Mijn hond was ook panisch voor water maar het gaat nu langzaamaan steeds beter. Ik ben begonnen aan zee. Daar was zo'n binnenzeetje die heel breed was met in het midden een eilandje. Het water was denk ik zo'n 10 cm diep. Ik ben op dat eilandje gaan staan en hem geroepen. Na een hele tijd durfde hij eindelijk in volle vaart er doorheen te rennen.
Daarna ben ik veel gaan wandelen met een hond die hij heel erg leuk vindt. Zij zwemt wel en hij gaat iedere keer een stukje verder het water in. Hij gaat nu tot halverwege zijn buik. Ik laat hem dit zelf uitzoeken en hij mag zelf kijken hoever hij wil. Hij durft wel steeds dieper maar echt zwemmen nog niet.
Maar ik weet niet of je hond bang is voor water in het algemeen of alleen de sloot? Want als het water in het algemeen is zou ik beginnen met een meertje wat niet heel schuin afloopt en hem daar steeds verder inlokken (evt. zelf meegaan maar dan moet het wel wat beter weer zijn). Of een hond meenemen die hij leuk vindt en van zwemmen houdt. Alleen nooit er druk op gaan zetten en heel langzaam opbouwen.