Een vos heeft mijn dure kippen opgegeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Een vos heeft mijn dure kippen opgegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 21:37

Ik had eindelijk brahma kippen. Ze kosten nogal wat dus ik was er extra zuinig op. Nu heeft de vos er 13 te pakken genomen. Echt vreselijk overal lagen veren en lijken. Nu lijkt het erop dat hij er vandaag weer eentje heeft gepakt maar nu op klaarlichte dag terwijl onze honden gewoon op het erf rond lopen.
Het ziet ernaar uit dat ik dus nooit meer kippen kan houden.

Misja

Re: Een vos heeft mijn dure kippen opgegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:40

Zelfde verhaal hier, al denken wij dat er een ander beest achter zit. Onze kippen verdwenen ook steeds, dan was het weer 6 nachten rustig, en dan kwamen ze weer.. Onze vorige kippen (5) zijn stuk voor stuk in koele bloede vermoord. Alleen hun hoofdjes lagen nog in de ren..

Nu hebben we toch nieuwe kippen gekocht (er was nog ééntje over van de vorige en die is laatst ook uit de boom geplukt: arm beest!). Elke avond hokken we ze op en doen we hun nachthok hermetisch op slot. Rond een uur of 20.30u gaan ze allemaal uit zichzelf naar binnen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 21:44

Wat ik zo vreemd vind is dat er vandaag dus eentje op klaarlichte dag verdwenen is. Terwijl er dus mensen rondlopen etc. Ze gingen om 8.00 pas hun hok uit en nu is ze dus weg.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:31

toch hok vos proef maken dus

dat hadden wij in de bollenstreek ook , hier in zeeland gelukkig geen last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 00:22

Zeg dat niet te hard Nickyu... vorig jaar hebben wij er eentje op bezoek gehad... Al scheelt het wel dat de kippen die we toen hadden hoogbejaard waren en eerder een hartverlamming van schrik hadden dan dat ze zijn doodgebeten...

En twee maand terug is onze gans aangevallen door een vos...

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:14

Het maakt een vos echt geen donder uit of er mensen op het erf lopen of niet. Bij ons lopen ze ook gewoon de stal binnen om kattenbrokjes te gaan vreten terwijl je op een paar meter afstand van daar bezig bent.
Kippen hebben wij al jaren niet meer, vanwege de moordlustigheid van de vossen. Dit jaar hebben we ook geen kittens maar wel al een paar keer doodgebeten kittens gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:25

Ook hier vossen. Het scheelt als de kippen s'nachts in een afgesloten kippenhok gaan. 1 nachtje vergeten en weg kippen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:28

Het is erg vervelend. Vooral ook omdat het nog eens zulke dure kippen zijn. Dat wordt dan 's avonds de boel maar afsluiten voor die beesten.

Nickyu: Enkele weken terug zat er ook een kip dood in het hok (zat nog te broeden), maar die was ook niet op de natuurlijke manier doodgegaan, want ze was gezond. Dit is gewoon in Magrette gebeurd... Kan een vos geweest zijn, maar uiteraard ook iets anders. Maar het hok staat altijd 's nachts open. Een echte slachting heb ik nog niet meegemaakt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:32

vossen kunnen er ook niet veel aan doen Bloos , doordat het verboden is om momenteel op vossen te jagen zijn er nu veel te veel en het is logisch dat ze bij gebrek aan voedsel op een andere manier proberen aan voedsel te komen, en kippen zijn opzich een makkelijk prooi...

@Misja: waarom geen vos? koppen er af halen is toch iets typisch voor vossen? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:49

Nou nee, een vos dood gewoon alles wat nog beweegt in een hok. En vreet op wat ie verder nodig heeft, de rest laat hij liggen. Igv Misja zijn de koppen er afgewerkt, en de lichamen meegenomen, dat klinkt totaal niet als een vos. Van wat ik ervan ken eigenlijk...

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:31

Waarom geen vos? Omdat onze buren momenteel beneden in de huiskamer slapen en bij de laatste slachtpartij getuige zijn geweest. Ze hebben de dief gezien, en het zag er totaal niet uit als een vos. Ze vonden het zelf op een wezel lijken.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:50

Nickyu waar in de bollenstreek heb jij gewoont?
Ik ga namelijk in de bollenstreek wonen.. wel aan een drukke weg en aan het water dus ik zal ze niet veel zien denk ik.

