bench training vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

bench training vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 12:25

Hoi, ik zou graag advies van iemand willen. Ik heb zelf een border collie, die ik goed heb opgevoed en gehoorzaam is. een hele leuke hond, die ook obedience heeft gelopen een tijdje, maar dus al een tijd probleempjes heeft. (zie eerder topic) Nu wilde mijn zoontje graag een hondje. Ik dacht de border collie is echt mijn hond en wie weet hoelang ze er nog is, dus ik heb toegestemd. Nu hebben we een kleinblijvend puppy gekocht. ze komt bij mensen thuis vandaan. We zochten haar al op, dus toen ze de pups met 6 weken al weg wilde doen zeg je dan geen nee tegen je kind. Ze was erg baby en blijkbaar daar erg vaak opgepakt. Thuis zocht ze meteen steun bij mijn hond of ons. Anders jankt ze echt vreselijk. Ook plast ze nog ongecontroleerd, dus wij een benchje geleend. Nu weet ik eigenlijk niet goed hoe ik bench training moet doen. Ik beloon altijd goed gedrag en negeer slecht gedrag. Als ze echt iets stouts doet of iets pakt dan doe ik nekvelletje en kort nee, daarna geef ik haar d'r eigen speeltje. Nu heb ik haar even in de bench, maar ze jankt vreselijk. goed gedrag belonen snapt ze blijkbaar niet en ik word echt een beetje gek en wanhopig. Ik wil graag een hondje die zindelijk wordt en alleen thuis kan blijven of mee kan in de auto, want dat is ook een drama. Het is gewoon gevaarlijk als ze je zo afleid. Ze is verder heel lief en speels en loopt al aardig mee, gaat af en toe nog zitten. En ik weet heel gek en enthousiast doen, maar soms is ze daar immuun voor ofzo. Ze is nu 9 weken en ik wil het voor mijn zoontje echt goed hebben. Ze is inmiddels in slaap gevallen in de bench, omdat ze ons kon zien, de laatste minuten. Hondenscholen zitten allemaal vol nu en ik wil graag elke dag aan de slag, niet nu eerst weken wachten en dan 1 keer per week iets doen, want hoe eerder hoe beter. ik weet dat het stom overkomt, maar ik weet echt wel een beetje hoe een hond werkt, alleen dit is toch echt anders. Het is in de eerste weken al fout gegaan bij de fokker, maar ik wil het 100% goed oplossen. En ja mijn hond had een betere communicatie en begrijpt het sneller. Andere mensen met haar zusje hebben ook erge problemen met janken etc. Nou, ik hoop een goed advies te krijgen. Commentaar is niet nodig, want ik snap de problemen zelf ook wel. Stuur je advies alsjeblieft per pb, dan kan ik aan de slag zonder fouten te maken. Hoe rekeining, het is dus een kleiner ras en hoe ze is opgegroeid. Heel erg bedankt

ThePast03

Re: bench training vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:01

Je hebt al een probleem als je hond met 6 weken bij de moeder is weggehaald. Ze missen hierdoor een hele belangrijke periode bij de moeder die je nauwelijks meer goed kunt maken.

Wees blij met een paar minuten alleen de eerste tijd, probeer te voorkomen dat ze gaat janken zodat je terug kan komen als ze stil is.
Begroet of beloon haar niet te enthousiast, alleen blijven is een heel normaal iets.

Vwb de bench: Dat moet een leuk iets worden. Geef haar haar voer en eventueel kauwbotjes e.d. in de bench en laat haar eruit als ze dat opheeft. Na een tijdje is de bench leuk en zal ze er misschien wel zelf in gaan liggen.
Geef haar ook wat te eten als je een minuutje weggaat, of een Kong met iets lekker erin. Kom na die minuut terug, doe de bench open, zeg dat ze braaf is en ga gewoon door met alles.

Zindelijk maken is een kwestie van er 24 uur per dag bovenop zitten.
Elke keer na het spelen, slapen, eten, drinken of als je haar ziet snuffelen buiten zetten en geweldig belonen als ze iets doet.
Zelf zeg ik altijd plasje doen of poepje doen, uiteindelijk leren ze dan om dat op commando te doen.

Verder is het verstandig om regelmatig drukken plekken op te zoeken met je pup (markt e.d.). Je mag haar nu nog best in de armen houden als ze wat bangig is en zeker als ze moe is.
Maak die periode's niet te lang want al die indrukken zijn vreselijk vermoeiend en ze hebben tijd nodig om alles te verwerken.

Dat het een kleiner ras is maakt verder niet uit. Ik heb drie Chihuahua's (anderhalf kilo zwaar) in de hondensport gehad en die hebben behoorlijke resultaten gehad Knipoog

Succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 00:22

Hoi, dat 6 weken te jong is vind ik ook zeker. Maar ze is officieel van mijn zoontje en die heeft haar al steeds opgezocht, dus ik kon niet echt terug. Ze was zeker weggegaan, want het hele nest was meteen weg.

