Vliegen met een hond, hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niki

Vliegen met een hond, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 15:37

Ik ga binnen nu en één maand met mijn hond Puck naar Portugal voor waarschijnlijk 2 maanden.

Beide voor het eerst.

Ik heb een aantal vragen w.b.t het vliegen met een hond.
Is het mogelijk om een kennel te huren, of kan je die alleen kopen (ik zal waarschijnlijk niet vaak vliegen)?
Hoe is het allemaal geregeld als je je hond mee neemt, hoe met inchekken, de reis, en aankomst?

Weet iemand of het mogelijk is om de kennel (als die gekocht zou moeten worden, of ook als je een gehuurde kennel mee moet nemen en dus bij je moet houden tot je terugreis) op het vliegveld te laten? Dit omdat ik daarna nog 4 uur met de bus moet en je zo'n ding niet kan mee sjouwen.

Hoe omgaan met een hond als je denk dat ze bang zal zijn, ze houd niet van opgesloten te zitten (nooit in een kennel of bench gezeten), veder weet ik niet hoe ze er op zou reageren tijdens het vliegen, tips en info daarover zou handig zijn.

Sowieso voor alles, wat voor dingen moet je regelen voor hond en mens?

Lysette

Re: Vliegen met een hond, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:41

De regels verschillen heel erg per maatschappij. Ik zou er wel voor kiezen om zelf een bench te kopen zodat je haar hieraan kunt laten wennen van te voren. Je moet er wel even op letten dat hij geschikt is want niet alle kennels zijn goedgekeurd (varikennel is zeker goed). Je kunt de onder en bovenkant los halen en in elkaar klappen uds dan is het niet zo'n heel groot pakketje.
Ik zou alleen wel overwegen of alle stress en angst het waard is voor de 2 maanden....

Niki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 11:37

Ik weet niet zeker of ze er bang voor is, ze is niet zo heel erg bang aangelegd, en leert snel dat het niet eng is.
Het is meer dat ik niet weet hoe het gaat, hoe he geluid in een vliegtuig is waar de dieren bv zitten etc.

Maar zat idd toch erover te denken aan een eigen kennel om te oefenen, desnoods kan iemand hem van me lenen als die gaat vliegen.

Over de goedgekeurde kennels weet ik, weet jij toevallig waat ik die kan kopen (of 2e hands ook mogelijk?)
En welke maat zou mijn hond moeten hebben (er is zo'n regel w.b.t hond lengte x ?)?
Mijn hond is staand even kijken, 45cm hoog.
Weet iemand trouwens ook of er een aantal kilo's los van je eigen begage voor je hond mee mag? Ik weet namelijk niet w.b.t voer of het daar te koop is bijvoorbeeld.
20 kg bagage voor jezelf, 5 hand, en voor de hond ook nog mogelijk of?

Het is trouwens 2 uur vliegen, maar natuurlijk wel meer tijd w.b.t inchekken en in de kennel zitten etc.
Voor 2 maanden moet het wel, want haar achterlaten in Nederland kan niet, want om haar in een kennel te doen hier vind ik ook niks.
Ze gaat altijd mee met me, het is een werkvakantie (buiten dingen doen) waarbij zij mee kan en het ook erg leuk vind (die wilt het liefst 24/7 buiten zijn en spelen).

Ik heb iig te horen gekregen dat deze maatschappij honden meenemen.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:54

je kan eens bij je dierenarts informeren of je geen medicatie kan krijgen tegen angst. met wat gelukt ligt hij dat een paar uur knock-out in de kennel te slapen en heeft hij niks gemerkt van de vlucht.
voer meenemen zou ik niet doen.

Niki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 11:58

Het is dus niet meteen zo dat ze bang zal worden, alleen voor de kennel in het begin (maar dus oefenen).
Maar omdat ik niet weet hoe het in ze werk gaat in het vliegtuig vroeg ik me dit af.

Waarom geen voer meenemen? En als dit voer daar niet te koop is, dan is erg geen overgang van voerrwissel (ondanks dat zij snel op ander voer kan, nooit ziek geworden als ze iets anders at (maar dat was dan niet voor lange tijd).

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:07

ik denk dat elke hond heel erg bang wordt als hij alleen in de bagageruimte van een vliegtuig zit.
en aangezien het toch een middelgrote hond is moet je al een hoop voer gaan meenemen. dat lijkt me onpraktisch, en honden schakelen makkelijk over, dus vandaar..

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:50

Ik zou even bij de vliegmaatschappij informeren. Ze zitten altijd in het bagageruim. Het is voor geen een hond een pretje om in een onbekent iets te gaan, zonder baasje met herrie.
Voer zou ik alleen meenemen voro de eerste paar dagen en dan omschakelen.
Het enige is dat ze wel geent moet zijn voor rabiës en dat moet minimaal 1 maand van te voren.

Niki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 20:03

Geënt is pas al gedaan, voor rabies en jaarlijkse (+ gezondheidsverklaring etc).

Idd het is natuurlijk wennen, maarja eens moet de eerste keer zijn Haha!
We gaan het gewoon proberen.

Bedankt voor de info tot nu toe, als ik weer iets heb dan meld ik het wel Knipoog

Niki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 13:25

Ik kan op dit moment een 2e handse Varikennel kopen voor €40,- (diegene logeert hier nu zo'n 2 minuten fietsen vandaan, dus kijken en passen kan direct/ hij zal de komende tijd niet op reis gaan vandaar de verkoop)
Op wat moet ik letten, en hoeveel ruimte moet er om de hond heen zitten, hoogte en breedte en diepte dus?
Hoe weet ik dat het de goedgekeurde is?
Moet ik om een bewijs vragen o.i.d (als dit natuurlijk mogelijk is)?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:59

Een hond moet er een beetje ruim in kunnen liggen, je ziet het wel als je haar er even inzet. Ik denk ong. een lengte van 60-70 cm. Een varikennel is zeker goed, bij de meeste dan maar zou voor de zekerheid even de eisen opvragen bij de vliegmaatschappij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:38

Wat ik je kan aanraden is om contact op te nemen met het dierenhotel te schiphol. Ik heb ooit een hond uit Zweden geimporteerd en zij hebben me met alles geholpen.
Vraag eerst wat de maten moeten zijn voor de kennel voordat je er een aanschaft, die worden heel ruim aangehouden. De hond moet kunnen staan en dan moet er nog ruimte boven zitten.
Verder moet de kennel ook aan speciale eisen voldoen.
Ik kan je aanraden om te vliegen met KLM, die zijn echt heel ervaren in het vervoeren van honden.