Iemand ervaring met het uitkiezen van een asielkat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Iemand ervaring met het uitkiezen van een asielkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 20:39

Wij denken erover om er toch eentje bij te nemen.
De poes die we vorig jaar rond deze tijd via bokt uit Eindhoven gehaald hebben, zit niet helemaal lekker in haar vel. Ze is nog steeds snel van slag (verplaats haar mandje en ze zit een half uur met angstogen onder een tafeltje Rolleyes) en lijkt erg weinig prijs te stellen op persoonlijke aandacht. Het lijkt in haar karakter te zitten, want na een jaar moet ze toch wel gewend zijn, lijkt me Knipoog
Voor óns jammer, maar voor haar ook, want het lijkt me een knap eenzaam bestaan dat ze nu leidt... Scheve mond Oké, ze doet het zelf, maar toch.

Nu wil ik eens gaan kijken naar een tweede poes of kater. Moet wel haar tegenpool zijn: gericht op mensen en wel enigszins aktief Knipoog Wij hopen dat ze er leuk gezelschap aan heeft en er misschien een voorbeeld aan neemt.

Maar.... hoe pakken we dit het beste aan? Naar het asiel gaan en de eerste kat nemen die gezellig op ons af komt? Eentje uitzoeken, reserveren en nog eens teruggaan? Wat is het verstandigste, een poes of een kater?

Ik ga sowieso eerst eens kijken in een asiel, eerlijk gezegd ben ik er nog nooit geweest Bloos!

Siggislief

Re: Iemand ervaring met het uitkiezen van een asielkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:44

Hoi ,

Ik heb een kat (gecrastreede) in huis..uit het asiel *LOL*
Wij hebben naar het karakter en naar het aandacht van de kat gekeken..
Maar hij was al wat oudjes..(weten niet hoe oud)..

Wat wil je weten over een Asiel kat/poes..!!

PB me maar..of gewoon via dit gesprek..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 20:49

Onze poes is ook de jongste niet meer, hoe oud weet niemand. Ze was bijna dood toen ze gevonden werd. Is helemaal opgeknapt, maar heeft aan het avontuur wel een nieraandoening overgehouden. Ze staat ook op een speciaal dieet. Het levert verder geen problemen op en ik weet dat de asiels volzitten met angstige kneusjes, maar we hébben al een angstig kneusje Knipoog

sigislief, wist je het meteen, welke het moest worden? Of heb je er een nachtje over geslapen?
Krijg je de tijd om hem aan je andere kat(ten) te laten wennen en kan hij om die reden teruggebracht worden?

Boesboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:49

ik kom nooit in een asiel ik vind het altijd zoow zielig dan wil ik ze allemaal wel mee nemen en dat vind ik zielig

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:09

kijk eens op http://www.dierenasiels.com
kun je alle asielkatten in nederland en belgie bekijken.

ik zou een katje uitzoeken die heel goed met andere katten samen kan (meeste kans dat het goed gaat) en gewoon heel makkelijk is. Uit ervaring gaat het meestal wel goed tussen een poes en een gecastreerde kater.

Maar ik zou ook gewoon aan de asielmensen daar het verhaal uitleggen, zij weten vast en zeker welke kat bij je past.

en je krijgt 9 van de 10 x ook nacontrole van het asiel, of alles klikt en goed gaat.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:14

is de poes wel al gewend om met een andere kat samen te leven? anders heb je ook kans dat een nieuwe (jonge drukke) kat juist méér stress in haar leven brengt...
ik heb ook ooit die fout gemaakt namelijk Scheve mond

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:23

ik vond dit wel een lieverd Haha! :
Afbeelding

Ark Dierenverzorging 193
Naam: Ben

Rasgroep: Europese korthaar
Ras:
Leeftijd: Volwassen
Geslacht: Kater
Kleur: rood

Kan bij andere katten: Ja
Kan bij honden: Onbekend
Kan bij kleine kinderen: Onbekend
Kan bij grote kinderen: Onbekend
Kan in een flat: Ja
Kan in de tuin: Ja

Omschrijving:

