Een hond met epilepsie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Een hond met epilepsie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:29

onze hond heeft epilepsie.

Afgelopen zomer was de hond een paar weken op de boot bij mijn ouders. Daar heeft hij voor het eerst van zijn leven een aanval gehad. (tenminste, de eerste keer dat wij erbij waren, zoiets kan natuurlijk ook snachts gebeuren of als hij alleen is, maar wij denken dus dat dat de eerste keer was) ... We hadden totaal geen idee wat er aan de hand was, want we kende het fenomeen epilepsie onder honden helemaal niet.

Mijn ouders wisten dus ook totaal niet wat te doen, en hebben maar gewoon geprobeerd hem rustig te krijgen, door beetje sussend tegen hem te doen, maar jah dat helpt natuurlijk niet bij epilepsie Clown . Later kregen we van de dierenarts te horen dat het dus epilepsie was geweest, en dat we mazzel hadden omdat honden vaak bijten als ze aangeraakt worden terwijl ze uit een epilepsie aanval komen, niet omdat ze dat willen, maar gewoon puur uit een automatische reactie uit angst omdat ze totaal geen idee hebben wat er aan de hand is, en compleet gedesoriënteerd zijn. Ook kregen wij te horen dat ze pas medicijnen gaan toedienen als het geloof ik meerdere keren per week voor komt, of de aanvallen langer dan een half uur duren.

De tweede keer was in december, en sindsdien is het in een steeds sneller op elkaar volgende periode nog 3 keer voorgekomen. Het komt dus steeds vaker voor. Ik ben er zelf eigenlijk nog nooit bij geweest.

Wat we moesten doen? niks, afwachten, als het gebeurd hemg ewoon zijn gang laten gaan, niet mee bemoeien. Dat lijkt me wel erg moeilijk (mijn moeder had de eerste keer gefilmd met haar digitale camera, zodat we de dierenarts konden laten zien hoe het eruit zag, dat zag er echt zo spooky uit.

Ik ben nu eigenlijk gewoon benieuwd of er meer mensen zijn die een dier hebben met epilepsie. Wat hun ervaringen en erhalen zijn...

Ik ben er best bezorgd om, omdat ik toch hoop dat ons hondje nog wat jaartjes bij ons mag blijven, (hij is nu 7) en die aanvallen elkaar toch steeds sneller opvolgen. Laten we het beste blijven hopen Lachen

Eilinora

Re: Een hond met epilepsie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:20

wat versta je onder een dier???
mijn zusje heefd epilepsie.
een naar gezicht.
met medicijnen word het minder en kan het zelfs stoppen maar de ziekte is nooit weg.
wel worden de medicijnen in het begin heel veel maar naar verloop van tijd steeds minder

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 19:22

Tja mensen zijn in principe ook dieren Clown .... maarre... dat bedoel ik dus niet Knipoog

Ik bedoel echt ervaringen met honden, katten? , paarden? ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of die dieren ook epilepsie kunnen hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:20

dier of mens maakt niets uit.
ze krijgen geloof ik dezelfde behandeling.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:26

er zijn toch verschillen. Bij mensen moet je de persoon toch proberen zo stil mogelijk te leggen als het hevig begint te schokken? Bij een hond moet je van het dier afblijven. En een mens is toch ook gehele controle kwijt over het lichaam. Valt en zo... terwijl onze hond nog kan lopen, hij ziet niks en heeft ook totaal geen gevoel van richting, maar hij "loopt" wel...

Ik ben toch eignelijk vooral benieuwd naar ervaringen met honden en katten ... Lachen ...

Birgitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:37

hallo

Onze hond heeft ook last van epilepsie.

Ze wordt eerst een beetje onrustig en kijkt heel zielig met de staart tussen haar poten, soms is ze een paar dagen van te voren een beetje boos. Tijdens de aanval verkrampt ze helemaal en gaat ze schuimbekken.

