SPOED moederloos kitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fluffie

SPOED moederloos kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 16:19

Hoi,
Ik werk al bijna een jaar als vrijwilliger in ons dierenasiel! Omdat er nu zooooveeel kitten zaten waren we verplicht om vele nestjes te laten inslapen....Nu had er gisterenavond een andere vrijwilliger een "dood" katje gevonde en op tafel gelegd. Toen ik er vandaag was, bleek dat katje nog te leven!!!!! Zijn mama en broertjes en zusjes zijn al ingeslapen... het katje is nu ongeveer 1week oud ..we willen het toch graag proberen om het dit te laten overleven (een dag en nacht in de koude en toch nog leven= vechtertje!!)
heeft er iemand tips??
we hebben speciale kittenmelk en papflesje maar er komt melk langs zn neusje uit...
alle hulp is welkom..

Bojangles

Re: SPOED moederloos kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:23

Het beste kan je op zoek gaan naar een adoptieadres!
Wij hebben vorig jaar 3 kittens opgevangen van een asiel omdat de moeder ze niet accepteerde en ze waren toen 3 weken oud. Onze poes pakte ze goed op geen problemen, haar kittens waren dood gegaan..

Dus proberen! Als het dichterbij was had ik gezegd breng maar hier heen, die poes heeft net 2 dagen weer een nestje [en haar laatste] en de kitten had daar zo bij gekunt.

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:11

Het is juist gestorven...
Als alle mensen eens eerst zouden nadenken voor ze aan kittens begonnen zouden wij niet met zoveel problemen zitten. Er worden constant nesten binnengebrachte en wij moeten er zovelen laten inslapen, écht triest!
groetjes

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:25

Ik heb zelf nu thuis ook een nestje voor de tweede keer, maar geen denken aan dat ik die weg breng. Zijn ze veel te lief voor en we zoeken altijd een lief baasje voor ze of houden ze zelf Lachen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:41

sronnie schreef:
Ik heb zelf nu thuis ook een nestje voor de tweede keer, maar geen denken aan dat ik die weg breng. Zijn ze veel te lief voor en we zoeken altijd een lief baasje voor ze of houden ze zelf Lachen

En al die nieuwe baasjes van jouw kittens waren anders naar het asiel gegaan en dan hadden daar weer minder kittens in hoeven te slapen. Een bijzonder kortzichtige gedachte sronnie.

Je weet dat het gebeurt maar het blijft vreselijk, al dat jonge leven wat dood moet omdat er geen andere oplossing meer overblijft.

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:46

Echt jammer dat mijn kat ieder beestje aanvliegt die er bij ons binnen komt.. Ik zou zowieso geen kitten mogen maar als ik op mezelf woon neem ik wel zelf katten thuis..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:48

Ach guttegut, arme beestjes toch.

Ze zijn zo kwestbaar.... Scheve mond

Heel sneu.... Verdrietig

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:53

ja percy je hebt groot gelijk hoor! Dat hoor ik ook veel...Spijtig genoeg kunne we niet iedereen overtuigen he! Iedereen zou eens een paar weken (midden in kittentijd) in een asiel gaan helpen...Het steekt elke keer recht door mijn hart als er weer een nestje dood moet!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:30

Percy schreef:

En al die nieuwe baasjes van jouw kittens waren anders naar het asiel gegaan en dan hadden daar weer minder kittens in hoeven te slapen. Een bijzonder kortzichtige gedachte sronnie.

sorry, maar vind dat je de schuld nu wel een beetje op een sronnie af gaat schuiven.
Die brengt de katten toch niet naar het asiel.
Wij hebben zelf ook katten thuis en die lopen allemaal los rond en we hebben ook regelmatig en nestje (afgelopen jaren bijna niet meer omdat iedere keer katten verdwenen als we net weer nieuwe hadden) maar wij houden ze dan wel zelf.
Hebben toevallig een paar weken geleden een nestje van 4 katten gehad en helaas zijn ze alle 4 gestorven waarschijlijk doordat de moeder er slecht voor zorgde.
De laatste is vandaag in m'n handen gestorven Huilen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:52

En zou het ook niet de schuld zijn van de mensen waarvan die katten zijn geweest die in het asiel terechtkomen. Ipv de schuld af te schuiven op mensen die wel voor hun dieren zorgen. Die kittens in het asiel komen ook ergens vandaan..

