kat kauwt niet op brokjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juliaa

kat kauwt niet op brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 08:03

Even een vraagje aan de kattenbezitters hier op bokt. Bij een bezoekje aan de dierenarts onlangs, bleek dat mij katje (nog geen jaar oud) waarschijnlijk niet zo goed 'poepte'. Hij voelde vrij veel harde ontlasting in haar buikje/darmen. Ze heeft laxeerpasta gekregen en op mijn vraag of ander voer beter zou zijn kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord.
Nu viel me ineens op dat mevrouw haar meeste brokjes niet kauwt maar in een keer doorslikt. Ze krijgt brokjes van One (die groene zakken), dat zijn vrij kleine brokjes, maar iets anders weigert ze tegenwoordig te eten Haha! . Lijkt me niet ideaal voor haar spijsvertering en ook niet helemaal normaal. (Haar tweelingzuspoes zit op dezelfde brokjes luid te knabbelen.) Ik zit er over te denken om haar andere (misschien wat grotere) brokjes te gaan voeren, waar ze beter op moet kauwen. (Moet ik wel iets vinden wat ze eten wil..)
Heeft een van jullie ervaring met niet/nauwelijks kauwende katten en wellicht een tip welk voer ik zou kunnen proberen??
Alvast bedankt!

Clien

Re: kat kauwt niet op brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:54

Wat apart, heel doorslikken...heeft ze misschien last van haar gebit, dat het pijn doet om te kauwen?
Ik zou als ik jou was het voer malen, of blikvoer geven, dat is dan wat zachter voor haar. Als ze wat vloeibaarder voer krijgt gaat het misschien ook beter met haar ontlasting, succes!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:15

Terug gaan naar de dierenarts, en gebit na laten kijken. Kan zijn dat ze last van haar tandjes heeft o.i.d. zowieso raar dat ze dat niet meteen hebben gecontroleerd, maar goed...
alleen blikvoer geven is geen optie, daar gaan ze juist van aan de scheiterij.

succes!

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:23

Mijn kat geeft heel veel over en de dierenarts adviseerde mij toen om de brokjes nat te maken.
Omdat het geen zij overgeeft heel brokjes zijn maar dan van het zachte voer

Wat je ook kan doen is: bij de supermarkt verkopen ze goedkoop kabeljauw filet
Daar zitten 4 vierkante brokken in
Dit moet je even koken en dat is echt heel goed voor de darmpjes

Ik zou dat echt proberen als ik jou was kost maar 1 euro en die van mij vind het heerlijk

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:28

tarmine schreef:
Mijn kat geeft heel veel over en de dierenarts adviseerde mij toen om de brokjes nat te maken.
Omdat het geen zij overgeeft heel brokjes zijn maar dan van het zachte voer

Wat je ook kan doen is: bij de supermarkt verkopen ze goedkoop kabeljauw filet
Daar zitten 4 vierkante brokken in
Dit moet je even koken en dat is echt heel goed voor de darmpjes

Ik zou dat echt proberen als ik jou was kost maar 1 euro en die van mij vind het heerlijk

inderdaad, een tijdje gekookte vis geven is ook heel goed!! bij de aldi kun je goedkoop koolvis kopen, is ook goed.

Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 16:48

Nog een keertje terug om haar gebit te laten nakijken zat ik ook al over te denken!
Dat gekookte vis goed is voor de darmpjes wist ik niet. Ik ga het zeker proberen! Bedankt voor de tip! Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:31

Onze vorige kat had dit probleem ook. Nauwelijks tot niet kauwen, vaak overgeven (hele brokken kwamen er weer uit) en vaak harde ontlasting met wat bloed erbij vanwege het persen.

De pasta van de dierenarts hielp nauwelijks want hij at het echt niet op.
Op z'n pootje smeren hielp ook niet, want hij veegde z'n pootje schoon aan onze witte muren Haha!

Met zijn gebit was niets aan de hand. Het was gewoon een slechte gewoonte. De dierenarts gaf het advies om het eten op een verhoginkje te zetten, zodat de kat als het ware meer verticaal (staand) moest eten en daardoor moeilijker kon schrokken.

Verder kreeg hij Royal Canin brokken v. katten met gevoelige spijsvertering.
Dat hielp ook nog wel wat, maar we hebben het probeem nooit echt kunnen verhelpen.

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:20

Mijn vriendin heeft dit ook al een keer gehad. Je moet ze gewoon vlees geven dat zijn gewoon zachte brokjes. Omdat het zacht is is het goed verteerbaar.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:30

Misschien kun je de brokjes zacht maken door er een beetje water overheen te doen? (is maar een idee, heb verder geen verstand van katten Clown )

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:20

kritegirl schreef:
Mijn vriendin heeft dit ook al een keer gehad. Je moet ze gewoon vlees geven dat zijn gewoon zachte brokjes. Omdat het zacht is is het goed verteerbaar.

Als je ze alleen vlees geeft( ik neem aan dat je gewoon blikvoer bedoelt) dan krijgen ze niet genoeg voedingsstoffen binnen. Blikvoer is voor 85% water!
Wat je wel zou kunnen geven is Royal Canin 31 Maine Coon brokken.
Dit zijn behoorlijk grote brokken die ze bijna wel moeten kauwen. Een aantal van mijn Maine Coons hadden nogal last van hun gebit en ik moet zeggen dat ik hier toch wel goede ervaringen mee heb.Je zou het eventueel kunnen mengen met blikvoer..

Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 23:46

Boemel herkenbaar Haha!, bij mij zat de donkerbruine pasta ook al aan de witte mat i.p.v. in poes haar mond..
Bedankt voor de grotere-brokkentips! Ik weet niet hoe groot die Maine-Coon-brokken zijn (mijn vuilnisbakkenkatje is nogal klein uitgevallen) maar ik ga het in elk geval even navragen in de dierenwinkel. Dus tnks! (Gaaf trouwens dat je Maine-Coon katten hebt, ik vind ze vaak erg mooi!)
Ik geef haar overigens 1 keer per dag een beetje blikvoer (mousse, of zachte vleesbrokjes) en er staan altijd brokjes. Inderdaad omdat dat kauwen beter zou zijn voor het gebit. Kennelijk vindt mevrouw dat zelf onzin!

Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 22:18

Nou even een update!

Poes vindt de gekookte vis erg jummie en het leek ook even wat beter te gaan.. Maar het probleem van de brokjes blijft. Heb verschillende dingen uitgeprobeerd en heb nu mega-brokken van de dierenarts maar mevrouwtje kauwt minimaal. Ze zijn zoo dat ze nu wel iets doet, maar je ziet haar denken gut wat lastig die grote brokken en uiteindelijk lukt het toch ook wel om ze zonder echt goed te kauwen door te slikken.. Vork Met als gevolg dat ze toch weer zit te piepen en haar buikje hard aanvoelt.. Boos!

Ik denk erover om dan maar alleen blikvoeding te gaan geven. Doe het eigenlijk liever niet omdat brokjes gezonder zouden zijn, maar zo schiet het ook niet op. Zijn er hier kattenbaasjes die alleen blikvoer geven en blijven jullie poezen daarmee gezond?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:51

Heb je de tanden al gecontroleerd, of eigenlijk: laten controleren? Alleen blikvoer is eigenlijk helemaal niet goed, de kat kauwt niet en er zit érg veel vocht in, wat tot diaree kan lijden. Onze Perzen raken van één blikje al aan de diaree. Plus het gebrek aan voedingsstoffen.

Laat dat gebit gewoon even nakijken, een kat van een jaar oud hoort niet aan het blikvoer, natte brokken oid te zitten. Kan net zo goed zijn dat hij aan het wisselen is en daardoor wat gevoeliger, wat je dus niet zult weten als je er niet naar laat kijken.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:33

niet alleen de spijsverteren raakt van slag van alleen blikvoer.
maar ook het hele gebit van de kat. echt, gewoon brokken blijven geven. eventueel andere brokken.
het hele brokken doorslikken moet niet het probleem zijn.

royal cannin is een erg goed merk.
er zal best wel een goede voor je tussen zitten

maar echt, als je op blikvoer over gaat..... de dierenartskosten stromen je meer tegemoed, dan als je brokken blijft voeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:12

nadeel van alleen blikvoer geven is dat de tanden ook snel slecht worden.

haal gewoon een zak ander voer, met grotere brokjes en meng dit door haar voer wat ze nu krijgt, lekker laten staan, na een aantal dagen krijgen ze echt wel honger, even doorzetten.

mijn katten krijgen al jaren gewoon 3x per dag hard voer, en om 4 uur smidaags krijgen ze beiden een bakje met blikvoer, niet teveel, maar is heel goed( jij eet ook niet de hele dag alleen brood toch?)

wat ook heel goed voor katten is is spercieboontjes! zit veel vocht in en weinig tot geen calorien.
verder kun je 1x per dag een drupje olie( makt niet uit welke zonnebloem of olijfolie) over het voer doen. heel goed voor de ontlasting!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:32

Sperciebonen zijn goed als je je kat af wilt laten vallen... Wellicht zo nu en dan, maar ik zou die zeker niet te vaak geven als je een kat hebt die goed op gewicht is, en aan jonge dieren zoals deze kat zou ik het eerder als extraatje geven ivm de groei...

Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 19:37

Ja het lijkt toch gelukt..ze kauwt!! Gisteravond stikte het arme beestje zo ongeveer toen ze zo n grote brok (van Hills) in een keer naar binnen wilde werken. Ze schrok er zo van dat ze de volgende brokken toch maar doorkauwde.. Als het zo blijft ben ik erg blij!

Dankjulliewel voor alle tips. Lachen

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:05

Een van onze katten heeft dat probleem ook wel eens, maar het is nu minder. Hij heeft geen enkel probleem met zijn gebit, dat is kerngezond en tandplakvrij. Wat bij hem de oorzaak was of is, is dat hij te hard schrokte, en niet de tijd nam te eten en te kauwen. Als oplossing heb ik een klein glazen bakje IN zijn voerbak gezet, en strooi ik het eten daar omheen. Hij moet nu echt zijn best doen om bij de brokjes te komen, met als gevolg dat hij er langer over doet, en nu ook beter kauwt. Helpt echt goed! Ja

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:14

Die van ons kauwde ook geen brokjes, maar die had dan ook 4 gaatjes Tong uitsteken