Onze dierenarts vertelde dat we dan bij haar moesten gaan zitten en haar op haar gemak te stellen door lief tegen haar te praten en haar aan te moedigen als we bij een aanval waren. Ook kregen we het advies om een verslagje te schrijven en te kijken hoe lang de aanval ongeveer duurde. Als je dan een beetje weet om de hoeveel tijd er een aanval is of als er een aaleiding voor is zei onze dierenarts dan kunnen we eventueel bloedprikken en aan de hand van het bloed en de aanvallen bepalen welke vorm van epilepsie de hond heeft en dat kan je dan verhelpen met pilletjes. Deze pilletjes nemen niet altijd de epilepsie aanvallen weg maar kunnen wel de aanvallen doen verminderen er zijn ook honden die goed op de pilletjes reageren en die geen last meer hebben. Volgens mij moet je dan elke dag je hond 1 pilletje geven.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Groetjes Birgitte

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:42

Mijn hond heeft ook epilepsie en hij krijgt medicijnen van de dierenarts(primidon).Nu heeft hij ongeveer 1x in de 6 weken een aanval van enkele minuten.Wat hij zonder medicijnen doet weet ik niet en dat wil ik ook niet proberen want hij heeft een x 8 aanvallen op een dag gehad en dat is niet prettig om tezien.Maar je hond gaat er zeker niet dood aan dus daar hoef je niet bang voor tezijn

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:44

Vele jaren terug heb ik een heel oud asielhondje gehad wat epilepsie kreeg. Die had (mede door zijn leeftijd) heel veel tijd nodig om weer "normaal" te worden. Bleef echt een dag lang rondjes lopen.
Uiteindelijk werd het (ondanks medicijnen) zo erg dat we hem op 17 jarige leeftijd hebben laten inslapen.

Vorig jaar heb ik een van mijn Chihuahua's in moeten laten slapen. Die kreeg een epilepsieaanval (de eerste en laatste dus) waar hij helaas niet meer uitgekomen is. Waarschijnlijk had hij een hersentumor.
Dat laatste was echt vreselijk om mee te maken.

Volgens mij mag zo'n aanval nooit te lang duren, een aanval langer dan een halfuur is al levensbedreigend hebben ze mij verteld.
Als de aanvallen steeds vaker komen zou ik toch vragen om medicijnen, ze kunnen er iets slomer van worden maar als de dosis juist is worden de aanvallen wel onderdrukt.

Het enige wat je kunt doen tijdens zo'n aanval is zorgen dat de hond zichzelf niet kan verwonden. Verder is het wachten tot de aanval stopt en als het te lang duurt de da bellen!

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:55

Wij hadden vroeger een kat met epilepsie. Toen was op een zeker moment het voer dat we altijd gebruikten uitverkocht en heeft ie dus een poosje een ander merk voer gehad, en ineens had hij veel minder aanvallen. Niet echt bij stilgestaan, tot we het ouwe trouwe merk weer hadden en hij ineens weer veel meer lag te stuipen. Waar het op sloeg; geen idee. Hij is er toch redelijk oud mee geworden, en de reden dat we hem destijds hebben moeten laten inslapen had niets met zijn epilepsie te maken.

De tip van een dagboekje is een heel erg goede; schrijf op wat je zag, hoe lang het duurde, waar, hoe laat, alles... Misschien dat er een lijn in te vinden is waardoor je triggers weg kunt nemen.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:30

Mijn zus haar hond heeft ook Epiliepsie! Verdrietig

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:16

Shiloh schreef:
er zijn toch verschillen. Bij mensen moet je de persoon toch proberen zo stil mogelijk te leggen als het hevig begint te schokken? Bij een hond moet je van het dier afblijven. En een mens is toch ook gehele controle kwijt over het lichaam. Valt en zo... terwijl onze hond nog kan lopen, hij ziet niks en heeft ook totaal geen gevoel van richting, maar hij "loopt" wel...

Net als mensen is ieder dier verschillend, 1 van mijn vriendinnen heeft ook epilepsie, alleen wij vernemen de aanvallen niet. Dus dit gaat niet voor ieder mens met epilepsie op.
Dieren worden op dezelfde manier behandeld als mensen. En met de juiste medicatie gaat ie net zolang mee als een gezonde hond ook meegaat.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:19

Tsja... heb geen dieren met epilepsie maar wel een keer op een paard gereden dat tijdens de galop een aanval kreeg.. heel eng.. het leek op een soort western-dressuur.. een soort galloppirouette.. hadden ze wel even mogen zeggen dat het beestje epilepsie had.. Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:34

Annechien schreef:

Net als mensen is ieder dier verschillend, 1 van mijn vriendinnen heeft ook epilepsie, alleen wij vernemen de aanvallen niet. Dus dit gaat niet voor ieder mens met epilepsie op.
Dieren worden op dezelfde manier behandeld als mensen. En met de juiste medicatie gaat ie net zolang mee als een gezonde hond ook meegaat.

