Het konijn van mijn vriend plukt zijn eigen haar uit haar buik om het vervolgens in een soort nestje in de kooi neer te leggen, iemand enig idee wat dit betekent?
Ja, dat zou heel goed kunnen hoor !! Dat ze schijnzwanger is. Wij hebben ook een konijn gehad die dat was, maar bij haar ging het zo ver, dat ze zelf bijna geen haar meer over had... Wat je eraan kan doen weet ik neit...:s
Nee, er is geen mannetje of iets bijgeweest. Zou ze dan toch schijnzwanger kunnen zijn? Of zou ze een huidziekte hebben? Of uit verveling? Komt het iemand bekend voor?
Ik denk inderdaad schijnzwanger Marlies, ze zal wel moedergevoelens krijgen, dus wordt het toch tijd om er even een ram bij te zetten, allemaal kleine nijntjes
Hahaha, daar zal Michel blij mee zijn. Maar ik zocht net op Google en las dat schijnzwanger dus zonder ram ook kan voorkomen en het vanzelf overgaat. Risico op baarmoederhalskanker is wel groter als ze het vaak hebben, dus castreren is dan beter.
Konijnen zijn vaak schijnzwanger. Die van mij ook hoor. Heb echter een voedster die dat nooit heeft, en die heb ik ook laten dekken, maar ze wou niet. Er zijn ook geen jonkies van gekomen.
Ik denk inderdaad schijnzwanger Marlies, ze zal wel moedergevoelens krijgen, dus wordt het toch tijd om er even een ram bij te zetten, allemaal kleine nijntjes
Heb een hele mooie ram
Haha nee ik denk dat ze inderdaad gewoon schijnzwanger is. Wij hebben 9 konijnen waaronder 7 voedsters, 1 gecastereerde ram en een volle ram. De voedsters merk ik niet veel schijnzwanger aan, maar soms zijn ze wat kaler en aangezien ze onder de grond kunnen denk ik dat ze daar een nestje maken. Die ram die is nog te jong, maar dat is japanner dus ik laat mijn andere japanner vrouwtjes (2) dekken door hem zodra hij oud genoeg is dan gaan ze wel apart. Maar in dit geval denk ik schijnzwanger is heel normaal
Hoe oud is ze ? Rond de leeftijd van 1 jaar worden konijnen volwassen en beginnen de hormonen wat door het lichaam te gieren, waardoor nestgedrag en schijnzwangerschap nogal vaak rond die leeftijd de kop opsteekt. Ik heb op het moment ook een jonge voedster die continu nesten maakt, ze zit dag en nacht buiten, maar zodra ze weer schijnzwanger is zit ze de hele dag op dr nest in het binnenhok. Gewoon laten begaan, even aankijken of het niet te vaak gebeurd, te vaak is voor het konijn belastend/vermoeiend en zoals eerder gezegd is er een vergrote kans op baarmoederhalskanker