mannetjes cavia + konijn samen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karton

mannetjes cavia + konijn samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 19:43

Heej allemaal!

Ja, ik weet dat konijnen en cavia's samen kunnen ; maar kan dit ook als konijn en cavia allebei mannetjes zijn?

Is het dan niet zo dat ze allebei baldadig zijn en gaan vechten ofzo?

Ik heb ook nog een andere vraag.. Mijn konijn heeft allemaal kale plekken, niet helemaal kaal, maar er zitten plekken tussen dat zijn haartjes heel kort zijn. Mijn moeder denkt dat hij gewoon aan het ruien is, en dat het jeukt ofzo en dat hij zichzelf een beetje de haren uit zijn lijft trek (klinkt hard Knipoog )
Moet ik me hier erg zorgen over maken, of heeft mijn moeder gewoon gelijk en groeit het wel weer aan?
(hij zit trouwens altijd in de schuur Lachen )

Noujaa.. Alvast bedankt!

karton

Re: mannetjes cavia + konijn samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 14:34

Dit weet toch wel iiieemand!? Schijnheilig

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:29

ik heb zelf een vrouwtjes konijn gehad met een mannetjes en vrouwtjes cavia. Het mannetje was wel gecastreerd maar alles ging altijd goed. Mijn schoonouders hebben nu ook een vrouwtjes konijnen mannetjes cavia samen zitten. Je zou het gewoon even moeten proberen, maar er wel bij blijven. Zorg er wel voor dat je de dieren allebei vanaf jongs af aan bijelkaar zet in een hok wat altijd groot genoeg is (minimaal 120 cm) Voor die plekjes zou ik even een dierenarts bellen en om advies vragen.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:18

Het is heel erg slecht om een konijn en een cavia bij elkaar te zetten. Ze 'spreken elkaars taal' niet, om het zo maar te zeggen. Konijnen kunnen met de achterbenen trappen als ze angstig zijn en daarmee een cavia verwonden. Ookal is het nog zo'n klein dwergkonijntje. Een konijn en een cavia zijn bovendien niet van dezelfde soort, ook al zou je dat misschien wel denken.

Ik heb zelf 2 cavia's bij elkaar zitten, dat is het beste.
Kijk hier even op:

http://www.kuufke.com/konijnen_en_cavia.htm

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:18

Mmm ik spreek wel een beetje uit ervaring, heb zelf ook nog eens 4 jaar in verschillende dierenspeciaalzaken gewerkt waar dit ook altijd goed ging. je moet alleen wel zorgen dat je de goede voeding geeft, dus genoeg vitamine c aan je cavia en genoeg ruwe vezelfs aan je konijn. Bij mij gingen de cavia's altijd op het konijn liggen slapen, en konden ze regematig de tuin in.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:40

Wij hebben een grote buitenren waar de cavia en konijnen 's zomers samen in gaan. Maar Konijnen (vrouwtjes) en een mannetjes cavia is nooit heel goed gegaan. Nu heb ik er een vrouwtjescavia bij i.p.v. het mannetje en dat gaat veel beter.

Als ik de cavia en het konijn in hun gewone hok samenzet gaat dat niet goed. Het konijn wil de cavia *knuffelen/poetsen* en dat stelt de cavia niet op prijs. Maar ze kan er ook niets tegen doen. Dus dan heb ik ze ieder in hun eigen hok.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:39

ik zou het niet doen
Dit is vaak mis gegaan.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:58

Ik heb 2 mannetjes konijnen en een mannetjescavia buiten gezellig bij elkaar zitten. Gaat helemaal top! Ze hebben wel de ruimte nodig. Ze hebben een ren van 4 m2 (zit aan het hok vast, dus kunnen ze altijd zelf in en uit), en een hok met 2 verdiepingen. Zo kunnen ze elkaar makkelijk ontwijken.

Je moet dan wel caviavoer gaan voeren (is ook prima voor het konijn), en zorgen dat er voldoende ruwvoer aanwezig is (hooi) voor het konijn.