mjaaaah ok, maar de aanvallen zelf zijn toch verschillend omdat je met een dier te maken hebt en niet met mensen. Medicatie is bij ons nog niet aan de orde, daarvoor komt de epilepsie nog te gering voor en de aanvallen duren kort. Daarom ben ik dus vooral benieuwd naar ervaringen van het meemaken van dieren met een epileptische aanval en de manier van handelen die men geruikt op dat moment. Niet zozeer vanwege dat ik geholpen wil worden of dat ik wil weten wat ik doen moet, want daar hebben we DA-advies voor gehad. Maar meer omdat ik gewoon benieuwd naar hoe andere mensen zoiets ervaren en er mee omgaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:40

Birgitte schreef:
Ze wordt eerst een beetje onrustig en kijkt heel zielig met de staart tussen haar poten, soms is ze een paar dagen van te voren een beetje boos. Tijdens de aanval verkrampt ze helemaal en gaat ze schuimbekken.

Onze dierenarts vertelde dat we dan bij haar moesten gaan zitten en haar op haar gemak te stellen door lief tegen haar te praten en haar aan te moedigen als we bij een aanval waren. Ook kregen we het advies om een verslagje te schrijven en te kijken hoe lang de aanval ongeveer duurde.

Zo reageerd onze hond inderdaad ook. Tijdens de aanval verkrampt hij inderdaad ook, maar gaat wel rondlopen, althans dat probeert hij, over zijn poten heeft hij totaal geen controle en hij valt dan ook constant om. Het enige wat we dus tijdens de aanval doen is voorkomen dat hij tegen dingen aanvalt of loopt.

Waarschuwde jullie dierenarts dan niet voor bijten? (gewoon benieuwd hoor) omdat bij ons de dierenarts dus vertelde dat de hond mogelijk bijt als hij uit de aanval komt, gewoon uit pure angst en desoriëntatie, daar kan hij niks aan doen en niet voorkomen.

Het idee van het dagboekje is opzich een heel goed idee jah. Het is alleen erg lastig om nu al een patroon te vinden, aangezien hij nog maar 5 aanvallen ongeveer gehad heeft in bijna een jaar tijd (wel steeds vaker op elkaar volgend) tenminste waarvan wij weten en waar wij dus bij waren. Maar zeker iets om te onthouden, voor als het een groter probleem gaat worden.

Birgitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:09

hallo

Onze dierenarts heeft ons er ook voor gewaarschuwd dat de hond tijdens of na een aanval kan bijten. Dit hebben wij nog nooit meegemaakt.

Onze dierenarts vertelde ook dat een aanval nooit langer dan 15 minuten mag duren. Duurt die langer dan moet je met spoed naar de dierenarts toe gaan of de dierenarts naar jou laten komen.

Met dat dagboek heb je gelijk dat het lastig is om een patroon te vinden. Maar als je telkens na een aanval opschrijft wat je gezien hebt en hoelang die duurde dan kun je de aanvallen makkelijker vergelijken met elkaar. Je kan dan ook zien of de aanvallen steeds korter op elkaar zitten of niet als je er een datum opschrijft of dat de aanvallen op regelmatige periodes voorkomen. Aan de hand van jou verslagen en waarnemen van de dierenarts zou dan in de toekomst makkelijker een medicijn gevonden kunnen worden. Er zijn verschillende medicijnen voor epilepsie bij honden. Onze dierenarts zij dat ze dan een beter beeld kreeg van de aanvallen, als wij die dingen opschreven.

groetjes Birgitte

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 22:24

Ik zal dat inderdaad dan eens bij mijn ouders voorleggen. Ik ben er nog nooit bij geweest bij een aanval. Maar toen mijn moeder de eerste keer zo geschrokken was wat er was gebeurd heeft ze der digitale camera gepakt en het geheel gefilmd. Dit zijn wij vast blijven houden, elke keer als er een aanval kwam hebben we dit gefilmd, dus we kunnen in principe de dierenarts laten zien hoe het eruit ziet en welke situatie het is...

Maar dan nog is het slim om dat soort gegevens op te schrijven jah..