Ben is een rode jeweetwel kater van 5 jaar oud

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:24

Rhiannon schreef:
is de poes wel al gewend om met een andere kat samen te leven? anders heb je ook kans dat een nieuwe (jonge drukke) kat juist méér stress in haar leven brengt...
ik heb ook ooit die fout gemaakt namelijk Scheve mond

ja ik zou ook zeker niet voor een kitten gaan, of een jonge poes,
maar een rustige je weet wel kater, zoals Ben hierboven Knipoog

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:33

waarom ik dit zeg was namelijk het volgende: wij hadden een 15 jaar oude kat, rustig beetje eenzaam (dachten we). Ook ons idee was "een nieuw kameraatje erbij zal hem misschien weer wat opvrolijken"

fout gedacht... de kat was zó beledigd dat hij niet meer ophield met blazen en zélfs z'n gezondheid ging achteruit. was eigenlijk heel erg zielig en heb er echt spijt van gehad dat we een andere kat erbij hebben genomen..

als de kat gewend is ZIJN territorium te delen met een ander moet het geen probleem zijn, maar anders zou ik het écht niet wagen... zelfs niet met een rustige kat...

maar er zijn natuurlijk uitzonderingen, daar kun je op gokken... of bij het asiel vragen of je een kat "op proef" mag...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:38

Elles schreef:
Maar.... hoe pakken we dit het beste aan? Naar het asiel gaan en de eerste kat nemen die gezellig op ons af komt?

nog even een antwoord op deze vraag: Ja!

er is een gezegde zoiets als "een mens zoekt zijn kat niet uit, maar een kat zoekt zijn personeel uit"

wel opletten dat je niet de "stadzwerfkatten" eruit pikt... De buurvrouw had ook zo'n gezellige aanhankelijke mensgerichte kat uit het asiel.... echter deze kat was zó brutaal (geleerd van het zwerfkatleven) dat hij de rauwe aardappels uit de pan jatte als je je even omdraait en zélfs bij de buren die ook een kat/hond hebben het eten uit hun bak snaaien... en dát is erg vervelend natuurlijk

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:38

Bij het asiel waar ik vaak kom gaat dat heel erg gemakkelijk en zo heb ik ook mijn katten uitgezocht: je gaat gewoon in de ruimte zitten waar de katten allemaal loslopen. Het asiel heeft een binnen en buitenren die in contact staan met elkaar, de katten worden er niet in kooitjes gehouden.

En dan gewoon kijken welke kat je het meeste aanspreekt, waar dus de 'klik' mee is Haha! Je ziet dan ook gelijk hoe die kat met andere katten omgaat. Ook gerichte vragen stellen aan de verzorgers, zij kennen het dier het best en houden in een boek bij hoe het dier in de omgang is.

Het asiel waar ik vaak kom: http://www.dierenasieldeark.nl/ (toevallig het asiel waar rooie Ben zit Haha! )

Je krijgt een kat altijd op proef en mag hem dus terugbrengen als het niet gaat (tenminste bij asiels die aangesloten zijn bij de DB). Ik zou in jouw geval idd voor een wat oudere, rustige kat kiezen, die niet dominant is.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:42

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:57

Ook ik heb een asielkat (en een zwervertje), maar ben ook behoorlijk vaak met anderen meegeweest om een poezenbeest uit het asiel te halen.
Het meest gemakkelijke plan van aanpak is toch wel dat je bedenkt watvoor kat je zoekt. In jullie geval denk ik dat inderdaad een rustige, wat oudere kat, die heel sociaal is aangelegd wel een goede optie is. OF juist een kitten. Kittens wekken meestal bij andere katten weinig agressie op, en ze geven niet makkelijk op als poeslief lelijk loopt te doen. Het naieve, onbekommerde van een kitten kan helpen jouw poes uit de schulp te komen.

Maar met het idee van wat je het liefst wilt bel je asiel op en vraagt of ze een paar poezen hebben zitten die bij jullie zouden passen. Als ze er hebben vlieg je er zsm naartoe Knipoog en laat je je eerst vertellen welke katten in aanmerking komen. Dan ga je bij allemaal kijken, kijken of er een bij zit waarvan je kriebeltjes gaat voelen. Vaak genoeg maakt de kat dat zelf ook al wel heel erg duidelijk hoor! Een kat die meteen naar je toekomt en niet meer bij je weg te slaan is wil mee. Toch zou'k ze allemaal even langsgaan. Die ene waar je steeds maar naartoe blijft trekken en die je inmiddels arrogant aan zit te staren waarom je het in je hoofd haalt nog verder te kijken is degene die je moet hebben Lachen

