denk namelijk dat het nite af te leren is, enige oplossing is een belletje. Maar ik ben niet voor belletjes. onze kat is er voor muizen te jagen en ik ben te bang dat ze aan een tak blijft hangen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 07:51

ik heb altijd katten. Maar zelden katten die in huis wonen. Bij mij thuis worden er helaas vaak katten op de weg dood gereden, dus daarom mochten ze in huis wonen omdat ik dan ik dan in de avind kon controleren ofdat ze thuis kwamen. In het begin ging hij nog wel eens een half dagje stappen, maar tegenwoordig is hij niet verder van huis dan 10 meter... ( met uitzondering om die muizen en vogels te vangen )... tja, ik heb ookk wel katten om muizen te vangen, heb stallen en dus dierenvoer en zo... en dus ook muizen en de katten vangen die, maar hoeven ze niet bij mij af te leveren...
In huis vangt hij ook spinnen. Gaat naar de muur zitten staren en volgt de spin overal. Wanneer ik dan kom aangelopen om de spin te doden dan springt hij er snel op en eet m op... is altijd wel lachen...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:12

Tja dat is het verschil met een huis/boerderijkat. Onze kat struint veel maar niet ver van huis..... Altijd in dezelfde veilige afstand.....die katten zijn aan mensen gehecht. Vandaar de cadeautjes.

Ik denk echt dat het niet af te leren is.......

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:48

Deden de onze ook. Zijn gewoon huiskatten, maar gaan we gewoon naar buiten enzo, het kerkhof en de weilanden op.

Ik weet niet, uiteindelijk is het over gegaan, we vinden nog wel eens een muisje of een vogeltje, maar niet meer elke dag gelukkig!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 08:06

zo te horen kan ik de bqq maar beter aanmaken dan... ( niet voor de kat, maar voor de muizen )