Ik snap het ook wel Lachen Daar niet van Lachen
Maar ja verder geen zin om over te discussieren!

Sneu dat hij het niet gered heeft..

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 23:16

Vreemd dat jullie wel kittens laten inslapen?!
Ik belde laatst naar het asiel om een paar zwangere poezen daar te brengen ( niet van mij, maar van een boer die de kittens wil verzuipen)
en daar verzekerde ze mij dat er NOOIT beesten worden afgemaakt alleen bij ziekte en agresief gedrag..Ze vertelde me dat juist de kittens als eerste weg waren..

Hoe zit dat nou dan?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 23:48

oh wat verschrikkelijk.....ieder jaar weer is er in het voorjaar/zomer een katten overschot in de asiels...ben het helemaal met je eens dat mensen hun beesten moeten castreren/sterilliseren!! er zijn al zoveel katten, wil je er nog meer, haal ze dan uit het asiel ipv zelf nestjes laten krijgen....

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 23:50

chanine schreef:
Vreemd dat jullie wel kittens laten inslapen?!
Ik belde laatst naar het asiel om een paar zwangere poezen daar te brengen ( niet van mij, maar van een boer die de kittens wil verzuipen)
en daar verzekerde ze mij dat er NOOIT beesten worden afgemaakt alleen bij ziekte en agresief gedrag..Ze vertelde me dat juist de kittens als eerste weg waren..

Hoe zit dat nou dan?

ik denk dat de regelgeving w.b.t. asiels in Belgie anders is als in Nederland chanine..zoals met zoveel dingen....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 00:13

Ik schuif de schuld niet op haar af maar elke kitten die geboren wordt is weer één kitten meer op een overvolle markt die al verzadigd is. Als mensen bij haar of bij een ander een kitten ophalen blijft een andere kitten dus zitten. Dat is heel simpel. Ik was mijn handen niet in onschuld want ik ben ook overvallen door kittens die allemaal een goed thuis hebben gekregen maar ik ben er niet trots op dat het gebeurd is.
En asiels in Nederland kunnen verzekeren wat ze willen en ze doen hun best om de dieren een plaats te geven maar ook in Nederland worden gezonde dieren afgemaakt omdat het er gewoon teveel zijn.

fluffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:10

Hoi chanine,
aangezien wij maar een klein asiel zijn en er "normaal" maar 10 katten mogen zitten (we zaten er vorige week met 54) en 1 nestje had kattenziekte...Dus er moest iets gebeuren en we hebben van ons hart een steen moeten maken en 4nesten (de jongste en de zwakste) laten inslapen...Ik doe dat ook helemaaal niet graag, maar om er dan weken voor te zorgen en ze dan te moeten laten inslapen, dat zou ik zeker niet meer kunnen!
We zitten nu nog boven onze "10" katten hoor...zolang deze gezond zijn is dat geen probleem.
katten in asiels zullen altijd een probleem blijven denk ik.
groetjes

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:59

Marye78 schreef:
oh wat verschrikkelijk.....ieder jaar weer is er in het voorjaar/zomer een katten overschot in de asiels...ben het helemaal met je eens dat mensen hun beesten moeten castreren/sterilliseren!! er zijn al zoveel katten, wil je er nog meer, haal ze dan uit het asiel ipv zelf nestjes laten krijgen....