In de meeste gevallen kun je de poes meteen meenemen, reken wel op het kostenplaatje! (onlangs kwamen we in een asiel waar katten 90 euro waren...) Je tekent dan een contract waarin staat dat het dier eigendom blijft van het asiel en dat je hem niet weg mag geven of door mag verkopen. Je krijgt een entboekje en de chipregistratie de je in moet vullen en op moet sturen. Meestal heb je een paar weken de tijd om te zien of het inderdaad goed gaat, is dat niet zo; dan kun je hem terug brengen. Zorg als je gaat kijken en je wil er evt meteen een meenemen dat je een kattenreismandje bij je hebt!
De asielmedewerkers zullen je vertellen wat ze van de kat weten en wat zijn gewoontes zijn qua voer en kattenbakvulling.
Soms kan het zijn dat je de poes nog niet mee kunt nemen, maar dat hij eerst nog geent, gechipt of gecastreerd moet worden. Ook als je je hart verliest aan een kat die gevonden is moet je soms wachten; er is een bepaald aantal dagen dat het asaiel een kat moet houden zodat de eigenaar de gelegenheid heeft zijn kat te vinden en te halen. Pas na het verstrijken van die tijd mag de kat dan mee.

En even een klein beetje offtopic; toen ik in het asiel ging kijken voor mijn eerste kat waren er ook wat eisen waar hij aan moest voldoen. Ik woonde alleen, in een flat, had nog geen grote huisdieren maar wel 2 hamsters, dus dat moest allemaal kunnen. Er waren wel een paar katten die daaraan voldeden, maar die misten allemaal de *klik*. Toen stonden we nog wat met de beheerder te praten en voelde ik ineens een pootje in mijn haar. *aai, aai, mooi beest!* en weer omgedraaid. Weer dat pootje, nu wat dringender. Nog een miauw erbij, toch maar gevraagd watvoor kat dat was. Ik mocht best even kijken, maar ik moest me er niets van voorstellen, want hij was erg moeilijk in de omgang, sloopte alles wat los en vast zat en waarschijnlijk zou er in no time niets meer van mijn huis overblijven. Maar toch even willen kijken he... Ik maakte het deurtje open, Lucifer keek nog eens, stapte zo zijn hokje uit mijn schouder op, probeerde het zich eens comfortabel te maken in mijn armen, en uiteraard was ik verliefd. Meegenomen; hij heeft nooit een poot verkeerd gezet. Behalve de keer dat hij het hamsterhok te grazen had en ik 's morgens ineens geen hamsters meer had. Maar behalve die keer heeft hij zich voorbeeldig gedragen. En dat doet hij nu al 6 jaar...

Hou ons op de hoogte als je wilt! En veel plezier op speurtocht Lachen

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 02:12

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:12

naar het asiel gaan en rondkijken. Neem niet 1 waar je meer over wilt weten, maar meerdere poezen. Aan de hand van de verdere informatie die je nog krijgt kun je een keuze maken. Wij hebben onze Spook ook uit het asiel. Ze was eigenlijk gereserveert door andere mensen, maar wij kwamen er ook bij te staan. Een paar dagen later moesten wij bellen of ze bij ons kwam of naar die andere mensen. Bleken die ervoor bedankt te hebben! Ik helemaal hyper Haha! , mijn vriend bleef iets rustiger hahaha. Toen we haar hadden bleek ze een zwerver geweest te zijn. Vermoedelijk is ze zwaar mishandeld geweest toen, want zodra je 1 poging doet om haar te pakken ben je aan het spelen met je leven. Ze klauwt en bijt dan. We gooien dan ook een handdoek over haar heen als we haar moeten hebben. Maar anders is het een lieve poes en een vrijdoos 1e klas. Zal mij benieuwen hoe de dierenarts het aanpakt in oktober als ze haar entingen weer moet hebben Schijnheilig

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:52

ik zou ook naar het asiel gaan een paar katten uit kiezen die je leuk vind. dan daar meer info over vragen en het verhaal vertellen hoe je kat is.dan helpen hun je wel veder. hun kennen de katten een beetje.

