kat--> zou dit blaasontsteking zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

kat--> zou dit blaasontsteking zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 12:51

Mijn kat is sinds een dag of 2/3 niet helemaal zichzelf, heel angstig komt hij over, en ik dacht dat dat door de stress hier in huis kwam (op het moment is het hier niet te harden, maar das weer een ander verhaal).
maar nu doet hij door t hele huis hele kleine plasjes, en daar zit wat bloed bij. Verder doet hij ook heel zielig miauwen als hij gaat plassen.
Ikzelf denk dat hij een blaasontsteking heeft, maar een vriend van mij ziet t veel negatiever in.
Morgen ga ik sowieso naar de DA hoor, maar iemand nog een ander idee wat dit kan zijn?
Ik vind t zo zielig voor m!

Arabesk

Re: kat--> zou dit blaasontsteking zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:52

Ja of niergruis. In elk geval tijd voor de DA!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:52

Dit kan iets aan z'n nieren zijn. De kat van mijn vader had dit ook. Idd even naar de dierenarts..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:11

Jep iets met zijn nieren. Onze kat begon ook opeens overal in huis te plassen (wel zonder bloed) en die heeft een nierafwijking, is met een speciaal dieet verholpen.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:15

Mijn kat heeft dit een hele tijd gehad, op den duur werden het zelfs uitwerpeselen.
We hebben er toen de DA bij gehaald en toen had ze een blaasontsteking

Maar na een tijdje plaste ze weer overal in huis rond maar toen was dat omdat er iemand in ons huis rond liep voor een 2de douche te instaleren.

--> conclusie DA: mijn kat heeft een psychologisch probleem.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:56

Kaat18 schreef:
Jep iets met zijn nieren. Onze kat begon ook opeens overal in huis te plassen (wel zonder bloed) en die heeft een nierafwijking, is met een speciaal dieet verholpen.

Klopt Ja Ze krijgen dan meestal speciale brokjes voor de eerste tijd. En ze mogen meestal geen vlees meer uit zo'n blikje. Ach gut

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:56

een blaasontsteking bij katten word eigenlijk altijd veroorzaakt door blaasgruis. Heb je een kater, dan kan het zijn dat hij verstopt raakt!!!!!!! dit is altijd een spoedgeval!!!!!!!!
je moet even in zijn buik voelen, voel je een dikke "bal"in zijn buik en gilt ie moord en brand, gelijk naar de da!!!

Groetjes Mar

Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:24

Mar77 schreef:
een blaasontsteking bij katten word eigenlijk altijd veroorzaakt door blaasgruis. Heb je een kater, dan kan het zijn dat hij verstopt raakt!!!!!!! dit is altijd een spoedgeval!!!!!!!!
je moet even in zijn buik voelen, voel je een dikke "bal"in zijn buik en gilt ie moord en brand, gelijk naar de da!!!

Groetjes Mar

Inderdaad
Bij een kater is de plasbuis smaller (zit een verdunning in de penis) als bij een poes. Daarom heeft een kater er sneller last van dan een poes.

Citaat:
katers: het blaasgruis veroorzaakt soms in de blaas en plasbuis irritatie en ontsteking. Dit uit zich door: niet meer in de kattenbak plassen, vaak kleine plasjes doen op de vloer of kattenbak en veel ongemak bij het plassen (klagend miauwen). De urine kan van een normale gele tot een rode (bloed) kleur hebben. In ernstige gevallen kan het blaasgruis bij de vernauwing voor de penis vastlopen. Dit veroorzaakt een verstopping ( zie animatie). De verschijnselen hiervan zijn: voortdurend na de kattenbak gaan, veel persen, klagend miauwen en er komt nagenoeg geen urine. Uw kater heeft dan dringend spoedhulp nodig. Als de kater niet meer kan plassen, raakt uiteindelijk de blaas overvol. Hierdoor kunnen de nieren de afvalstoffen niet langer uit het lichaam verwijderen en begint er een acute niervergiftiging: braken, ogen gaan diep liggen, het klagend miauwen stopt,onderkoeling en uiteindelijk raakt de kater in een diepe coma.
Binnen 24 uur na de verstopping kan een kater al overlijden!