Ik ga onze katten dus echt niet laten sterilliseren/castreren.
Onze katten lopen gewoon los rond en voor het zelfde geld laat ik hem duur castreren en de volgende dag word ie dood gereden.
Maar als we dan een nestje hebben houden we het ook gewoon zelf.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:47

lachmar schreef:
Marye78 schreef:

Onze katten lopen gewoon los rond en voor het zelfde geld laat ik hem duur castreren en de volgende dag word ie dood gereden.

jij woont waarschijnlijk op een boerderij?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:23

Geen boederij, maar wel achteraf tegen het bos aan.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:30

Ik.begrijp.het.punt.dat.als.ze.bij.iemand.thuis.een.kitten.halen.ipv.uit.een.asiel,.dat.die.beestjes.daar.mischien.daardoor.minder.snel.een.plekje.bij.iemand.thuis.hebben.
Maar.ik.vind.het.onzin.dat.ik.ze.moet.laten.sterrilliseren.,want.ik.laat.ze.op.zo'n.natuurlijke.mogelijke.manier.leven.
En.ik.heb.gelezen.dat.het.zo.ie.zo.beter.is.als.je.ze.minimaal.1.keer.kittens.laat.krijgen. Waarom.weet.ik.niet.meer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:01

Marye78 schreef:

jij woont waarschijnlijk op een boerderij?
[/quote]

Wij wonen wel op een boerderij, maar onze katten zijn allemaal gesteriliseerd. Er wordt er wel eens 1 plat gereden, maar ik ga ze niet steeds jongen laten krijgen. Je hebt een dier, en daar heb je een verantwoordelijkheid voor. Dus zijn ze allemaal geholpen. En als je steeds de nestjes houdt, wordt t wel wat vol lijkt mij.
Laat die beesten gewoon helpen, dat voorkomt een hoop dierenleed in de wereld. Jammer dat je mensen niet kan steriliseren, zijn er genoeg die zich niet zouden mogen voortplanten.
[/quote]

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:14

Ik wil hier ook even op reageren. Op dit moment ga ik net als in een vorig topic wel mensen over me heen krijgen, dat ik geen kat waar ben maar ik wil het toch even kwijt. Als eigenaar van een kat (met of zonder jonkies) ben je daar verantwoordelijk voor. Als een boer vindt dat hij er teveel heeft, dan verzuipt die ze. Waarom? Omdat er ziektes uitbreken. Dit kan zelfs in een asiel als het overvol is. Je kunt het niet tegengaan. Stimuleer de boeren eens die er moeite voor doen, de katjes onderbrengen en inenten, want er zijn er zat die het niet doen. En ik ga mijn katten niet steriliseren. Het is heel hard, maar omdat er hier regelmatig sneuvelen door verkeer en een kat naar buiten gaat (ook in onze omgeving) volgen de kleintjes de grotes op... en ik denk dat voor veel mensen het aanschafbedrag ook meespeelt... volgens een eerder persoon was dat nu 45 euro... nou daar ent je een kat 5 jaar voor als je reeel bent. En toen onze kat vorig jaar een keizersnee moest, hebben we dat ook laten doen. Maar een kat die bij voorbaat afgeschreven is... nee, ik denk dat wij daar thuis even over nou zouden denken.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:37

Het is sneu, maar het ligt ook aan de situatie. Als je expres je kat zwanger laat maken, kittens neemt omdat het leuk is, als ze dan niet allemaal weggaan en dan naar assiel. Dan vind ik het nergens op slaan, dan denk ik ook ; denk eerst na.
Maar aan de andere kant, er zullen ook veel nestjes komen die niet gepland zijn. Dan zullen mensen ook heus wel hun kittens proberen weg te geven.. Maar wat gebeurd er als dat niet gebeurd ; Of asiel.. OF ze verzuipen ze zelf.
Tja, ik gun het geen 1 beestje, ik zou het zelf nooit kunnen om een beestje naar een asiel te doen (tenzij het écht niet anders kan)

Maar verder, tja.. Helaas is niet iedereen zo.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 01:32

wij hebben ook twee katten , deze zijn niet gesteriliseerd en mogen ook niet naar buiten . volgend jaar hebben we als het goed is twee nestjes ...deze brengen we ook niet naar het asiel want die kunnen we verkopen aan heilige birmaan liefhebbers Haha! en zo’n raskat is nog pittig duur! € 450.- per stuk !