als er niks bij zit gewoonnaar huis gaan en over een week weer terug komen dan zitten er vast wel weer een paar nieuwe die je ook aan spreken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 19:07

Bedankt voor jullie nuttige tips! *LOL*

Het liefst ging ik meteen op jacht, maar het kan alleen op zaterdag (ik werk 40 uur), dus moet ik sowieso nog twee weken wachten Scheve mond
Als ik het zo zie, zou Ben aan de eisen voldoen Ja
Een collega van Thom dacht, gezien haar gedrag, dat we Dorey eerder een plezier doen met een kitten, dan met een volwassen kat(er). Maar aan een kitten beginnen vind ik weer een nieuw avontuur....
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:29

Ik loop deze week stage in een dierentehuis/asiel..
Ik denk dat je er gewoon rond moet gaan kijken; katten genoeg er is altijd wel eentje die je aanspreekt Lachen
Ik denk dat je vanzelf een *klik* krijgt met een van de katten, bijvoorbeeld omdat hij/zij zo snel op je afkwam, dat heb ik tenminste wel maar ik mag niets meenemen Clown

prana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:19

Wat bij mij altijd het beste werkte, is toch altijd die ene kat die zo enthousiast op je afloopt. Jij hoeft niet te kiezen, ze kiezen jou wel.
Of het nu een jonge of een oudere kat wordt maakt eigenlijk niet zoveel uit, in het begin zal jou kat het toch nog niet accepteren. Daarna zal ze het gedogen, gezien haar karakter.
Mocht je niets tegenkomen in het asiel, heb ik nog een kitten voor je in de aanbieding. Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:30

* kijk rond en praat eens tegen wat katten, ze presenteren zichzelf wel als ze je zien zitten.
* vraag informatie aan een van de vaste medewerkers en zorg ervoor dat ze het goed nakijken. *laat je niet verleiden door marketingpraatjes dus*
* vraag erbij of je de kat tijdelijk op proef kan nemen
* vraag wat zij de beste methode van introduceren vinden.

Er zit op dit moment een hele leuke zwarte poes in Eindhoven op het asiel die zeker goed met andere katten kan. Ze is ongeveer 4 jaar oud en zwart. Heel lief kroelbeestje.
(verder zitten er natuurlijk veeeeeeel meer katten (+/- 50), maar als ik je op dit moment een kat zou moeten adviseren, dan zou ik die kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:27

Ik heb jaren in het asiel gewerkt, als je de leukste uit wil zoeken moet je gewoon eens een poosje in de kamer (waar de katten rondlopen)gaan zitten. De kat die jouw uitzoekt zal gegarandeerd de kat zijn waar je naar op zoek bent Lachen

Sucses!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:31

Het kopt dat een kat jouw uitkiest! Wij hebben tegelijk twee katten uit een asiel gekozen, één omdat ik ze zo mooi vond en één koos mij uit ... diegene die ik zo mooi vond (zo'n zwart/witte perfect getkende tom-cat of felix-kat) is weggelopen, diegene die mij uitkoos en voortdurend mij uitnodigde tot spelen (een witte kater nu ex-) woont nog steeds bij ons Knipoog Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:37

Toen ik naar het asiel ging kon ik niet kiezen...... ik heb toen gevraagd naar de meest moeilijk plaatsbare kat met als enige eis dattie zindelijk zou zijn.

Ze kwamen aan met Moppie van Matheu, een 8 jarige lapjespoes die half kaal was van de behandeling voor schurft, en daar heb ik nog 5 jaren heel veel plezier van gehad

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:44

Hoe reageert jouw kat over het algemeen over andere katten? Gaat ze haar terretorium verdedigen of vindt ze het allemaal wel best? Mijn kat is ook niet een van de gezelligste voor ons, maar als ik er een andere kat bij zou nemen, dan zouden we haar helemaal niet meer zien. Weet dus waar je aan begint.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:47

Misschien is het een idee om eens op www.zwerfkat.com te kijken.
Dat is bijna hetzelfde als dat je hem uit het asiel haalt.
En wat tessebes zegt kan ook wel waar zijn.
En bij zwerfkat hebben ze ook kittens. En die zijn om de zelfde reden als in een asiel. Simpelweg ze hebben geen baasje Knipoog
Als meer info wi lkan je me altijd PBen