Bron: http://www.beemd.nl/meest%20vragen%20ka ... sgruis.htm

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:52

Mijn poes had dezelfde klachten ze had blaasgruis, ze had veel pijn en was de hele dag buiten om er steeds een druppel uit te krijgen.Nu mag ze alleen nog maar speciaal voer hebben.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:07

Ik heb geen idee wat het kan zijn.. idd even naar de DA gaan!!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 15:17

Paradise schreef:
Mar77 schreef:

Groetjes Mar

Inderdaad
Bij een kater is de plasbuis smaller (zit een verdunning in de penis) als bij een poes. Daarom heeft een kater er sneller last van dan een poes.

Citaat:
katers: het blaasgruis veroorzaakt soms in de blaas en plasbuis irritatie en ontsteking. Dit uit zich door: niet meer in de kattenbak plassen, vaak kleine plasjes doen op de vloer of kattenbak en veel ongemak bij het plassen (klagend miauwen). De urine kan van een normale gele tot een rode (bloed) kleur hebben. In ernstige gevallen kan het blaasgruis bij de vernauwing voor de penis vastlopen. Dit veroorzaakt een verstopping ( zie animatie). De verschijnselen hiervan zijn: voortdurend na de kattenbak gaan, veel persen, klagend miauwen en er komt nagenoeg geen urine. Uw kater heeft dan dringend spoedhulp nodig. Als de kater niet meer kan plassen, raakt uiteindelijk de blaas overvol. Hierdoor kunnen de nieren de afvalstoffen niet langer uit het lichaam verwijderen en begint er een acute niervergiftiging: braken, ogen gaan diep liggen, het klagend miauwen stopt,onderkoeling en uiteindelijk raakt de kater in een diepe coma.
Binnen 24 uur na de verstopping kan een kater al overlijden!

Bron: http://www.beemd.nl/meest%20vragen%20ka ... sgruis.htm

http://www.beemd.nl/blaasgruis%20an.gif[/img]

heb net even de DA gebeld, ik ga vanmiddag naar het inloopspreekuur voor spoedeisende hulp, want na dit bericht hierboven slaap ik niet meer rustig...
Ik moet er om half 6 zijn vanmiddag...

Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:04

En wat zei de DA?

Ik wilde je niet ongerust maken, maar aangezien onze kater ook al 2 keer dicht heeft gezeten toch waarschuwen. Onze kater huppeld nog steeds vrolijk rond, hij moet alleen wel apart voer hebben.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:08

Onze kat heeft vorige week een blaasontsteking gehad. Inmiddels is ze weer lang leve de lol en haalt het bloed weer vrolijk onder mijn nagels vandaan (heerlijk, kan er nu even van genieten!).
Als je je kat van blaasproblemen verdenkt altijd urine opvangen! Als je meerdere katten hebt de betreffende kat in een andere ruimte opsluiten met een bak met of krantenpapier of weinig korrels.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:14

nou was idd een blaasontsteking, mara gelukkig heeft mijn kat een wijde plasbuis, dus de kans op verstopping was erg klein.
Hij heeft nu antibiotica gehad, en ik moet dus even in de gaten houden of het aanslaat.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 02:03

Dan heb je zeker geluk.
Onze "je weet wel" kater heeft een week op de dierenkliniek gelegen op het randje van leven en dood vanwege blaasgruis. Hij was toen nog geen jaar oud. Gelukkig is hij er doorheen gekomen.
Hij staat nu zijn leven lang op speciaal dieetvoer.

Is er wel gecontroleerd op blaasgruis? Zoals gezegd wordt blaasontsteking bij katers vaak veroorzaakt door blaasgruis en dan kun je je kat beter een speciaal dieet geven, ook al heeft hij een wijde plasbuis.

Sterkte verder, ik hoop dat de antibiotica snel aanslaat!