Iemand verstand van kippen/kuikens???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Iemand verstand van kippen/kuikens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:08

Wij hebben twee kippen en één haan.
Ik zou niet weten welk soort, ze zijn middelmaat.
Nou vroeg ik me dus af hoe het zit wanneer een kip broeds wordt/is.
Wanner zie je dat en waar aan?
Hoe zit het met de eieren? Moet ik ze laten liggen of weg halen?
HELP!!!

Melissa

Re: Iemand verstand van kippen/kuikens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:02

Volgens mij merk je dat niet goed aan een kip.
Als je jongen wilt, kun je ze beter gewoon een poosje laten broeden, de kuikens komen na 3 weken uit meestal. Rond deze tijd komen de kuikentjes meestal.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 00:14

nou, je merkt het heeel erg aan een kip hoor!
de onze gaan zich als ze broeds zijn echt mega debiel gedragen.
ze tokkelen de hele tijd, maken zich 'dik" door alle veren op te zetten, en lopen van hot naar her tot ze een plaatsje hebben. daar gaan ze zitten, en ze komen er NIET meer vanaf.
heb al een paar keer gehad dat een kip gewoon 3 weken op niets zat te broeden.. rare beesten Knipoog
Op dit moment hebben we 1 kip broeds, de sukkel zit in de hooiopslag op een leeg nest. nou ja, ieder zijn plezier toch?
ze worden trouwens zo'n 3X per jaar broeds ( zonnige periode, dus alleen lente en zomer over het algemeen) dus hoed je maar Knipoog
ooh ja.. 1 tip.. broedse kippen zijn nogal fel, pas dus op voor je vingers en blote tenen...

je kunt de eieren laten liggen. dan heb je na 21 dagen misschien wel kuikentjes Haha! als je ze weghaalt is het ook geen probleem. of de kip vervolgt haar ( nutteloze) broed hobby, of ze gaat verder met het gewone leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 00:34

Klopt wat hierboven staat, maar kijk wel uit want sommige hennen zijn zo fanatiek dat ze zichzelf doodbroeden. Ze komen dan niet meer van het nest af om te eten en te drinken en dat hou je als hen geen 3 weken vol
Wanneer je de eieren laat liggen worden ze meestal vanzelf wel broeds, zeker als de haan goed z'n best doet Ja Hou wel het aantal eieren in de gaten want als de andere hen haar eieren er ook bij gaat leggen kan het aantal wel erg groot worden.
Ook als beide hennen op hetzelfde nest gaan zitten is dat geen probleem, gebeurt hier regelmatig, de kuikens hebben dan 2 moeders Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:25

Kijk, bedankt jongens!
We wilden 3 hennen. Heeft die man waar we ook de lama's vandaan heeft er stiekem tóch een haan bij gedaan.
Aangezien die man hier bijna twee uur vandaan woont hadden wij bij thuis komst zoiets van laat maar die haan.
Ik ben nu dus druk boeken aan het lezen over het rijlen en zeilen van het houden van kippen én een haan, maar ik ben een beetje druk op dit moment, dus het komt er níet echt van.
Ik laat ze gewoon, we zien wel.

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:00

Wij hebben nu in totaal 7 kippen, (lees: 3 hanen en 4 hennen) In één hok zitten 2 hanen en 2 hennen (en 2 cavia's), het zijn nét geen krieltjes, maar ook geen raskippen. En in het ander grotere hok zitten 1 haan en 2 hennen (Leghorns) De kleintjes zijn net broeds geweest, een maand lang, eentje zit nu nog te broeden trouwens. Je kunt ook zien als ze broeds zijn aan de kammetjes. Als die heel donker rood zijn is het waarschijnlijk dat ze broeds zijn.

En wat die haan betreft, een haan kan geen kwaad doen, als je optijd de eieren raapt, wat je zowieso moet doen, in verband met eieren kapot trappen/pikken en opeten (als ze één keer ei eten, zullen ze de volgenden ook opeten!) Kunnen ze niet uitkomen. Voor de rest zal hij de hennen treden (dekken) maar als de hen niet op de eieren kan zitten, is er niks aan de hand. En hij zal ook kraaien, natuurlijk. Maar het is ook heel leuk hoor, een haan. Hij zal heel goed voor de hennen zorgen, als hij voedsel vind, laat hij dat weten en geeft hij het eerst aan de hennen en gaat dan zelf eten (wat een heer he?) Knipoog

Nouja een heel verhaal, maar ik vind kippen dan ook heel er leuk. Ik zou even kijken of ik een foto kan maken van de broedende hen! Heb je een beetje een idee Haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:52

Onze kip (we hebben alleen 3 kippen, geen haan dus) was vorig jaar broeds, ze zat niet op eieren, maar op een leeg nest. en ze heeft daar wel 2 maanden gezeten, elke dag werd ze er 4 x vanaf gehaald zodat ze kon gaan eten, maar ze BLEEF broeds...
Toen heb ik haar met haar buik in het water gezet (tip van mijn opa, die ook kippen heeft gehad) en het werkte Haha!

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:53

Het ligt er ook aan welk ras je hebt. Als je legkippen hebt reken er maar niet op dat ze echt broeds worden.
Ik heb Zijdehoenders en die worden wel vaak en echt hardnekkig broeds. Gisteren zijn er kuikentjes geboren. Lovers
Als je de eieren laat liggen kun je zie op die manier stimuleren om broeds te worden. Maar dat lukt ook niet altijd. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:12

Ook legkippen worden broeds hoor. Wij hadden Nelly,zo'n rode legkip en er lopen nu verschillende nakomelingen van haar hier rond. Leuke kruisingen want Nelly ging vreemd met een krielhaan. Nagelbijten / Gniffelen

En mijn zijdehoenders zijn 2 suffe mutsen, leggen amper eieren en broeds worden hebben ze nog nooit van gehoord. Er loopt toch een haan bij en eieren blijven liggen want ik wil juist graag kuikens maar de dames blijkbaar niet. Clown

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:08

Anoniem schreef:
Ook legkippen worden broeds hoor. Wij hadden Nelly,zo'n rode legkip en er lopen nu verschillende nakomelingen van haar hier rond. Leuke kruisingen want Nelly ging vreemd met een krielhaan. Nagelbijten / Gniffelen

En mijn zijdehoenders zijn 2 suffe mutsen, leggen amper eieren en broeds worden hebben ze nog nooit van gehoord. Er loopt toch een haan bij en eieren blijven liggen want ik wil juist graag kuikens maar de dames blijkbaar niet. Clown

Grappig dat jij het tegen overgestelde hebt.
Want van legkippen verwacht en hoor je ook dat ze vrij wel zelden broeds worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:30

Kwam misschien wel door de leefomstandigheden van onze Nelly: lekker vrij rond over het erf scharrelen en genoeg keus aan jonge adonissen Clown