Moeder konijn weet niet wat ze moet doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Moeder konijn weet niet wat ze moet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 22:11

Mijn konijn heeft vandaag 3 jongen gekregen, maar ze snapt er niet veel van.
Ze lagen buiten het nest, 2 waren er al dood en nummer 3 kon ik nog net op tijd opwarmen in mijn handen.
Dierenarts gebeld om advies te vragen, maar het blijkt erg moeilijk te zijn om ze aan de praat te houden.
Dus heb ik daarnet geprobeerd om het kleintje toch weer bij de moeder te leggen en ze lijkt het te accepteren, laat het in het nest liggen en gaat er zelf steeds bij.
Ik heb net even gevoeld maar het jong is nog steeds goed warm.
Hoe weet ik nu zeker dat ze het jong wel voedt?
Pakt het instinct het nu vanzelf over?

WinstonVDB

Re: Moeder konijn weet niet wat ze moet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:21

Ahhg Ach gut wat zielig voor de twee jongen. Mijn konijn heeft pas onverwachts een nestje gemaakt, ze heeft twee jongen gekregen, maar heeft ze dood laten gaan. Ik heb een keer een klein glimpje van ze opgevangen, de keer toen ik de moeder eten gaf, lagen ze open en bloot dood in het nestje. Ik kan je dus niet helpen, maar ik weet hoe vreselijk het is, dus ik wens je veel sterkte! Ach gut Verdrietig

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:19

mijn vriendin had ook een nestje van 3 konijnen en die moeder gaf geen melk en het is heel moelijk om met de hand te voeren. je moet 3 weken lang om de 2uur voeren. Ze heeft uiteindelijk de konijntjes maar dood gemaakt. want ze zouden toch uitdrogen

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:21

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, dus waarschijnlijk heb je hier neit veel aan.
Maar je zou toch denken dat het instinct dat wel regelt, volgens mij komt dit niet zo heel vaak voor.
Misschien met je even de DA bellen en het vragen, die weten er vast wel raad mee.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 23:30

Ik heb het jong er maar weer uit gehaald, ze ging toch weer afkoelen.
Nog geprobeerd om de moeder op schoot te nemen en het jong aan te leggen, maar er kwam volgens mij geen melk uit.
Met een pipetje voeren valt niet mee, verslikt het jong zich.
Het ligt nu op een handdoek op een warme kruik.
Ik zou het enorm leuk vinden als het lukt, maar de da zegt dat de kans daarop erg klein is.
Iemand nog tips?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:44

Pb Sjen eens. Die fokt hangoren.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:00

Konijnen voeden hun jongen maar 1 a 2 keer per dag!
Verder zullen ze er ook weinig mee doen.
Het beste is wel om niet te veel aan het jong te komen, anders heb je kans dat ze ze doodbijt!

Een konijnenmoeder ligt niet zoals een kat of hond de hele dag op het nest, gewoon met rust laten dus.

Groetjes Mariel

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:05

het lijkt zo dat ze haar jong niet voed. Dat had ik ook maar bij die dierenwinkel zeiden ze dat het wel gebeurt. Het is idd niet goed als je aan het jong zit de moeder denkt dan dat het niet van haar is en gaat het dan idd doodbijten. Mijn konijn zat ook niet vaak bij het nest. Ik heb er zelf de 1e paar dagen niks aan gedaan en niet aangezeten. Het lijkt meestal zo dat ze er niks mee doen. Het konijntje is inmiddels 1 jaar en kerngezond!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 12:29

Het gaat inmiddels weer helemaal goed!
Ze was buiten het nest bevallen en liet de jongen op de kale betonnen vloer liggen zonder ze schoon te maken.
Het jong dat het heeft overleefd doet het nog steeds.
Toen ik later een keer in het nest keek of het nog leefde had ze nog een jong gekregen, dit keer in het nest.
Ik heb gehoord dat het wel vaker gebeurt bij eerste nestjes dat de moeder niet helemaal weet hoe het moet, maar gelukkig heeft haar instinct het nu weer overgenomen.

Iedereen bedankt voor alle tips!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:54

Mooi dat het weer goed gaat

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:32

Fijn te weten dat het weer goed gaat. Ik wist eigenlijk niet dat als je zo'n kleintje teveel vasthoudt dat hij doodgebeten wordt Bloos Ik mag een X een nestje van mijn moeder, als ik dan jonge heb, zal ik er rekening mee houden';)
Heb je misschien een foto?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:31

Nee, heb er geen foto van gemaakt en ik blijf er nu ook van af Haha! , dus op een foto zou je nu ook alleen maar een hoop donsvacht zien waar ze onder liggen....