Ik heb haar eerst ook lekker laten wennen. Ze is gewoon superaanhankelijk of misschien afhankelijk, omdat ik denk dat ze daar steeds zijn opgepakt. Ze wil dus graag bij ons of nog liever bij mijn hond zijn.

Het is absoluut geen angstig hondje. Ze is nu(9weken) mee geweest naar stal en op visite. Ze groeit best hard en slaapt lekker veel. Alleen niet zo diep als mijn hond ooit. Daar kon je echt overheen stappen en bij weglopen. Vandaar dat ik wat aan het janken wil doen, omdat ik echt denk dat ze het blijft doen anders. Nu vind ze de bench geen probleem, maar als ze ligt te slapen en ik loop weg jankt ze heel erg. Dat wil dus zeggen, ook als je even naar de wc gaat of wil douchen. Ik heb het niet meteen over uren alleen,maar dat moet toch echt. Dus de bench vind ze nu al helemaal leuk, totdat ik wegloop. Dat is ook zo als ze gewoon door huis loopt. Ze gaat ook voor de wc deur zitten janken. Ik negeer dat, maar ze jankt gewoon erg veel. En dat dat door de te vroege afscheid van het nest komt vind ik ook absoluut. De problemen bij haar zusje bevestigen dat ook. Maar ik ga er toch wat van maken en jong geleerd is oud gedaan.

Natuurlijk zijn die kleintjes slim, maar geloof mij, het verschil met een border collie is best groot. Je moet erg veel herhalen. Daarbij is ze erggggggggg laag om te belonen Haha! Ik vind een kleine hond net zoveel hond als een grote. Natuurlijk zijn er veel verschillen, maar ik denk dat zo een kleintje gauw niet wordt opgevoed, omdat het zo schattig is. Ik bedoel loop er maar buiten mee en weg de goeie lessen als het aan de voorbijgangers ligt. Je snapt het wel een beetje.

Ik heb ook per pb erg goed advies gekregen, waar ik blij mee ben, omdat ik nog nooit een bench heb gebruikt en geen hond heb die gaat janken als ze me niet ziet. Die is overigens ook wel aanhankelijk naar mij, maar janken kan ze niet eens. En hoeveel mensen doen niet een hond weg, omdat die niet alleen thuis kan blijven etc. Dat wil ik dus absoluut niet en ik hoop dat ze het echt afleert. iig bedankt, goeie adviezen blijven natuurlijk welkom.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:03

Ben het helemaal eens met het advies van ThePast03. Wat dat janken betreft, dit is echt een kwestie van "wie heeft de langste adem". Je pup koppelt het janken aan dat jij weer terugkomt en het janken heeft elke keer succes. Probeer het volgende eens: Ga naar het toilet. Je pup begint te janken. Jij komt pas weer te voorschijn als hij stil is en beloont 'm uitbundig. Dit kun je ook combineren met de benchtraining. Geef 'm eten en een snoepje in de bench. Als je dit heel consequent volhoudt, zal je pup al snel in de bench springen op het moment dat hij de koekjestrommel hoort (dit hebben ze vaak al na 1 dag door). Oefen dit heel vaak achter elkaar en gebruik hele kleine beloningen die de pup heel erg lekker vindt, maar die ook heel snel doorgeslikt zijn (bijvoorbeeld Frolic in kleine stukjes).
Als dit goed gaat, ga je even naar het toilet. Pup gaat janken, jij wacht tot 'ie stil is. Als hij stil is, meteen (dat is HEEL belangrijk) uit het toilet komen en een koekje laten zien. Als het goed is racet hij meteen naar de bench om zijn beloning te mogen ontvangen.
Met mijn twee Staffords (3 jaar en 11 maanden) is het zelfs zo dat als ze mij horen aankomen, ze snel braaf in de bench gaan zitten!

Maar onthoud wel dat honden alleen leren door superconsequent gedrag en heel veel geduld.

Ik weet niet waar je precies woont, maar de cursussen van Kynotrain (www.kynotrain.nl) zijn heel nuttig voor dit soort problemen. Ook zij gaan uit van het negeren of zelfs ombuigen van ongewenst gedrag en het belonen van gewenst gedrag.

Succes!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:57

Heb je al eens geprobeerd haar een kong te geven en als ze daar mee bezig is ga je eens naar de WC ofzo. Als je terug komt besteed je verder geen aandacht aan haar anders dan gaan ze zich te erg focussen op het feit dat jij terug komt.
Zo kun je het heel rustig opbouwen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:24

inderdaad net als een eerder advies hier de bench het leukste plekje in huis maken........voeren in de bench, lekker (kauw) botje in de bench.....
succes!!