Kittens => Wanneer van moeders weg??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Kittens => Wanneer van moeders weg??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 21:58

Hoe oud moeten kittens minimaal zijn om van mamsie te worden gescheiden? Naar een eigen huisje gaan?

De ene zegt 6, de ander zegt 9... Natuurlijk blijft het: hoe later hoe beter...

Maar wat is nou echt de minimale leeftijd van kittens?

Mlies

Re: Kittens => Wanneer van moeders weg??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:25

Minimaal weet ik niet.. Maar ik heb gehoord 12 weken. Lachen

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 23:48

waarom zou het minimaal belangrijk zijn???

het gaat er toch om wat het beste is.
12 weken is idd het beste.
8 weken is minimaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 09:20

Dit vraag ik o.a. vanwege naderende vakanties. Het beste is namelijkd at ze voordat wijzelf op vakantie gaan naar een nieuw baasje toegaan. OMdat ze in het hooi leven, en dan 3 weken zonder aandacht van mensen komen te zitten en dus kunnen verwilderen weer. Dat risico wil ik niet lopen, we willen ze zo tam mogelijk houden. Vandaar mijn vraag 'minimaal'

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:59

Ik denk dat dat een beetje afhankelijk is van de kittens zelf.
De ene kitten is met 7 weken al geheel onafhankelijk, terwijl de andere nog echt een mama's kindje kan zijn.
Je moet gewoon goed naar de kittens kijken.
Het is belangrijk dat ze goed zelfstandig eten en drinken, en een beetje hun eigen boontjes doppen zeg maar.

*edit* Nu zeg ik dus niet dat ze met 7 weken al bij de moeder weg kunnen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:08

Beste is 10 weken, maar minimale is 8.
In die tijd krijgen ze de meeste opvoeding van mams mee.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:23

beste is 12 weken (volgens mijn zelfs wettelijk verplicht? Verward zal het even voor je opzoeken) Minimaal is zeker 8! Van hun moeder leren de kittens het meest zoals beleefdheid, omgang met andere katten, omgang met baasje etc.
Mijn kat is met 6 weken van zijn moeder weggegaan en was de eerste jaren érg schuw naar mensen toe en soms zelfs vals!

edit: van die wettelijke verplichting kan ik niets vinden (zal wel broodje aap zijn), maar wel de volgende site waar het duidelijk op uitgelegd staat waarom je kittens niet te vroeg weg kunnen: http://www.ijssellandabessijnen.nl/4inf ... sweken.htm

wél geldt bovenstaande link voor raskatten, ik weet niet of het bij huiskatten hetzelfde is (denk het wel)

edit 2: gebruik een beetje veel wel Bloos sorry daarvoor

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:45

Onze kat [ Britse Korthaar, wel raskat dus] kregen we echt pas mee met 12 weken, en toen was ze nog behoorlijk klein, dus ik weet niet of het veel eerder kan..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:30

Rhiannon schreef:

[i]
edit: van die wettelijke verplichting kan ik niets vinden (zal wel broodje aap zijn), maar wel de volgende site waar het duidelijk op uitgelegd staat waarom je kittens niet te vroeg weg kunnen: http://www.ijssellandabessijnen.nl/4inf ... sweken.htm

het is geen broodje aap verhaal, het staat in het honden en kattenbesluit 1999.
quote: Besluit scheiden van dieren

Pups en kittens moeten 7 weken oud zijn voordat ze bij het moederdier weggehaald mogen worden.

voor het nalezen van het besluit: http://www.saintprocat.nl/Saint/HKB'99.htm

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:31

je hebt dus mazzel, 7 weken is minimaal ipv 8.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:20

Marye78 schreef:
Rhiannon schreef:

[i]

het is geen broodje aap verhaal, het staat in het honden en kattenbesluit 1999.
quote: Besluit scheiden van dieren

Pups en kittens moeten 7 weken oud zijn voordat ze bij het moederdier weggehaald mogen worden.

voor het nalezen van het besluit: http://www.saintprocat.nl/Saint/HKB'99.htm

ah gevonden dus Lachen had ook wel ergens iets gehoord dat er zo'n besluit was, maar kon het nergens meer terug vinden vandaar...

7 weken minimaal dus.... het ligt er een beetje aan hoe jouw kittens zijn dus. Als het kittens van een boerderijkat zijn (wat ik wel vermoed omdat ze in het stro zitten) is 7 weken een goede keuze. Zo leren ze bv niet van de moeder dat mensen eng zijn. Als de moeder een echte knuffelkat is en graag met mensen om gaat dan is het beter om de moeder de kitten op te laten voeden... Een beetje krom verhaal, maar lees de laatste alinea van mijn eerder vermeldde link maar...

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 00:19

onze poesjes (heilige birmaan) kregen we met 13 weken mee . en met 12 mogen raskatten pas mee , en htk’tjes vanaf 8 hoor ik vaak!

