Hoe hond leren wennen aan zwemmen in de sloot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Hoe hond leren wennen aan zwemmen in de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:17

Onze hond heeft heupdysplasie en moet van de fysio nu 1 keer in de week zwemmen. Mijn moeder dacht toen om naar de Reeuwijkse plassen te gaan maar daar heeft ze niet de tijd voor. Nu dacht ik dat hij ook best in de sloot kan maar hoe krijg ik hem de sloot in? Hij is er 1 keer in gevallen en sindsdien durft hij er niet echt meer dichtbij te komen.

Lysette

Re: Hoe hond leren wennen aan zwemmen in de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:37

Mijn hond was ook panisch voor water maar het gaat nu langzaamaan steeds beter. Ik ben begonnen aan zee. Daar was zo'n binnenzeetje die heel breed was met in het midden een eilandje. Het water was denk ik zo'n 10 cm diep. Ik ben op dat eilandje gaan staan en hem geroepen. Na een hele tijd durfde hij eindelijk in volle vaart er doorheen te rennen.
Daarna ben ik veel gaan wandelen met een hond die hij heel erg leuk vindt. Zij zwemt wel en hij gaat iedere keer een stukje verder het water in. Hij gaat nu tot halverwege zijn buik. Ik laat hem dit zelf uitzoeken en hij mag zelf kijken hoever hij wil. Hij durft wel steeds dieper maar echt zwemmen nog niet.
Maar ik weet niet of je hond bang is voor water in het algemeen of alleen de sloot? Want als het water in het algemeen is zou ik beginnen met een meertje wat niet heel schuin afloopt en hem daar steeds verder inlokken (evt. zelf meegaan maar dan moet het wel wat beter weer zijn). Of een hond meenemen die hij leuk vindt en van zwemmen houdt. Alleen nooit er druk op gaan zetten en heel langzaam opbouwen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:44

weet niet of het verstandig is je hond toch de sloot in te laten als hij er zo bang voor is. Hij kan nl. als je hem de sloot in sleept uit angst wegrennen en van alles forceren.
Wil je toch de sloot in moet je hem er eerst weer eens rustig aan laten wennen. Probeer hem eerst maar eens een beetje dichterbij te krijgen. Neem bijv. eens een speeltje of iets anders dat hij leuk vind mee en gooi dat richting sloot. Gaat ie dat pakken? Braaf! Je kunt het speeltje/intressante object steeds iets dichter naar de sloot toe gooien. Probeer niets te overhaasten. Het beste is ook een sloot te zoeken waar hij ook gemakkelijk weer uit kan anders forceerd hij zijn heupen alsnog.
Dit is hoe ik het zou aanpakken met mijn hond. Hopelijk heb je hier iets aan. Succes!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:20

Het probleem is, hij heeft geen speelmaatje die wel de sloot in durft. Hij mag zowiezo niet spelen (slecht voor zijn heupen) en mag ook niet achter ballen aan rennen dus kan ook niet echt lokken met een speeltje. Ook helaas geen meertje hier in de buurt.
Ik denk dat ik maar veel moet oefenen met water (emmers enz) en dan hopen dat we op vakantie ergens aan een meer gaan Knipoog

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:29

ja das idd vervelend als ie bang is voor water en hd heeft :S...
die van mij dook er gelukkig zo in...
en anders misschien toch even ergens heen gaan(las rijswijkse palssen misschien delftsehout in delft? daar is namelijk een hondenstrandje)waar je met hem meekan(als het wat mooier weer is) of idd spelenderwijs met water omgaan bij hem..

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:21

het mooiste is een meertje waar je zelf ook inkunt! zo heb ik het mijn hond ook geleerd. gewoon zelf er in gaan, en hem roepen en enthousiast doen als hij dichterbij komt, en er ook ingaat. ik stond echt voor aap toen ik dat deed Clown (zie je jezelf al staan roepen en dansjes maken?) Haha! maar ja mijn hond gaat nu in elke plas water staan en is er dol op Haha!