Maar er is achter mn huis een bos geplant wat gaat opkomen dus ik verwacht ze in de toekomst wel...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:02

Hier is deze week onze 'dissident-kip'(zat als enige buiten het hok) ook ontvoerd door zo'n moordlustig beest. Vorig jaar zijn bijna al onze kippen vermoord - toen ik dat hier op Bokt vertelde ontstond er nog een hele discussie, omdat sommigen vonden dat dat de natuur was etc.....
Maar ik vind die beesten wel erg brutaal hoor....
Tegenwoordig gaat het hok bij ons 's nachts hermetisch dicht, tot nut oe hebben we overdag nog geen last gehad!

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:05

Wat erg!
En aan zo'n vos kun je zeker niks doen? Of...tegen zo'n vos, moet ik eigenlijk zeggen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:35

Mogen ze niet afschieten, maar regelmatig gebeurd het hier illegaal! Het is natuur, maar die beesten zijn hondsbrutaal, wij hebben ook Brahma's en een hoog ijzeren hek (van 2.00 meter en een stuk de grond in) omheind. Gelukkig zijn de honden altijd wel erg op hun hoede. Een vos bijt dood (alles) een wezel vreet op.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:01

Onze hond heeft een kip laatst door het gaas van het hok gesleurd en dood gemaakt. Weet je zeker dat je honden het niet zijn?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:04

een vos graaft en klimt dus stenen om je hok heen(liefst 2 x stoeptegel breedte is meestal genoeg )
en een dak (gaas oid) er op

de paarden stonden in noorwijk kilometertje of 3 / 4 van het strand/duin

in lisse waar we woonden hadden we ook kippen en daar nooit last gehad van vossen (de buren ook niet) vriendin in noordwijker hout ook zo'n kilometer of 5 van de kust ook last van vossen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:48

Wezels kunnen inderdaad ook aardig moordlustig zijn, het hoeft niet persé een vos geweest te zijn maar voor het probleem maakt het niet veel uit. De vos die weleens bij mij op bezoek kwam nam de volledige kip meestal gewoon mee, dan vond ik alleen wat veren terug.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:51

moordlustig?? toch gewoon de natuur Tong uitsteken

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:22

voor zover ik weet neemt een vos zijn prooi mee.... een wezel of bunzing daarentegen dus niet. Daarnaast zal een vos vaak ook maar 1 kip grijpen (om het maar even zo te zeggen), bunzingen en wezels gaan door totdat ze verzadigd zijn. Als de honden geen vos opgemerkt hebben (die zijn vrij groot, dus ze moeten ze zien of ruiken) dan denk ik aan een bunzing of wezel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:28

Er loopt dus nu ook een vos bij jou!
Je ziet ze wel een enkele keer meer hier in de buurt. Bij ons heb ik ze (nog) niet gezien. Enkel de buurhond die af en toe een van hun eigen kippen te pakken heeft. Het is een jachthond en bijt ze niet meteen dood, dus zodra ik hem weer zie kopen met een kip ga ik er naar toe. Ik heb er al 3 kunnen redden(of 3x de zelfde Tong uitsteken).

Ik zie Max haar honden er zeker niet voor aan om hun kippen te grijpen!

@ Annechien, een vos bijt wel alles dood. Ze blijven bijten tot het stil is om ze heen en het gefladder gestopt is.

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:51

Bij mij heeft een vos hier ook de kippenpopulatie behoorlijk uitgedunt Verdrietig Ik heb 'm zelfs een keer gesnapt dat ie 1 van mijn kippen probeerde te pakken. Mijn kippen lopen namelijk los en dan valt het niet mee om alles dood te bijten wat nog om 'm heen fladdert Tong uitsteken Het was dus gauw een kip pakken en wegwezen.
Ik heb alleen mijn Brahma's veilig achter slot en grendel zitten. Dus die zal ie niet zo gauw pakken.
Het enige wat je kan doen om van die vos af te komen, is om hem af te schieten. Anders blijft ie net zo lang doorgaan tot je geen kip meer over hebt. En heel mischien houdt je hem uit het hok als je schrikdraad om je hok spant.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 19:58

Ìk heb nu een schade formulier van een of ander ministerie, die ga ik zeker insturen. Of ik ooit nog nieuwe kippen neem moet ik erg goed over nadenken. Nee mijn honden pakken absoluut geen kippen, die moeten niks van kippen weten en zijn bepaald niet moordlustig.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:08

Jemig, dat is flink balen zeg! 13 is ook echt megaveel. Echte roofmoordenaar dus. Wel riskant om weer nieuwe te nemen, dalijk ben je weer de banketstaaf...