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:29

onze vorige hond heeft ook epilepsie gehad.
we hebben maar 1 keer mee gemaakt dat we naar de dierenarts moesten, omdat hij er te lang in bleef hangen.
wij hadden ook medicijnen ervoor. en met een aanval moesten we hem met rust laten en hij kreeg altijd doorbloede ogen en ging onrustig rondjes lopen en daarna op dre grond liggen trillen en grommen. en liet al zijn ontlasting lopen.
na 5 jaar waren wij gestopt met de medicijnen, omdat hij al heel lang geen aanval had gehad, en hij is er over heen gegroeid. nooit meer terug gekomen

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:02

Hond van mijn vriendin heeft ook epilepsie en krijgt medicijnen. Hij is nu geloof ik ook een jaar of 5/6. Zijn laatste epilepsie aanval was volgens mij al een heeele lange tijd terug dacht ik dat ze zei.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 01:37

toen wij een pupje hadden van 8 weken werd daarbij ook epilepsie geconstateerd, een ernstige vorm alleen . De dierenarts was de fokker dus daar ging ze voor een paar weken bij in huis . Het was heel naar want ze kon ook niet goed zien en liep overal tegenaan , ook scheen ze een waterhoofdje te hebben ..haar hebben we helaas moeten laten inslapen Verdrietig

onze kat heeft nu 3 keer een epilepsie aanval gehad , ze mag van de dierenarts geen medicijnen omdat het niet effectief zou zijn als ze zo weinig aanvallen zou hebben .We moeten haar dan optillen en kalmeren .

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:41

Ik had laatst een hond op de tafel die tijdens het onderzoek een epileptische aanval kreeg. De eigenaar wist (mede dankzij het dagboekje) meestal van tevoren al te voorspellen wanneer de hond zo'n aanval zou krijgen. Het ziet er erg eng uit maar waarschijnlijk merkt het beest er zelf niks van. Tijdens de aanval kun je meestal ook wel gewoon de hond aaien en toespreken, of hij er iets van merkt is de vraag. NA de aanval zijn sommige honden behoorlijk gedesorienteerd en dan kunnen ze dus wel bijten. De hond die ik op tafel had was meteen weer helemaal bij en kon ook meteen even geknuffeld worden tegen de schrik. Naarmate je hond de aanvallen vaker heeft gehad merk je vanzelf wat wel en niet kan en hoe je het beste met je hond om kan gaan. Zorg er wel voor dat je hond tijdens de aanval ergens ligt waar hij zichzelf niet kan bezeren.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:53

Onze hond heeft ook epilepsie. Hij was 4 toen hij bij ons kwam dus we weten niet of hij het langer heeft. De vorige eigenaars zeggen van niet. Hij verliest de controle over zijn poten en kan niet meer lopen. Soms staart hij in het niets en soms lijkt hij half bij in zo'n aanval. Hij gebruikt geen medicatie omdat ze maar 2 keer per jaar voorkomen. We hebben wel uit laten zoeken of hij verder gezond was omdat epilepsie op latere leeftijd soms te maken kan hebben met een andere aandoening.
gr Cindy

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:40

onze cavia had epilepsie, ze was ook al 7 en in het begin het ze het niet zo heel erg, dan lag ze te spartelen in het hok en dan werd ze weer wakker en was er niks aan de hand. maar het werd elke keer erger en toen een keer had ze het de hele dag toen zijn we maar naar de dierenarts gegaan en hebben we haar laten inslapen.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:37

jessie84 schreef:
Mijn hond heeft ook epilepsie en hij krijgt medicijnen van de dierenarts(primidon).Nu heeft hij ongeveer 1x in de 6 weken een aanval van enkele minuten.Wat hij zonder medicijnen doet weet ik niet en dat wil ik ook niet proberen want hij heeft een x 8 aanvallen op een dag gehad en dat is niet prettig om tezien.
Maar je hond gaat er zeker niet dood aan dus daar hoef je niet bang voor te
zijn

een hond kan er wel dood aan gaan hoor want mijn buren die hebben ook een hond die epilepsie heeft maar de dierenarts zei je moet blij zijn dat die nog leeft dus een hond kan er wel dood aan gaan

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:50

Mijn hond heeft ook epilepsie gehad (ze leeft niet meer, wees niet bang, niet door epilepsie maar door een tumor Verdrietig ). Als ze een aanval had ging ze helemaal schudden, schuimbekken en liet haar blaas 'los'. De dierenarts zei tegen ons dat we gewoon niets konden doen, alleen om het geluid om haar heen te voorkomen (geluid van de tv,radio e.d.). En dat we het beste de gordijnen even dicht konden doen en dan maar afwachten tot de aanval weg is.

Na de aanval was ze altijd heel duizelig en erg druk en hongerig. Ze blafde en jankte heel erg Verdrietig . Was gewoon echt zielig, zo druk heb ik haar nog nooit mee gemaakt.
Maar doordat die tumor en ook nog zat en de epilepsie erger werd waren wij genoodzaakt om haar in te laten slapen.