Wanneer kat (kitten) voor het eerst naar buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Wanneer kat (kitten) voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 17:31

Hier in huis loopt een terrorist van 12 weken rond. Ik woon in een rustige en verkeersarme buurt waar katten welkom zijn (iedereen heeft katten hier Haha! )
Ze is ontzettend nieuwsgierig en glipt bij voorkeur 10 keer per dag naar buiten als de deur open staat.
Dit heb ik tot op heden kunnen voorkomen maar ik zou het zowel voor haar als voor mij Knipoog lekker vinden als ze af een toe een uurtje eruit ging...

Maar ze is nog zo jong.....

Juliaa

Re: Wanneer kat (kitten) voor het eerst naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:31

Ik wist dat ook nooit zo goed met mijn twee kleine katjes. Als ze zo jong zijn, zijn ze vaak best onvoorzichtig dus de kans dat er wat gebeurt is toch wel wat groter denk ik.
Ik geloof dat de ene een maand of vier was ,toen ze voor het eerst echt naar buiten ging. (In dr uppie zonder mij als beschermende moeder erbij Haha!). Het was ook niet echt te doen om haar nog langer binnen te houden. Ze wilde erg graag naar buiten!
Haar tweelingzusje wilde nooit naar buiten, die vond dat veel te eng en gevaarlijk. Ik dacht dat ze altijd wel een binnenpoes zou blijven, tot mevrouw een paar weken geleden toch ineens de tuin in sloop.. Zij was dus een maand of 10, maar dat lijkt me een uitzondering Haha!.
Succes met je poezebeest!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:13

wachten totdat ze 4 maanden zijn.

het geheugen van een kat die jonger is is namelijk nog niet zo goed, risico wat je dan hebt is dat het dier de weg niet terug weet naar zijn eigen huis. is echt zo, klinkt raar he?

als je wel voor de eerste keer eruit doet dan zelf vasthouden, doe dat een paar keer per dag, na een aantal dagen kun je ze op de grond zetten, wel de deur openhouden wan t tien tegen een dat ze snel weer naar binnen willen omdat de buitenwereld best wel eng is Haha!

later kun je best uitbouwen tot ze gewoon volledig buiten kunenn zijn en voor de deur miauwen als ze erin willen..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 12:26

bedankt voor de adviezen allemaal

ik heb net toch gewoon de achterdeur open gezet. Ze rent nu op de eerste meters van de tuin wat heen en weer en zit daarna weer naast me in de woonkamer.
Het probleem met haar is dat ze hondsbrutaal is.
Ik heb vanaf hier zicht op de tuin en als ze te ver gaat haal ik ze terug. Ik kijk het op deze manier wel even aan...

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:15

Wij lieten de katten altijd na een maandje of zo aan een touwtje in de tuin lopen, zodat ze niet weg konden, maar de omgeving toch al een beetje konden leren herkennen Ja En ik denk na een maandje of 2 losgelaten (en zelf mee blijven lopen haha Haha! )

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:25

oei aan een touwtje..pfff..vind ik altijd zo zielig! Hetzelfde met een bandje..je moet er niet aan denken als een zo'n katje in een boom blijft hangen aan zijn banje Huilen

Maar goed, wij deden ze altijd zo snel mogelijk naar buiten! Hebben we met al onze katjes gedaan en ging altijd goed! Want wat het is, als je wacht totdat ze zo oud zijn worden ze inderdaad brutaal en worden ze sneller. Op het moment dat ze een week of 6 zijn blijven ze toch wel bij je en kan je ze zo oppakken en weer terug zetten!

Wij deden het als volgt:
- men neme een kat Haha! en voor jou handig genoeg mensen Knipoog
- men neme een afgesloten tuin

en je zet je katje buiten! Wachten totdat er iets gebeurd en dan kijken of het katje het huis weer kan vinden! Kan hij dit, dan kan je hem wel buiten laten hoor, maar ik zou wel altijd een oogje in het zeil houden Knipoog

En als je en afgesloten tuin hebt kunnen ze er toch pas uit als ze een stukje ouder zijn!

Toch ben ik voor om die jonge dingen zo snel mogelijk naar buiten te doen, want dan wennen ze er tenminste aan Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:50

Ik zou d'r idd nog even zo dicht mogelijk bij je houden.

Voer je op vaste tijden? Zo ja: laat d'r dan een half uurtje voor het voeren naar buiten en bouw dat steeds iets verder uit.

_Juultje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:11

Ik deed me kat met een tuigje naar buiten, gewoon samen met haar de tuin verkennen. Toen dat goed ging, gewoon los en in de gaten houden. De eerste keer alleen was ze binnen een minuut weer naar binnen gesprint Tong uitsteken Het leuke was dat ze steeds een stukje verder ging! xxxies

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 23:08

ik durf me kat niet zo goed los te laten lopen.
er loopt vlak bij n 50 km weg en er worden vrij veel katten dood gereden.
en ik ben n beetje n schijterd ik ben nm bang dat me kat niet terug komt,de weg kwijt raakt of weet ik veel.
dus mijn kat loopt ook aan n lijntje in n tuigje dit gaat goed.
maar ja liever wil ik m ook los hebben maar ja door me eigen angst durf ik dat dus niet.............mietje haha
kat is nu 3 jaar

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:58

ons kitten laten we ook ook in de omheinde tuin lopen. Wel nog maar minuutjes int begin, want ze was nog heel bang. En de deur openhouden, want ze rennen echt terug dan. Iedere dag erbij blijven en ietsje langer, tot ze alleen durvn gaan, succes!

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:17

laat maar gewoon lopen zal ik zeggen.
het is nu mooi weer, en ik kan het begrijpen dat je de deur open hebt als je thuis bent.
ik zal hem wel binnen halen als je weg gaat, maar dat spreek voorzich voor een klein katje. doe hem wel een bandje om, zodat hij wel een adres heeft als hij ergens gevonden is, maar meestal vinden ze de weg naar huis wel hoor, en al mijn katten bleven in de buurt toen ze nog klein waren. de jongste is nu 1, en 2 maand geleden was de 1e keer dat ze voor het huis liep. terwijl ze bij dag 2 al achter ons huis liep (wel afgesloten tuin)