broedprobleem bij kip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Acilon

broedprobleem bij kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:43

hoi!

wij hebben sinds een jaartje 2 kippen, waavan helaas 1 is overleden gisteren... de andre leeft nog maar heeft en broedprobleem. ze komt dus niet ui haar hok, zit dag en nacht te broeden en als we de eieren gaan halen blijft ze gewoon op niks voortbroeden tot ze nieuw ei heeft...

er loopt geen haan bij dus de eieren zijn niet bevrucht ofzo. we moeten ze zelfs naar buiten jagen en dan gaat als een gek eten en drinken want ze hongert zichzelf uit!

verder is ze niks gewend als ze buiten zit ze schrikt van alles. (is normaal als ze niet buiten komt)

wat kunnen we doen dat deze kip weer kip wordt? maw snachts op stok, broeden maar ook buitenlopen... want onze andere nieuwe kip is nu heel eenzaam.

iemand oplossingen? want iedeeen zegt dat ze zichzelf gaat 'doodbroeden'...

bedankt!

Belsje

Re: broedprobleem bij kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:54

Awel wat onze papa daarmee doet é ....

Men neme de kip, men nemen een patattenzak of een kleine kist.

Men zetten de kist in de zak of in de kist voor enkele dagen.

Men late de kip weer los.

Men heeft een kip die dat niet meer zal doen.

Ook ooit al van mensen gehoord die de kip met haar "poep" in een emmer koud water zetten ...

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:55

Hallo,
Je kip zal waarschijnlijk wel blijven broeden tot ze een kuiken heeft maar aangezien de eieren niet bevrucht zijn, zal dat wel wat moeilijk zijn Bloos)
Ken je niemand (buren, familie) die kippen hebben én een haan? Dan kan je desnoods enkele eieren die wel bevrucht zijn onder de broedse kip leggen...Of als je iemand kent met teveel kuikens (of uit de broedmachine) kan je deze er 'snachts onderleggen en gaat de kip er niets tegen doen! Wij hebben dit ook al enkele keren gedaan bij broedse kippen zonder haan en dit gaat heel goed.
succes ermee

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 12:58

ja Belsje, ik had ook al gehoord van kipen zo te straffen..maar ik zie het nut er niet van in..

Fluffie: probleem is dat ze dan geen eieren meer legt zeker? we zouden graag eieren blijven houden en als je de kip eieren laat uitbroeden heb je ondertussen geen eieren...
als ze eenmal een kuiken heeft gehad, gaat ze dan niet metteen opnieuw beginnen?

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:59

Als een kip broedt legt ze idd even geen eieren meer...Na 21 dagen komen er normaal kuikens uit. Als je dit te lang vind zou ik overwegen om er een kuiken onder te zetten. Dan gaat ze normaal met haar kuiken al na een dag ofzo terug rondlopen maar wanneer ze dan terug eieren gaat leggen weet ik zelf ook niet echt ...
succes me je kip

ps dat van een kip in een emmer water zetten klopt echt niet

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:03

Wij hadden ook zo een kip.Die hebben we enkele dagen in het konijnenhok gezet,en nu gaat ze er niet meer opzitten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:44

hoelang broed ze al dan?
wat wel helpt, is steeds het nest kapot maken of er dingen opleggen zodat ze daar niet meer kan broeden.
"straffen" werkt bij een kip niet, het zal alleen superveel stress opleveren.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 08:45

het is al bijna 3 weken denk ik dat ze niet meer uit haar zelf uit het hok komt, maar ze legde wel nog af en toe een ei... pas de laaste 4 dagen is ze gestopt met leggen...

we hebben nu het nest waar ze op zit afgesloten van het hok zelf, ze kan dus wel binnen maar niet aan haar nest.

en momenteel roept ze de hele buurt bij elkaar met haar broedsheid Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:00

Wij "dippen" ze even met het achterwerk in de vijver, werkt perfect.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:53

Ilindra schreef:
Wij "dippen" ze even met het achterwerk in de vijver, werkt perfect.

Waarom is dat goed?(ben niet echt een "kippenkenner" Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:02

Ze schrikken en hebben een natte koude kont, dat zit niet echt lekker.
Ook helpt het om het ei weg te halen en vervolgens een stuk gaas/rooster op het legnest te leggen, om dezelfde reden, het zit niet lekker.
Ze gaan dan vanzelf weer lopen, eten en drinken.
Zware kippenrassen hebben er trouwens meer last van dan krielrassen.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:41

ja, dat is inderdaad lekker irritant, zo'n broeds geval.
Die van ons (grote Cochin kippen) zijn samen broeds maar hebben de eieren zelf stuk gemaakt door erop gaan te staan als meneer de haan s'avonds op stok wil!
Dus geen eieeren meer en twee zeeeeer boze broedse kipen verder,heb ik het hok afgesloten.
Ze vallen zelfs de kinderen aan ,als ze in de ren komen,zovan ik wil eieren en wel nu!!!
Ik denk een ook maar even in "bad " doen denk ik.
ze krijgen binnenkort een nieuw nachthok,met echte legnesten erin ,dan zal het resultaat wel beter zijn denk ik.