Hoe lang moet een hondenbot koken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anneliesss

Hoe lang moet een hondenbot koken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 21:13

De titel zegt het al...
Voor mijn hond heb ik zo'n stuk been gehaald, in de naive veronderstelling dat ik dat zo kon geven. Gelukkig kwam een vriendin nog even opmerken dat ik dan rauw vlees aan het geven zou zijn en dat het beter gekookt kon worden, maar hoe lang etc wist ze ook niet.

Dus... Hoe lang moet een stuk bot koken voor ik het aan mijn hond kan geven? Of hoe herken ik het als het klaar is?

Patty14

Re: Hoe lang moet een hondenbot koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:20

Ik heb geen idee, ik dacht altijd dat je die zo kon geven. Misschien moet je naar een dierenwinkel bij jou in de buurt gaan en even vragen.

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 22:57

hm, heb hem nu anderhalf uur gekookt (lag al in het water toen ik postte) en als ik wacht tot de dierenwinkel maandag weer open is is het iig niet meer goed. Ik hoopte dat iemand wel een eenvoudig antwoord had, maar iig wel bedankt voor je reactie!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:02

helemaal niet koken!! dat is juist erg slecht, je kunt het gewoon rauw geven, honden die het niet gewend zijn moet je wel wat mee oppassen, ze moeten het leren eten dus, niet elk bot is zomaar geschikt om mee te beginnen en al helemaal geen varkens botten;)

http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.php

daar kun je je aanmelden bv... alles over barfen (bones and raw food Knipoog)

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 07:53

NIET KOKEN!!!!

Als je botten gaat koken, gaan ze splinteren!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 07:59

Denkt je vriendin dat wolven hun botten ook koken voor ze gaan eten?
Gewoon rauw geven dus Haha!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 08:13

het enigste wat ik kook zijn mergpijpjes...... andere botten krijgt ze niet meer..... niet nadat er vorig jaar leven uit kwam (maden IIIIEEEEEE). Ze zit er dan even aan en vind het dan niet leuk meer.

Als botten gaan splinteren (ik weet niet meer wie dat zei) is de bot te dun, want een goede bot mag niet gaan splinteren!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 08:15

Botten splinteren alleen als ze gekookt zijn. Anders zijn ze gewoon kapot te kauwen voor een hond.

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 13:55

En mergpijp (soepbot)? Kun je dat wel geven?
Baroen, hoe weet ik nou van watvoor beest het diepvriesbot is dat ik haal bij de konmar en waarop staat *hondenbot* is?

En rauw vlees is toch juist ook slecht vanwege de bacterien ofzo die er in zitten?

Baroen; barfen is prima voor als je het redt, maar hier komt het er echt niet in. Doe je het zelf op z'n barfs?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:03

Anneliesss schreef:
En mergpijp (soepbot)? Kun je dat wel geven?
Baroen, hoe weet ik nou van watvoor beest het diepvriesbot is dat ik haal bij de konmar en waarop staat *hondenbot* is?

En rauw vlees is toch juist ook slecht vanwege de bacterien ofzo die er in zitten?

Baroen; barfen is prima voor als je het redt, maar hier komt het er echt niet in. Doe je het zelf op z'n barfs?

daarom kun je ook het beste botten halen gewoon bij de slager... dan kun je om iets vragen, zoals bv dragende botten, ellepijp, spaakbeen, zijn erg hard en niet altijd handig om mee te beginnen...

mergpijp kun je wel geven, alleen daar mee uitkijken met de maat, zal niet de eerste zijn waarvan de onder of boven tanden klem komen te zitten Knipoog

en nee rauw vlees is dus niet slecht, gekookt of gebakken vlees is slecht ,een hond heeft heel ander maagzuur dan dat wij hebben, bacterien maken daar geen kans, zelfs salmonella krijgt een hond niet, dus kip ( en dan echt alleen rauw, zeker als er bot in zit, want alleen gekookte kipbotjes splinteren !! ) kan je gewoon geven..

hoe bedoel je als je het red?? en ik zeg ook niet dat je moet gaan barfen, ben jij mal, maar de link die ik gaf heet barfplaats , maar geeft ook een boel info puur over bv zo nu en dan een bot...