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:16

ik zou 8a9 week zeggen.
12 vind ik wel erg lang.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:41

Hmm, misschien in het vervolg de kat toch maar laten sterilleren?
Nu worden de kittens er de dupe van dat jullie op vakantie willen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:51

10 - 12 weken is het beste, 8 minimaal. Die van ons zijn pas met 10/11 weken weg gegaan
Helaas doen veel te veel mensen ze al met 6 weken weg, dat is veel te vroeg

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 01:56

10-12 weken is idd het beste. Veel rassen krijg je zelfs pas met 13 weken, of zelfs 14 weken mee. Perzen onder meer... Ik vind 7 (en 8) weken erg weinig eerlijk gezegt Scheve mond

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 12:24

Bedankt voor de antwoorden! We houden ze gewoon zo lang mogelijk, dat is het beste voor ze. De 8 weken halen ze bij ons wel Lachen

Ze zijn zo ontzettend lief, ben helemaal gek van ze, het liefst houdt ik ze altjid bij ons Lovers Maar er zit helaas een poes bij, en de poezen wil ik iig weg hebben... We houden wel zelf een katertje Lovers

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:51

Tancreda4 schreef:
Bedankt voor de antwoorden! We houden ze gewoon zo lang mogelijk, dat is het beste voor ze. De 8 weken halen ze bij ons wel Lachen

Ze zijn zo ontzettend lief, ben helemaal gek van ze, het liefst houdt ik ze altjid bij ons Lovers Maar er zit helaas een poes bij, en de poezen wil ik iig weg hebben... We houden wel zelf een katertje Lovers

OK dan! top! Wel het katertje castreren hè? anders zitten de buren volgend jaar met een kittensprobleem Knipoog Lachen (of nog erger, jullie krijgen inteelt, geen idee of dat bij katten kan, maar toch..)

nog veel plezier van de kleine wolleballetjes! maar dat zal wel lukken denk ik... Lovers

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:10

Ligt het aan mijn com of doet Bokt raar? Alles is... wit. Maar goed.

Ik weet niet of het nog zin heeft te reageren, ik denk dat iedereen het wel over het aantal weken eens is geworden. Ik moest alleen even kwijt dat poezen niet schuwer of aanhankelijker worden door het overnemen van het gedrag van de moeder ofzo. Als ze wat schuwer zijn wennen ze natuurlijk het beste aan mensen door veel contact te hebben met mensen. Maar verder heb ik door ervaring geleerd dat het haast uitsluitend van hun aangeboren karakter afhangt. We hebben al eens een nestje van een van onze "wilde" katten pas gevonden toen het al zo'n week of vijf was, en die waren gewoon tam. We hebben er een katertje en een poesje van gehouden en ze zijn nog steeds overdreven aanhankelijk, terwijl we de moeder nog steeds niet kunnen hebben vangen (daarom is ze ook niet gesteriliseerd). De moeder van die moeder is ook van nature schuwer, ookal is háár moeder (volg je het nog?) aanhankelijk. Die hebben we trouwens ook ooit met een week of vijf op onze hooizolder gevonden (daar begon het allemaal mee, al onze kattten zijn haar afstammelingen! We hebben er tien en het zijn inmiddels 5 generaties) en zij was ook gewoon tam.
Ook hebben we een keer een kitten vanaf dag drie (dus nog blind) met de hand op moeten voeden omdat haar moeder haar niet wou. Voor zover ik weet heeft ze er geen trauma aan overgehouden (misschien extra verwend omdat ze een beetje denkt dat ze een mens is) Knipoog .

Dus ik denk dat je kittens niet onverwacht veel schuwer zullen worden als jullie op vakantie gaan. Ik ben zelf een voorstander van ong. 9 weken bij de moeder weg, maar als het wat eerder is en de nieuwe mensen de kitten gewoon genoeg aandacht geven gebeurt er niets ergs.

-x- Nouska

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 17:38

Ja, dat is waar dat het ook aan het karakter ligt.

Fluffy, onze tamme en super aanhalige kater op stal, hebben we op een leefijtd van een aantal weken 'gevange' op de hooizolder. Echt gevangen, met een trui enzo... Vinger er half afgebeten door het ding, hij was gewoon wild niet te pruimen! Maar nu is het de liefste en tamste kat daar!
Een ander kitten, van twee jaar terug, was ook mega wild. Deze ontsnapte, sprong de rijn in... We viste hem eruit, en daarna was hij zo tam en aanhankelijk Haha!

Het is net hoe en wat... Toch heb ik liever niet om ze 3 weken daar te laten rondstruinen zonder dagelijk contact met mensen. Omdat ik daar toch slechte ervairngen mee heb. Harstikke tamme jongen, van jongs af aan, dag oud, in handen geweest. Werden na 2 weken verhuisd naar boven... Konden ze niet vinden/pakken en dat leverde op dat ze weer mega schuw waar... Mede omdat de Mamsiepoes ook nog best shcuw is. Dit jaar is dat overigens heel anders, ze vertrouwd ons helemaal en is een kroel, niet normaal meer! Echt leuk (L)

Maar bedankt voor de antwoorden! Zal ook even met de afnemers overleggen hoe en wat, maar ze blijven IIG 8 weken en het liefst nog langer Lachen

Tinkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:01

ALs ze niet meer bij hun moeder drinken zijn ze klaar om naar een nieuw baasje tegaan.Maar dan moeten ze wel ongeveer 8 weken zijn.SuC-6